Maar altijd goed dat nog eens te vermelden want voor bv. PCL86 en eigenlijk voor alles waarbij -60V volstaat kan je de BC556B gebruiken.
@democles: ga er maar van uit dat het de BC556 wordt, die neemt de minste plaats in.
Moderator: Beheerdersteam
Zal ik doen@democles: ga er maar van uit dat het de BC556 wordt, die neemt de minste plaats in.
Ik heb me gebaseerd op het model in LtSpice, daar wordt BC556A resp. -B onderscheiden door hun Vce: 80V resp. 65V.Bert61 schreef:Een A Type heeft dacht minder versterking Dat is geen probleem ?
Maar volgens Datablad 65 volt
BC556A pdf
Er is altijd nog dezeBert61 schreef:Zijn er geen courante types die 75 volt kunnen verdragen met pootjes er aan ?
Dat is een bekend transistortjeAh!buis schreef:Er is altijd nog dezeBert61 schreef:Zijn er geen courante types die 75 volt kunnen verdragen met pootjes er aan ?5401.jpg Anne
Is misschien een rustige tijd voor die zaak en zijn ze bezig een inventaris op te maken/bij te werken.Bij heel wat dingen is bijv de prijsvermelding verdwenen.Bert61 schreef:Bij EOO nog steeds onmogelijk te bestellen zou jammer zijn als die weg moet
Dan kies ik maar vor de 2N5401 dan blijven ze zeker ook heel in gebruik met een wat hogere neg bias spanning op stuurrooster .MarcelvdG schreef:Een BC556 is wel tussen 65 V en 80 V te gebruiken, alleen heb je kans dat de basisstroom dan de andere kant op loopt. Annes schakeling zou daar zo te zien geen last van hebben. De doorslagspanning met open basis is minimaal 65 V, dat is net het punt waar de totale basisstroom door de 0 gaat omdat de gewone basisstroom en de tegengestelde stroom die ontstaat door lawine-effecten (avalanche) elkaar in evenwicht houden. De collector-basisdoorslagspanning is minimaal 80 V, daarboven is de tor echt niet meer te gebruiken.
Hou er wel rekening mee dat massa van het regelcicuit aan de massa van de eindbuizen moet zitten.De 6,3V voor de gloei van de eindbuizen kan aan één kant aan massa en de andere kant kan dan enkelfasig ( 1 diode, geen brug) gelijkgericht.Bert61 schreef:Voeding uit 6.3 volt en de regelaar is een 7805
Met 10mA kom je al ruim toe.En zo kan 't ookdemocles schreef:Anne,hoeveel mA trekt de schakeling?
Kleine trafo er bij?
Dat van de Massa van de schakeling naar Massa eindbuizen heb ik nu in de tekening vermeld.
Ik moet dit natuurlijk niet hier doen maar in de topic waar ik die bias automaat wil toepasenAh!buis schreef:Met 10mA kom je al ruim toe.En zo kan 't ookdemocles schreef:Anne,hoeveel mA trekt de schakeling?
Kleine trafo er bij?
Dat van de Massa van de schakeling naar Massa eindbuizen heb ik nu in de tekening vermeld..
Anne
Voeding uit 6.3 volt en de regelaar is een 7805