Bouw buizen versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bouw buizen versterker
Ik ga een keer bij Bert langs om de versterkers op te halen zodat ik een begin heb Bert legt me dan ook wat dingen uit ik heb nagedacht ik heb geen phono op mijn voorversterker zou het voor mij verstandig zijn om mijn eerste project een buizen phono trap te bouwen of is dit net zo moeilijk als een versterker
Re: Bouw buizen versterker
Dat staat hier ook op de server...Henkhifi schreef:heb vandaag mijn boek thuis gekregen het ontwerpen van buizen versterkers van meneer hellings
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 3#p1790283
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... ?id=109262
Re: Bouw buizen versterker
Ja, en nee. op zich niet zo ingewikkeld, maar de praktische uitvoering luistert nogal nauw vanwege hoge gevoeligheid voor het bromspook.Henkhifi schreef:ik heb geen phono op mijn voorversterker zou het voor mij verstandig zijn om mijn eerste project een buizen phono trap te bouwen of is dit net zo moeilijk als een versterker
Re: Bouw buizen versterker
Ok bedankt ray maar het koste maar 10 euro het boek dus leuk om te hebben kijken of ik er wat uit kan leren
Re: Bouw buizen versterker
Ik ben ook altijd bang voor brom
Zeker als je als eis hanteert volume eindversterker vol open en geen brom hoorbaar
Dan hoor je al makkelijk iets
als je alles met Gelijkspanning voed elimineer je al een directe stralings bron
En dan was er nog zoiets met een brugcel tussen ground en lichtnet aarde
Waar stond dat ook alweer precies!
Edit gevonden Hier
Maar kan het net zo goed hier plaatsen voor henk Weer een goeie daad verricht
Zeker als je als eis hanteert volume eindversterker vol open en geen brom hoorbaar
Dan hoor je al makkelijk iets
als je alles met Gelijkspanning voed elimineer je al een directe stralings bron
En dan was er nog zoiets met een brugcel tussen ground en lichtnet aarde
Waar stond dat ook alweer precies!
Edit gevonden Hier
Maar kan het net zo goed hier plaatsen voor henk Weer een goeie daad verricht
Re: Bouw buizen versterker
Als ik op een schema kijk zie ik het teken van een condensator een blanko streepje en een zwart dat is als ik het goed heb plus en min toch en als er nu twee zwarte streepjes staan wat is dat dan bvd
Re: Bouw buizen versterker
Of is die met plus en min een elco en die met twee zwarte een condensator
Re: Bouw buizen versterker
inderdaad, goed gezien, de zwart/witte is een elco/ polaire condensator waarbij zwart de min kant is.
2 zwarte streepje is een non-polaire condensator inderdaad. Vaak een MKP of MKT type in audio. En kleine waardes vergeleken met een elco
2 zwarte streepje is een non-polaire condensator inderdaad. Vaak een MKP of MKT type in audio. En kleine waardes vergeleken met een elco
Re: Bouw buizen versterker
Ok bedankt jan geert en ligt het dan aan de waarde/grote of hij onder of boven op de versterker komt
Re: Bouw buizen versterker
Meer aan de afmetingen om plaats te besparen zet men die grote dingen erop
Ook omdat het wel mooi is
Maar ze mogen er ook onder als je dat handiger vind !
Ook omdat het wel mooi is
Maar ze mogen er ook onder als je dat handiger vind !
Re: Bouw buizen versterker
Elco,s zijn gevoelig voor warmte.
Plaats je ze in de kast dan worden ze warmer door alle omringende warme onderdelen en dat vinden ze niet leuk,gaat hun oorspronkelijke waarde veel sneller naar beneden dan dat ze in de frisser lucht staan.....
Plaats je ze in de kast dan worden ze warmer door alle omringende warme onderdelen en dat vinden ze niet leuk,gaat hun oorspronkelijke waarde veel sneller naar beneden dan dat ze in de frisser lucht staan.....
Re: Bouw buizen versterker
Gisteren mijn 300b versterker laten maken klonk niet goed twee condensators in kapot hopelijk kom ik ooit zover dat ik dat zelf kan wel nog wat op het net gezocht kwam daar ook tegen ombouw van de Hf 309 en dan naar schema van p van willenswaard iemand bekent hiermee Zou het met de twee Hf10 van Bert ook mogelijk zijn om twee monoblokken te bouwen naar dit schema als ik een keer zover ben of is dat te hoog gegrepen of beter het schema van de Hf10 aanhouden
Re: Bouw buizen versterker
Ja hoor zelfde buizen en waarschijnlijk de zelfde trafo,s
Oh zag het laat maar de hf309 heeft een UL aftakking de trafo,s uit de HF10 hebben dat niet Henk
Oh zag het laat maar de hf309 heeft een UL aftakking de trafo,s uit de HF10 hebben dat niet Henk
Re: Bouw buizen versterker
Ok bedankt Bert we hebben het er wel over wat ik beste kan doen als ik langs kom
Re: Bouw buizen versterker
Ik ben wat gereedschap aan verzamelen als ik een plaatpons moet aanschaffen welke maat /maten moet ik dan hebben voor de buisvoeten
Re: Bouw buizen versterker
HBM heeft een vrij goedkope set
Kan wel maten geven
Maar er zijn verschillende buisvoeten Octal Noval zijn de meest voorkomende
De EL84 ECC81-82-83 zijn 9 pens buizen Maar die zijn er weer in div soorten
Printmontage , die met een losse beugel , of die met een metalen flens eraan
Afh van welk fabrikaat type scheelt dat millimeters
Idem Elcos
Misschien is het beter dat je een platen boor neemt tot 28 mm gaat dat prima
Voor aluminium werkt dat goed ook een ronde vijl en halrond vijl en wat geduld.
Maar niet zo mooi als met een trek-pons
Als je dan zegt hier ga ik in veder met mijn vrije tijd koop je die trek ponsen
prijzen voor goed gereedschap is meer dan 5€ voor een trekpons Henk.
Kan wel maten geven
Maar er zijn verschillende buisvoeten Octal Noval zijn de meest voorkomende
De EL84 ECC81-82-83 zijn 9 pens buizen Maar die zijn er weer in div soorten
Printmontage , die met een losse beugel , of die met een metalen flens eraan
Afh van welk fabrikaat type scheelt dat millimeters
Idem Elcos
Misschien is het beter dat je een platen boor neemt tot 28 mm gaat dat prima
Voor aluminium werkt dat goed ook een ronde vijl en halrond vijl en wat geduld.
Maar niet zo mooi als met een trek-pons
Als je dan zegt hier ga ik in veder met mijn vrije tijd koop je die trek ponsen
prijzen voor goed gereedschap is meer dan 5€ voor een trekpons Henk.
Re: Bouw buizen versterker
Dat zou dan dit setje moeten zijn :
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... efpons-set
Punt is dat je dan voeten moet hebben die daar bij passen.
Heb even gemeten bij een paar Noval-exemplaren die bij EOO vandaan komen, die zijn 22mm.
Maar die zijn er op hun beurt weer in vele maten en uitvoeringen, keramisch, pertinax, chassis of printmontage.
je zou eigenlijk eerst voeten moeten kopen, en aan de hand daarvan een pons.
Trappenboor kan ook. op Ebay zijn voor een euro of 5 hele redelijke te krijgen, maar om daar goede resultaten mee te krijgen is een kolomboor mijns inziens eigenlijk wel een vereiste.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... efpons-set
Punt is dat je dan voeten moet hebben die daar bij passen.
Heb even gemeten bij een paar Noval-exemplaren die bij EOO vandaan komen, die zijn 22mm.
Maar die zijn er op hun beurt weer in vele maten en uitvoeringen, keramisch, pertinax, chassis of printmontage.
je zou eigenlijk eerst voeten moeten kopen, en aan de hand daarvan een pons.
Trappenboor kan ook. op Ebay zijn voor een euro of 5 hele redelijke te krijgen, maar om daar goede resultaten mee te krijgen is een kolomboor mijns inziens eigenlijk wel een vereiste.
Re: Bouw buizen versterker
Ponsen zijn duur
Maar gaan lang mee,als je ze gebruikt met snijolie.
Ik gebruik 3 maten 22mm,voor de kleine 9 pin voorversterker buizen (EL84,ECC82/83/6N6P/6N1P).
27mm voor de grotere broeders KT88 etc. (8 pin)
En 35 mm voor de elco,s die boven de plaat komen.
Ik gebruik een lamellen slijptolletje voor het afbramen en pas slijpen van de ponsgaten.
Maar gaan lang mee,als je ze gebruikt met snijolie.
Ik gebruik 3 maten 22mm,voor de kleine 9 pin voorversterker buizen (EL84,ECC82/83/6N6P/6N1P).
27mm voor de grotere broeders KT88 etc. (8 pin)
En 35 mm voor de elco,s die boven de plaat komen.
Ik gebruik een lamellen slijptolletje voor het afbramen en pas slijpen van de ponsgaten.
- Bijlagen
-
- slijptol_1.jpg (6.33 KiB) 228 keer bekeken
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bouw buizen versterker
ik heb er laatst een hier gekocht:
https://www.toolteam24.com/de-DE/catalo ... Kugellager
idd niet goedkoop, maar snijdt netjes
zie verder ook: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... t=trekpons
https://www.toolteam24.com/de-DE/catalo ... Kugellager
idd niet goedkoop, maar snijdt netjes
zie verder ook: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... t=trekpons
