Anne
Bias automaat
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bias automaat
update 6/08:Willy_61 schreef:Die printen hebben een voorziening voor 5V (nodig voor de werking van de bias automaat) via trafo van 9V.
Je moet dus nog een extra voorziening verzorgen van -24V minimaal om via de automaat je buizen te laten instellen.
Ik gebruik deze automaat zo voor de CTA4 die 30mA ruststroom moet hebben met PCL86PP. Voor jouw EL84PP zal dat zo'n 40mA moeten zijn, dat gaat nog met -24V.
Dan zou je kathodeweerstanden moeten zetten van 14 ohm. De ruststroom is nl. Vref / kathodeweerstand of 0.56V/14ohm = 40mA.
Voor 45mA zou de weerstand 12,5 ohm moeten zijn... of 46,7mA bij 12 ohm.
Neem voor die kathodeweerstanden 1%/1W types.
Ik heb hier voor de Vref foutievelijk uitgegaan van 0.56V, voor 1N4448 is dat echter 0.65V!
Hou daar rekening mee als je je kathodeweerstanden berekent.
Re: Bias automaat
Ik heb er diode,s ingezet ???? Er staat niks op zijn wat uiterlijk betreft net een 1 1N4148
die allemaal binnen 0.01 volt aan elkaar gelijk zijn , Net 0.6 Volt bij 1 mA stroom gemeten
Ohja dat is 0,6/12=0.05 ofwel 50 mA
die allemaal binnen 0.01 volt aan elkaar gelijk zijn , Net 0.6 Volt bij 1 mA stroom gemeten
Ohja dat is 0,6/12=0.05 ofwel 50 mA
Laatst gewijzigd door OpaBert op ma 06 aug 2018, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bias automaat
geeft niet Bert, je moet je kathodeweerstanden aanpassen aan de effectieve Vref die je hebt, in jouw geval dus 0.6V.
Die 0.65V hierboven komt uit een grafiek in de datasheet vd 1n4448.
Die 0.65V hierboven komt uit een grafiek in de datasheet vd 1n4448.
Re: Bias automaat
Had al edit gedaan met de formule beter 2 keer gecontroleerd als 1 keer stukkenWilly_61 schreef:geeft niet Bert, je moet je kathodeweerstanden aanpassen aan de effectieve Vref die je hebt, in jouw geval dus 0.6V.
Die 0.65V hierboven komt uit een grafiek in de datasheet vd 1n4448.
Re: Bias automaat
Ja inderdaad Willy maakt contact kon er geen draadje doorkrijgen
Dus het maar zo gelaten
Nu wachten op die Ctjes van 4.7uF
Dus het maar zo gelaten
Nu wachten op die Ctjes van 4.7uF
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bias automaat
Heb ik nog nooit iets aan gedaan , is doorgemetalliseerd zoals Willy aangaf
Re: Bias automaat
Dit is voor mij het eerst dat ik er geen draadje insteekronnydepony schreef:Heb ik nog nooit iets aan gedaan , is doorgemetalliseerd zoals Willy aangaf
Ooit is mij verteld , dat die doormetalisering om de twee buitenste layers , naar jaren breekt af scheurt waardoor ze geen elektrisch contact meer maken , door uitzetten krimpen van de printplaat
Dus een draadje erin was de goede oplossing daarvoor.
Het is misschien mieren neukerij , Maar dat is meer gewoon dan een uitzondering hier
Alleen was hier het gaatje te klein
Re: Bias automaat
Hopelijk is de verbinding boven/onder tegenwoordig betrouwbaar.Bert61 schreef:Dit is voor mij het eerst dat ik er geen draadje insteekronnydepony schreef:Heb ik nog nooit iets aan gedaan , is doorgemetalliseerd zoals Willy aangaf![]()
Ooit is mij verteld , dat die doormetalisering om de twee buitenste layers , naar jaren breekt af scheurt waardoor ze geen elektrisch contact meer maken , door uitzetten krimpen van de printplaat
Dus een draadje erin was de goede oplossing daarvoor.
Het is misschien mieren neukerij , Maar dat is meer gewoon dan een uitzondering hier![]()
Alleen was hier het gaatje te klein![]()
Vroeger nogal 's doorverbindingen moeten maken, print wringen en hij doet 't, loslaten weer mis.
Was oa nogal 's mis bij printen in bijv draagbare radios van ITT-SchaubLorenz.
Wat de spanning over de diodes betreft, was hier aan bod geweest http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=355
Anne
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bias automaat
Jaja , muggenziften kan altijd een draadverbinding kan ook loslaten, indien twijfel gewoon een solderingske boven en onder
Re: Bias automaat
Muggenziften is een netter woord dan mieren vermenigvuldigenronnydepony schreef:Jaja , muggenziften kan altijd een draadverbinding kan ook loslaten, indien twijfel gewoon een solderingske boven en onder
Re: Bias automaat
Herman Finkers had daar ooit een grap over: "Dat is geen muggezifterij hoor, dat is geen muggezifterij! Nee, dat is muggenzifterij!"
Re: Bias automaat
Ik hoop van nie
Lijkt er wel op
Ga vanmiddag even in de schuur kijken en omdraaien
Bedankt
Ben zo suf en dat weertje wordt ik niet helderder
Lijkt er wel op
Ga vanmiddag even in de schuur kijken en omdraaien
Ben zo suf en dat weertje wordt ik niet helderder
Re: Bias automaat
Ligt er maar aan over welke je het hebt.MarcelvdG schreef:Herman Finkers had daar ooit een grap over: "Dat is geen muggezifterij hoor, dat is geen muggezifterij! Nee, dat is muggenzifterij!"
Om een westvlaamse "mugge" door een zift (zeef) te krijgen moeten er wel heel grote gaten in zitten
Anne
Re: Bias automaat
Zo, demo heeft weer 's goed gekekenBert61 schreef:Ik hoop van nie![]()
Lijkt er wel op![]()
Ga vanmiddag even in de schuur kijken en omdraaienBedankt
![]()
![]()
![]()
Ben zo suf en dat weertje wordt ik niet helderder
Nu maar hopen dat Bert de diode en niet de schuur omdraait
Anne
Re: Bias automaat
Re: Bias automaat
Wat zee de gij 
Laatst gewijzigd door OpaBert op di 07 aug 2018, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bias automaat
.. vergeet de diode nu niet
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bias automaat
Ik heb het nog nooit met een mier geprobeerd, maar dat het gaatje dan te klein is lijkt me evident...Bert61 schreef:Het is misschien mieren neukerij , Maar dat is meer gewoon dan een uitzondering hier![]()
Alleen was hier het gaatje te klein![]()
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bias automaat
Maar zonder gekheid; het lijkt me wel leuk om eens zo'n printje uit te proberen. Volgens mij heb ik nog wel ruimte om de negatieve spanning te maken. (mag dat voor een EL84 trouwens niet veel minder zijn?) meestal heb ik zo 8..11V negatief.
Re: Bias automaat
zal ik er een twee tal opsturen Robert ?RobertD schreef:Maar zonder gekheid; het lijkt me wel leuk om eens zo'n printje uit te proberen. Volgens mij heb ik nog wel ruimte om de negatieve spanning te maken. (mag dat voor een EL84 trouwens niet veel minder zijn?) meestal heb ik zo 8..11V negatief.
En mn diode er ook in gedraaid
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bias automaat
Kan niet direct zien welke transistors je hebt gebruikt Bert, maar zitten ze wel juist ?
Re: Bias automaat
Hee Ronny bedankt voor mee kijkenronnydepony schreef:Kan niet direct zien welke transistors je hebt gebruikt Bert, maar zitten ze wel juist ?
Ik heb de ZKT558 daar zitten de buitenste pootjes precies omgekeerd tov de 2N5401 Ronny
