Elipsvormige Speakerland Column MKII

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door FR_Aad »

Boemeltje schreef:
Shadow schreef:
Welnee, doe lekker je ding, jammer dat het over een paar maanden een leeg topic is zonder foto's.

Als je het eerste deel van de zin gemeend had, had je het tweede niet moeten plaatsen.

'Ik ben klaar met de discussie maar wil wel lekker het laatste woord hebben'. Beetje kinderachtig.

Shadow heeft hier wel een punt. Een draadje als deze heeft geen zin als we binnenkort de foto's niet meer zien.

En haal je laatste zin even weg. Zo gaan we hier niet met elkaar om.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Henkjan »

idd. lief voor elkaar zijn graag.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door toetertje »

Je kunt een 2e camera app op je telefoon installeren.
Als je daarvan de resolutie aanpast, en daar de foto's
voor het forum mee maakt, dan gaat het wel goed.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door ray5150 »

Ik zie er ook niet echt een probleem in.
OneDrive op de telefoon die de foto's automatisch synchroniseerd, en om de foto's te verkleinen gebruik ik ImageResizer. werkt ideaal.
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

En in de tussentijd is er een tweede zijplaat gemonteerd:
Bestandsbron: https://i.imgur.com/ECtg5Er.jpg
Bestandsbron: https://i.imgur.com/ECtg5Er.jpg
Bestandsbron: ]https://i.imgur.com/WquCO8z.jpg
Bestandsbron: ]https://i.imgur.com/WquCO8z.jpg
Bestandsbron: https://i.imgur.com/cUZP1vf.jpg
Bestandsbron: https://i.imgur.com/cUZP1vf.jpg
En heb ik een en ander eens naast elkaar gezet ter referentie. Blijkt de uiteindelijke unit toch wel fors, maar ook wel mooi. Zal nog beter zijn als de zijkanten donkerder (noten) zijn, zal iets minder afsteken :)
Bestandsbron: https://i.imgur.com/0olhRQg.jpg
Bestandsbron: https://i.imgur.com/0olhRQg.jpg
Bestandsbron: https://i.imgur.com/wT70DF9.jpg
Bestandsbron: https://i.imgur.com/wT70DF9.jpg
Bestandsbron: https://i.imgur.com/doXUCKo.jpg
Bestandsbron: https://i.imgur.com/doXUCKo.jpg
Het is duidelijk dat de bovenkant ook een ronding moet krijgen. Moet ik dus maar een tussenstuk op maken dat aan het frontje gemonteerd is :)

En de eerste rib aan de tweede luidspreker wordt momenteel gelijmd. Zou een volgende keer toch echt de baffle en achterkant volledig in vorm maken. De eerste baffle heeft namelijk weer iets van een randje gekregen na het monteren van de zijplaten. Ik denk dat het komt doordat ik de platen geschroefd heb, waardoor de rib mogelijk nog iets strakker tegen de kast aangetrokken is... Wel raar, want het geheel was toch ook geplamuurd etc...
Bestandsbron: https://i.imgur.com/Md6ceRN.jpg
Bestandsbron: https://i.imgur.com/Md6ceRN.jpg
Laatst gewijzigd door Barry2001 op ma 30 apr 2018, 14:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeeldingen bij het bericht gevoegd. Gelieve dit met alle afbeeldingen te doen, zodat ook in de toekomst het topic kompleet blijft.
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

Dank voor de afbeeldingen toevoegen, maar waar komt het plaatje van Buma Stemra vandaan? :P
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Shadow »

Dat zijn de tarieven die Marp gaat hanteren als mensen zelf hun afbeeldingen niet gaan uploaden :rofl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Barry2001 »

Boemeltje schreef:
Dank voor de afbeeldingen toevoegen, maar waar komt het plaatje van Buma Stemra vandaan? :P
Is er per ongeluk ingekomen vermoedelijk (liep ergens anders een discussie over dit onderwerp), maar even weggehaald.
PS mooi stukje werk zo, fraai!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Shadow »

Ja het wordt idd erg mooi :goedzo:
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

Shadow schreef:
Dat zijn de tarieven die Marp gaat hanteren als mensen zelf hun afbeeldingen niet gaan uploaden :rofl:
:lol:

Die zag ik al aankomen ja :mrgreen:
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

Vandaag de spikes bij het postkantoor opgepikt. Via eBay gekocht bij een Duitser die ze zelf draait, maar toevallig precies de juiste maatvoering =D>

Beetje zuur toen ik de verpakking open maakte en er achter kwam dat hij alle spullen zo in een bubbeltjesenvelop gemikt had zonder verdere bescherming. Overal dus krasjes en her en der wat kleine deukjes. Daarnaast de uiterste puntjes natuurlijk omgebogen :(

Gelukkig is dat allemaal niet zichtbaar na montage en ga je er niet met je neus op zitten. Daarnaast zijn de poten ook gewoon handwerk met her en der wat krasjes en deukjes, dus komt allemaal wel goed. Wel de verkoper de tip gegeven voor een volgende klant ff wat papier om de spikes te wikkelen.

Genoeg tekst, plaatjes zijn belangrijker :D

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/WLM8yLb.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/Ju3V9mu.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/4C6wxrO.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/X1irHLE.jpg[/graag-bijvoegen]

Ik ben er blij mee: precies de uitstraling die ik in gedachten had!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Henkjan »

Mooie poten hoor
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Wowly »

Ik vind de hele speaker wel een mooie vorm hebben, dat afgeronde onder heb ik nog niet eerder zo gezien!
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

Afgelopen lang weekend mezelf als doel gesteld om beide luidsprekers even ver af te krijgen. De tweede kast had nu alle ribben al gelijmd, maar moest nog wel geplamuurd en geschuurd. Daar dus maar begonnen:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/3qYwKlq.jpg[/graag-bijvoegen]

Een iteratie of 8 verder:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/cbj25UC.jpg[/graag-bijvoegen]

Gronden en na de eerste laag nog iets bijgewerkt met plamuur:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/ifgJKBU.jpg[/graag-bijvoegen]

Twee lagen afgelakt (die Action verf is echt fijn!):

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/8Q0QtDx.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/ZNOtryX.jpg[/graag-bijvoegen]

En platen monteren:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/jpyNWff.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/tp3WP8O.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/kgbbEwY.jpg[/graag-bijvoegen]

Doelstelling gehaald! Nou nadenken over het monteren van de tweede laag buigplex (volledig verlijmd) waar vooral het nieg laten schuiven de uitdaging zal zijn. En over het frontje :)

Van het weekend een berg nippies (40 stuks of zo) en cable sleeves via AliExpress besteld. Hopelijk binnen voor einde van de maand :)
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

Vanavond een eerste tweede laag gelijmd. Geen succes :( De ronding is zo dat je met een spanband bollingen in de plaat drukt. Met her en der wat latjes er tussen gaat het redelijk, maar zeker de randen heb ik extra dicht moeten drukken.

Kreeg ook de indruk dat de iets verdunde houtlijm te snel in de plaat trok en te snel droog was. Morgen maar eens kijken en anders gewoon bijwerken en rustig wat lijm bijspuiten en weer aanklemmen...

Plaatjes:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/M988MD7.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/JTAzG79.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/HT0aiWT.jpg[/graag-bijvoegen]
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

Vanochtend de schade opgenomen en lijkt mee te vallen:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/p6K4wqW.jpg[/graag-bijvoegen]

Voorkant staan de naden nog wel wat open her en der maar niets dat niet bijgewerkt kan worden. Achterkant is mooi dicht maar daar zaten ook tien klemmen op of zo :D platen zijn in ieder geval niet verschoven en sluiten goed aan op voor en achterkant. Boven en onderaan natuurlijk wel korter, maar boven wordt toch nog ingekort en onder lijm ik er even een strookje tussen.

In het midden is met wat kloppen wel te horen dat er her en der wat ruimte tussen de platen zit. Vanavond dus eens kijken of ik dat met een klein boortje kan bereiken en dan met een injectiespuit en verdunde lijm vullen en aandrukken. Zal een gaatje van 1,5mm worden of zo, dus prima af te smeren voordat er gefineerd wordt.

Plan voor de volgende plaat is om in etappes te werken. Eerst de ronding, dan in drie etappes of zo de rest van de zijkant. Dan bolt hij veel minder en kan ik goed lokaal druk zetten om hem strak aan te laten sluiten :)

To be continued!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Wowly »

Tsja dit is het monnikenwerk van de hobby, een goede afwerking kost een boel zweet een aanpassingen. Vind ze nog steeds erg mooi!!!!
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

Haha zeker. Ben ook wel echt blij met hoe ze er uit komen te zien, dus het is het allemaal waard :)

Gelukkig bleek er niets onherstelbaar verkeerd te zijn gegaan. Rustig dus de randjes voor dichtlijmen:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/AEMWpwW.jpg[/graag-bijvoegen]

Daarna met een 1,5mm boortje de bovenplaat doorboord op de plekken waar er beweging in zat. Met een injectienaald dan verdunde houtlijm ingespoten (soms ging er wel 4,5ml in!) en lokaal geklemd door latjes te gebruiken. Dit in drie etappes moeten doen om alles vlak
en gehoorsmatig dood te krijgen:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/BijwQLK_d.jpg?maxwi ... ity=medium[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/6FKGcbK_d.jpg?maxwi ... ity=medium[/graag-bijvoegen]

Daarna de tweede plaat gaan lijmen. Eerst de ronding tot net boven de pootjes, daarna een centimeter of twintig tot ik de bolling niet meer vlak kreeg met latten. Vanaf daar straks weer een volgende ronde :) Enige uitdaging is de lijm er netjes tussen te krijgen, maar dat buigplex is goed terug te buigen. Bolling die ontstaat is goed te zien op de foto's maar op deze manier goed te beheersen.

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/7xiHAl3_d.jpg?maxwi ... ity=medium[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/hfLMooS_d.jpg?maxwi ... ity=medium[/graag-bijvoegen]
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

En in de afgelopen week bezig geweest beide kasten de tweede laag buigplex te geven. Eerste even in de woonkamer gehad om ruimte te hebben aan de tweede te werken, en zag er al wel goed uit. Grappig genoeg heeft het extra 5mm randje de optische uitwerking dat de kast smaller lijkt :D

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/EamlKyy.jpg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/f4FJilM.jpg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/zwrSHlo.jpg[/graag-bijvoegen]

Helaas is de doek onder de plankjes wel in de lak gedrukt :(

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/slYgrlW.jpg[/graag-bijvoegen]

Op een kast dus maar vast weer geschuurd, lak ik wel weer als de gaten voor de nippies geboord zijn :)

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/WHtgBFR.jpg[/graag-bijvoegen]

Voor de eerste kast het stripje onderop gemaakt om het sleufje te vullen dat ontstond doordat de platen dezelfde maat hebben (hindsight...) En de zijplaten bijgefreesd op de plaat van het frontje. Frontje steekt straks ongeveer 2mm uit door de nippies die er tussen komen, maar zal ook wel mooi staan denk ik :)

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/UDJSz9g.jpg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/QHublhg.jpg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/7zXyaTp.jpg[/graag-bijvoegen]

En last but not least de bovenkant voor het frontje gemaakt die tussen de overstekende randen bovenop komt en daar afgerond zal worden met de zijkanten samen (radius/bolling over de breedte van de kast heen).

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/QrEaWHl.jpg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/O30pOqD.jpg[/graag-bijvoegen]
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

Terug van vakantie en van de week de tweede kast de platen aan voor en achterkant bijgeschuurd zodat de randen mooi egaal zijn. Daarnaast ook het open strookje op de tweede kast onderaan ingelijmd. Tijd om verder te gaan met de frontje dus: de laatste grote uitdaging voor het fineren.

Hiervoor wilde ik een mal maken om een bolling te kunnen maken in 2*18mm multiplex. Platen waren al gelijmd, vandaag even de zijkanten iets bijgezaagd (de gelijmde zijkanten komen door de bolling iets naar binnen, dus er moest een hoekje af). Daarna de mal op maat gemaakt, hier ligt de eerste bovenkant er al in:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/vMwYWwc.jpg[/graag-bijvoegen]

Een stuk resthout pas gemaakt op de frees:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/yHf2RIE.jpg[/graag-bijvoegen]

En twee keer 5mm afgefreesd:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/QcFtJdN.jpg[/graag-bijvoegen]

Conclusie: idee 10, uitvoering 4 :D Door de gaten in het resthout gaat de frees niet recht over de mal (vandaar de hobbels) maar vooral de ronding die niet rond wordt maar vlak :P

Als dat dan toch gebeurt kan ik 'm net zo goed onder dezelfde hoek met de radiaalzaag zagen en dan de randjes rond schuren. Dat morgen maar eens proberen :D
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

Nou, sinds eind juni is er nog wel het een en ander gedaan :D

Aangezien ik een ander telefoontoestel heb kan ik niet meer posten hoe ik bijvoorbeeld de frontjes toch afgemaakt heb, maar feit is dat ze sinds begin juni staan te spelen. Één frontje moet nog doek krijgen en ze moeten nog gefineerd, maar dat neemt niet weg dat ze er al best netjes bij staan:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/wLNWn2W.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/T5MJYDJ.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/RhLLb6w.jpg[/graag-bijvoegen]

Binnenkort maar eens langs de Arnhemse Fijnhout handel voor Amerikaans noten fineer :) Denk dat ik net als vorige keer Kuiperflex gebruik, tenzij iemand me weet te overtuigen van het voordeel van 'echt' fineer. Zijn namelijk hele oppervlaktes en zou ze graag netjes gespiegeld hebben.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door John P »

Fraai werk. Ik heb buigplex wel eens gelakt met "doorzichtige" lak en dat werd best goed. Mischien moet je eens een stukje proberen met restjes buigplex.
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

Goede tip! Zijn alleen twee redenen waarom ik wil fineren:

- heb wat deukjes van sjorbanden geplamuurd in de buitenste rand (maakte niet uit, zou toch gefineerd worden)
- de uitstraling: vind noten met wax een veel mooiere en exclusievere uitstraling hebben, dat is ook waarom ik RVS poten gekozen heb.

Gaat toch om de totaal uitstraling!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Wowly »

Heel erg fraai geworden. Fineren is een uitstekend idee om die gaatje weg te krijgen!
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

Zo. Is wel erg lang geleden dat ik hier een update gepost heb.
Niet heel vreemd, want in de tussentijd is er ook weinig gedaan :) Iets voor de kerstperiode heb ik wel het tweede frontje gemonteerd en de filters wat netter in de kast gezet. Helaas was de fijnhouthandel gesloten tijdens de vakantie, want het was het uitgelezen moment geweest om te fineren. Nu helaas druk met een badkamer verbouwing, dus afwerking van de luidsprekers laat nog wel even op zich wachten...

Huidig totaaloverzicht dat een beetje (boel) vertekent op de foto:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/CuOTCiR.jpg[/graag-bijvoegen]
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”