Bouw buizen versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Shadow »

Je mag weten wat je zelf doet, geen problemen mee, maar raad het aub niet aan anderen aan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkjan »

of de spanning slaat door via je lijf....

ik weet dat het gebruikelijk is bij de buizenbouwers om op te scheppen hoeveel spanning ze wel eens een optater van gehad hebben, maar ik zou liever voor veilig gaan, dan kan je tenminste zelf nog luisteren naar je versterker
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ja veiligheid voorop zowieso ik zit niet te wachten op een optator hoe ontlaad je zon versterker op een veilige manier
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Shadow »

Als het goed is lopen de condensatoren vanzelf leeg, maar even wachten met sleutelen nadat je hem uitgezet hebt.
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok ik dacht dat die Elco s zijn stroom lang vast hielden
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Shadow »

Hangt er vanaf of er ontladingsweerstanden over staan of niet...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door democles »

[-X effe ontladen met een 220k weerstand over de polen.

NOOIT ELCO,S VERTROUWEN ER KAN ALTIJD DODELIJKE SPANNING IN ZITTEN.
PAS AAN DE VERSTERKER WERKEN ALS JE GEEN SPANNING MEER MEET!

Een van de valkuilen bij buizen hobby,en niet de laatste :?
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ja ik heb dat ooit iemand zien doen met een weerstand vandaar dat ik dat ook vroeg van die elco s
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Is zon weerstand niet wat klein om vast te houden tijdens ontladen
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door democles »

Gebruik een dikkere 3W bijv. en NIET met de vingers vasthouden maar bv. met een wasknijper tegen de polen van de elco drukken,een minuut wachten en DAN WEER METEN OF ER NOG SPANNING IN ZIT!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Shadow »

Zou ik ook met een paar hirschmann klemmen een snoertje voor maken...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door democles »

...............
Laatst gewijzigd door democles op za 05 mei 2018, 0:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door democles »

................
Laatst gewijzigd door democles op za 05 mei 2018, 0:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Shadow »

Ik werk hele dagen met elektriciteit, vermogens tot 5000A, spanning tot 1000V, ik zou het never nooit niet in m’n hoofd halen om zo’n bouwmarkt of action meter aan het net te hangen, ook thuis niet. Dat keurmerk is gekaapt door iedere fabrikant die iets weet van klok en klepel.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Meetcategorie
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door democles »

Ik kap met deze discussie . :(
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Shadow »

democles schreef:
Ik kap met deze discussie . :(
Waarom? Je doet niks verkeerd, maar de foto die je later aan je post op pagina 2 bijgevoegd hebt laat wel 2 dingen zien; die linkse is een ontwerp wat al vele jaren onder diverse merken rondslingert. De rechtse ziet er goed uit, klasse III 600V is in orde. Het gaat er niet om of ie het kan meten, het gaat er om dat als jij in de verkeerde stand je pennen op 400V zet, de isolatieafstand binnen in het apparaat groot genoeg is om jou te beschermen.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil je absoluut niet afzijken, maar de spanningen waar je mee werkt zijn absoluut dodelijk en trafo’s hebben de nare eigenschap de beveiliging van een aardlek ongedaan te maken...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door democles »

Effe stoom afgeblazen en geteld tot 10.

Shadow je hebt gelijk.

Probeerde het zo basic mogelijk te houden voor Henkhifi.

En ik vond dat de discussie te ver ging,volgens mij moet het hier gaan over een goed plan om tot een buizenbak te komen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Shadow »

:goedzo:
Ik denk dat het nog even duurt voor we hier een werkende versterker hebben, maar goed.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Jan Geert »

Mijn versterkers hebben ALTIJD een weerstand van inderdaad een paar honderd kilo ohm vast over de voeding heen gesoldeerd.
En bij bestaande versterkers is het de eerste modificatie die ik doe.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Barry2001 »

Jan Geert is me net voor, niet met klemmetjes e.d. gaan lopen mieren, gewoon ontladingsweerstanden vast over de elco's solderen. Bv 220k, dat is dusdanig hoogohmig dat je daar tijdens bedrijf echt niks van merkt. Achteraf ontladen ga je vergeten.

@Demo: zou je geen posts in een bestaande discussie willen weghalen? Er is al gereageerd op die posts.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door OpaBert »

Mannen ik henk mijn 2 hf10 werkend en voorzien van bijna allemaal nieuwe componenten
Een hoop kan hij hergebruiken
Ik wil graag deze beginnende amateur aan de gang helpen en hem geen oor afsnijden
Alle elco,s in de versterker ontladen zich in de schakeling , maar kan toch aardig kietelen.
De Kasten en voorpaneeltjes zijn als nieuw
De buizen komen uit oude radios , kan daar geen cent voor rekenen
Ik heb henk op zijn verzoek wat het moest kosten :!: een prijs genoemd 125€
Zelf ophalen[/Let op ik verstuur ze niet Henk !]
ik wil ze ook aan hem laten horen :!:
Het is geen HiEnd maar HiFi
Reken ik teveel voor dit Zeg dan een prijs in alle eerlijkheid wat het wel zou moeten zijn
Ik heb Ooit 50€ voor betaald en er bijna alles in vernieuwd en goed werkend gemaakt zodat de spanningen op de buizen klopt
Alle potmeters vernieuwd. Geen van 15€ stuk hoor gewoon de standaard potmeters :!:
Geef je onderbouwde oordeel en ik pas mijn prijs aan voor HenkHiFi
Bijlagen
336448E2-FBF2-4F88-BEBF-C947D28AC93C.jpeg
16BA447A-12E0-45EC-B68E-DC1F3A352D73.jpeg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door ray5150 »

Wat betreft de multimeters, ik heb er meerdere waaronder een paar van goedkope uit de "5 euro bak".
Maar, ik zou me toch wel 2 keer bedenken voor dat ik daar mee in een buizenversterker of op de netspanning zou gaan meten.
Gammele meetpennen, dunne draadjes en isolatie, dat soort zaken. ik meen dat Pjotr vorige week in een ander topic ook iets dergelijk liet horen.
Dat zijn leuke dingen om een 9 Volt batterijtje te meten of iets in die trant, maar voor dit werk niet geschikt.
Bert61 schreef:
Mannen ik henk mijn 2 hf10 werkend en voorzien van bijna allemaal nieuwe componenten
Een hoop kan hij hergebruiken
Op zich een mooi aanbod, daar niet van. :goedzo:
Maar ik zit me een beetje af te vragen wat hij daar dan mee zou moeten ?
Ik begrijp uit jouw verhaal dat ze al helemaal gerestaureerd zijn, demonteren alleen maar voor de trafo's en buisvoeten ? :shock:
Ik denk zelf dat dat toch wat te hoog gegrepen is, er komt mijns inziens te veel improvisatie vermogen en inzicht bij kijken om daar iets nieuws van te maken. let wel, de beste man kan (nog) geen schema lezen, en heeft geen idee wat die symbooltjes betekenen...
Persoonlijk denk ik dat TS beter kan beginnen met een simpel bouwpakketje van een buizenvoorversterkertje op een printje.
Er is zat te krijgen op Ebay en dergelijke voor een paar tientjes. zie dat maar eerst eens op te bouwen en werkend te krijgen.
Trafo erbij ritselen, leuk kastje eromheen klussen, (is voor veel mensen al een hele opgaaf) en uitproberen in de set.
En daarna zich eens bezig gaan houden met het "grote" werk.
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Allemaal bedankt voor de reacties ik ga een goede multimeter kopen er zal zich best een koopje op Mp voor doen heb vandaag mijn boek thuis gekregen het ontwerpen van buizen versterkers van meneer hellings ga dit eens bestuderen zoals ook op internet veel lezen om zo de basis onder de knie te krijgen ook het solderen het zou natuurlijk wel makkelijker zijn als er iemand in de buurt woonde die bepaalde dingen mondeling wilde uitleggen ik heb van Bert een mooi aanbod gekregen zoals jullie gelezen hebben dank Bert daarvoor zou dit iets voor mij zijn Bert stelde voor om eentje te slopen en dan vervolgens opnieuw op te bouwen naar het voorbeeld van de andere wat denken jullie kan ik hier iets van leren of is dit nog te hoog gegrepen bvd
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door OpaBert »

Ray Henk geeft goed weer wat het idee is
De versterkers zijn gebouwd en de weerstanden in de voeding wat aangepast om de juiste spanningen te krijgen
Dus het idee was
Henk timmert een raampje schroeft er een mooi plaatje aluminium met gaten op al dan niet voor zien van een kleurtje
En sloopt 1 versterker
En zet de trafo,s in de achterkant 90 grd gedraaid tov elkaar
Dan met het bouwboekje moet hij een aardig eind komen
Zeker met forum hulp Dat was er vroeger niet en wist men ook zoiets te bouwen

De Toonregeling is passief Hij kan die dus voor het gemak als lastste bedraden
Dan is het al wat eenvoudiger om te overzien voor een niet kenner
Ik ben ook alle dagen aan het forum idem nog een hoop die Henk voor uit kunnen helpen
Aat Anne Barry Demo Jijzelf Willy en nog een heel leger
En lukt het echt niet
Dan is er niks aan de hand dan bouw ik er een af voor hem
En hij doet dan de tweede proberen te maken
Dan moet het toch goed komen Ray :-k
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Bedankt Bert dat je zo met me meedenkt ook de andere bedankt hopelijk lukt het met jullie hulp dit is al lang mijn wens maar door omstandigheden is het er nooit van gekomen nu heb ik tijd genoeg om deze droom waar te maken Bert ik kom een keer bij je langs om het een en ander door te nemen bedankt voor je hulp zover
Plaats reactie