Eerst maar even een korte intro.
25 Jaar geleden begon ik een hobby, een PA installatie voor in mijn kleine kamer. Na wat jaren gespaard en geknutseld te hebben had ik het best voor elkaar, al zeg ik het zelf..
2X Een JBL K-140 in zelfgebouwde glijbaankasten, aangestuurd door een Harrison K-3000.
2X Topkasten met een DAS P-12 voor mid-laag en een DAS M-3 met hoorn voor het hoge gebied. Aangestuurd door een zelfbouwversterker.
Daarbij een cross-over van Dynacord en een equalizer (merk ben ik even kwijt).
JMP uit Roderwolde had mij veel van deze onderdelen verkocht.
Uiteraard was dit setje wat overdreven voor thuis gebruik, maar ook veel leuke feestjes gehad buiten de deur. Alleen dat gesleep was niet leuk. Een ding dat zeker was dat het allemaal behoorlijk goed klonk!
Toen kwamen er kinderen….. Je raad het al, er moest ruimte voor de box komen. Alle kasten weggegeven, Harrison, cross-over en equalizer verkocht. Nu wel een beetje spijt van.
De JBL en DAS speakers heb ik nog wel gehouden! Een paar weken geleden begon het weer te kriebelen. De JBL K-140 hadden een nieuwe rand nodig dus deze heb ik laten repareren.
Nu dan maar de vraag die ik wil stellen.
Ik wil weer kasten gaan bouwen om dit geheel. Ik heb een werkplaatsje gekocht, ik ben namelijk aannemer/klusser, en heb daar binnenkort de ruimte dus voor, tijd is een ander verhaal.
Toen ik lang geleden goede kasten zocht voor de JBL’s kwam ik uit op de glijbanen. Iets in mijn herinnering zegt dat ik toen nog twijfelde tussen de glijbanen en de, jawel, Karlson kast.
Welke kast zouden jullie mij adviseren om de JBL’s? Ik wil het voor het oor, buik en het oog wil ook wat. Mijn oog vind de Karlson kast wel wat, maar het moet wel kunnen.
En wat zou het advies zijn voor een kast om de DAS-en? Zou het leuk vinden als de P-12 niet alleen voor mid wordt gebruikt, maar ook wat van het laag meepakt, of zeg ik nu iets stoms?
Verder heb ik dus nog drie-weg filters nodig voor dit setje. Heb nu alleen filters voor mid-hoog.
Ik hoop wat van jullie te horen, ook als er meer info nodig is! En ik zal is op zoek gaan naar foto’s, kan ik die inscannen en even laten zien, tenzij daar geen interesse voor is hoor, ik wil jullie niet onnodig lastig vallen…..
Groet,
Tijl