Bias automaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

ronnydepony schreef:
OK Bert, stroombron in stereo, zaaglijnen gewoon naast de witte lijntjes en holes zagen.
Je kan printen laten maken die automatisch een zaagsnede hebben maar die zijn natuurlijk duurder.
Komt er ongeveer 20 euro bij voor 10 printen

Schema.png
Tja :-k als ik 2 van die printjes verzaagd heb moet ik ook een nieuw diamant schijfje kopen
Als er die zaagsnede in zit is het mooi straks en haaks Commercieel om de printjes te slijten :lol:
is het aantrekkelijk als er een zaagsnede in zit en wat is nu 20€ op 2 versterkers uitgesmeert
Een nieuwe audiophile condensator kost meer en zitten er 4 van in :wink:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door Barry2001 »

Waarom laten jullie de printen niet direkt in het gewenste formaat maken? Qua prijs kost 50 x 50 mm ook ongeveer de helft van 100 x 50 mm, om een vb te noemen. Mooi rond hoekje eraan, montagegaten, is toch makkelijker, of is er voor jullie een reden dit niet te doen?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Ik meen dat Ronny een aanbieding gebruikt waar hij gebruik van maakt Barry ik meen 2€
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door mtb »

Ik volg dit topic niet helemaal, of eigenlijk helemaal niet, maar hebben jullie deze al gezien: http://members.home.nl/hugozwier/index.html
Hij heeft ook in de Audio-special-2 van Elektor gestaan, onder redactie van de Ir.'s Sander Sassen en Menno van der Veen, dus het zal wel goed wezen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

mtb schreef:
Ik volg dit topic niet helemaal, of eigenlijk helemaal niet, maar hebben jullie deze al gezien: http://members.home.nl/hugozwier/index.html
Aat had ons al hiervan op de hoogte gesteld
Bedankt Michiel

Hij heeft ook in de Audio-special-2 van Elektor gestaan, onder redactie van de Ir.'s Sander Sassen en Menno van der Veen, dus het zal wel goed wezen.
AatV schreef:
In de Elektuur Audiospecial no.2 (2007!) staat een artikel met het opschrift "Digibias, digitaal de ruststroom instellen en bewaken" van de hand van een zekere Jochem Zwiers. Geen idee of de gebruikte componenten nog verkrijgbaar zijn..
Hier is de uitgave nog te besetellen :
https://www.elektor.nl/elektor-audio-special-2-dutch

groet,
Aat
Bedankt Michiel :D
Helaas is er niets meer van te krijgen dat blad niet meer en ook geen printjes
Laatst gewijzigd door OpaBert op ma 04 jun 2018, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bias automaat

Bericht door ronnydepony »

Alle printjes eens apart ingegeven en komt neer op het volgende :

Registered air mail : 25 € in totaal voor 4 printen
Via DHL, is niet aan te raden wegens gevoelig aan douane kosten : 40 € ; wordt wel vlugger geleverd.

Dus ik laat het aan Bert over.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bias automaat

Bericht door Ah!buis »

Waar mtb mee aankomt is idd hetzelfde ding.En ook hier zitten de op-amp's verkeerd aangesloten :o
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

ronnydepony schreef:
Alle printjes eens apart ingegeven en komt neer op het volgende :

Registered air mail : 25 € in totaal voor 4 printen
Via DHL, is niet aan te raden wegens gevoelig aan douane kosten : 40 € ; wordt wel vlugger geleverd.

Dus ik laat het aan Bert over.
Weer reuze bedankt :dank:
Ronny dat is dus 25€
1 print voor de stroombron
1 print voor de mosfetswitch
1 print waar de Arduino wordt op geprikt
1 print wat de voeding is voor de arduino
Via registrated air mail is mij prima

Onze eerste keus Ronny was
Alles op 1 plaat dus 4 printjes op 1 grote print
Dan is het voor 10 printen 25€ Incl. Verzenden via tegistrated air mail
Wilde we een zaagsnede,s erbij kwam er 20€ bij Dus 45 incl verzenden
Heb ik dat zo goed begrepen :?:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Waar mtb mee aankomt is idd hetzelfde ding.En ook hier zitten de op-amp's verkeerd aangesloten :o
Anne
Dat die Cracks bijvoorbeeld Als Menno van der Veen dat niet zien en jij wel :goeie:
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bias automaat

Bericht door ronnydepony »

Ja, raar maar waar, apart via registered mail is goedkoper.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bias automaat

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Ah!buis schreef:
Waar mtb mee aankomt is idd hetzelfde ding.En ook hier zitten de op-amp's verkeerd aangesloten :o
Anne
Dat die Cracks bijvoorbeeld Als Menno van der Veen dat niet zien en jij wel :goeie:
Zoekplaatje,welke zit goed ? :lol:
mis-opa.jpg
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Snap het sowieso niet
Er zit volgens dat data blad maar 1 +ingang op pootje 3
Bijlagen
403295AE-A241-463D-9CBD-13FD55552C05.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bias automaat

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Snap het sowieso niet
Er zit volgens dat data blad maar 1 +ingang op pootje 3
Is niet de 071 maar 074 !
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bias automaat

Bericht door democles »

Iets met die spannings- deler (100K weerstanden)?

Even wat logica, de schakeling B staat in het schema dus Anne,s A is aangepast en zal wel goed zijn,maar waarom?
Bijlagen
Opamp.jpg
Laatst gewijzigd door democles op ma 04 jun 2018, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bias automaat

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Iets met die spannings- deler (100K weerstanden)?

Even wat logica, de schakeling B staat in het schema dus Anne,s A is aangepast en zal wel goed zijn,maar waarom?
De A geeft een versterking van 2x.Bij B is het 1x en een nutteloze R over de uitgang.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Snap het sowieso niet
Er zit volgens dat data blad maar 1 +ingang op pootje 3
Is niet de 071 maar 074 !
Anne
Staat er bovenaan ook bij die 74
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bias automaat

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Staat er bovenaan ook bij die 74
En jij kijkt en laat de aansluiting van de 071 zien :?
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Ronny heeft 1 set printjes besteld
Het was even wel wat verwarrend dat er twee onderwerpen door elkaar liepen
Maar dat van AudioExpress met de Arduino micro is voorlopig afgerond.
Daar het ook geen Bias Regelaar is maar meer een bewaker en in /uit schakelfunctie van de versterker bij detectie audio signaal aan of uit
Komt hier prima van pas want zonet stonden de KT88 nog aan van af vanmiddag :oops:
Ik zal de bouw en ervaring verder niet hier beschrijven maar Waarschijnlijk hier
Het is niet de oplossing voor mn zoon dus kijk wel waar ik het nog inbouw
Nog Projecten genoeg Beter een teveel als heel de dag naar het groeien van het gras buiten kijken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door Barry2001 »

Datasheet is generiek voor TL07* Bert: TL071 heeft 1 opamp in een huisje, TL074 4 stuks. Als je in de datasheet naar beneden scrolt zie je TL074 staan uit het schema.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

die datasheet staat toch bij ook voor de 074 is de 071 een halve 074 #-o
Zo lust ik er nog wel een :bakkie:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Datasheet is generiek voor TL07* Bert: TL071 heeft 1 opamp in een huisje, TL074 4 stuks. Als je in de datasheet naar beneden scrolt zie je TL074 staan uit het schema.
Ja gezien nu voor jullie dagelijkse kost :-" ik trap er er weer met beide voeten in
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door mtb »

Ik heb 4 jaar geleden al een controller/display printje gepost: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=20606 en al een paar keer toegepast, zie de links daar.
Als er serieus vraag naar is, kan je 'm gebruiken voor een digibias, maar ik ga 'm niet programmeren of uittesten, dus als er iemand is die dat wil/kan, dan ontwerp ik de analoge interface.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bias automaat

Bericht door OpaBert »

De OPA2227N Is die gelijk aan de OPA2227PAG4
Deze opamp zit in de biasautomaat , schakeling van de schakeling van AudioExpress
Wil iemand daar naar kjken ?
Heb zelf al gevonden ( denk ik :oops: )
Zit te shoppen :D bij mouser
De Arduino Micro is daar maar 16.50
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Bias automaat

Bericht door mtb »

Ik heb het verhaal over de Digibias door Jochem Zwier uit de AS-2 van Elektor nog eens goed gelezen en hij verwijst daar naar een analoge oplossing, die rekening houdt met klasse-(A)B stromen.
Die zou in hoofdstuk 12 van 'High-End buizenversterkers 2' van Menno van der Veen staan, heeft iemand die?, ik ben wel benieuwd.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Bias automaat

Bericht door Willy_61 »

Ik heb die Michiel en ben er momenteel mee bezig in simulatie, gelijktijdig met een sim van Anne zijn BIAS-regeling die in dit topic op pagina 3 te vinden is.

Die van Menno zou voor HiFi-doeleinden uitstekend geschikt zijn maar voor gitaarversterkers iets minder, bij langdurige oversturing verloopt de schakeling een beetje waardoor de ruststroom kan afnemen.
Bij die van Anne krijg ik nog geen output op de anode van de PCL86, maar daar ben ik nog aan't sleutelen om te weten wat de oorzaak is.

Zodra ik "uit-gesimuleerd" ben, wellicht over enkele uurtjes, post ik beide simulaties met hun meetresultaten + asc-files van LtSpice.
Gesloten