Bias automaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bias automaat

Bericht door Ah!buis »

Ja, dat zijn de beruchte draadbruggen :shock: :lol:
Anne
Bijlagen
Draadbruggen.jpg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Bias automaat

Bericht door Willy_61 »

Willy_61 schreef:
Die printen hebben een voorziening voor 5V (nodig voor de werking van de bias automaat) via trafo van 9V.
Je moet dus nog een extra voorziening verzorgen van -24V minimaal om via de automaat je buizen te laten instellen.

Ik gebruik deze automaat zo voor de CTA4 die 30mA ruststroom moet hebben met PCL86PP. Voor jouw EL84PP zal dat zo'n 40mA moeten zijn, dat gaat nog met -24V.
Dan zou je kathodeweerstanden moeten zetten van 14 ohm. De ruststroom is nl. Vref / kathodeweerstand of 0.56V/14ohm = 40mA.
Voor 45mA zou de weerstand 12,5 ohm moeten zijn... of 46,7mA bij 12 ohm.
Neem voor die kathodeweerstanden 1%/1W types.
update 6/08:
Ik heb hier voor de Vref foutievelijk uitgegaan van 0.56V, voor 1N4448 is dat echter 0.65V!
Hou daar rekening mee als je je kathodeweerstanden berekent.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Ik heb er diode,s ingezet ???? Er staat niks op zijn wat uiterlijk betreft net een 1 1N4148
die allemaal binnen 0.01 volt aan elkaar gelijk zijn , Net 0.6 Volt bij 1 mA stroom gemeten
Ohja dat is 0,6/12=0.05 ofwel 50 mA O:)
Laatst gewijzigd door OpaBert op ma 06 aug 2018, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Bias automaat

Bericht door Willy_61 »

geeft niet Bert, je moet je kathodeweerstanden aanpassen aan de effectieve Vref die je hebt, in jouw geval dus 0.6V.
Die 0.65V hierboven komt uit een grafiek in de datasheet vd 1n4448.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
geeft niet Bert, je moet je kathodeweerstanden aanpassen aan de effectieve Vref die je hebt, in jouw geval dus 0.6V.
Die 0.65V hierboven komt uit een grafiek in de datasheet vd 1n4448.
Had al edit gedaan met de formule beter 2 keer gecontroleerd als 1 keer stukken :P
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Ja inderdaad Willy maakt contact kon er geen draadje doorkrijgen
Dus het maar zo gelaten
Nu wachten op die Ctjes van 4.7uF O:)
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bias automaat

Bericht door ronnydepony »

Heb ik nog nooit iets aan gedaan , is doorgemetalliseerd zoals Willy aangaf
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

ronnydepony schreef:
Heb ik nog nooit iets aan gedaan , is doorgemetalliseerd zoals Willy aangaf
Dit is voor mij het eerst dat ik er geen draadje insteek :!:
Ooit is mij verteld , dat die doormetalisering om de twee buitenste layers , naar jaren breekt af scheurt waardoor ze geen elektrisch contact meer maken , door uitzetten krimpen van de printplaat
Dus een draadje erin was de goede oplossing daarvoor.
Het is misschien mieren neukerij , Maar dat is meer gewoon dan een uitzondering hier :lol:
Alleen was hier het gaatje te klein :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bias automaat

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
ronnydepony schreef:
Heb ik nog nooit iets aan gedaan , is doorgemetalliseerd zoals Willy aangaf
Dit is voor mij het eerst dat ik er geen draadje insteek :!:
Ooit is mij verteld , dat die doormetalisering om de twee buitenste layers , naar jaren breekt af scheurt waardoor ze geen elektrisch contact meer maken , door uitzetten krimpen van de printplaat
Dus een draadje erin was de goede oplossing daarvoor.
Het is misschien mieren neukerij , Maar dat is meer gewoon dan een uitzondering hier :lol:
Alleen was hier het gaatje te klein :rofl: :rofl:
Hopelijk is de verbinding boven/onder tegenwoordig betrouwbaar.
Vroeger nogal 's doorverbindingen moeten maken, print wringen en hij doet 't, loslaten weer mis.
Was oa nogal 's mis bij printen in bijv draagbare radios van ITT-SchaubLorenz.
Wat de spanning over de diodes betreft, was hier aan bod geweest http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=355
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bias automaat

Bericht door ronnydepony »

Jaja , muggenziften kan altijd een draadverbinding kan ook loslaten, indien twijfel gewoon een solderingske boven en onder
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

ronnydepony schreef:
Jaja , muggenziften kan altijd een draadverbinding kan ook loslaten, indien twijfel gewoon een solderingske boven en onder
Muggenziften is een netter woord dan mieren vermenigvuldigen 8-[
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Bias automaat

Bericht door MarcelvdG »

Herman Finkers had daar ooit een grap over: "Dat is geen muggezifterij hoor, dat is geen muggezifterij! Nee, dat is muggenzifterij!"
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bias automaat

Bericht door democles »

Bert,heb je D5 (vref diode) niet verkeerd om gesoldeerd??? :?
Bijlagen
399F38BC-3863-4F1C-8F92-2758150B6F85.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Ik hoop van nie :think:
Lijkt er wel op :(
Ga vanmiddag even in de schuur kijken en omdraaien :goedzo: Bedankt :dank: :dank: :dank:
Ben zo suf en dat weertje wordt ik niet helderder
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bias automaat

Bericht door Ah!buis »

MarcelvdG schreef:
Herman Finkers had daar ooit een grap over: "Dat is geen muggezifterij hoor, dat is geen muggezifterij! Nee, dat is muggenzifterij!"
Ligt er maar aan over welke je het hebt.
Om een westvlaamse "mugge" door een zift (zeef) te krijgen moeten er wel heel grote gaten in zitten :o :lol: http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/mugge
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bias automaat

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Ik hoop van nie :think:
Lijkt er wel op :(
Ga vanmiddag even in de schuur kijken en omdraaien :goedzo: Bedankt :dank: :dank: :dank:
Ben zo suf en dat weertje wordt ik niet helderder
Zo, demo heeft weer 's goed gekeken :goedzo: Het weerstandje daar zit er ook nog niet in !
Nu maar hopen dat Bert de diode en niet de schuur omdraait :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Bias automaat

Bericht door Willy_61 »

:sure: ... met zo'n hitte zal ie wel kiezen voor de diode denk ik
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Wat zee de gij :rofl:
Bijlagen
A2218B04-D4EC-4E0D-8F2E-0AF9E06FFCC2.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op di 07 aug 2018, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Bias automaat

Bericht door Willy_61 »

=D> nu rusten en uitzweten =P~
.. vergeet de diode nu niet :P
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door RobertD »

Bert61 schreef:
Het is misschien mieren neukerij , Maar dat is meer gewoon dan een uitzondering hier :lol:
Alleen was hier het gaatje te klein :rofl: :rofl:
Ik heb het nog nooit met een mier geprobeerd, maar dat het gaatje dan te klein is lijkt me evident... :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door RobertD »

Maar zonder gekheid; het lijkt me wel leuk om eens zo'n printje uit te proberen. Volgens mij heb ik nog wel ruimte om de negatieve spanning te maken. (mag dat voor een EL84 trouwens niet veel minder zijn?) meestal heb ik zo 8..11V negatief.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

RobertD schreef:
Maar zonder gekheid; het lijkt me wel leuk om eens zo'n printje uit te proberen. Volgens mij heb ik nog wel ruimte om de negatieve spanning te maken. (mag dat voor een EL84 trouwens niet veel minder zijn?) meestal heb ik zo 8..11V negatief.
zal ik er een twee tal opsturen Robert ?

En mn diode er ook in gedraaid
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Kijken of er nog meer fout zit :-s
Vanmiddag verder siesta
Bijlagen
4DC66D98-4FAA-41BB-B31A-03F7D38ACD07.jpeg
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bias automaat

Bericht door ronnydepony »

Kan niet direct zien welke transistors je hebt gebruikt Bert, maar zitten ze wel juist ?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

ronnydepony schreef:
Kan niet direct zien welke transistors je hebt gebruikt Bert, maar zitten ze wel juist ?
Hee Ronny bedankt voor mee kijken :goedzo:
Ik heb de ZKT558 daar zitten de buitenste pootjes precies omgekeerd tov de 2N5401 Ronny
Gesloten