The Big Tube!
Moderator: Beheerdersteam
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: The Big Tube!
Zo. Na de zbadag weer wat kriebels opgelopen.
Twee stukken buis gescoord. Ik heb iets teveel, dus kan ik ze mooi recht maken en dan op/in een bodem en baffle lijmen.
Twee stukken buis gescoord. Ik heb iets teveel, dus kan ik ze mooi recht maken en dan op/in een bodem en baffle lijmen.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: The Big Tube!
Yup! Maar verder dan dit gaat het niet komen...
Ik heb gisteren toegekeken hoe mijn bouwmateriaal nat regende, en had er geen enkel eng gevoel bij. Toch leuk als je materiaal een keer weerbestendig is!
Ik heb gisteren toegekeken hoe mijn bouwmateriaal nat regende, en had er geen enkel eng gevoel bij. Toch leuk als je materiaal een keer weerbestendig is!
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: The Big Tube!
Schoongemaakt en klaar om er nog een stuk af te halen. Een grote haakse lintzaag had wel fijn geweest...
Re: The Big Tube!
Het wel een heel eind 1,5 meter
Houtzaag met geharde tanden gaat goed in dat plastic
en zaag je rechter mee als een decoupeer zaag
Aftekenen heb je daar ook iets voor
Kleinere buizen deed ik altijd met een stuk papier erom heen.
Maar zo,n joekel
Houtzaag met geharde tanden gaat goed in dat plastic
en zaag je rechter mee als een decoupeer zaag
Aftekenen heb je daar ook iets voor
Kleinere buizen deed ik altijd met een stuk papier erom heen.
Maar zo,n joekel
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: The Big Tube!
Ik heb al iets bedacht. En het hoeft ook niet perfect recht te zijn, ik maak er een soort ankersysteem in dat zichzelf ook meteen perfect recht stelt. Gaat helemaal goed komen!
Foto's komen vanzelf...
Foto's komen vanzelf...
Re: The Big Tube!
Ha Menno, zo te zien heb je je materiaal, top!anonamemouse schreef:Ik heb al iets bedacht. En het hoeft ook niet perfect recht te zijn, ik maak er een soort ankersysteem in dat zichzelf ook meteen perfect recht stelt. Gaat helemaal goed komen!
Foto's komen vanzelf...
Om een haakse en vlakke kopse kant aan de buizen te maken kun je bijvoorbeeld een klemmal maken van dubbeldik mdf of multiplex ofzo.
Gat frezen en een zaagsnede erin aan een zijde.
Haaks stellen en spanband eromheen.
Of een eierkistsluiting oid bij de naad.
Of twee haakse beugentjes die je dan met een bout naar elkaar toe trekt.
Hier een mal van 2x 18mm en 610mm in het vierkant (standaard maat).
Na inklemming en haakstellen voorzichtig met je bovenfrees met verdikte zool op de gewenste maat frezen (zacht toerental).
Of met je bandschuurmachine naar de mal gelijkschuren (zacht toerental).
Het is maar een idee.
Re: The Big Tube!
Maar goed dan dat je die niet hebt, nooit ronde voorwerpen onder de lintzaag zagen!anonamemouse schreef:.... Een grote haakse lintzaag had wel fijn geweest...
Re: The Big Tube!
+1
Zaagtafel met een goede geleiding is dan een betere optie.
Pijp op de zaag schuiven en dan langzaam de pijp draaien.
Zaagtafel met een goede geleiding is dan een betere optie.
Pijp op de zaag schuiven en dan langzaam de pijp draaien.
Re: The Big Tube!
Als je er 2 neemt met verbinding stukjes er tusen zal hij niet scheef kunnenHondasnl schreef:Ha Menno, zo te zien heb je je materiaal, top!anonamemouse schreef:Ik heb al iets bedacht. En het hoeft ook niet perfect recht te zijn, ik maak er een soort ankersysteem in dat zichzelf ook meteen perfect recht stelt. Gaat helemaal goed komen!
Foto's komen vanzelf...
Om een haakse en vlakke kopse kant aan de buizen te maken kun je bijvoorbeeld een klemmal maken van dubbeldik mdf of multiplex ofzo.
Gat frezen en een zaagsnede erin aan een zijde.
Haaks stellen en spanband eromheen.
Of een eierkistsluiting oid bij de naad.
Of twee haakse beugentjes die je dan met een bout naar elkaar toe trekt.
Hier een mal van 2x 18mm en 610mm in het vierkant (standaard maat).
Na inklemming en haakstellen voorzichtig met je bovenfrees met verdikte zool op de gewenste maat frezen (zacht toerental).
Of met je bandschuurmachine naar de mal gelijkschuren (zacht toerental).
Het is maar een idee.
Re: The Big Tube!
Kun je dit onderbouwen waarom niet?richard schreef:Maar goed dan dat je die niet hebt, nooit ronde voorwerpen onder de lintzaag zagen!anonamemouse schreef:.... Een grote haakse lintzaag had wel fijn geweest...
Re: The Big Tube!
Dat kan ook en hoef je niet haaks te stellen.Bert61 schreef:Als je er 2 neemt met verbinding stukjes er tusen zal hij niet scheef kunnenHondasnl schreef:Ha Menno, zo te zien heb je je materiaal, top!anonamemouse schreef:Ik heb al iets bedacht. En het hoeft ook niet perfect recht te zijn, ik maak er een soort ankersysteem in dat zichzelf ook meteen perfect recht stelt. Gaat helemaal goed komen!
Foto's komen vanzelf...
Om een haakse en vlakke kopse kant aan de buizen te maken kun je bijvoorbeeld een klemmal maken van dubbeldik mdf of multiplex ofzo.
Gat frezen en een zaagsnede erin aan een zijde.
Haaks stellen en spanband eromheen.
Of een eierkistsluiting oid bij de naad.
Of twee haakse beugentjes die je dan met een bout naar elkaar toe trekt.
Hier een mal van 2x 18mm en 610mm in het vierkant (standaard maat).
Na inklemming en haakstellen voorzichtig met je bovenfrees met verdikte zool op de gewenste maat frezen (zacht toerental).
Of met je bandschuurmachine naar de mal gelijkschuren (zacht toerental).
Het is maar een idee.
Wel weer dubbel materiaal.
Re: The Big Tube!
Bij zo'n horizontale machine en goede inklemming van de buis zal dat wellicht anders zijn. Bij een verticale lintzaag krijg je door de zaag een draaiend moment in je rondhout of pijp welke deze doet roteren. Vervolgens 'hapt' de zaag nog meer en kan de lintzaag breken met alle gevolgen van dien.Hondasnl schreef:Kun je dit onderbouwen waarom niet?
Dat is een bekend risico bij het gebruik van de lintzaag.
Re: The Big Tube!
Okee je bedoelde een handlintzaag, dat is denk hier niet aan de orde omdat je het niet met de hand wilt doen.
Je wilt immers strak en haaks.
En dan is inklemming en een regelmatige voeding een must.
Je wilt immers strak en haaks.
En dan is inklemming en een regelmatige voeding een must.
Re: The Big Tube!
Dubbeldikke mdf nu twee enkele met afstandshouders er tussen.Bert61 schreef:Als je er 2 neemt met verbinding stukjes er tusen zal hij niet scheef kunnenHondasnl schreef:Ha Menno, zo te zien heb je je materiaal, top!anonamemouse schreef:Ik heb al iets bedacht. En het hoeft ook niet perfect recht te zijn, ik maak er een soort ankersysteem in dat zichzelf ook meteen perfect recht stelt. Gaat helemaal goed komen!
Foto's komen vanzelf...
Om een haakse en vlakke kopse kant aan de buizen te maken kun je bijvoorbeeld een klemmal maken van dubbeldik mdf of multiplex ofzo.
Gat frezen en een zaagsnede erin aan een zijde.
Haaks stellen en spanband eromheen.
Of een eierkistsluiting oid bij de naad.
Of twee haakse beugentjes die je dan met een bout naar elkaar toe trekt.
Hier een mal van 2x 18mm en 610mm in het vierkant (standaard maat).
Na inklemming en haakstellen voorzichtig met je bovenfrees met verdikte zool op de gewenste maat frezen (zacht toerental).
Of met je bandschuurmachine naar de mal gelijkschuren (zacht toerental).
Het is maar een idee.
Lijkt me ideaal.
-
Dynky
- Ook commercieel actief
- Berichten: 363
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
- Locatie: Antwerpen
Re: The Big Tube!
alles begint natuurlijk bij een goede klemming van je materiaal, of dat nu bij een afkortzaag, lintzaag, figuurzaag of wipzaag is...maakt niet uit.
idem dito wat dat betreft voor (boven)frezen imo
idem dito wat dat betreft voor (boven)frezen imo
Re: The Big Tube!
Maak de afstandhouder niet zo lang dat ze scheef kunnen gaan staan Dan is het ook niet goed
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: The Big Tube!
Ik heb iets veel simpelers bedacht... En het eindresultaat heeft een afwijking van een halve mm. Op 600 mm kan ik daar goed mee leven.
Fotos volgen, ik ben even hout halen voor de piramides.
Fotos volgen, ik ben even hout halen voor de piramides.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: The Big Tube!
Zo doe ik het ook altijd, en dan laat ik 0,2mm staan zodat de buis niet vervormt. Met een hobbymes snij ik ze los.FR_Aad schreef:+1
Zaagtafel met een goede geleiding is dan een betere optie.
Pijp op de zaag schuiven en dan langzaam de pijp draaien.
Re: The Big Tube!
Zeer benieuwd Kleinere buis doe ik met een vel papier er om als de kantjes netje over elkaar zitten is het techt
Hier moet je een rolbehang voor hebben
Wie weet heeft hij dat
Hier moet je een rolbehang voor hebben
Wie weet heeft hij dat
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: The Big Tube!
Met restjes een grote mal gemaakt. In de mal een schroefje gedraaid dat net ver genoeg uitstak om een kras in het pvc te maken, de buis een paar keer ronddraaien en voila, een lijntje rondom.
De schroef in de mal.
Helaas was het te druk bij mijn lokale bouwmarkt, geen zaagwerk meer vandaag. Had ik maar eerder moeten gaan.
De schroef in de mal.
Helaas was het te druk bij mijn lokale bouwmarkt, geen zaagwerk meer vandaag. Had ik maar eerder moeten gaan.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: The Big Tube!
Even een wellicht ietwat voorbarige vraag...
Er is tekst op de buis geprint. Wordt de buis hierdoor richtingsgevoelig, en in welke richting moet ik de buis dan gebruiken?
Er is tekst op de buis geprint. Wordt de buis hierdoor richtingsgevoelig, en in welke richting moet ik de buis dan gebruiken?
