Gitaarkastje ombouwen naar breedband luidspreker ?
Moderator: Beheerdersteam
Gitaarkastje ombouwen naar breedband luidspreker ?
Bij het opruimen van de hobbykamer, kwam ik dit leuke gitaar combootje tegen, ooit gratis gekregen bij aankoop van een gitaar.
Destijds wel een beetje plezier van gehad, maar al snel vervangen door wat serieuzers.
Nu wil ik eigenlijk al een tijdje een koffer versterkertje bouwen/kopen, dat voor breedband doeleinden geschikt is, zoiets als:
- moet portable zijn
- om muziek (mp3 speler, tablet) te spelen, zij het dan mono
- eventueel ook als keyboard oefenversterker (ik zeul nu steeds een grote Peavey kast mee)
- een zo net mogelijk frequentie bereik
- op accu kunnen werken is een pre, een goed speaker rendement helpt dan natuurlijk
Als ik naar dit kastje kijk, is dat het formaat wat ik voor ogen heb.
Het versterker deel kan ik er uit slopen en vervangen door iets klasse D achtigs, dat lukt me allemaal wel.
Het punt waar ik mee zit: hoe kan ik (als het al kan) van deze beperkte ruimte een fatsoenlijk luidspreker kastje maken ?
De beschikbare ruimte (binnenwerks) is 26 x 22 x 13 cm, daarbij heb ik al rekening gehouden met het feit dat er een achterplaat op komt, en een houten schotje tussen versterker en luidsprekerdeel.
Moet ik de richting in denken van een basreflex, of juist een gesloten behuizing, 2-weg of breedbander, etc....
Wie helpt me een beetje op weg ?
Destijds wel een beetje plezier van gehad, maar al snel vervangen door wat serieuzers.
Nu wil ik eigenlijk al een tijdje een koffer versterkertje bouwen/kopen, dat voor breedband doeleinden geschikt is, zoiets als:
- moet portable zijn
- om muziek (mp3 speler, tablet) te spelen, zij het dan mono
- eventueel ook als keyboard oefenversterker (ik zeul nu steeds een grote Peavey kast mee)
- een zo net mogelijk frequentie bereik
- op accu kunnen werken is een pre, een goed speaker rendement helpt dan natuurlijk
Als ik naar dit kastje kijk, is dat het formaat wat ik voor ogen heb.
Het versterker deel kan ik er uit slopen en vervangen door iets klasse D achtigs, dat lukt me allemaal wel.
Het punt waar ik mee zit: hoe kan ik (als het al kan) van deze beperkte ruimte een fatsoenlijk luidspreker kastje maken ?
De beschikbare ruimte (binnenwerks) is 26 x 22 x 13 cm, daarbij heb ik al rekening gehouden met het feit dat er een achterplaat op komt, en een houten schotje tussen versterker en luidsprekerdeel.
Moet ik de richting in denken van een basreflex, of juist een gesloten behuizing, 2-weg of breedbander, etc....
Wie helpt me een beetje op weg ?
Re: Gitaarkastje ombouwen naar breedband luidspreker ?
Welke onderdelen wilde je houden ...?
Wat je wilt komt neer op een kratradio. Op Tweakers is uitgebreid beschreven hoe je die kan maken. https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1708103
Wat je wilt komt neer op een kratradio. Op Tweakers is uitgebreid beschreven hoe je die kan maken. https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1708103
Re: Gitaarkastje ombouwen naar breedband luidspreker ?
Free air speaker zou ik een autoluidspreker voor pakken...
Re: Gitaarkastje ombouwen naar breedband luidspreker ?
Het is de bedoeling dat het kastje dicht gemaakt wordt, dan hou ik de binnenmaat over zoals ik in mijn 1e post meldde..Shadow schreef:Free air speaker zou ik een autoluidspreker voor pakken...
Re: Gitaarkastje ombouwen naar breedband luidspreker ?
Ja, eigenlijk alleen het kastje...Chocomel schreef:Welke onderdelen wilde je houden ...?![]()
Re: Gitaarkastje ombouwen naar breedband luidspreker ?
Lekke kast > autoluidspreker > klaar, maar goed je kan ook kijken wat je in 7,77 liter aan de praat krijgt...MTX123 schreef:Het is de bedoeling dat het kastje dicht gemaakt wordt, dan hou ik de binnenmaat over zoals ik in mijn 1e post meldde..Shadow schreef:Free air speaker zou ik een autoluidspreker voor pakken...
Re: Gitaarkastje ombouwen naar breedband luidspreker ?
Ja, dat is het punt, ik twijfel vooral over die 13 cm diepte, is dat kansloos om daar nog iets fatsoenlijks van te maken ?Shadow schreef:Lekke kast > autoluidspreker > klaar, maar goed je kan ook kijken wat je in 7,77 liter aan de praat krijgt...
Iets met een BG20 of een P. Audio HP-10w bijvoorbeeld ?
Re: Gitaarkastje ombouwen naar breedband luidspreker ?
Geen echte reden, maar als ik kastjes zie, waar nog wel behoorlijk bas uitkomt, dan is die diepte vaak in de orde van grootte van de diameter van de speaker. Echt een gevoelskwestie dusShadow schreef:Waarom zou die diepte kansloos zijn?
Re: Gitaarkastje ombouwen naar breedband luidspreker ?
Hier gaat gesloten dan ook geen bas uitkomen, je kan proberen basreflex of een passieve radiator, maar dan moet je wat theorie over dat onderwerp onder de knie krijgen. Ik zou een soort lekke kast maken met wat pritex en een paar auto-coaxen.
Re: Gitaarkastje ombouwen naar breedband luidspreker ?
Waarom voldoet deze niet? Als je iets wil hebben met een nieuwe class d en nieuwe spiekerts, waarom bouw je dan geen nieuwe kast en levert deze af bij een beginnende gitarist.
Re: Gitaarkastje ombouwen naar breedband luidspreker ?
OK that makes sense... bij deze blijft het bij een idee, dit kastje gaat naar marktplaats of geef ik weg.John P schreef:Waarom voldoet deze niet? Als je iets wil hebben met een nieuwe class d en nieuwe spiekerts, waarom bouw je dan geen nieuwe kast en levert deze af bij een beginnende gitarist.
bedankt voor het meedenken
