Bouw buizen versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ik ga een keer bij Bert langs om de versterkers op te halen zodat ik een begin heb Bert legt me dan ook wat dingen uit ik heb nagedacht ik heb geen phono op mijn voorversterker zou het voor mij verstandig zijn om mijn eerste project een buizen phono trap te bouwen of is dit net zo moeilijk als een versterker
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door ray5150 »

Henkhifi schreef:
heb vandaag mijn boek thuis gekregen het ontwerpen van buizen versterkers van meneer hellings
Dat staat hier ook op de server...
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 3#p1790283
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... ?id=109262
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door ray5150 »

Henkhifi schreef:
ik heb geen phono op mijn voorversterker zou het voor mij verstandig zijn om mijn eerste project een buizen phono trap te bouwen of is dit net zo moeilijk als een versterker
Ja, en nee. op zich niet zo ingewikkeld, maar de praktische uitvoering luistert nogal nauw vanwege hoge gevoeligheid voor het bromspook.
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok bedankt ray maar het koste maar 10 euro het boek dus leuk om te hebben kijken of ik er wat uit kan leren
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door OpaBert »

Ik ben ook altijd bang voor brom
Zeker als je als eis hanteert volume eindversterker vol open en geen brom hoorbaar :!:
Dan hoor je al makkelijk iets
als je alles met Gelijkspanning voed elimineer je al een directe stralings bron
En dan was er nog zoiets met een brugcel tussen ground en lichtnet aarde
Waar stond dat ook alweer precies!
Edit gevonden Hier
Maar kan het net zo goed hier plaatsen voor henk
CD1D29B5-7B0E-43BE-BA6A-D3AE2342B063.jpeg
CD1D29B5-7B0E-43BE-BA6A-D3AE2342B063.jpeg (27.89 KiB) 395 keer bekeken
Weer een goeie daad verricht :lol:
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Jij zult zeker in de hemel komen Bert Haha
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door OpaBert »

Eerder in de sloperij henk :lol:
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Als ik op een schema kijk zie ik het teken van een condensator een blanko streepje en een zwart dat is als ik het goed heb plus en min toch en als er nu twee zwarte streepjes staan wat is dat dan bvd
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Of is die met plus en min een elco en die met twee zwarte een condensator
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Jan Geert »

inderdaad, goed gezien, de zwart/witte is een elco/ polaire condensator waarbij zwart de min kant is.
2 zwarte streepje is een non-polaire condensator inderdaad. Vaak een MKP of MKT type in audio. En kleine waardes vergeleken met een elco
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok bedankt jan geert en ligt het dan aan de waarde/grote of hij onder of boven op de versterker komt
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door OpaBert »

Meer aan de afmetingen om plaats te besparen zet men die grote dingen erop
Ook omdat het wel mooi is
Maar ze mogen er ook onder als je dat handiger vind !
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok Bert ja klopt er op is ook wel mooi
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door democles »

Elco,s zijn gevoelig voor warmte.

Plaats je ze in de kast dan worden ze warmer door alle omringende warme onderdelen en dat vinden ze niet leuk,gaat hun oorspronkelijke waarde veel sneller naar beneden dan dat ze in de frisser lucht staan..... :mrgreen:
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok bedankt voor de tip
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Gisteren mijn 300b versterker laten maken klonk niet goed twee condensators in kapot hopelijk kom ik ooit zover dat ik dat zelf kan wel nog wat op het net gezocht kwam daar ook tegen ombouw van de Hf 309 en dan naar schema van p van willenswaard iemand bekent hiermee Zou het met de twee Hf10 van Bert ook mogelijk zijn om twee monoblokken te bouwen naar dit schema als ik een keer zover ben of is dat te hoog gegrepen of beter het schema van de Hf10 aanhouden
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door OpaBert »

Ja hoor zelfde buizen en waarschijnlijk de zelfde trafo,s
Oh zag het laat maar de hf309 heeft een UL aftakking de trafo,s uit de HF10 hebben dat niet Henk
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok bedankt Bert we hebben het er wel over wat ik beste kan doen als ik langs kom
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door OpaBert »

:goedzo:
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ik ben wat gereedschap aan verzamelen als ik een plaatpons moet aanschaffen welke maat /maten moet ik dan hebben voor de buisvoeten
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door OpaBert »

HBM heeft een vrij goedkope set
Kan wel maten geven
Maar er zijn verschillende buisvoeten Octal Noval zijn de meest voorkomende
De EL84 ECC81-82-83 zijn 9 pens buizen Maar die zijn er weer in div soorten
Printmontage , die met een losse beugel , of die met een metalen flens eraan
Afh van welk fabrikaat type scheelt dat millimeters
Idem Elcos
Misschien is het beter dat je een platen boor neemt tot 28 mm gaat dat prima
Voor aluminium werkt dat goed ook een ronde vijl en halrond vijl en wat geduld.
Maar niet zo mooi als met een trek-pons
Als je dan zegt hier ga ik in veder met mijn vrije tijd koop je die trek ponsen
prijzen voor goed gereedschap is meer dan 5€ voor een trekpons Henk.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door ray5150 »

Dat zou dan dit setje moeten zijn :
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... efpons-set

Punt is dat je dan voeten moet hebben die daar bij passen.
Heb even gemeten bij een paar Noval-exemplaren die bij EOO vandaan komen, die zijn 22mm.
Maar die zijn er op hun beurt weer in vele maten en uitvoeringen, keramisch, pertinax, chassis of printmontage.
je zou eigenlijk eerst voeten moeten kopen, en aan de hand daarvan een pons.

Trappenboor kan ook. op Ebay zijn voor een euro of 5 hele redelijke te krijgen, maar om daar goede resultaten mee te krijgen is een kolomboor mijns inziens eigenlijk wel een vereiste.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door democles »

Ponsen zijn duur :?

Maar gaan lang mee,als je ze gebruikt met snijolie.

Ik gebruik 3 maten 22mm,voor de kleine 9 pin voorversterker buizen (EL84,ECC82/83/6N6P/6N1P).

27mm voor de grotere broeders KT88 etc. (8 pin)

En 35 mm voor de elco,s die boven de plaat komen.

Ik gebruik een lamellen slijptolletje voor het afbramen en pas slijpen van de ponsgaten.
Bijlagen
slijptol_1.jpg
slijptol_1.jpg (6.33 KiB) 228 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkjan »

ik heb er laatst een hier gekocht:
https://www.toolteam24.com/de-DE/catalo ... Kugellager
idd niet goedkoop, maar snijdt netjes

zie verder ook: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... t=trekpons
Plaats reactie