ES9038Q2M dac streamertje
Moderator: Beheerdersteam
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Apart: als je Nihon Kohden in een zoekmachine intikt, vind je dat het een Japanse fabrikant van medische elektronica is...
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Ja,misschien de japanse dokter Jensen

Of een ondermerk van Tamura,de medische afdeling
In ieder geval medisch verantwoord
Alle gekheid op een stokje,kwestie van proberen lijkt me.
Wordt het niks,dan maar een opamp er tegenaan gooien om van gebalanseerd naar RCA te komen.
Of een ondermerk van Tamura,de medische afdeling
In ieder geval medisch verantwoord
Alle gekheid op een stokje,kwestie van proberen lijkt me.
Wordt het niks,dan maar een opamp er tegenaan gooien om van gebalanseerd naar RCA te komen.
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Terwijl het nieuwe bordje nog niet binnen is kreeg ik deze mail uit China
Er zat een foto bij van het nieuwe dac bordje.
4x LT3042 regelaars dat is mooi
maar de regelaars krijgen hun sap van een gewone LDO regelaar,waarschijnlijk 5v
Alleen SPDIF in met eigen klok,scheelt, hoeft de dac chip niet te reclocken
Geen I2S,dus een hele boel Raspberry,s en kleine computertjes vallen af,of de hifiberry digi of aanverwanten moet er op zitten.
Trafo overzetting van gebalanceerd naar naar RCA op de print,geen gebalanceerd uit op de print.
Stroomvoorziening moet met externe 12v DC,dus niet op de print al aanwezig.
De I/V omzetting op de print is discreet uitgevoerd,kan goed zijn,maar geen mogelijkheid om je eigen opamp daar voor te kiezen.
Eigenlijk zie ik dus geen verbeteringen met het bordje wat ik in bestelling heb
Heb maar teruggemaild:

Weet zo niet wat wijs is om hier op te antwoordenfactory ask if this one ok,more expensive($175) than you buy NEW ES9038Q2M Super DAC + Output Cattle
Onboard alloy cattle, terminal
Discrete buffer
As long as the DC 12V
Er zat een foto bij van het nieuwe dac bordje.
4x LT3042 regelaars dat is mooi
maar de regelaars krijgen hun sap van een gewone LDO regelaar,waarschijnlijk 5v
Alleen SPDIF in met eigen klok,scheelt, hoeft de dac chip niet te reclocken
Geen I2S,dus een hele boel Raspberry,s en kleine computertjes vallen af,of de hifiberry digi of aanverwanten moet er op zitten.
Trafo overzetting van gebalanceerd naar naar RCA op de print,geen gebalanceerd uit op de print.
Stroomvoorziening moet met externe 12v DC,dus niet op de print al aanwezig.
De I/V omzetting op de print is discreet uitgevoerd,kan goed zijn,maar geen mogelijkheid om je eigen opamp daar voor te kiezen.
Eigenlijk zie ik dus geen verbeteringen met het bordje wat ik in bestelling heb
Heb maar teruggemaild:
Ben benieuwd of dit nog een staartje krijgtThis is not the board i bought.
Send me the board i bought .
This one you show here, is not Oke.
Laatst gewijzigd door democles op ma 30 apr 2018, 1:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Kreeg net antwoord van de verkoper.

Ben benieuwd hoe dit aflooptOK,we will sent the one you buy
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Weet niet Hans
Krijg hier een beetje Marktplaats onderbuikgevoel van
Nieuw bordje aansmeren met beduidend minder onderdelen en dan beweren dat het 50 dollar meer waard is
Ben vaker in Asia geweest om te weten hoe het werkt,,all for the bisnes,,
Moet niet te lang duren,dan maar eens vragen hoe Ebay hier over denkt
Krijg hier een beetje Marktplaats onderbuikgevoel van
Nieuw bordje aansmeren met beduidend minder onderdelen en dan beweren dat het 50 dollar meer waard is
Ben vaker in Asia geweest om te weten hoe het werkt,,all for the bisnes,,
Moet niet te lang duren,dan maar eens vragen hoe Ebay hier over denkt
Re: ES9038Q2M dac streamertje
ja ff opnieuw beginnen,maar met de bagage van het vorige.
Doet mijn forumnaam eer aan
Demo,je begint niet opnieuw,je gaat alleen maar verder dan je al was!
yeah whatever
Doet mijn forumnaam eer aan
Demo,je begint niet opnieuw,je gaat alleen maar verder dan je al was!
yeah whatever
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Eindelijk de dac is binnen
Doosje open en kijken of het wat is.
De dac ziet er anders uit als op het verkoop plaatje
Geen filter selectie op de print.
Een elco in de opamp voeding ziet er uit alsof er een olifant over gelopen is.
De murata scheidingstrafo voor de SPDIF in is verkeerd om gesoldeerd. (maar op het laatste printje met de discrete trap staat hij ook omgekeerd
)
De verkoper maar even een berichtje gestuurd
Hij verontschuldigd zich en verteld dat de fabriek veel sneller van print opstelling wisselt als hij binnen krijgt aan nieuwe printen.
Eens kijken of ik die fouten weer kan herstellen op de print,terugsturen heeft in mijn ogen geen zin en dat kon wel eens lang duren voordat ik een andere print krijg,die er dan ook weer anders uitziet.
Doosje open en kijken of het wat is.
De dac ziet er anders uit als op het verkoop plaatje
Geen filter selectie op de print.
Een elco in de opamp voeding ziet er uit alsof er een olifant over gelopen is.
De murata scheidingstrafo voor de SPDIF in is verkeerd om gesoldeerd. (maar op het laatste printje met de discrete trap staat hij ook omgekeerd
De verkoper maar even een berichtje gestuurd
Hij verontschuldigd zich en verteld dat de fabriek veel sneller van print opstelling wisselt als hij binnen krijgt aan nieuwe printen.
Eens kijken of ik die fouten weer kan herstellen op de print,terugsturen heeft in mijn ogen geen zin en dat kon wel eens lang duren voordat ik een andere print krijg,die er dan ook weer anders uitziet.
Laatst gewijzigd door democles op za 12 mei 2018, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Het printje moet gevoed worden met 1x 9V AC en 2x 15V AC.
De 2x 15V is voor de opamp,s de 9V is voor de dac.
Als ik het goed zie gaan de 2x 15V naar 1 gelijkrichter op de print,een beetje link! bij een trafo met twee wikkelingen van 15V moet je dus goed in de gaten houden hoe de fases lopen anders loop je kans dat de trafo voor je ogen weg smelt
Maar es even verder rondsnuffelen
De 2x 15V is voor de opamp,s de 9V is voor de dac.
Als ik het goed zie gaan de 2x 15V naar 1 gelijkrichter op de print,een beetje link! bij een trafo met twee wikkelingen van 15V moet je dus goed in de gaten houden hoe de fases lopen anders loop je kans dat de trafo voor je ogen weg smelt
Maar es even verder rondsnuffelen
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Bedoel je gewoon 1 bruggelijkrichter, twee elco's en twee spanningsregelaars, eentje voor de +15 V en eentje voor de -15 V? Volgens mij kan het in de verkeerde fase aansluiten van de trafo dan alleen kwaad als door ongelijk opkomende ongestabiliseerde spanningen een spanningsregelaar in latch-up gaat. Waarschijnlijk zijn de spanningsregelaar, de trafo en mogelijk de bruggelijkrichter daarna aan gort. Je kunt de schakeling daartegen beveiligen met twee dikke Schottkydiodes in sper van de uitgangen van de regelaars naar massa (maar je kunt natuurlijk ook gewoon de trafo goed aansluiten).democles schreef:Het printje moet gevoed worden met 1x 9V AC en 2x 15V AC.
De 2x 15V is voor de opamp,s de 9V is voor de dac.
Als ik het goed zie gaan de 2x 15V naar 1 gelijkrichter op de print,een beetje link! bij een trafo met twee wikkelingen van 15V moet je dus goed in de gaten houden hoe de fases lopen anders loop je kans dat de trafo voor je ogen weg smelt
Maar es even verder rondsnuffelen
Ik ben benieuwd of de medische uitgangstrafo's je zullen bevallen!
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Hallo Marcel.
Heb nog geen tijd gemaakt dit ding te testen,alleen even goed bekeken wat er allemaal op zit.
Als ik voedingstrafo,s er aan zet,eerst maar eens meten waar de spanningen voor de opamp,s op staan geregeld.
Las in de PDF omschrijving van de LT3042 spanningsregelaars dat ze kwa ruis het minder zullen doen in de regionen tot 100Hz als ik de gemonteeerde bypase set uitgangs pin
weerstand condensatoren bekijk van 4,7uF. Voor betere ruisonderdrukking in de lage regionen wordt tot 22uF aanbevolen.
Nadeel is dan dat de regelaar langzamer opstart en dat zou via ingebouwde compensatie opstart regeling verholpen worden.
Maar die compensatie hebben de Chinezen natuurlijk weggelaten op de print.
Het is geen probleem om bij deze condensatoren (tantaal elco
)te komen.
Alleen de afmetingen van die dingen 2x1mm schat ik, 0805 afmeting als ik het goed heb.
En dan is het moeilijk iets te vinden van 22uF/16v in die afmeting
laat staan ze er in te bakken 
Heb nog geen tijd gemaakt dit ding te testen,alleen even goed bekeken wat er allemaal op zit.
Als ik voedingstrafo,s er aan zet,eerst maar eens meten waar de spanningen voor de opamp,s op staan geregeld.
Ik ookIk ben benieuwd of de medische uitgangstrafo's je zullen bevallen!
Las in de PDF omschrijving van de LT3042 spanningsregelaars dat ze kwa ruis het minder zullen doen in de regionen tot 100Hz als ik de gemonteeerde bypase set uitgangs pin
weerstand condensatoren bekijk van 4,7uF. Voor betere ruisonderdrukking in de lage regionen wordt tot 22uF aanbevolen.
Nadeel is dan dat de regelaar langzamer opstart en dat zou via ingebouwde compensatie opstart regeling verholpen worden.
Maar die compensatie hebben de Chinezen natuurlijk weggelaten op de print.
Het is geen probleem om bij deze condensatoren (tantaal elco
Alleen de afmetingen van die dingen 2x1mm schat ik, 0805 afmeting als ik het goed heb.
En dan is het moeilijk iets te vinden van 22uF/16v in die afmeting
Re: ES9038Q2M dac streamertje
22 uF 16 V 0805 is nog net als X5R keramische condensator te krijgen, alleen heb je daar niks aan, want die dingen zijn zo niet-lineair dat ze bij de nominale spanning nog maar een procent of twintig van hun capaciteit overhouden. Heb je alsnog maar een microfarad of vier a vijf.
Ik heb de LT3042-datasheet momenteel niet bij de hand, maar ik dacht dat die snellaadfunctie geen externe onderdelen kostte. Tja, die snellaadfunctie van de LT3042 kost maar liefst twee extra weerstanden... Het is een hele mooie regelaar trouwens.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op di 15 mei 2018, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ES9038Q2M dac streamertje
De LT3042 is een positieve regelaar, gebruiken ze nu ook een LT3042 voor de -15 V? Ik ben wel benieuwd hoe dat dan lukt met een enkele bruggelijkrichter.
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Hier niet,maar daar heb ik wat anders voor 
Voor als ik dit oerbos er uit sloop
(de +-15v voor de opamp)
Voor als ik dit oerbos er uit sloop
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Voor wat voor spanning wordt die LT3042 dan gebruikt? Als het veel minder dan 16 V is, is 22 uF 16 V X5R misschien toch bruikbaar.
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Weet ik nog niet moet nog meten wat de voedingsspanning van het shunt gedeelte van de voeding is, ik schat 6/8v dan is de spanning ook lager voor de elco/condensator .
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Normaliter regelt een LT3042 naar 100 uA maal de weerstand die aan de referentiepoot hangt (en dus parallel aan die 4,7 uF of 22 uF staat).
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Deze dac heeft even stil gestaan i.v.m GU-50 projecten.
Er is iemand op diyaudio die er wat werk van gemaakt heeft
Ben ondertussen wat dingetjes aan het verzamelen.
Binnenkort meer.
https://www.diyaudio.com/forums/digital ... board.html
Er is iemand op diyaudio die er wat werk van gemaakt heeft
Ben ondertussen wat dingetjes aan het verzamelen.
Binnenkort meer.
https://www.diyaudio.com/forums/digital ... board.html
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Al vast wat aan het MODDEN geweest..........
De elco,s in de V-ref voor de opamp,s vervangen door 4,7uF Wima film .
2x Rubycon 1000uF in de digitale voeding vervangen door Pannasonic FM 2700uF
De tantaal elco,s ,uitgang LT3042 regelaars, voor de VCCA, er al vast uit gesoldeerd,was 4,7uF wordt 2700uF.
4,7 uF Wima over de set elco gesoldeerd van de LT3042 regelaars van de VCCA (analoge) voedingen voor de dac chip
Dat laatste was een beetje tricky
,maar ik had mijn dag en ze zitten vast 
De elco,s in de V-ref voor de opamp,s vervangen door 4,7uF Wima film .
2x Rubycon 1000uF in de digitale voeding vervangen door Pannasonic FM 2700uF
De tantaal elco,s ,uitgang LT3042 regelaars, voor de VCCA, er al vast uit gesoldeerd,was 4,7uF wordt 2700uF.
4,7 uF Wima over de set elco gesoldeerd van de LT3042 regelaars van de VCCA (analoge) voedingen voor de dac chip
Dat laatste was een beetje tricky
Laatst gewijzigd door democles op di 16 okt 2018, 19:36, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Weet iemand welke waarde deze weerstand heeft?
30 of 300 ohm?
30 of 300 ohm?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Wat meet je? Als je 300 Ohm meet zal het geen 30 Ohm zijn. Als je 30 Ohm meet kan het wel 300 Ohm zijn. Dus 
Re: ES9038Q2M dac streamertje
HAHAha,
Waar staat 3000 voor?
Als ik goed wil meten moet ik hem er uit solderen,laat hem liever eerst zitten.
Oke, gemeten 300 ohm.
Raar dat de man op Diyaudio ze als 30 ohm betiteld?
Vandaar mijn vraag
Mijn opampplaatje ziet er dan zo uit t.o.v. zijn plaatje.
De man op Diyaudio had de filter condensatoren bij de opamp,s vervangen naar 10nF i.p.v. 2,2 nF.
Kan ik dat ook ongestraft doen,met mijn opstelling of filter ik er dan te veel hoog uit?
Waar staat 3000 voor?
Als ik goed wil meten moet ik hem er uit solderen,laat hem liever eerst zitten.
Oke, gemeten 300 ohm.
Raar dat de man op Diyaudio ze als 30 ohm betiteld?
Vandaar mijn vraag
Mijn opampplaatje ziet er dan zo uit t.o.v. zijn plaatje.
De man op Diyaudio had de filter condensatoren bij de opamp,s vervangen naar 10nF i.p.v. 2,2 nF.
Kan ik dat ook ongestraft doen,met mijn opstelling of filter ik er dan te veel hoog uit?
Laatst gewijzigd door democles op di 16 okt 2018, 20:13, 4 keer totaal gewijzigd.
