Condensatorvervorming
Moderator: Beheerdersteam
Condensatorvervorming
Zit me af te vragen of iemand gegevens heeft (een link weet) waar condensatoren getest worden op vervorming bij een flinke stroom (dus luidsprekergebruik).
Er zijn namelijk nogal wat metingen gedaan bij situaties waarin de stroom gering is, maar testen met een forse stroom kom ik niet tegen.
groet,
Aat
Er zijn namelijk nogal wat metingen gedaan bij situaties waarin de stroom gering is, maar testen met een forse stroom kom ik niet tegen.
groet,
Aat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Condensatorvervorming
Denk dat bij grote stromen de vervorming van de luidspreker die van de condensator ruimschoots overstijgen.
Re: Condensatorvervorming
Ik heb hier wel een testje mbt. verschillende folie condensatoren op kwaliteit:
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Van zeer exclusieve types tot Audiophiler MKP's die je op Ali-E kunt bestellen voor weinig.
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Van zeer exclusieve types tot Audiophiler MKP's die je op Ali-E kunt bestellen voor weinig.
Re: Condensatorvervorming
Ik weet dat Elektuur zo’n test ooit (lang geleden) heeft gedaan met spoelen. En ik meen dat die later is herhaald met condensatoren. Lang geleden allemaal.
Re: Condensatorvervorming
Die spoelentest ken ik wel. Maar ik meen zeker te weten, dat elektuur nooit vervormingsmetingen van condensatoren heeft gepubliceerd (in HenkJan's link staan die ook niet...).markbakk schreef:Ik weet dat Elektuur zo’n test ooit (lang geleden) heeft gedaan met spoelen. En ik meen dat die later is herhaald met condensatoren. Lang geleden allemaal.
Ik heb ooit wel gepoogd hier zelf aan te meten. Belasten met een zware weerstand, en zorgen dat daarin een wattje of 5 ofzo gedissipeerd wordt.
Maar dat was niet te doen met huis-tuin-keuken meetspul : vervorming van de meetversterker (hoewel erg laag) domineerde het resultaat...bij voor-luidsprekers-bedoelde folie-C's.
Behalve bij elco's; als ik het me goed herinner was daar nog wel iets zinvols te zien op vervormingsvlak.
Sluit zeker niet uit dat er verschillen te meten zullen zijn. Maar je zult serieuzere generator- en meetapparatuur moeten hebben dan jij en ik, vrees ik...
Re: Condensatorvervorming
Lees dit ter bemoediging: https://mennovanderveen.nl/nl/download/download_3.pdf
Re: Condensatorvervorming
Deze denk ik.Wieger61 schreef:Lees dit ter bemoediging: https://mennovanderveen.nl/nl/download/download_4.pdf
