Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door Thomox »

Ik kan me goed indenken dat voor beide sets animo is. Ik persoonlijk zou graag de S1 willen beluisteren, gewoon het maximale eruit halen!
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door motoindo »

jeroen_d schreef:
Ondanks het feit dat wij zeer fervente dipoolpromotors zijn, moet ik bekennen dat de MFBsub zeer dicht de kwaliteiten van dipoollaag benadert, met als voordeel dat het kan in een kleiner formaat met behoud van snelheid en dynamiek.
Door het opnemen van de driver in de feedback lus van de eindtrap (=mfb) dwing je een driver om het aan de eindtrap aangeboden signaal zo strikt mogelijk te volgen. Het directe effect hiervan is dat de invloed van de behuizing geminimaliseerd wordt, iets wat met OB/dipool bereikt wordt door de laatste geheel weg te laten. Naast het minimaliseren van kast invloeden zorgt de feedback lus tevens voor een aanzienlijke reductie van harmonische vervormingen.

Het opnemen van de driver in de feedback lus van de eindtrap bereik je door de driver te voorzien van een versnellingsopnemer of accelerometer waarvan het elektrische signaal zoveel mogelijk gelijkvormig is aan de konus beweging. Het ontwerp van een dergelijke sensor is geen makkelijke opgave hetgeen ook blijkt aan het uitgebreide wetenschappelijk onderzoek wat op mfblabs op dit gebied verricht wordt door onder anderen Rob Munnig Schmidt van RMS-Acoustics en het brein achter onder andere de DMF sub van Grimm Audio.

De ontwikkeling van de StarBass versnellingsopnemer, waar ook de daudio sub op gebaseerd is, heeft inmiddels het zesde proto stadium bereikt waarbij ondersteuning geboden wordt voor toepassing in voicecoils tot maximaal 3 inch in doorsnee:
starbass.V.VI.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door Pjotr »

Een monopool wordt daarmee toch nog geen dipool of vv met daarbij behorend afstraalgedrag? :think: :relax:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door jeroen_d »

Inderdaad, het blijft anders reageren op de luisterruimte. Maar het is echt verrassend hoe het een en ander gehoormatig uitpakt. MFB klinkt echt totaal anders dan wat je normaal uit een gesloten sub hoort. Normaal beleef je echt dat er druk in de ruimte wordt opgebouwd en dat als het toegevoegde signaal ophoudt, dat het dan nog een tijdje duurt voordat de energie weg is. Met MFB wordt bij ophouden van het bronsignaal middels tegenkoppeling actief energie de driver ingestuurd om deze te laten ophouden met bewegen. Het effect hiervan is overduidelijk.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door jeroen_d »

Thomox schreef:
Ik kan me goed indenken dat voor beide sets animo is. Ik persoonlijk zou graag de S1 willen beluisteren, gewoon het maximale eruit halen!
Dat is een heel gesjouw. Bovendien wordt het al snel erg veel. Het moet niet zo zijn dat Daudio de grote zaal gaat domineren. Gerhard gaat ook een mooi systeem laten horen en er zullen nog anderen zijn.

@ Wowly: vorig jaar is mijn meetworkshop in het water gevallen. Ik denk dat het goed is dat ik een uur lang met de meetset van Rumoh aan de gang ga en de ins- en outs laat zien. Het leuke van de M1 set is dat ik tevens wat tips kan geven, laten zien, hoe je de dsp filters zo instelt dat optimale fase aansluiting tussen sub en monitors ontstaat.
Echter, dit moet niet ten koste gaan van het laten zien en horen van de zelfbouwsets. Daudio komt met een compleet product, geen zelfbouw. Wel denk ik dat met name het M1 systeem voor de slimme zelfbouwer prima op eigen manier in te vullen is. Het wordt namelijk aangestuurd via Hypex dsp en versterkermodules.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Inderdaad, het blijft anders reageren op de luisterruimte. Maar het is echt verrassend hoe het een en ander gehoormatig uitpakt. MFB klinkt echt totaal anders dan wat je normaal uit een gesloten sub hoort. Normaal beleef je echt dat er druk in de ruimte wordt opgebouwd en dat als het toegevoegde signaal ophoudt, dat het dan nog een tijdje duurt voordat de energie weg is. Met MFB wordt bij ophouden van het bronsignaal middels tegenkoppeling actief energie de driver ingestuurd om deze te laten ophouden met bewegen. Het effect hiervan is overduidelijk.
dat wil ik graag ervaren, mijn stem gaat duidelijk de MFB woofers
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door Barry2001 »

Denk dat met name het formaat het ook voor veel huishoudens kan doen. Ben er ook benieuwd naar en kom zeker luisteren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door Henkjan »

ja, misschien is dan een paar 15" wel genoeg ipv 18" :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door hannesie »

Ik heb beide al eens gehoord, ook in Alkmaar.
Maar mede door de technische grappen, die ik dan echt wel bijzonder vind, is mijn voorkeur wel de set met de mfb oplossing. Oude techniek die nu dan optimaal gebruikt kan worden. :kwijl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door Barry2001 »

Hoe vaak hoor je niet de vraag om een compact setje met een groot geluid? Veel zba-ers hebben er geen probleem mee wat groters neer te zetten, ook veel willen het niet. Mogen het niet :mrgreen:
Denk echt dat een erg goed klinkend setje bij een groot publiek in de smaak zou kunnen vallen. En dan is mfb een goed oud gebruik, veel van jullie hebben de prima klinkende compacte speakers van Chris al wel gehoord op een luisterdag.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Hoe vaak hoor je niet de vraag om een compact setje met een groot geluid? Veel zba-ers hebben er geen probleem mee wat groters neer te zetten, ook veel willen het niet. Mogen het niet :mrgreen:
Denk echt dat een erg goed klinkend setje bij een groot publiek in de smaak zou kunnen vallen. En dan is mfb een goed oud gebruik, veel van jullie hebben de prima klinkende compacte speakers van Chris al wel gehoord op een luisterdag.
Ja. Mijn vrouw wil geen boxen van een 1 meterhoog in huis maar die pakjes melk met een boomboxje Vind het niet om aan te horen
Misschien is dit een uitkomst
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door FR_Aad »

Je vrouw uitleggen dat jij ook in jullie huis woont?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door ds23man »

Of je eigen mancave bouwen.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door Thomox »

+1
+1
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door Pjotr »

Niet vergeten dat dit een audio ZELFBOUW dag/forum is van hobbyisten hè :lol: Allemaal leuk en aardig dat filosoferen over wat de vrouw wel en niet leuk vindt. Het moet wel behapbaar blijven, ook wat betreft materiaalkosten... :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door jeroen_d »

hannesie schreef:
Ik heb beide al eens gehoord, ook in Alkmaar.
Maar mede door de technische grappen, die ik dan echt wel bijzonder vind, is mijn voorkeur wel de set met de mfb oplossing. Oude techniek die nu dan optimaal gebruikt kan worden. :kwijl:
Daar speelden we met de sub nog zonder MFB.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Niet vergeten dat dit een audio ZELFBOUW dag/forum is van hobbyisten hè :lol: Allemaal leuk en aardig dat filosoferen over wat de vrouw wel en niet leuk vindt. Het moet wel behapbaar blijven, ook wat betreft materiaalkosten... :D
Het is met een stel hypex fusion amps voor iedereen met voldoende kennis van zaken te realiseren, bv. met goedkopere drivers voor het midden. Voornaamste probleem is de prijs van dipoolhoog, er zijn geen andere echte dipooltweeters dan die van Mundorf te koop. Je zou het kunnen proberen met een set van Dayton Audio AMT3-4 met de achterkap verwijderd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door FR_Aad »

Ben benieuwd hoe ze met MFB klinken. In Alkmaar had ik wat moeite met het laag.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door hannesie »

Ik kan mij voorstellen dat met de MFB, en dan 120 Hz er 2 subs zijn om het lekker te kunnen draaien.
Goed te plaatsen in een hoekje. :sure: :mrgreen:

Heb dat toen ook gedaan met dat setje met de Blanda schalen, maar daar was het op; 285 Hz cross-over punt.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4#p1514744
Maar het zal zeker een ander effect geven als de keer in Alkmaar
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door motoindo »

MFB is trouwens ook ontdekt bij de buren van www.aktives-hoeren.de waar Cay-Uwe Kulzer met zijn op de StarBass V gebaseerde Sonus Natura Audire ook reeds fijne resultaten boekt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
.... er zijn geen andere echte dipooltweeters dan die van Mundorf te koop. Je zou het kunnen proberen met een set van Dayton Audio AMT3-4 met de achterkap verwijderd.
Bij Parts Express lijkt de Neo3 nog wel leverbaar
https://www.parts-express.com/bohlender ... k--264-762
Voor t geld een prima keuze
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door dre »

Die zijn weer leverbaar. :wink:
RobbinM
Berichten: 125
Lid geworden op: do 22 feb 2018, 3:25

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door RobbinM »

Als de planning het toe laat kom ik ook wel even een bakkie doen. Onder voorbehoud dus.

@motoindo: leuk van Cay-Uwe, da's nieuws!
'T is ook niet heel gek, wie het heeft gehoord is overtuigd. Bij mij komt het zeker in de subjes!
Gebruikersavatar
MFBass
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 26 mei 2014, 14:02

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door MFBass »

Ik kom ook!

Groet,
David

ps kom alleen kijken en luisteren, neem niets mee.
Laatst gewijzigd door MFBass op wo 06 jun 2018, 9:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Inschrijving Luisterdag Breda 2018

Bericht door m_cruiser »

Mooi dat de datum herzet is, nu kan ik ook nog eens binnenfietsen.
Aanstaande zaterdag haal ik 7 gereviseerde MFB's op bij Thomas Baur – MFBfreaks.com :kwijl:
Dus zeker interesse in MFB en natuurlijk ook voor het andere mooie spul
Gesloten

Terug naar “DIY Events door leden”