correctie werk voor speaker?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Hennes
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:27

correctie werk voor speaker?

Bericht door Hennes »

Hoi allemaal,ben weer aan de gang met een zelfbouw project soundbar via mijn receiver de midden speaker, ik wilde er 4 plaatsen en het gaat om de FE85 3inch full rangs speaker van Fountek, maar mijn vraag is moet ik hier nog een correctie netwerk voor zetten en hoe moet ik dat doen? of kan ik de hele handel aan elkaar zetten in 8 ohm ?
alvast mijn dank, O:)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: correctie werk voor speaker?

Bericht door Henkjan »

bij breedbanders zie je idd vaak een correctie netwerkje; dit is om de frequentiekarakteristiek vlak te krijgen; of dat bij jouw setup ook nodig is zal je moeten meten/luisteren.

mss kan je de correctie ook via je receiver doen? welke receiver is het?
Hennes
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:27

Re: correctie werk voor speaker?

Bericht door Hennes »

speakers komen morgen mijn receiver is een sony DA2400ES maar ik zou niet weten hoe ik dat moet of kan meten, zover ben ik nog nooit gekomen, ja ik kan wel de frequentie in stellen maar de vraag of dat goed is weet ik niet speaker heeft een piek op 125 hz dat weet ik wel.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: correctie werk voor speaker?

Bericht door Henkjan »

ik zie dat die Sony van je "Digital Cinema Auto Calibration for easy speaker setup (microphone included)" heeft. ik zou als eerste gewoon die center aansluiten, dat draaien, en gaan luisteren.
Hennes
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:27

Re: correctie werk voor speaker?

Bericht door Hennes »

Ja dat zal ik gaan doen, de inhoud is denk niet zo belangrijk, maar ik moet wel een demping gebruiken maar wat kan ik daar het beste indoen?
Hennes
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:27

4 gelijke speakers

Bericht door Hennes »

Als je voor 1 speaker een berekening moet maken, hoe zit het dan als je 4 gelijke speakers heb? en je wil er 1 hoge tonen bij zetten.
Moet je dan het volume van je kast ook 4 keer groter maken? en hoe zit het verder met bv. allerlei getal invullingen als je een berekening gaat maken van een filter?
wie weet hoe het zit?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: correctie werk voor speaker?

Bericht door richard »

In principe heb je met vier speaker vier keer zo veel volume nodig. Het rendement wordt met vier speakers ook veel groter en ogf de tweeter dat kan bijbenen is de vraag. Meestal kan dat wel, maar ook dat zou je moeten meten en/of berekenen met betrouwbare gegevens en parameters.

In het verleden zou ik je verwijzen naar de bibliotheek voor luidsprekerkookboeken waar allerlei tips, formules en meetmethoden in beschreven staan. In het digitale tijdperk zul je zelf moeten zoeken, net als iedereen.
Hennes
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:27

Re: correctie werk voor speaker?

Bericht door Hennes »

Ik dacht al van deze uitleg, het is niet zo dat ik te beroerd ben om iets op te zoeken maar jullie weten net als ik als ik alles moet gaan leren over luidsprekers en alles wat daar omheen hang dan ben ik jaren bezig om dat te leren, denk dat hier 2 soorten mensen bezig zijn de echte frieks en de eenvoudige amateur en dat laatste dat ben ik.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: correctie werk voor speaker?

Bericht door John P »

Zoek anders eens naar bestaande ontwerpen om na te bouwen bv: http://www.htguide.com/forum/showthread ... ge-speaker
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: correctie werk voor speaker?

Bericht door Henkjan »

Hennes schreef:
Ik dacht al van deze uitleg, het is niet zo dat ik te beroerd ben om iets op te zoeken maar jullie weten net als ik als ik alles moet gaan leren over luidsprekers en alles wat daar omheen hang dan ben ik jaren bezig om dat te leren, denk dat hier 2 soorten mensen bezig zijn de echte frieks en de eenvoudige amateur en dat laatste dat ben ik.
Het is lastig om de vraag op de juiste manier in te schatten. Is het een aanzet om de materie beter te gaan begrijpen of om een concreet probleem gewoon op te lossen. Vooral omdat je begon met een concrete vraag en daarna naar een wat meer algemene vraag.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”