Afstand tussen Tweeter en midwoofer, Hoe belangrijk is het?!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
aspie3

Afstand tussen Tweeter en midwoofer, Hoe belangrijk is het?!

Bericht door aspie3 »

Hallo allemaal,

Voor een nieuw speaker project ben ik opnieuw aan het bedenken hoe ik mijn speaker vorm ga geven en vooral hoe ik de drivers ga plaatsen. Nou is het de bedoeling bij dit nieuwe project dat deze een hele wijde dispersion, zowel op de horizontale als de verticale as.

Een probleem bij een meer weg filter systeem is uiteraard dat er een comb filter ontstaat als de 2 geluidsbronnen een bepaalde afstand zich van elkaar bevinden (zoals in het overgangsgebied tussen de woofer en de tweeter, op de verticale as). Nu zou ik dit probleem op willen minimaliseren op 2 manieren.

-1. De overgangs frequentie laag houden 1500-2000 hz, want dan kan de afstand tussen de drivers om een "puntbron" te creeren iets groter zijn

-2. De drivers erg dicht bij elkaar plaatsen.

Echter vraag ik me af wat hier het maximum voor is. Een kleine Neo tweeter of inbouw tweeter kan praktisch tegen de woofer (4" mid) aangebouw worden, maar zal het magnetisch veld van de woofer dan niet de tweeter verstoren. Vergelijkbaar met "crosstalk" tussen twee slecht gepositioneerde spoelen in een filter?

Overigens ben ik me bewust van het bestaan van coaxiale drivers die het puntbron effect nog dichter benaderen. Maar zoals ieder mens ben ook ik helaas een beetje eigenwijs en zou ik het liever met een reguliere 2-weg opstelling op willen lossen.

Denken jullie dat het magnetisme een probleem kan vormen of dat dit streven hoe dan ook niet realistisch is?

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden en ni alvast bedankt voor jullie toevoegingen!

--
Met vriendelijke groeten,

Tom
pappaleo
Contacteer:

Re: Afstand tussen Tweeter en midwoofer, Hoe belangrijk is het?!

Bericht door pappaleo »

Gewoon zo dicht mogelijk bij elkaar plaatsen. Dynamische beinvloeding van elkaars magnetisch veld is niet aan de orde. Onderlinge beïnvloeding van het statische magnetisch veld heb ik nog nooit wat van gemerkt.

Troels Gravesen heeft zelfs in een ontwerp een "halve maan" uit de flens van een tweeter gefreesd waar de flens van de woofer precies in paste, zodat de akoestische centra zo dicht mogelijk bij elkaar geplaatst konden worden.
aspie3

Bericht door aspie3 »

Bedankt voor het snelle antwoord!

Ik had al zo'n vermoeden aangezien niemand hier ooit iets over zegt.

Wat me toch enigzins aan het twijfelen bracht was het feit dat speakers vaak ook in een "shielded" versie te verkrijgen zijn om ze magnetisch af te schermen van de televisie etc. Dacht misschien dat ook de onderlinge interacties significant konden zijn als ze dichterbij elkaar geplaatst werden dan wat conventioneel is.

Nogmaals bedankt voor het antwoord, kan ik verder met het ontwerp.

Wel heb ik nog een vraag. Wie heeft er ervaring met speakers waarbij de tweeter en mid verder van elkaar afzitten en hoe dit het geluid beinvloed?

Ik neem zelf aan dat de spreiding rond de kantel frequentie grilliger word, maar ook zijn er veel ontwerpen die goed klinken
Of bij speakers waar de tweeter en de woofer worden gefilterd op 3500+ Hz waar het onmogelijk is om de tweeter en woofer binnen 1/2 golflengte te plaatsen.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En dan maar hopen dat een dikke rolrand niet een verstoring in het afstraalgedrag van de tweet veroorzaakt.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Bij een 4" mid?
Ik denk dat dat meevalt.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dit probleem zie je vaak bij coaxen.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

aspie3

Bericht door aspie3 »

De rolrand is inderdaad een 2e probleem waar je dan tegenaan kan gan lopen. Echter heb je bij een coax het probleem dat de rolrand overal even ver van de tweeter verwijdert is, terwijl bij een dichtbij geplaatst tweeter hier een gradueel verloop inzit.
Shadow

Bericht door Shadow »

Denk dat je dat wel overleefd...
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Shadow schreef:
Denk dat je dat wel overleeft...
Inderdaad. Ik heb vaker mid/bas units gezien met een rolrand, die desondanks gecombineerd werden met een tweeter. Een aantal daarvan klonken zelfs best goed :wink:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
dat was zo'n coas met de tweet op een stokkie voor de mid =; met een fatsoenlijke coax gaat het al een heel stuk beter
Shadow

Bericht door Shadow »

Dat klopt en ik kan het weten, heb hem zelf ook! :rofl:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Maar om op de vraag van TS terug te komen: Als je tweeter gewoon vlak boven je midrange plaatst (1 a 2cm) is er gewoon geen issue. Wel als je bijzondere dingen gaat doen, zoals tweeters naast de mid en dergelijke.
aspie3

Bericht door aspie3 »

Thanks,

Uiteraard wordt de tweeter erboven geplaatst en niet ernaast een minder verticaal afstraal gedrag is tot daar aan toe, maar horizontaal wil ik het strak houden.

Dan nog een vraag puur uit interesse. Wie van jullie gebruikt nog wel eens "shielded" versies van woofers of tweeters?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Shielded is tegenwoordig nutteloos na het verscheiden van de beeldbuis.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Psies, soms heb je nog wel eens een ouder model dat shielded is, maar anders dan voor naast een beeldbuis zie ik geen nut van een shielded magneet. Wel het nadeel dat het flink groter en zwaarder is.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En duurder.
Fotohuis

Bericht door Fotohuis »

Shielded was soms nodig als het in de buurt van een CRT stond. Is eigenlijk nog nauwelijks aan de orde.
Kijk eens naar het Teufel Ultima 20 ontwerp, een 2-weg met 2600Hz cross over waarbij de tweeter in de midrange/woofer geschoven is, fase plug in de woofer, MKP condensatoren, gedempt volgens het boekje, 4mm2 aansluitterminal verguld. Daar zie je de meeste truuks toegepast bij een set speakers voor Eur. 169.
aspie3

Bericht door aspie3 »

Ik had al verwacht dat niemand(weinig) mensen dat nog zouden gebruiken tegenwoordig. Aan de andere kant weet ik ook niet alles dus dacht misscjien zie ik iets triviaals over het hoofd. Thanks voor de info! Ik weet alles wat ik in eerste instantie weten wou.

Wel mooi om te zien dat je forum topic zo snel al beantwoord wordt en eventuele vragen ook!

--
Met vriendelijke groet,

Tom
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”