Dat vroeg ik mezelf ook af , ik dacht dat jij dat voor gesteld haddemocles schreef:Vroeg me al af omdat je dit schreef.
Voeding uit 6.3 volt en de regelaar is een 7805
Maar dat zal ik gedroomd hebben Demo
Moderator: Beheerdersteam
Dat vroeg ik mezelf ook af , ik dacht dat jij dat voor gesteld haddemocles schreef:Vroeg me al af omdat je dit schreef.
Voeding uit 6.3 volt en de regelaar is een 7805
Aan zo'n trafo moet toch ook nog zo 't een en ander gehangen.democles schreef:Leuke schakeling![]()
Wel wat meer onderdelen dan een trafotje van 7,5v 120mA (van 2 euro)
Zou kunnen,maar dan niet met een 7805 regelaar.........Dat vroeg ik mezelf ook af , ik dacht dat jij dat voor gesteld had![]()
Maar dat zal ik gedroomd hebben Demo
Dus alle diodes (D1/D2) vervangen door een ander type?Wat de diodes betreft, zie dat je 1N4148 in de sim gebruikt.In 't schema had ik andere types vermeld.Hebben, volgens datablad, wat beter
bepaalde spanningsval.Ze worden hier per slot voor hun 0,6V , liefst wat betrouwbaar, gebruikt.
Databladen geven dit op,democles schreef:Nog een ander dingetje![]()
Voor de simulatie zijn 1N4148 diodes gebruikt.
Dus alle diodes (D1/D2) vervangen door een ander type?
Met 7 V voeding duurt het inregelen bij opstarten natuurlijk wel weer wat langer.Ah!buis schreef:En de 5V voeding mag ook 6 of 7V zijn.
Anne
't Is maar wat je behoorlijk noemtWilly_61 schreef:Nog even met de VDV biasregeling bezig geweest.
Wat mij betreft vind ik het resultaat ook heel behoorlijk,
Dat werkt onafhankelijk van welke regeling dan ook.Zodra de stroom door een van de eindbuizen te groot wordt schakeld de HS af.democles schreef:Zouden we nog een veiligheid kunnen inbouwen zodat de hoogspanning afgeschakeld wordt als de bias automaat er mee kapt,
Om nu bij het testen of in de praktijk in 1 keer al je 4 eindbuizen in rook te zien opgaan ..............![]()
In het GM-70 draadje had Anne al eens wat bedacht,
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=425
Kun je dat hier ook toepassen met 4 buizen in Push/Pull ?
Ik denk dat het vooral extreme vervorming geeft bij zachte, laagfrequente signalen die nog wel hard genoeg zijn om de comparator te laten schakelen. Overigens is dit conceptueel hetzelfde als de Dalojan-regeling, aan de omschrijving van Dalojan te zien. Jouw regeling werkt daarentegen in principe volkomen lineair bij zachte passages, dat lijkt mij veel beter wat de vervorming betreft.Ah!buis schreef:Er deugt toch iets niet bij dat VDV-geval.Hier het hart van de schakeling met het gedrag naar gelang de aangeboden signaalsterkte. MRSR.jpg Pas als er bijna een evenwicht is bereikt gaat ie over op een lineaire regeling die het gemiddelde zoekt.
Daarvoor schuift de instelling niet naar de gemiddelde stroom maar naar gelijke tijd positief en negatief, het laden/ontladen van de C is nml niet amplitude-afhankelijk maar van de tijd.
Geeft vermoedelijk een voortduren heen en weer schuiven van de instelling.
Anne
In zijn originele vorm is de stabiliteit marginaal. Dat valt het beste op te lossen door de verhouding waarde integratiecondensator/waarde extra filtercondensator fors te verhogen, zie eerder in dit draadje. Overigens zie ik dat jij die verhouding tot oneindig verhoogd hebt, dat is wel erg drastisch.mtb schreef:Ik heb Anne's schakeling:
BIASa.jpg
verder bekeken/gesimuleerd en er is niks mis mee, maar nu nog inbouwen in een bestaande versterker.
Vandaar dat we vanaf bladzijde 11 van dit draadje kathodeweerstanden van 18 ohm gebruiken voor de PCL86. Die P2 hebben we nooit nodig gehad.mtb schreef:Als voorbeeld een populaire ca. 10W versterker:
AKB.PNG
Je ziet wat er gebeurt met de kathode-stromen bij A, AB en (bijna)B-uitsturing en dus wat we er aan hebben bij een regeling om ze automatisch in te stellen of gelijk te houden.
Anne's oplossing klipt met D2 de AB-stromen gemeten op Vk2:
AKBa.PNG
Je moet wel de kathode-weerstanden R3,4 verhogen naar 18Ω om in het diode-bereik van ca. 0V6 te komen en P2 instellen op een correcte regeling.
Mooi man,democles schreef:Bedankt,Anne.
Zal er over denken![]()
Wel vandaag de print gefabriekt voor de auto bias.![]()
9X10cm