2x 72watt 12v LED spot aansluiten in de auto, piekspanning ?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
2x 72watt 12v LED spot aansluiten in de auto, piekspanning ?
Hallo,
Voor de Carbagerun dit jaar hebben we 2 72 watt 12V LED spots gekocht, je kunt immers niet voldoende licht hebben...
144w / 12v = 12A, toch ? Ga ik problemen krijgen met een piekspanning bij inschakelen en zo ja hoe zou ik dit kunnen opvangen ?
Het gaat om deze spots:
https://nl.aliexpress.com/item/2pcs-Sup ... 0.0.STQ0VB
Voor de Carbagerun dit jaar hebben we 2 72 watt 12V LED spots gekocht, je kunt immers niet voldoende licht hebben...
144w / 12v = 12A, toch ? Ga ik problemen krijgen met een piekspanning bij inschakelen en zo ja hoe zou ik dit kunnen opvangen ?
Het gaat om deze spots:
https://nl.aliexpress.com/item/2pcs-Sup ... 0.0.STQ0VB
Re: 2x 72watt 12v LED spot aansluiten in de auto, piekspanning ?
Ik zou wel even een relais tussen schakelaar en leds plaatsen.
Er zijn ook wel schakelaars die 30A kunnen schakelen, maar
een relais lijkt mij toch beter.
Er zijn ook wel schakelaars die 30A kunnen schakelen, maar
een relais lijkt mij toch beter.
Re: 2x 72watt 12v LED spot aansluiten in de auto, piekspanning ?
Ik denk dat het het verstandigste is, als je een nieuwe groep vanaf je akku aanlegt, inclusief relais en zekering.
Re: 2x 72watt 12v LED spot aansluiten in de auto, piekspanning ?
Ok thx, over wat voor relais hebben we het dan?
Ik dacht aan een buffer (soort condensator idee) op de + om de piek bij inschakelen op te vangen. Is dat wat ?
We leggen sowieso een nieuwe groep met zekering aan. Er komt een 2e accu achterin voor de verbruikers, hier komt een relais tussen zodat de eerste accu voor t starten blijft. Geen idee meer hie dat heet
Ik dacht aan een buffer (soort condensator idee) op de + om de piek bij inschakelen op te vangen. Is dat wat ?
We leggen sowieso een nieuwe groep met zekering aan. Er komt een 2e accu achterin voor de verbruikers, hier komt een relais tussen zodat de eerste accu voor t starten blijft. Geen idee meer hie dat heet
Re: 2x 72watt 12v LED spot aansluiten in de auto, piekspanning ?
Gewoon een autorelais pakken :
https://www.eoo-bv.nl/relais-groot/1253 ... -1240.html
Aansluiten met Faston's ;
https://www.eoo-bv.nl/vlaksteker-faston ... on-17.html
https://www.eoo-bv.nl/relais-groot/1253 ... -1240.html
Aansluiten met Faston's ;
https://www.eoo-bv.nl/vlaksteker-faston ... on-17.html
Re: 2x 72watt 12v LED spot aansluiten in de auto, piekspanning ?
Over wat voor piekspanning heb je het dan? Die dingen zijn toch gemaakt voor gebruik in de auto? Of zijn dat auto's op het stopcontact met een verlengsnoer? 
Re: 2x 72watt 12v LED spot aansluiten in de auto, piekspanning ?
Zolang je niet alles achter één relais drukt (zoals Ray al aangaf) is er niks aan de hand.. wat dacht je van normale H4 of H7 lampen in een auto? Zijn ook 60 watt, dus ook 10A wat even wordt bijschakeld.
Re: 2x 72watt 12v LED spot aansluiten in de auto, piekspanning ?
Jep, plus dat normale halogeen nog eens een 4x - 5x hogere inschakelpiestroom heeft. Dat heeft LED niet! Je kunt hier gewoon met een standaard 30A relais + zekering af.Thomox schreef:Zolang je niet alles achter één relais drukt (zoals Ray al aangaf) is er niks aan de hand.. wat dacht je van normale H4 of H7 lampen in een auto? Zijn ook 60 watt, dus ook 10A wat even wordt bijschakeld.
Re: 2x 72watt 12v LED spot aansluiten in de auto, piekspanning ?
Top dank voor de antwoorden.
Ik zat er een beetje mee dat we iets extra toevoegen en t dan wellicht veel werd. Nu ik er over nadenk vrij stom aangezien we een extra accu gaan gebruiken...
Ik zat er een beetje mee dat we iets extra toevoegen en t dan wellicht veel werd. Nu ik er over nadenk vrij stom aangezien we een extra accu gaan gebruiken...
