ES9038Q2M dac streamertje

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door ToTo »

Jammer hoor!
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door Thomox »

:foto:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Weet niet of ik een nieuwe bestel.

Ben eerst aan het afkikken met mijn winterstreamer,NOS dac, heel verslavend,gelukkig maar ,wordt ik weer gereset. :)
Piano klinkt weer als piano en zang zweeft weer door de ruimte en katten ontvluchten de ruimte niet.................. :sure:

Oke, een laatste plaatje voor Thomox. omdat ik niet de beroerdste ben :mrgreen:
Bijlagen
maxresdefault.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door hannesie »

Sjammerdan, maar wel een hoop wijzer geworden.

Nieuw boardje , en dan de laatste van het de trucs dan als eerste ?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Ja, kaf koren verhaal,hoewel er toch een aantal tussen zitten met een goed verhaal.

Weet nog steeds niet of het wel de moeite waard is?

Klinkt on ,,gemod,, vlak schril en schraal, maar met wat kleine ingrepen :mrgreen: niet meer te herkennen :shock:

Moest ook wel wennen aan een ES dac geluid.


Vond de overgang van vrij steriel doorsnee chinees gekleurd dacje naar een meer europees analoog soundje erg verrassend .

Ja, hoop van geleerd,meten is niet weten :lol:
Laatst gewijzigd door democles op do 19 apr 2018, 0:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Oke,het geluid kon me niet loslaten van dit dacje,dus een andere besteld.

Wat zou ik dan gaan proberen :-k

In ieder geval de Salas voedingen vervangen door LT3042 regelaars.

Jammer dat die regelaars zo klein zijn dat zelf solderen een echt probleem wordt. :shock:

Kant en klaar kopen tikt al aardig aan boven op de dac prijs. (4x dus 2x Diyhink bordje :? )
http://www.diyinhk.com/shop/audio-kits/ ... 15ax2.html

Nu kwam ik deze versie tegen op Ebay https://www.ebay.com.sg/itm/NEW-ES9038Q ... SwXXVav1vI

En daar zitten de regelaars al op :rock:

Het enige nadeel van dit bordje is dat het geen I2S in heeft,alleen SPDIF.
Maar een Raspberry met Digi heb ik nog liggen.

Dus bordje besteld,effe een paar weken wachten dus :lol:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door Marp »

De SA8804 is zo te zien een s/pdif-receiver van Saviaudio met ingebouwde low-jitter clock (< 50ps).

Update: volgens mij is dit inmiddels een antwoord op een niet-bestaande vraag. :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Dankje Marp :goedzo:

Zoiets als een CS8414 of 16 dus.

Kon alleen het datablad niet vinden.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Ja Hans zo kwam ik op het idee,heb hem gelijk maar een vraag gesteld waarom hij bepaalde condensatoren heeft vervangen.

Was geloof ik snel genoeg met bestellen,de prijs voor het bordje is ondertussen verhoogd met 11 dollar :?

Wat betreft de veranderde condensatoren al wat wijzer geworden door goed naar de plaatjes te kijken.

Volgens mij zit er een LM317 schakeling op voor de + en - ,,ik denk 15V,, naar de opamp,iets uit de vorige eeuw dus :(

De ontkoppel condensatoren naar de opamp zijn vervangen door tantaal dingetjes. En de eind condensatoren zijn vervangen door panasonic FC,s,dit geeft eigenlijk al aan dat de voeding van de opampen een puntje is.

Misschien de hele hap vervangen door een +-15V regeling van deze tijd :rock:

Demo,het bordje is nog niet binnen en je maakt alweer een plan om het te slopen foei! :twisted:
2.jpg
Dit is het origineel,zoek de verschillen :lol:
s-l160.jpg
Laatst gewijzigd door democles op vr 20 apr 2018, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door ds23man »

Wat is er mis met een tantaal? :think: :think:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Nix.

Maar je vraagt je af waarom veranderen van een film condensator naar een tantaal?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Duh.......... :mrgreen:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door MarcelvdG »

ds23man schreef:
Wat is er mis met een tantaal? :think: :think:
Tantalium is een conflictmetaal, er worden regelmatig gewapende conflicten in Congo mee gefinancierd - hoewel lang niet al het tantalium uit Congo komt, Australië produceert er meer van.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Bedankt Marcel,eigenlijk een no go. :(

Maar goed, dan komen we bij onze goud en zilver laagjes en ons gerecycled koper ,,en de wereld ellende hoopt zich op :( ,,

Dan maar teflon en carbon,helaas die vlieger gaat ook niet op,als je weet wat je dan het milieu in pompt :?

Oke, andere hobby,kantklossen? (gebleekte garens [-X )

Spuitje dan? cremeren(CO2),begraven (Heavy metal )

:?

Keuzes........... :mrgreen:

Moet ondertussen oppassen wat ik zeg,, :-$ je weet wel waar geheel Groningen tegen gestemd heeft,,de sleep wet,, en wat onze Rutje er even doorgesluist heeft,,
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door hannesie »

:rofl: :rofl: :mrgreen:
Het is inderdaad best wel moeilijk af en toe, wat en wanneer is het verantwoord, er is wat dat betreft ook aardig wat fake news om de prijzen op te drijven, of om het af leiden van de werkelijke problemen.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door MarcelvdG »

Klopt, als je zo verantwoord mogelijke elektronica wil maken, heb je daar een dagtaak aan en dan lukt het nog maar ten dele. Zie bijvoorbeeld dit verslag van Fairphone:

https://www.fairphone.com/wp-content/up ... 071217.pdf

Neemt niet weg dat het me wel het goede antwoord leek op de vraag wat er mis is met tantaaltjes. De vraag wat er mis is met kantklossen heeft Democles inmiddels beantwoord :wink:

Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp: wat heeft nou precies het einde van het eerste DAC-printje veroorzaakt?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door toetertje »

Even een klein zij spoortje, ik liep tegen een space key dac aan.
Deze werden geleverd via een kickstart project. Maar dat kleine
dingetje klinkt ook alweer fantastisch. Alleen het uitgangsvermogen
zit voor mijn koptelefoon echt op het randje.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp: wat heeft nou precies het einde van het eerste DAC-printje veroorzaakt?
De bas ging overheersen door de vele uF die ik had toegevoegd met de super elco.

Moest een stapje terug en besloot hem er gewoon uit te knippen,dit viel even tegen,het materiaal was nogal hard.

Dus Jantje ongeduld heeft wat meer kracht gezet om het ding los te krijgen en daarbij sluiting gemaakt,einde dac.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

@ toetertje

Grappig dacje :D
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door MarcelvdG »

democles schreef:
De bas ging overheersen door de vele uF die ik had toegevoegd met de super elco.

Moest een stapje terug en besloot hem er gewoon uit te knippen,dit viel even tegen,het materiaal was nogal hard.

Dus Jantje ongeduld heeft wat meer kracht gezet om het ding los te krijgen en daarbij sluiting gemaakt,einde dac.
Een ongelukje dus, in ieder geval geen fout in het ontwerp van je modificaties. Even goed lijkt me dat knap balen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Wie geen fouten maakt,maakt niks................... :mrgreen:

Maar alle ellende geeft je wel een punt om te kijken wat is wijs en wat zijn de gepaste veranderingen, verder gaan tot je iets bruikbaars hebt of leren van de verbeter punten. :-k

-betere voedingen vooral voor AVCC. (de analoge voeding van de dac chip)
-,,current mode,, output naar de opamp (lagere vervormings- cijfers)
- omzetting van gebalanceerd naar RCA via transformator,scheelt een output opamp gebeuren.(nog geen ervaring mee)

Weet niet of ik nog extra uF aan de AVcc moet toevoegen voor een betere bas weergave en daarmee het gevoel van ruimte vergroot,of dat een betere versterking in samenwerking met andere voedingen genoeg is.

De hele hap omzetten van hardware naar software besturing is voor een niet ESS gesertificeerd iemand niet te doen :?

Zo maar wat bedenkingen.......... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door democles op ma 30 apr 2018, 0:59, 2 keer totaal gewijzigd.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door MarcelvdG »

Misschien dat ik nu een open deur intrap, maar Jensen in de Verenigde Staten maakt hele goede signaaltransformatoren die helaas ook heel duur zijn. Als je een kredietkaart hebt, kun je ze direct bij Jensen bestellen en liggen ze binnen een paar dagen bij de Nederlandse douane, waar ze vervolgens een paar weken blijven liggen. Uiteindelijk komt iemand ze bij je afleveren met een extra rekening voor invoerrechten erbij die ter plaatse contant betaald moet worden.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Ja open deur.

Bij die nieuwe dac die ik besteld heb zitten de trafo,s er bij,wel geen jensen maar genoeg voor mij om een idee te krijgen,tesamen met de betere LDO,s

die al op de print zitten,klein Hollands rekensommetje verder :lol: en de keuze is gemaakt.
Bijlagen
s-l1600.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”