Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?

Bericht door FritsK »

Voor mijn actieve 2-weg speakerset, die ik bi-amp, wil ik nieuwe kabels. Ik zou het liefst alles door één 4-aderige kabel hebben lopen, maar ik lees her en der dat dit niet gewenst zou zijn vanwege verstoringen in beide signalen. Je zou dan beter naar 2x 2-aderig of 2x 4-aderig met getwiste uiteinden gaan.

Wat is jullie visie hierop? Zit hier (een kern van) waarheid in?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?

Bericht door Shadow »

Regel 1: als je erin geloofd, hoor je alles
Regel 2: als je weet dat je niet alles hoort, geloof je ook niet alles meer

Cordial 4x2,5 is prima :goedzo:
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?

Bericht door FritsK »

Shadow schreef:
Regel 1: als je erin geloofd, hoor je alles
Regel 2: als je weet dat je niet alles hoort, geloof je ook niet alles meer

Cordial 4x2,5 is prima :goedzo:
Goede regels :rofl:
Ik lees eigenlijk ook nooit wetenschappelijk onderbouwde berichten of high- en low-end kabelgebruik of vergis ik mij?

In mijn Fusion-amp zit intern 1,5mm2. The fusion ga ik voorlopig als externe versterker gebruiken. Is 1,5mm2 dan al niet genoeg om van de Fusion naar m'n speakers te gaan of is er een reden om altijd voor 'de meeste oppervlakte' gaan?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?

Bericht door ds23man »

Hangt een beetje af van de lengte van de kabels, dunnere kabels hebben meer weerstand per meter en verminderd de dempingsfactor. Dat laatste is alleen maar van belang bij de woofer.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?

Bericht door Henkjan »

Voor woonkamer afstanden zal 1.5 toch wel OK zijn?

Tips voor 4 aderig: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 18&t=26521
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?

Bericht door FritsK »

Ik had je topic al gezien Henkjan. Eigenlijk was dit ook n.a.v. dat topic.

Het gaat bij mij om een meter of 4.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?

Bericht door Shadow »

Dat is geen probleem.
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?

Bericht door FritsK »

Prima. Net de AudioQuest Slip FLX 14/4 besteld. Schijnt een dunne, flexibele mantel om te zitten die zorgt voor een kleine diameter kabel.

Bedankt allen voor de input!
Plaats reactie