Bouw buizen versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ja de mist in Haha ja ik weet dat er veel voltage opstaat daarom begin ik er niet zomaar aan dus laat me eerst maar eens met de basis beginnen en veel lezen er over alle tips zijn welkom
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Heb eens gekeken op aliexpres maar zijn inderdaad bouwpakketje van die versterkers is mischien iets voor in de toekomst te bouwen ik snap niet hoe het kan voor het geld ik heb er al buisjes in zitten die duurder zijn
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Mocht er nog iemand op het forum hier dit lezen en in omstreken Helmond woont en mij een beetje wegwijs kan maken dan hoor ik het graag
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkjan »

Op 10 juni is er een Luisterdag in Breda, daar zul je veel leden in t echt kunnen ontmoeten. En ondanks de naam is er zeker voldoende gelegenheid om te praten :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door RobertD »

Welkom hier Henk. Buizenliefhebbers genoeg inderdaad.
Wat is je achtergrond/opleiding/kennisniveau?
Ik kan je aanbevelen het RH84 draadje ( http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=8744 ) eens door te lezen. Is heel leerzaam geschreven (in elk geval de eerste paar pagina's)
Zo'n Single Ended EL84 versterker is niet duur om te bouwen en klinkt op een paar gevoelige speakers al erg goed.
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok bedankt RobertD zal eens kijken gevoelige speakers heb ik wel van audio note draai al met een 300b er op mijn opleiding is niet in de richting electronica ik heb maar lts timmeren gehad en daarna als metselaar gewerkt dus een heel andere kant maar ben best wel technisch aangelegd ik zit op mijn boek te wachten en wil graag wat basis electronica leren zodat ik tenminste weet wat er op zon schema bedoeld word verder zijn alle tips welkom bvd Henk
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door ray5150 »

Overigens is er op internet ook heel veel informatie en leerstof te vinden.
Neem bijvoorbeeld Wikipedia, enkele voorbeelden :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Buizenversterker
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronenbuis
https://nl.wikipedia.org/wiki/Diode
https://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstand_(component)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Ohm
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok bedankt Ray zal ik zeker is na lezen hopelijk morgen ook mijn boek binnen zodat ik daar ook in kan gaan lezen had van iemand wel te horen gekregen niet aan beginnen is te moeilijk moet je ervaring in hebben is het inderdaad te moeilijk voor een leek
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door OpaBert »

Als je alleen maar volgens plaatjes bouwt niet
Wil je het allemaal ook nog snappen en uit rekeken dan is dat een hele kluif
Als je een HF10 of een Fidelio wilt bouwen , dat zijn ontwerpen uit de sixties , dan heb ik daar de orginele bouw boekjes van Maar ze zijn gewoon te vinden op internet in PDF ofzo
En talloze mensen hebben dat eerder gedaan , die ook geen elektro opleiding hadden.
Eeder nog hadden de mensen het geld er niet voor om het kant en klaar te kopen , en bouwden ze hun eigen radio
Heb Ik ook gedaan als 14 jarige , begreep er niks van , maar opeens werkte het O:) :yeah:
Dus waarom zou jij dat niet kunnen ?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door democles »

10 jaar geleden was ik ook een leek en heb me toen op de mono Bill van triode Dick gestort leer je in een klap heel veel van,maar ik zou het iemand anders niet aanraden om zo maar gelijk in het diepe te duiken,en geloof me het gat is erg diep! :shock:

Begin eerst met een kleiner dingetje dan vallen de kosten ook nog te overzien. :sure:

Een HF10 met EL84 buizen is een mooi begin,kom je gelijk alles tegen wat je in de toekomst kan helpen ,,als je er dan nog zin in hebt........ :mrgreen:

Genoeg mensen hier om je te helpen en geloof me, ze hebben allemaal dezelfde wegen bewandeld :lol:
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Bedankt Damocles ja ik wil ook met iets kleins beginnen waar kan ik die Hf10 vinden en is deze betaalbaar te bouwen want is voor mij ook belangrijk dat het niet te duur word zeker in begin niet en inderdaad mocht ik het daarna nog leuk vinden kan ik altijd nog iet groters bouwen
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

O ja Bert zij dat ik de hf10 op internet kan vinden heb helaas geen printer om uit te printen maar dan maar effe bij iemand anders printen moet ook nog een multimeter aanschaffen zijn hier bepaalde eisen aan verbonden
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door democles »

Laatst gewijzigd door democles op za 05 mei 2018, 0:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ok bedankt waar action niet overal goed voor is
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

En bedankt voor de link naar de Hf10
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Shadow »

Uhm nou ik zou toch minimaal een Brymen willen aanbevelen...kosten de wereld niet en heb je lang plezier van.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door democles »

..............
Laatst gewijzigd door democles op za 05 mei 2018, 0:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Ja inderdaad het moet een makkelijk te bouwen versterker zodat ik kan leren wat het allemaal inhoud om zoiets te bouwen en als het lukt dan kunnen we altijd nog verder
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Heb op het forum een tekening gevonden van de Hf10 hij is dan met ecc83 en el84 is dat een goede combinatie er stond geen voeding bij en gelijkrichter is er iemand die deze gebouwd heeft Ook een tekening van de voeding zou het een idee zijn iemand die hem gebouwd heeft een lijstje maakt vanaf begin hoe ik best en met wat beginnen en wat ik aan onderdelen nodig heb of moet ik dat zelf vanaf schema uitzoeken de gaten in de plaat boren jullie die of met een platenpons en moet ik koper of iets anders gebruiken voor de plaat bvd
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door OpaBert »

Dit is de HF10 zelfbouw kit van philips 1960 of zo
De ingang is erg gevoelig is nu niet meer zo nodig en er zit een toonregeling op
Ook is er plaats voor een extra versterkertrap bestemd voor MD microfoon meen ik
Het is een complete bouw beschrijving Henk
Je kan er delen van weg laten maar in grote lijnen zijn alle HF10 gelijk


ik heb twee complete HF10 versterkers in behuizing waar ik wel van af wil tegen een billijke vergoeding
Maar dan stuur je maar een pb Henk
Dat is echt 1960 werk beide hf10 versterkers spelen buizen zjn oud uit oude radio,s verzameld
Maar de trafo,s smoorspoelen elco,s uitgangtrafo,s kasten knoppen zijn in goede staat
De potmeters zijn nieuw en de meeste andere componenten ook.
het meeste heb je dan om een HF10 te bouwen met specificaties uit 1960
Met huidige uitgangs trafo,s haal je betere spec,s maa daar hangt een prijskaartje aan..
lijkt mij een leuk starters project je sloopt er 1 en de 2 bouw je na en
kan je vergelijken met de nog niet gesloopte
Wil je iets bouwen met echt HI End dan is dit geen goed begin
dit is HiFi :D
Let op ik verstuur ze niet per pakket post Henk !
Bijlagen
hf10 001.jpg
hf10 001a.jpg
hf10 002.jpg
hf10 004.jpg
hf10 003.jpg
hf10 005.jpg
hf10 006.jpg
hf10 007.jpg
hf10 007a.jpg
hf10 008.jpg
hf10 009.jpg
hf10 010.jpg
hf10 011.jpg
hf10 012.jpg
hf10 013.jpg
hf10 014.jpg
hf10 015.jpg
hf10 018.jpg
hf10 017.jpg
hf10 019.jpg
specs hf10.doc
(365.5 KiB) 21 keer gedownload
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Shadow »

democles schreef:
Ja leuk spul ,maar voor een beginner die eerst nog moet uitvogelen of deze hobby wel wat is,is dit voldoende.
Sorry, maar dat is absolute onzin, omdat je de hobby nog moet uitvogelen mag je maar ondeugdelijk spul in het lichtnet steken? Onder het motto de aardlek red ons wel? [-X
Wat als hij in de hoogspanning van een buizenbak z’n metertje prikt terwijl ie nog op ampéres meten staat? Sorry maar dat bouwmarkt / action spul moet je dat gewoon niet mee doen, da’s leuk voor in je auto ofzo.
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Haha ben niet op zoek naar high end dat heb ik al is dat allemaal weer te gebruiken als je dat los soldeerd
Henkhifi
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 13:35
Locatie: Helmond

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Henkhifi »

Bedankt shadow wat is dan een goede maar nog betaalbare multimeter
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door Shadow »

Henkhifi schreef:
Bedankt shadow wat is dan een goede maar nog betaalbare multimeter
https://www.eleshop.nl/brymen-bm235-multimeter.html

Ik heb zelf een Fluke tik, maar ik hoef ze dan zelf ook niet te betalen, dit is waar voor je centjes, heb er al een aantal in m’n familie / kennissenkring en die bevallen prima.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw buizen versterker

Bericht door democles »

...........
Laatst gewijzigd door democles op za 05 mei 2018, 0:23, 5 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie