Bias automaat
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bias automaat
Anne Willy en MTB kijk in jullie PB
Re: Bias automaat
Hier de beloofde ontwerpen van Anne en van Menno Vanderveen:
Ik heb ze getest op een frequentie van 10Hz om een duidelijker beeld te hebben in de meetresultaten.
De eerste 200mS is er geen signaal aan de ingang van de buis, zodat die situatie ook de werking in volkomen rust laat zien.
Anne, spijtig genoeg geen uitgangssignaal op de anode en de opamp doet blijkbaar ook niets, ik heb de oorzaak nog niet kunnen vinden: Menno, vol uitgangssignaal en de middeling en clipper zijn ook te zien: In bijlage de spice-files, ook "...\lib\sub\pcl86-pentode.cir" en "...\lib\sym\Misc\pentode1.asy"
Ik heb ze getest op een frequentie van 10Hz om een duidelijker beeld te hebben in de meetresultaten.
De eerste 200mS is er geen signaal aan de ingang van de buis, zodat die situatie ook de werking in volkomen rust laat zien.
Anne, spijtig genoeg geen uitgangssignaal op de anode en de opamp doet blijkbaar ook niets, ik heb de oorzaak nog niet kunnen vinden: Menno, vol uitgangssignaal en de middeling en clipper zijn ook te zien: In bijlage de spice-files, ook "...\lib\sub\pcl86-pentode.cir" en "...\lib\sym\Misc\pentode1.asy"
- Bijlagen
-
- BIAS Anne-Menno-1.zip
- (290.45 KiB) 57 keer gedownload
Re: Bias automaat
Gaat de stroom erg aan de haal als je ze simuleert met een asymmetrisch signaal in plaats van een sinus? Bijvoorbeeld A sin(omega t) + 0,5 A cos(2 omega t) of een blokgolf met 25 % duty cycle?
Re: Bias automaat
Dat gaat ook niet zo met een PCL86.De kathodeweerstand bepaald de ruststroom, met 10Ω gaat er bijna 70mA lopen.Dan moet voor die buis -Vg1 zo goed als nul zijn om die stroom te halen, loopt de schakeling vast.Willy_61 schreef:Anne, spijtig genoeg geen uitgangssignaal op de anode en de opamp doet blijkbaar ook niets, ik heb de oorzaak nog niet kunnen vinden
Voor 30mA is dat een Rk van ong. 22Ω
Anne
Re: Bias automaat
Vroeg ik me ook af.De schakeling beperkt wel de snelheid waarmee gereageert wordt door steeds maar hoogstens 0,6V over 1M om de C te laden/ontladen toe te laten, maar met een verschillende tijd voor de twee richtingen verschuift de instelling toch.MarcelvdG schreef:Gaat de stroom erg aan de haal als je ze simuleert met een asymmetrisch signaal in plaats van een sinus? Bijvoorbeeld A sin(ω t) + 0,5 A cos(2 ω t) of een blokgolf met 25 % duty cycle?
Even de "omega" vervangen, kun je ze de volgende keer copy/paste gebruiken.
Anne
Re: Bias automaat
Sorry Marcel, iemand zou me dan moeten uitleggen hoe ik zo'n ingangssignaal fabriceer in LtSpice. Ik heb gekeken in de "help" van Spice maar geraak niet verder... ik ben geen ingenieurMarcelvdG schreef:Gaat de stroom erg aan de haal als je ze simuleert met een asymmetrisch signaal in plaats van een sinus? Bijvoorbeeld A sin(omega t) + 0,5 A cos(2 omega t) of een blokgolf met 25 % duty cycle?
Re: Bias automaat
Anne, lukt niet... met Rk (R13) op 8.5Ω is Uk = Vref en gaat de uitgang van de opamp volledig negatief en blijft zo: V(p002) is het ingangsignaal voor C3Ah!buis schreef:Dat gaat ook niet zo met een PCL86.De kathodeweerstand bepaald de ruststroom, met 10Ω gaat er bijna 70mA lopen.Dan moet voor die buis -Vg1 zo goed als nul zijn om die stroom te halen, loopt de schakeling vast.Willy_61 schreef:Anne, spijtig genoeg geen uitgangssignaal op de anode en de opamp doet blijkbaar ook niets, ik heb de oorzaak nog niet kunnen vinden
Voor 30mA is dat een Rk van ong. 22Ω
Anne
met Rk = 22Ω is Uk = 1.3V en blijft de uitgang vd opamp constant op 3.65V: Er is iets mis in het schema maar zie het niet
Re: Bias automaat
Ziet er naar uit dat Anne een halve snipperdag heeft 
Re: Bias automaat
Ik denk niet dat we Anne gaan opjagen na zijn ziekenhuisopname
Het regent dus wat tijd om te simuleren.
Betreffende de VDV-BIAS-regeling heb ik nu een blok met verschillende duty cicle als input gegeven: zoals je kan zien zijn de spanningen op de ingangen van de comparator mooi gelijk.
... en 10s laten lopen, de sturing verloopt niet: Het resultaat op de anode vergeet je maar, wellicht is de frequentie te laag.
Het regent dus wat tijd om te simuleren.
Betreffende de VDV-BIAS-regeling heb ik nu een blok met verschillende duty cicle als input gegeven: zoals je kan zien zijn de spanningen op de ingangen van de comparator mooi gelijk.
... en 10s laten lopen, de sturing verloopt niet: Het resultaat op de anode vergeet je maar, wellicht is de frequentie te laag.
Re: Bias automaat
Dit is gedurende een goei 7.5s 66Hz (500cycles/7.5s):
... nu terug buiten werken 
Re: Bias automaat
De hele dag is hier versnippert ! Altijd wat, wassen, verschonen, eten, bezoek is 't niet van buiten dan wel een (al dan niet verwarde) medebewoner.En dan uitpuffen van de vermoeienissen en doorstaande emotiesBert61 schreef:Ziet er naar uit dat Anne een halve snipperdag heeft
Van al dat gesimuleer heb ik geen pap gegeten (geef mij maar echte
Dit zijn de spanningen/stromen die ik in rust zou verwachten
Anne
Die BSS63 is ong de oppervlakte montage uitvoering van de BSS68, zit wel snor.
Re: Bias automaat
Even niet aan gedacht , met dat warme weer gaat het toch al niet super als je wat ouder bent Dan tellen de jarenWilly_61 schreef:Ik denk niet dat we Anne gaan opjagen na zijn ziekenhuisopname![]()
Het regent dus wat tijd om te simuleren.
Betreffende de VDV-BIAS-regeling heb ik nu een blok met verschillende duty cicle als input gegeven:
VDV-b1.jpg
zoals je kan zien zijn de spanningen op de ingangen van de comparator mooi gelijk.
... en 10s laten lopen, de sturing verloopt niet:
VDV-b1b.jpg
Het resultaat op de anode vergeet je maar, wellicht is de frequentie te laag.
Ik ook niet Anne en ik wil er wel mee beginnen zodra ik een andere stoel kan regelen voor bij de computer
Maar dat is niet simpel ,de gemeente moet dat betalen , en ik heb een stoel welke goed zou moeten zijn.
Maar soms 5 minuten hooguit en dan krijg ik een pijn wat ik niemand gun, en moet ik een hand vol pillen slikken dan is het na een halfuur pas minder ,
Wordt er
Re: Bias automaat
Met zo'n instelling kom je nergens met een PCL86.Voor meten van het gedrag bij B sturing al helemaal niet.Wel goed om een buis te mollen (waar simulatie al niet goed voor is
)
Anne
Anne
Re: Bias automaat
Bedankt Willy en Bert, maar de oplossingen van Menno en Anne voorkomen niet, dat bij heftig (A)B-gebruik, de ruststroom teveel terug regelt.
Nou zal je daar in de praktijk weinig last van hebben, zie mijn onderschrift, maar toch!
Marcel zit met http://www.tubecad.com/2005/May/blog0046.htm aardig in de richting, maar ik denk dat het beter kan.
Ik heb hetzelfde probleem met http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=26530, dat is maar een paar Watt versterkertje, zodat je alles goed kan horen.
Ik heb al een niet-lineaire oplossing, maar als ik Menno's redenatie volg, moet ik er eerst patent op aanvragen en er veel geld voor rekenen!
Geintje natuurlijk, dus ik ga er gewoon hier mee door.
Nou zal je daar in de praktijk weinig last van hebben, zie mijn onderschrift, maar toch!
Marcel zit met http://www.tubecad.com/2005/May/blog0046.htm aardig in de richting, maar ik denk dat het beter kan.
Ik heb hetzelfde probleem met http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=26530, dat is maar een paar Watt versterkertje, zodat je alles goed kan horen.
Ik heb al een niet-lineaire oplossing, maar als ik Menno's redenatie volg, moet ik er eerst patent op aanvragen en er veel geld voor rekenen!
Geintje natuurlijk, dus ik ga er gewoon hier mee door.
Re: Bias automaat
Anne, de waardes vd VDV-schakeling komen aardig overeen met wat jij berekend had, enkel de g1 voert -7V ipv -8V.
Ik heb er vertrouwen in dat deze schakeling zijn werk prima zou doen als BIAS-automaat (behalve voor gitaarversterkers die hard moeten kunnen oversturen).
Jouw schakeling is een heel ander verhaal, zie de metingen: Hopelijk kan je de fout vinden want ik heb al meer dan 10x het schema gecontroleerd en kan geen verschil vinden.
Voor het gemak post ik jouw schema hier ook nog eens: Hopelijk heb jij meer succes... het zou leuk zijn een nog simpelere schakeling te hebben die ook alles doet wat moet
Ik heb er vertrouwen in dat deze schakeling zijn werk prima zou doen als BIAS-automaat (behalve voor gitaarversterkers die hard moeten kunnen oversturen).
Jouw schakeling is een heel ander verhaal, zie de metingen: Hopelijk kan je de fout vinden want ik heb al meer dan 10x het schema gecontroleerd en kan geen verschil vinden.
Voor het gemak post ik jouw schema hier ook nog eens: Hopelijk heb jij meer succes... het zou leuk zijn een nog simpelere schakeling te hebben die ook alles doet wat moet
Re: Bias automaat
Als je in serie met de sinusbron die je al hebt een tweede sinusbron met de halve amplitude, dubbele frequentie en een fase van 90 graden zet, dan zou je moeten krijgen wat ik voorstelde. Dus sine(0 3 10 .2) in serie met sine(0 1.5 20 .2 0 90). Ik weet niet zeker of het nou +90 of -90 moet wezen, maar in beide gevallen zou de stroom aan de haal moeten gaan.Willy_61 schreef:Sorry Marcel, iemand zou me dan moeten uitleggen hoe ik zo'n ingangssignaal fabriceer in LtSpice. Ik heb gekeken in de "help" van Spice maar geraak niet verder... ik ben geen ingenieurMarcelvdG schreef:Gaat de stroom erg aan de haal als je ze simuleert met een asymmetrisch signaal in plaats van een sinus? Bijvoorbeeld A sin(omega t) + 0,5 A cos(2 omega t) of een blokgolf met 25 % duty cycle?
Een blokgolf met een duty cycle van 25 %, een frequentie van 10 Hz en een gemiddelde waarde van ongeveer 0 wordt zoiets:
pulse(-1 3 0 1E-9 1E-9 25E-3 100E-3)
Ik verwacht overigens dat deze regeling van Anne http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1884243 alleen moeite met de blokgolf met 25 % duty cycle zal hebben, terwijl de andere van Anne en die van Menno van der Veen en al mijn varianten zowel moeite met de blokgolf als met de opgetelde sinussen zouden moeten hebben.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op do 07 jun 2018, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bias automaat
De blokvorm had ik idd al gevonden, daarvan zie je hogerop de resultaten.
De methode met de dubbele sinusbron wil ik morgen wel testen (tijdens te verwachten regenbuien
)
De methode met de dubbele sinusbron wil ik morgen wel testen (tijdens te verwachten regenbuien
Re: Bias automaat
Ik denk dat de signalen nog een stuk harder moeten, want de buis werkt kennelijk nog in klasse A. In klasse A zou er geen probleem mogen zijn, zoals de simulaties ook laten zien. Hoe gaat het met pulse(-15 5 0 1E-6 1E-6 75E-3 100E-3) of met sine(0 7 10 .2) in serie met sine(0 3.5 20 .2 0 90)?
Om goed te zien of de schakeling zich gedraagt als een buizenversterker met vast negatief, is het misschien handig om ook de collectorspanning van T1 af te drukken in de Van der Veen-versie en de spanning over C1 in de versie van Anne. Die spanningen zouden zich nagenoeg niets van het signaal mogen aantrekken.
Om goed te zien of de schakeling zich gedraagt als een buizenversterker met vast negatief, is het misschien handig om ook de collectorspanning van T1 af te drukken in de Van der Veen-versie en de spanning over C1 in de versie van Anne. Die spanningen zouden zich nagenoeg niets van het signaal mogen aantrekken.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op do 07 jun 2018, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bias automaat
Er moet in ieder geval nog een weerstand tussen C1 en de roosterstopweerstand om te voorkomen dat C1 het signaal kortsluit, maar dat kan het foute instelpunt niet verklaren. Om een of andere reden werkt het model van de LM324 niet: de negatieve ingang is hoger dan de positieve ingang, dus zou de uitgang naar 0 V moeten gaan en niet naar +3,5 V. Misschien zijn de ingangen verwisseld op het symbool; helpt het als je de positieve en negatieve ingangen van de LM324 verwisselt?Willy_61 schreef:Anne, de waardes vd VDV-schakeling komen aardig overeen met wat jij berekend had, enkel de g1 voert -7V ipv -8V.
Ik heb er vertrouwen in dat deze schakeling zijn werk prima zou doen als BIAS-automaat (behalve voor gitaarversterkers die hard moeten kunnen oversturen).
Jouw schakeling is een heel ander verhaal, zie de metingen:
ANNE-b3.jpg
Hopelijk kan je de fout vinden want ik heb al meer dan 10x het schema gecontroleerd en kan geen verschil vinden.
Voor het gemak post ik jouw schema hier ook nog eens:
Ruststr-plus-afkappen-ANNE.jpg
Hopelijk heb jij meer succes... het zou leuk zijn een nog simpelere schakeling te hebben die ook alles doet wat moet
Re: Bias automaat
Volgend beeld is de sim met de pulse, ik toon de laatste 3s dan zie je ook hoe de ruststroom opnieuw stabiliseert wanneer het signaal stil valt: De waves van 1 tot 7s zijn identiek als daarna.MarcelvdG schreef:Ik denk dat de signalen nog een stuk harder moeten, want de buis werkt kennelijk nog in klasse A. In klasse A zou er geen probleem mogen zijn, zoals de simulaties ook laten zien. Hoe gaat het met pulse(-15 5 0 1E-6 1E-6 75E-3 100E-3) of met sine(0 7 10 .2) in serie met sine(0 3.5 20 .2 0 90)?
Laatst gewijzigd door Willy_61 op do 07 jun 2018, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bias automaat
Marcel, dat test ik morgen ook, samen met de dubbele sinus op VDV.MarcelvdG schreef:Er moet in ieder geval nog een weerstand tussen C1 en de roosterstopweerstand om te voorkomen dat C1 het signaal kortsluit, maar dat kan het foute instelpunt niet verklaren. Om een of andere reden werkt het model van de LM324 niet: de negatieve ingang is hoger dan de positieve ingang, dus zou de uitgang naar 0 V moeten gaan en niet naar +3,5 V. Misschien zijn de ingangen verwisseld op het symbool; helpt het als je de positieve en negatieve ingangen van de LM324 verwisselt?Willy_61 schreef:Anne, de waardes vd VDV-schakeling komen aardig overeen met wat jij berekend had, enkel de g1 voert -7V ipv -8V.
Ik heb er vertrouwen in dat deze schakeling zijn werk prima zou doen als BIAS-automaat (behalve voor gitaarversterkers die hard moeten kunnen oversturen).
Jouw schakeling is een heel ander verhaal, zie de metingen:
ANNE-b3.jpg
Hopelijk kan je de fout vinden want ik heb al meer dan 10x het schema gecontroleerd en kan geen verschil vinden.
Voor het gemak post ik jouw schema hier ook nog eens:
Ruststr-plus-afkappen-ANNE.jpg
Hopelijk heb jij meer succes... het zou leuk zijn een nog simpelere schakeling te hebben die ook alles doet wat moet
Nu moet ik er de riem afleggen anders gaat hier iemand mopperen
Re: Bias automaat
Er is idd iets mis met de LM324, dit kan helmaal niet. Bij de VDV wordt de ruststroom bepaalt door de kombinatie kathode-weerstand / referentie-spanning.
Wat je gedaan hebt levert een veel te grote stroom op.Om 25mA ruststroom te krijgen met een kathode-weerstand van 10 Ω moet de referentie 10x25=250mV zijn, niet 400mV !
Een slecht gedrag als naar klasse-B is met de PCL86 nauwelijks te verwachten, werkt bij de gangbare instelling praktisch enkel in A.
Wat betreft de ontbrekende roosterlekweerstand, die hoort bij de buis niet bij de regeling, vandaar niet in mijn schema.
Anne
Wat je gedaan hebt levert een veel te grote stroom op.Om 25mA ruststroom te krijgen met een kathode-weerstand van 10 Ω moet de referentie 10x25=250mV zijn, niet 400mV !
Een slecht gedrag als naar klasse-B is met de PCL86 nauwelijks te verwachten, werkt bij de gangbare instelling praktisch enkel in A.
Wat betreft de ontbrekende roosterlekweerstand, die hoort bij de buis niet bij de regeling, vandaar niet in mijn schema.
Anne
Re: Bias automaat
Het blijkt in orde te zijn na wisseling vd opamp naar LT1014, minstens even goed zo niet nog beter dan de VDV schakeling. Knap gedaan Anne! Marcel, bedankt voor de pulse-instelling.Ah!buis schreef:Er is idd iets mis met de LM324, dit kan helmaal niet. LMis.jpg Bij de VDV wordt de ruststroom bepaalt door de kombinatie kathode-weerstand / referentie-spanning.
Wat je gedaan hebt levert een veel te grote stroom op.Om 25mA ruststroom te krijgen met een kathode-weerstand van 10 Ω moet de referentie 10x25=250mV zijn, niet 400mV !
Een slecht gedrag als naar klasse-B is met de PCL86 nauwelijks te verwachten, werkt bij de gangbare instelling praktisch enkel in A.
Wat betreft de ontbrekende roosterlekweerstand, die hoort bij de buis niet bij de regeling, vandaar niet in mijn schema.
Anne
Ia = 23.6mA
Ig2 = 2.75mA
Re: Bias automaat
Als je de elco van 47 uF vervangt door een serieschakeling van een elco van 47 uF en een weerstand van 3,3 kohm, ben je waarschijnlijk van die subsone oscillatie op 1,6 Hz af.
Re: Bias automaat
zie hier het resultaat:MarcelvdG schreef:Als je de elco van 47 uF vervangt door een serieschakeling van een elco van 47 uF en een weerstand van 3,3 kohm, ben je waarschijnlijk van die subsone oscillatie op 1,6 Hz af.
