Bouw buizen versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok bedankt voor jullie tips mischien in begin dan een platenboor kopen als die ponsen zo duur zijn maar ik heb geen kolomboor
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkjan »

als je de plek hebt, zou ik niet twijfelen en meteen een kolomboor kopen. hoeft niet duur te zijn, met een Ferm kom je al een heel eind. daarmee kan je veel preciezer en rechter boren dan met welke handboor ook.
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ja plek genoeg een grote schuur die bijna leeg staat zal eens op Mp kijken en de gaten voor de trafos worden die met de figuur zaag gemaakt en de platen zelf laten jullie die ergens op maat knippen/kopen
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door ray5150 »

https://www.aluminiumopmaat.nl/

Met een beetje rondzoeken op MP is inderdaad een leuke kolomboor voor een paar tientje te vinden.
Meer moet je er niet voor willen betalen, nieuw haal je ze voor 80 tot 100 euro.
(dan heb ik het inderdaad over die Ferm en aanverwante dingen die er hetzelfde uitzien maar met een andere fantasie naam getooid zijn, niet de professionele modellen.)
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Bedankt ray ja zag er al een voor 50 euro staan op Mp
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Als ik van Bert de Hf10 overneem en wil daar monoblokken van maken kan ik de maat van de kast pas berekenen als ik alles heb of is er een standaard maat voor die monoblokken want dat had ik alvast de plinten kunnen maken
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door democles »

Eerst alles binnen,dan pas meten en bedenken,de eerste 30% van de bouw om tot een werkend geheel te komen :rofl:

En dan komen belangrijke vragen naar voren als,,wat past er in mijn rek,,en vergeet niet de WAF factor :hide:

Er gaan dingen meespelen als waar raak ik de trafo,s kwijt,hoe groot zijn ze,en wat is de beste plaatsing in of op de kast!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door OpaBert »

Henk als je heel graag aan de gang gaat wil ik je de maten geven van die HF10
Groter hoeft het echt niet te worden
Alle componenten zijn de afgelopen jaren sterk gekrompen Vooral de condensatoren
Maar beter is wachten tot je alles hebt.
Dan kan je schuiven
Behalve met de trafo,s en smoorspoel , dat zijn dingen met een strooiveld
Kijk een op mijnyoutube kanaal
Daar hoor je wat dat strooiveld is :D

Henk op youtube staat een wattt traaaaage seriiii van uncle douggg
Maar hij legt het super goed uit :lol:
Uncle Doug
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok bedankt dan maar gewoon wachten heb nog genoeg te lezen/leren wat betreft de waf factor heb ik niks mee van doen heb eigen luister ruimte op zolder dus ze mogen gerust groot uitvallen Haha zal eens op you tube kijken Bert Heb nog een vraagje is het zo dat nieuwe componenten zoals nieuwe condensators weer standen en buizen moeten inspelen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door OpaBert »

Dat nieuwe componenten moeten inspelen geloof ik niet
Dat de buizen na een poosje de ruststroom bijgesteld moet worden wel
Dat wordt immers gloeiend heet en dan weer koud
Maar de mensen met een super gehoor zeggen dan weerstanden moeten inspelen , maar ik kan geen technisch blad venden
welke dat bevestigen Henk .
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok bedankt ik neem wel aan dat verschillende condensatoren ook iets met de klank doen toch is het met weerstanden ook zo dat deze de klank beïnvloeden
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door ray5150 »

Henkhifi schreef:
Als ik van Bert de Hf10 overneem en wil daar monoblokken van maken kan ik de maat van de kast pas berekenen als ik alles heb of is er een standaard maat voor die monoblokken want dat had ik alvast de plinten kunnen maken
Nee, daar is geen standaard maat voor.
Hangt een beetje af de opzet, het aantal en type buizen en elco's dat je toepast.
Spreekt voor zich dat een kwartet KT88 wat meer ruimte nodig heeft dan een duo EL84.
Vaak worden voor monoblokjes een smalle en diepe kast gebruikt.
Zie hier voor een voorbeeld : https://www.transformatorspecialist.nl/ ... izing.html
Maar nogmaals, het staat je geheel vrij zelf de maten te kiezen. lijkt me wel verstandig ermee te wachten tot alle onderdelen in huis zijn.
Overigens zouden je berichten een stuk leesbaarder zijn als je aan het einde van een zin "punt" (.) en "enter" gebruikt.
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok zal er rekening mee houden .
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door OpaBert »

Henkhifi schreef:
Ok bedankt ik neem wel aan dat verschillende condensatoren ook iets met de klank doen toch is het met weerstanden ook zo dat deze de klank beïnvloeden
Henk met Weerstanden tesamen met Condensatoren en of spoelen kan je Filters maken , dus klank veranderingen .
Maar als je in een filter een weerstandswaarde van 100K hebt en je vervangt die door een ander Type of Merknaam zou dat niet anders moeten klinken.
Draadgewonden weerstanden is een doodzonde in een dergelijke circuit, maar ik denk dat het beetje spoel wat er bij komt op laag Frequent niets doet.
Ik heb het geprobeerd het te meten met een dingetje van Peak lukte niet
Ook geprobeerd het te meten samen met Anne , met een proefschakeling. Met scoop en toongenerator
Dat lukte ons niet
Met een peperduur meet instrument om L ,C en R te meten was dat ook niet mogelijk bij Eleshop
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok bedankt Bert dus een weerstand van 100k van jantje pietje of klaasje klinken allemaal hetzelfde. Ik bedoel een weerstand van 1euro klinkt hetzelfde als een van 6 euro
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door democles »

Dan hebben we het niet over het ruisgedrag van weerstanden?

Of de magnetisering van weerstanden in buizenversterkers?

Of over het hoogfrequent onderdrukkingsgedrag van koolstof weerstanden?

Waarom gebruik je het liefste metalfilm weerstanden in phone versterkers?

Wat gebruik ik voor kathode weerstand?

Welke weerstanden voor de voeding/analoog gedeelte?

Zomaar wat :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door ray5150 »

Ga de zaken nu niet moelijker maken dan ze al zijn...
Een kind dat net leert fietsen op een driewieler ga je ook niet op hoogtestage in de Alpen sturen.
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

O dus toch behoorlijk verschil tussen weerstanden klopt voor mij nog allemaal te ingewikkeld maar was benieuwd of er klank verschil is tussen dezelfde weerstanden maar van ander merk
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door AatV »

Henkhifi schreef:
O dus toch behoorlijk verschil tussen weerstanden klopt voor mij nog allemaal te ingewikkeld maar was benieuwd of er klank verschil is tussen dezelfde weerstanden maar van ander merk
Gewoon metaalfilm nemen, altijd goed.

groet,
Aat
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Dankje Aat
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door democles »

Ga de zaken nu niet moelijker maken dan ze al zijn...
Een kind dat net leert fietsen op een driewieler ga je ook niet op hoogtestage in de Alpen sturen.
Nee,alleen om aan te geven dat er verschillen zijn :D

Voor de rest heeft Aat gelijk :goedzo:
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok bedankt voor de tip
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door RobertD »

Vooral even goed letten op de maximale dissipatie die de weerstanden aan kunnen.
Voor een gewone buizenversterker (dus geen phono-pre) adviseer ik altijd meer dan 0,5W te gebruiken. Voor de kathode weerstanden van de eindbuizen is nog wat meer nodig.
Soms is de dissipatie minder dan een kwart watt, maar die kleine weerstandjes kunnen weer niet zo goed overweg met de hoge spanningen in een buizenversterker.
Gewone koolweerstanden of metaalfilm voldoet inderdaad prima.
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok bedankt zag dat in mijn versterker 1watt tantaal weerstanden in zaten dus 1 watt is goed toch maar las dat er ook 2 watt zijn zijn die dan voor voeding of is daar 1 watt ook voldoende voor. Bert ik heb nog hoop vragen als ik langs kom Haha hoop dat ik binnenkort keer richting jou kan bvd
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door OpaBert »

Hoi Henk Tantaal weerstanden zijn er naar mijn beste weten niet , metaalfilm denk ik dat je bedoelt
Weerstanden 1/4 -1/2- 1 of 2 Watt of nog meer is afhankeljk van de spanning erover en de stroom die er door gaat
Er is een leuk document dat is de Taart van Ohm
Maar kan hem zo gauw niet vinden
7642ECCA-6890-4B15-8F7B-97670724B169.png
7642ECCA-6890-4B15-8F7B-97670724B169.png (4.57 KiB) 2133 keer bekeken
Als je lui bent, of aangeleerd om alles via een computer te doen op school
Dan zijn er online calculators die het uitreken voor je
Maar beter is het zelf doen Universeel meter pakken een batterij of kleine accu 12 of 6 volt en 6 of 12 Volt lampje
Op het lampje staat meestal ook het vermogen in Watt = Stroom x Spanning
Dan kan je het zelf meten
Stroom meten van een accu is een Zeer Slecht idee
Niet proberen dat kost minimaal een zekering maar bij minder geluk ook je meter :!: :!:
Maar met een lampje in serie mag dat wel
Een Goedkope meter is niet beveiligd
Elke fout met Stroom meten wordt direct afgestraft en moet je een andere meter gaan kopen :!:
Dus vergeet stroom meten maar even. :P
Beter :!: is een weerstand nemen van 1 ohm en daar de spanning over meten DC Gelijkspanning
Altijd beginnen in het hoogste bereik , slaat de meter te weinig uit schakel je een bereik terug
Dan meet je de spanning over 1 ohm , dan weet je meteen de stroom
Omdat Stroom = Spanning x Weerstand in formule vorm staat er I=U x R
Doeje dit met een Accu van 12 Volt en een weerstand van 1 ohm betekent 12 x 1 = 12 Amp
De weerstand rookt waarschijnlijk en verdampt en je accu is Leeg er werd een vermogen van 12 Watt in opgestookt :P
Zou je een 12 watt weerstand van 1 ohm hebben gebruikt is het resultaat alleen een lege accu als je niet opschiet
Dit is de reden dat niemand zo maar kan zeggen zonder de schakeling er om heen te kennen gebruik maar een 1//4 watt of 2 Watt Weerstand
-HIER- een computer programma
En Je Taart van Ohm een screen copy kon geen link vinden Maar dit is wat ik bedoel
CFCF364B-AD7A-43DC-B3D7-452B7A7671A0.png
Plaats reactie