Bias automaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ronnydepony

Re: Bias automaat

Bericht door ronnydepony »

misschien eens bekijken wat de lay-out verschillen zijn tussen beide, had die goedkopere ook al gezien, ben met verlof dus ik zal daar vandaag wel nog een gaatje voor vinden, heb op mijn voorversterker met arduino ook die goedkope chinezen zitten en werken prima
democles

Bericht door democles »

Als ik de prijzen zo een beetje grof optel,is dit niet een beter alternatief?

https://www.ebay.de/itm/Bausatz-fur-Aut ... Swwo1XdR56
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Die imitatie hoeft niet minder te zijn hoor, kan wel, je weet niet wat die chinezen erin drukken aan chip(s). Arduino is ook een bepaald gedachtengoed, open source software waar je ook toegang tot hebt.
Het verschil in prijs is wel groot, wil geen moraalridder zijn, aan een ieder persoonlijk natuurlijk of je de imitatie wilt kopen/gebruiken of de originele.
Die Uno die ik uit China heb gekocht ( ook een kleine USB aansluiting) daarvan ging er 1 kapot binnen een anderhalfuur
De 5 Volt spanningsregelaar was kapot gegaan
De 8 volt voeding welke ik daarvoor gebruikte geeft onbelast 11 volt ca 9- 10 volt ongeveer belast
Die namaak uno moet ik maar met een ander voedingkje gebruiken
Dat is teveel voor de imitatie
De Aller eerste Uno Orgineel die ik heb werkt nog steeds
En dat in mijn handen :D :!:
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Even terzijde: In 2017 heeft Michiel (mtb) een topic gestart aangaande de BIAS.
Samen met voornamelijk Anne en Michiel hebben we toen gewerkt aan een acceptabele AUTO-BIAS, nl. de ruststroom onder controle houden en ev. corrigeren met behulp van een instelbare referentiespanning voor de 2 buizen van een push-pull.

Schema van de geïmplementeerde auto-bias
De simulatie in LtSpice was alleszins veelbelovend.

Verder heb ik het nog niet gebouwd gehad omdat ik toen al de El34-versterker aan het afwerken was en is het in de vergetelheid geraakt... tot nu, vandaag was een ganse dag regen en Bert had me attent gemaakt op dit topic. Zo heb ik de tijd gehad om deze namiddag dit erg interessante topic door te nemen.

Misschien kunnen jullie het (eenvoudige) schema van toen ook eens bekijken, ik ga het in elk geval nog testen in een testopstelling met PCL86, maar de eerstvolgende 2 maanden vrees ik te weinig tijd te hebben.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ok dat is dus nog een toevoeging
Gaat weer mn pet te boven en is nog niet af als ik willy snap
was al een start aan het maken in sprint Maar ik heb de Footprint niet van de Arduino met 34 Pootjes
de steek onderling 2.54mm maar wat is de Breedte van die Micro dus de steek van de gaten horizontaal
Bedankt alvast voor de Info
ronnydepony

Bert,

de steek van de gaten horizontaal is 15.20 mm
totale breedte is 18 mm
OpaBert

Bericht door OpaBert »

ronnydepony schreef:
Bert,

de steek van de gaten horizontaal is 15.20 mm
totale breedte is 18 mm
Bedankt Ronny Dan weet ik waar de Padjes moeten komen :D
ronnydepony

Hoi Bert,
als het helpt, kan ik de eagle-files wel doorsturen.
Via de autocad site zou het moeten lukken om een free versie te downloaden.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Willy_61 schreef:
Samen met voornamelijk Anne en Michiel hebben we toen gewerkt aan een acceptabele AUTO-BIAS, nl. de ruststroom onder controle houden en ev. corrigeren met behulp van een instelbare referentiespanning voor de 2 buizen van een push-pull.

Verder heb ik het nog niet gebouwd gehad omdat ik toen al de El34-versterker aan het afwerken was en is het in de vergetelheid geraakt... tot nu, vandaag was een ganse dag regen en Bert had me attent gemaakt op dit topic. Zo heb ik de tijd gehad om deze namiddag dit erg interessante topic door te nemen.

Misschien kunnen jullie het (eenvoudige) schema van toen ook eens bekijken, ik ga het in elk geval nog testen in een testopstelling met PCL86, maar de eerstvolgende 2 maanden vrees ik te weinig tijd te hebben.
Het schema in de link bestaat zo te zien uit twee ontkoppelde stroombronnen, en is dus alleen voor klasse A bruikbaar. Of zie ik iets over het hoofd? Zijn R17b en R17b' alleen bedoeld om de stroom door en dissipatie van de transistor te beperken of doen ze iets heel slims?
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ronny besteld voor me wat printen voor de automaat met Arduino
Dan is het een Arduino er bij bestellen
software er in stoppen en er op prikken
Dan Testen
ronnydepony

Update :

Schema's een beetje aangepast, staat nu een MOSFET-switch bij en een kleine 5V voeding voor de Arduino.
Printje is in totaal nog altijd kleiner dan 10 op 10 cm :
Reacties altijd welkom vooraleer ik opstuur :
Schema.png
PCB.png
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Voor mij is het deel aansluiten Bias automaat niet helemaal duideljk
Die mosfet switch schakelt de hoogspanning ? Als er na ? Minuten geen audio is schakelt hij alles uit om buizen te sparen :yeah:
Super En je kan het manual schakelen :yeah:
doet ook het vertraag inschakelen van de hoogspanning Ronny ? . Ben daar niet zeker van
Ik heb moeite dat stuk te snappen

De 4 inputs komen aan de 10 ohm meetweerstanden aan de kathode En de schakelng zit aan gnd.
Dat is best veel 10 ohm zou wel noodzakelijk zijn i.v.m. Die analog digitaal converter
Twee mogelijkheden gezamelijke stroom en apart als je een pootje input d5 van de arduino laag maakt
Dan de feest verlichting 3 kleuren Leds :D die LED geven de staus aan
Kan beter dat verhaal nogmaal proberen te lezen :oops: maar ik snap er werkelijk de ballen van
Hoe dat zit met die leds
Oh ja de bbevestiging met 4 boutjes op de hoeken is zat O:)
Toen kreeg ik visite
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

ronnydepony schreef:
Update :

Schema's een beetje aangepast, staat nu een MOSFET-switch bij en een kleine 5V voeding voor de Arduino.
Printje is in totaal nog altijd kleiner dan 10 op 10 cm :
Reacties altijd welkom vooraleer ik opstuur :
Schema.pngPCB.png
Moet poot 7 van OC1A niet ergens mee verbonden worden? Wat levert de gatespanning voor de MOSFET?
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Practisch probleem hier
Als ik hem in wil bouwen zit in de knoop met 10x10cm
75 mm x lang 150 is geen probleem Ronny
Ook Marcel bedankt dat je de tijd genomen heb om er naar te kijken . :dank:
ronnydepony

Oeps, ja is aangepast :
nieuwe layouts :
Schema.png
PCB.png
Heb er de maten van de afzonderlijke printen bijgezet :
Voeding is 90 op 33
Mosfet switch is : 45 op 23
Arduino print is 50 op 75

Kwestie van de print te zagen.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

De MOSFET schijnt uit productie te zijn, misschien is de STW23N80K5 een goede vervanger. Die kan in ieder geval ook 800 V hebben, zit in hetzelfde type behuizing met dezelfde aansluitingen en zou zo op het eerste gezicht ook met een FDA217 aan te sturen moeten zijn.

Ik vind het gebruikte symbool van de FDA217 wat verwarrend, aangezien er twee stapels fotodiodes in zitten in plaats van een enkele fototransistor. Wel handig overigens dat zo'n ding meteen de spanning opwekt om de MOSFET mee aan te sturen (zie http://www.ixysic.com/home/pdfs.nsf/www ... FDA217.pdf ).
OpaBert

Bericht door OpaBert »

FDA217 bij mouser nog te verkrijgen Als ik de goede gevonden heb
Farnell EOO TME Haje AST RS Components Reichelt.de Conrad.nl AlieExpress Banggood hebben hem niet
Dat ik de prinjes er uit moes zagen ](*,) niet aan gedacht
Kan er misschien ook een stroombron printje op Ronny ?
5B9E2080-0772-45CE-9C52-49A2DAB89AC2.jpeg
8FB3F9CA-BE51-44B9-B800-F6ECBE82CA08.jpeg
8FB3F9CA-BE51-44B9-B800-F6ECBE82CA08.jpeg (10.95 KiB) 275 keer bekeken
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

De FDA217 is inderdaad verkrijgbaar bij Mouser, maar de STW7NA80 niet. Vandaar dat ik daarvoor een STW23N80K5 als vervanger voorstel.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

MarcelvdG schreef:
De FDA217 is inderdaad verkrijgbaar bij Mouser, maar de STW7NA80 niet. Vandaar dat ik daarvoor een STW23N80K5 als vervanger voorstel.
Lijkt me een goed plan is 800 volt 16Amp continu stroom :goedzo:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo, ook even moeien.Niet helemaal goed gevolgd, paar dagen ziekenhuis, zo nu en dan even gluren en post beantwoorden maar de fut is er nog niet helemaal.
Wat een toestand met dat ding, al drie printjes, nog nog iets voor tussen kathodes en arduino en dan nog wat om de negatieve spanning te regelen (misschien nog een, twee?, laag-doorlaat).
Wordt een hele verzameling printjes.En dat om de ruststroom te regelen en de HS te vertragen.En dan weten we nog niet op basis van wat er geregeld wordt.
De schakeling om signaal te merken doet vermoeden dat de bedoeling is op een stil ogenblik te meten.
Is weer het kanon voor de mug, maar hopen dat het kanon deugd :lol:
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Oei Anne in het ziekenhuis , :shock: maar je bent er al weer uit gezet gelukkig :D
Ik miste je al
De printen worden uitbesteed in China Anne
Kan nog net voor er een imprtheffing op komt
Vandaar dat Ronny al die printen bij een heeft geschoven om de prijs te drukken
Verder vind ik het een geweldig mooi ding
Audio in versterker gaat automm. Aan Audio uit na x minuten gaat de versterker weer uit Super
Je kan het ook manueel doen
Met de Feestverlichting kan je zien of de stroom aan de eerder bepaalde waarde komt of teveel is in 2 nivo,s
Dat stop ik weg achter een paneeltje of met 3 mm leds
De hoogspanning wordt er mee vertraagd ingeschakelt
En er zit een temperatuur beveiliging op
Ook bruikbaar kan die lm34 sensor op de voedingstrafo plakken
Dus een mooi en zinvol printje met arduino O:)
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

MarcelvdG schreef:
Willy_61 schreef:

Het schema in de link bestaat zo te zien uit twee ontkoppelde stroombronnen, en is dus alleen voor klasse A bruikbaar. Of zie ik iets over het hoofd? Zijn R17b en R17b' alleen bedoeld om de stroom door en dissipatie van de transistor te beperken of doen ze iets heel slims?
Vergeet maar wat ik geschreven had want het is wel degelijk klasse A en ik wil A-AB.
Anne zegt hierover het volgende:
R17strm.jpg
" R17b laat de stroom door waaronder je toch nooit wil komen en R17a stelt een max aan de regeling (als T1 volledig in geleiding zou gaan).
Inderdaad voor klasse A, hoewel beetje B gooit niet veel roet in 't eten. (deze opzet was voor aansturing van EL34)

Stel voor een PCL86. Kathodeweerstand is daar gewoonlijk rond 180Ω, neem je voor R17b=390Ω. Moet de transistor nog de helft van de stroom trekken.
Nu R17a zo kiezen dat de effectieve kathodeweerstand niet onder bv. 120Ω kan komen voor de veiligheid van de buis.
Wordt dan 180Ω , 390//180 -> 123Ω. "
-----------------------------------------------
Ik ga tussendoor rustig tussen mijn oudere spice-simulties zoeken, heb er daar eentje gebaseeerd op een ontwerp van Menno Vanderveen, met negatieve voorspanning op het stuurrooster. Die schakeling werkt met middeling van het signaal en meet bij de nuldoorgang van het audiosignaal en corrigeert adhv een ingestelde referentiespanning .
Laatst gewijzigd door Willy_61 op zo 03 jun 2018, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
ronnydepony

OK Bert, met stuurbron erop.
Schema.png
PCB.png
De leds die gebruikt worden zien er zo uit : https://www.mouser.be/ProductDetail/Kin ... aE2g%3d%3d

Als alles is goedgekeurd kan ik de gerber-files maken.
Bijlagen
schema 2.png
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Bedankt weer Ronny
Stroombron nu in Mono zie ik liever in stereo Maar als er geen plaats genoeg is.
Is het ook mogelijk om op de print de Zaaglijnen er op te laten drukken ?
:dank: :dank:
ronnydepony

OK Bert, stroombron in stereo, zaaglijnen gewoon naast de witte lijntjes en holes zagen.
Je kan printen laten maken die automatisch een zaagsnede hebben maar die zijn natuurlijk duurder.
Komt er ongeveer 20 euro bij voor 10 printen
Schema.png
Gesloten