SENA, BUMA en STEMRA
Moderator: Beheerdersteam
SENA, BUMA en STEMRA
Ik ben door een klein restaurantje gevraagd om advies uit te brengen voor een achtergrond geluidsinstallatie, een van zaken die dan voorbij komen is de verplichte afdracht van luistergelden aan Sena. Sena is een organisatie die de rechten van muzikanten en producenten regelt. Zij krijgen van ons een vergoeding als hun muziek in het openbaar gedraaid wordt. Elke dag zetten wij ons in voor onze rechthebbenden. Dat zijn er nu ruim 30.000.
Goed, prima, het is denk ik niet meer dan redelijk/eerlijk dat de makers van de muziek die je ten gehoren brengt er ook wat aan overhouden maar bij het aanschouwen van de tarieven die die lui in rekening brengen was het toch even schrikken:
Ok, in het geval van het kleine restaurantje met 9 tafels en een oppervlakte van krap 70m2 betekent dat een tarief van 781 euro. Maar wacht, we zijn er nog niet want dit is de afdracht naar de muziekanten en productenten. Er bestaat ook nog zoiets voor een afdracht naar Buma/Stemra die als doelstelling heeft het bevorderen van de materiële en immateriële belangen van auteurs en hun rechtverkrijgenden, uitgevers en uitgeversbedrijven, zonder winstoogmerk voor zichzelf.
Bovenop de 781 euro komt dus nog een Buma/Stemra heffing van 519,24 ex waarmee het totaal uitkomt op 1409,28 per jaar. De variant met korting bedraagt 940 euro maar geld voor zover ik kan beoordelen alleen het eerste jaar van aanmelding? Ben ik nou zo'n zeurpiet of is dit bedrag redelijk aan de hoge kant ? Zijn er hier ook lui met tips voor een meer betaalbare - legale ! - route ?
Je zou trouwens verwachten dat rechtenvrije muziek zoals aangeboden via SoundCloud hier vrij van is maar de voorwaarden van die dienst lezende is ook dat geen uitweg.
Goed, prima, het is denk ik niet meer dan redelijk/eerlijk dat de makers van de muziek die je ten gehoren brengt er ook wat aan overhouden maar bij het aanschouwen van de tarieven die die lui in rekening brengen was het toch even schrikken:
Ok, in het geval van het kleine restaurantje met 9 tafels en een oppervlakte van krap 70m2 betekent dat een tarief van 781 euro. Maar wacht, we zijn er nog niet want dit is de afdracht naar de muziekanten en productenten. Er bestaat ook nog zoiets voor een afdracht naar Buma/Stemra die als doelstelling heeft het bevorderen van de materiële en immateriële belangen van auteurs en hun rechtverkrijgenden, uitgevers en uitgeversbedrijven, zonder winstoogmerk voor zichzelf.
Bovenop de 781 euro komt dus nog een Buma/Stemra heffing van 519,24 ex waarmee het totaal uitkomt op 1409,28 per jaar. De variant met korting bedraagt 940 euro maar geld voor zover ik kan beoordelen alleen het eerste jaar van aanmelding? Ben ik nou zo'n zeurpiet of is dit bedrag redelijk aan de hoge kant ? Zijn er hier ook lui met tips voor een meer betaalbare - legale ! - route ?
Je zou trouwens verwachten dat rechtenvrije muziek zoals aangeboden via SoundCloud hier vrij van is maar de voorwaarden van die dienst lezende is ook dat geen uitweg.
Laatst gewijzigd door Marp op ma 23 apr 2018, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeeldingen bij het bericht gevoegd. Gelieve dit met alle afbeeldingen te doen, zodat ook in de toekomst het topic kompleet blijft.
Reden: Afbeeldingen bij het bericht gevoegd. Gelieve dit met alle afbeeldingen te doen, zodat ook in de toekomst het topic kompleet blijft.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: SENA, BUMA en STEMRA
hallo Chris,
Heb hier zijdelings ook eens mee te maken gehad. Als je eigen keus wilt laten horen is het betalen, niets aan te doen. Alternatief is rechtenvrije muziek, waar je een abonnement op kunt nemen zodat je kunt streamen, voorbeeld . Ander prijskaartje, en beperkt natuurlijk. Onbekende artiesten in 4 genres:
Relax (ambient, grotendeels instrumentaal)
Gezellig (lounge)
Genieten (easy pop)
Onderweg (mainstream, high energy, dance)
Op de website kun je wat voorbeeldjes beluisteren. Aan het restaurant of ze de muziek te hachelen vinden natuurlijk
Kosten EUR 169,95 p/jaar, vrij van rechten (info van website).
Een kennis had dit niet geregeld voor zijn winkel, waar wel een Spotify playlist aan stond (Spotify mag zakelijk zowiezo niet dacht ik? Weet ik niet zeker), wat hem een boete opgeleverd heeft. Maw het wordt gehandhaaft.
Heb hier zijdelings ook eens mee te maken gehad. Als je eigen keus wilt laten horen is het betalen, niets aan te doen. Alternatief is rechtenvrije muziek, waar je een abonnement op kunt nemen zodat je kunt streamen, voorbeeld . Ander prijskaartje, en beperkt natuurlijk. Onbekende artiesten in 4 genres:
Relax (ambient, grotendeels instrumentaal)
Gezellig (lounge)
Genieten (easy pop)
Onderweg (mainstream, high energy, dance)
Op de website kun je wat voorbeeldjes beluisteren. Aan het restaurant of ze de muziek te hachelen vinden natuurlijk
Een kennis had dit niet geregeld voor zijn winkel, waar wel een Spotify playlist aan stond (Spotify mag zakelijk zowiezo niet dacht ik? Weet ik niet zeker), wat hem een boete opgeleverd heeft. Maw het wordt gehandhaaft.
Re: SENA, BUMA en STEMRA
Tja, zo is het nou eenmaal geregeld. Ben het wel met je eens dat het gehoorlijk hoge en willekeurige bedragen zijn en waar de betreffende muzikanten ook nog eens niets of nauwelijks wat van zien. Je kunt dit van verschillende kanten benaderen: Je vindt het bedrag aan de te hoge kant en je draait géén muziek. Of je betaalt, vindt het niet terecht en hebt slapeloze nachten. Of je ziet het als bedrijfskosten net als de huur etc.
Re: SENA, BUMA en STEMRA
Dank ! ik ga deze verder beluisteren, ook de onderliggende provider http://www.tribeofnoise.com ziet er interessant uit !Barry2001 schreef:Alternatief is rechtenvrije muziek, waar je een abonnement op kunt nemen zodat je kunt streamen, voorbeeld . Ander prijskaartje, en beperkt natuurlijk. Onbekende artiesten in 4 genres:
Relax (ambient, grotendeels instrumentaal)
Gezellig (lounge)
Genieten (easy pop)
Onderweg (mainstream, high energy, dance)
Op de website kun je wat voorbeeldjes beluisteren. Aan het restaurant of ze de muziek te hachelen vinden natuurlijkKosten EUR 169,95 p/jaar, vrij van rechten (info van website).
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: SENA, BUMA en STEMRA
Dit heb ook eens bij de poot gehad bij een bevriende kunsthandelaar. Juridisch ligt het zo: je moet betalen als je muziek afspeelt in ruimte(s) waar publiek komt. Dan gaat het om de plek waar de luidspreker(s) geplaatst zijn. Gelukkig had ie een keukentje met een open doorgang, daar een composetje neergezet en een bordje prive/geen toegang. Hadden ze geen poot meer op te staan.......
Re: SENA, BUMA en STEMRA
Wordt wat lastig in een restaurantje... Ben er destijds voor een sociëteit in den Haag mee bezig geweest. Ze blijven je lastig vallen met de wet in de rug. Ben wel benieuwd waar Moto uit komt met legale rechtenvrije muziek...ds23man schreef:Dit heb ook eens bij de poot gehad bij een bevriende kunsthandelaar. Juridisch ligt het zo: je moet betalen als je muziek afspeelt in ruimte(s) waar publiek komt. Dan gaat het om de plek waar de luidspreker(s) geplaatst zijn. Gelukkig had ie een keukentje met een open doorgang, daar een composetje neergezet en een bordje prive/geen toegang. Hadden ze geen poot meer op te staan.......
Re: SENA, BUMA en STEMRA
Ik ook, heb een vraag uitstaan bij https://www.tribeofnoise.comPjotr schreef:Ben wel benieuwd waar Moto uit komt met legale rechtenvrije muziek...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: SENA, BUMA en STEMRA
Juridisch loop je tegen een probleem aan: hoe bewijs je dat op een installatie in een "openbare" ruimte alleen maar rechten vrije muziek gedraaid wordt. Dat kan je dus niet.......
Re: SENA, BUMA en STEMRA
Ehhh, met een dienst als Shazam is dat redelijk snel te checken tegenwoordig, daarnaast ligt volgens mijn informatie in zo'n geval de bewijslast bij de eiser.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: SENA, BUMA en STEMRA
Was dat een issue, dan had KHN die dienst niet aangedragen en dit niet op de website gezet:
Koninklijke Horeca Nederland schreef:Rechten-inclusief?
In tegenstelling tot populaire muziek van bekende artiesten bent u voor het repertoire van KHN Muziek geen rechten verschuldigd aan Buma en/of Sena. Mits u natuurlijk alleen KHN Muziek ten gehore brengt. U krijgt na bestelling een certificaat van KHN Muziek.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: SENA, BUMA en STEMRA
ook dan willen ze dat je dokt. als er ook maar een radio aanstaat in je bedrijfsruimte houdt Sena z'n klauw op. binnen een paar weken nadat ik me bij de KvK had ingeschreven al de eerste brief van hun. na een aantal keer de oud papier aanpak toch maar geantwoord dat er bij ons in t bedrijf geen muziek geluisterd mag worden, nooit meer wat gehoord sindsdien.ds23man schreef:Dit heb ook eens bij de poot gehad bij een bevriende kunsthandelaar. Juridisch ligt het zo: je moet betalen als je muziek afspeelt in ruimte(s) waar publiek komt. Dan gaat het om de plek waar de luidspreker(s) geplaatst zijn. Gelukkig had ie een keukentje met een open doorgang, daar een composetje neergezet en een bordje prive/geen toegang. Hadden ze geen poot meer op te staan.......
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: SENA, BUMA en STEMRA
Yep, ook bij het bedrijf waar ik voor werk krijg ik (als boekhouder) regelmatig de vraag van deze club of er muziek te horen is op de zaak. Want dan mag je meteen dokken. Nou, dat doen we hier dus niet, dan maar werken in gepaste stilte 
Re: SENA, BUMA en STEMRA
[b]Hessel van Oorschot[/b] van [b]TribeOfNoise[/b] schreef:Hoi Chris,
Tuurljk. Wij hebben een aantal opties:Alle drie de diensten:
- BizMusiq | http://www.bizmusiq.com | €24,95 per maand of €284,45 per jaar
Heeft 4 muziekkanalen waaruit je kan kiezen van low energy tot high energy. Een van de kanalen is speciaal gemaakt voor sportscholen, met name geschikt in de algemene ruimten. De muziekkanalen zelf worden door ons onderhouden maandelijks. Op BizMusiq staat een demo (uurtje per kanaal) om een eerste indruk te krijgen. Abonnement is per maand of per jaar af te sluiten en daarmee kan de Buma/Stemra en Sena worden opgezegd.- Muziek Online Zakelijk | http://www.muziekonlinezakelijk.nl | €14,95 per maand
Vergelijkbaar met BizMusiq maar nu zonder het sportkanaal. Ook hier een demo op de site dus proberen maar.- KHN Muziek | http://www.khnmuziek.nl | €14,95 per maand of €169,95 per jaar
Heeft 4 kanalen waaronder een speciaal kanaal voor restaurants. Deze dienst is alleen af te sluiten als de klant lid is van Koninklijke Horeca Nederland. Ook hier een demo.Het aanmaken van een account en het afsluiten van een abonnement kun je via de bovenstaande website direct doen maar mocht je nog vragen hebben dan horen we het natuurlijk graag.
- Af te spelen via het internet op een (tablet) pc, iPad, laptop etc.
- Rechten-inclusief (geen Buma/Stemra en Sena afdrachten meer)
- Gratis demo en maandelijkse abonnementen
- Optioneel: Heb je een SONOS HiFi systeem dan krijg je naast de 3 of 4 muziekkanalen ook een 11-tal afspeellijsten waaruit je eigen selecties kunt maken. Klanten vinden het interessant om af te wisselen tussen muziekkanalen en afspeellijsten.
Met vriendelijke groet,
Hessel van Oorschot
co-founder & CEO
o. +31 (0)20 775 44 11
c. +31 (0)6 180 830 79
global music community
http://www.tribeofnoise.com
music for media makers
pro.tribeofnoise.com
out of home music
http://www.bizmusiq.com
http://www.muziekonlinezakelijk.nl
http://www.khnmuziek.nl
http://www.2ttune.com
2018: Celebrating our 10th anniversary!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: SENA, BUMA en STEMRA
[OT]
dit vind ik altijd wel lachen:
dit vind ik altijd wel lachen:
oftewel hij heeft samen met een maat dat bedrijfje opgericht en is nu de enige nog overco-founder & CEO
Re: SENA, BUMA en STEMRA
Ben tot nog toe niet overtuigt van het geboden content, nog maar even doorzoeken
Re: SENA, BUMA en STEMRA
Tja, het is muziek per meter. Maar als achtergrondbehang kan dat best. Toen ik destijds de studio's van het A'dam conservatorium mede runde heeft een van de studenten eens een kwartier pianomuziek als achtergrondmuziek ingespeeld. We hebben dat als tapeloop de hele dag in de kantine gedraaid als experiment, en verdraaid, echt vrijwel niemand die het opviel
Alleen de dame achter de counter werd er niet goed van 
Re: SENA, BUMA en STEMRA
Nee, die dame was niet Wim Sonneveld gerhard...ds23man schreef:En vlogen de kroketten zeker gratis over de toonbank?![]()
