Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?
Voor mijn actieve 2-weg speakerset, die ik bi-amp, wil ik nieuwe kabels. Ik zou het liefst alles door één 4-aderige kabel hebben lopen, maar ik lees her en der dat dit niet gewenst zou zijn vanwege verstoringen in beide signalen. Je zou dan beter naar 2x 2-aderig of 2x 4-aderig met getwiste uiteinden gaan.
Wat is jullie visie hierop? Zit hier (een kern van) waarheid in?
Wat is jullie visie hierop? Zit hier (een kern van) waarheid in?
Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?
Regel 1: als je erin geloofd, hoor je alles
Regel 2: als je weet dat je niet alles hoort, geloof je ook niet alles meer
Cordial 4x2,5 is prima
Regel 2: als je weet dat je niet alles hoort, geloof je ook niet alles meer
Cordial 4x2,5 is prima
Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?
Goede regelsShadow schreef:Regel 1: als je erin geloofd, hoor je alles
Regel 2: als je weet dat je niet alles hoort, geloof je ook niet alles meer
Cordial 4x2,5 is prima
Ik lees eigenlijk ook nooit wetenschappelijk onderbouwde berichten of high- en low-end kabelgebruik of vergis ik mij?
In mijn Fusion-amp zit intern 1,5mm2. The fusion ga ik voorlopig als externe versterker gebruiken. Is 1,5mm2 dan al niet genoeg om van de Fusion naar m'n speakers te gaan of is er een reden om altijd voor 'de meeste oppervlakte' gaan?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?
Hangt een beetje af van de lengte van de kabels, dunnere kabels hebben meer weerstand per meter en verminderd de dempingsfactor. Dat laatste is alleen maar van belang bij de woofer.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?
Voor woonkamer afstanden zal 1.5 toch wel OK zijn?
Tips voor 4 aderig: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 18&t=26521
Tips voor 4 aderig: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 18&t=26521
Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?
Ik had je topic al gezien Henkjan. Eigenlijk was dit ook n.a.v. dat topic.
Het gaat bij mij om een meter of 4.
Het gaat bij mij om een meter of 4.
Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?
Prima. Net de AudioQuest Slip FLX 14/4 besteld. Schijnt een dunne, flexibele mantel om te zitten die zorgt voor een kleine diameter kabel.
Bedankt allen voor de input!
Bedankt allen voor de input!
