MOSFET versterker bouwen
Moderator: Beheerdersteam
Re: MOSFET versterker bouwen
Thel Audio verkoopt wel hoogwaardige mosfet modules met bijbehorend prijskaartje. Het is wel meer lego als solderen.
- Leeuwarden
- Leeuwarden
Zelfde blokkendoos als Hypex en THEL maar m.i. beduidend (understatement) beter geluid: https://holtonprecisionaudio.com
-
dirklammers
Hoe zou je dat geluid omschrijven t.o.v. b.v. de Hypexen ?Dan moet je wel van het THEL geluid houden...
- Leeuwarden
THEL is m.i. vele malen analytischer dan UCD. Je moet er echt van houden.
De THEL modules zijn echter wel een bodemloze put power, tenminste de versie die ik had...
De THEL modules zijn echter wel een bodemloze put power, tenminste de versie die ik had...
Dan mogen ze ze wel uit de webshop halen.ds23man schreef:Ucd is al jaren dood Jan.......
- Leeuwarden
De opmerking dat UCD op zijn retour is heeft ook helemaal niets te maken met het voorbeeld dat ik gaf...
Mogelijk doelde Gerhard erop dat de Ucd modules uitontwikkeld zijn, en er geen nieuwe versies verwacht worden ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
De UCD range wordt niet meer verder ontwikkeld, zolang er nog genoeg vraag naar is blijven ze nog wel in productie.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Kortom: nog lang niet dood.
Nou mag (de zoektocht van) Dirk weer centraal staan.
Nou mag (de zoektocht van) Dirk weer centraal staan.
-
dirklammers
Ik voel me niet benadeeld hoor en heb al heel wat tips van jullie gelezen en ga maar eens een long- en shortlist maken. Bedankt allemaal voor de input. In de tussentijd wil ik ook nog een LM4780 versterker bouwen. Trafo's al in bezit dus kosten gaan wel meevallen.
Dirk
Dirk
Nog even terugkomend op mijn schakeling van midden jaren negentig, zie post 12:
Voor zover ik me na al die tijd nog herinneren kan, ben ik bij het ontwerp uitgegaan van een oude Siemens-datasheet voor de BUZ10. Verder weet ik nog dat de terugwerkingscapaciteit Crss vrij veel invloed op de lusbandbreedte en daardoor op de stabiliteit had.
Helaas blijkt die capaciteit nogal te variëren afhankelijk van het merk BUZ10:
Siemens BUZ10 volgens SIPMOS Datenbuch 1984/85: typ. 200 pF, max. 300 pF bij VGS = 0 V, VDS = 25 V.
SGS-Thomson BUZ10 volgens Power MOS devices databook, 1st edition, juni 1988: typ. 180 pF bij VGS = 0 V, VDS = 25 V
ST BUZ10 volgens een datasheet van alldatasheet.com, februari 2000: typ. 40 pF bij VGS = 0 V, VDS = 25 V
Uiteraard ben ik niet op het randje van instabiliteit gaan zitten, dus die oude SGS-Thomson-waarde is geen probleem, maar ik heb echt geen idee of de versterker wel werkt met die nieuwere ST BUZ10's die opeens vijf keer minder terugwerkingscapaciteit hebben. Ik weet trouwens ook niet precies wat er in mijn exemplaar zit, ik heb toen gewoon de BUZ10's gekocht die bij de lokale elektronicawinkel in het vakje lagen en ik heb nu nog geen gelegenheid gehad om mijn versterker open te schroeven en te kijken of er een logo van een fabrikant op de eindtorren staat.
Dit betekent ook dat mijn eerdere opmerking dat hij het met een BUZ11A zou moeten werken wat voorbarig was, althans met een ST BUZ11A volgens de datasheet uit juli 1999 (Crss = 50 pF typ.). Een ON semiconductor BUZ11-NR4941 komt beter in de buurt met 250 pF typ., 400 pF max. (datasheet van september 2013) en is ook beter verkrijgbaar. In principe valt een te kleine Crss natuurlijk altijd op te lossen door zelf een extra condensator aan te brengen tussen drain en gate.
Voor zover ik me na al die tijd nog herinneren kan, ben ik bij het ontwerp uitgegaan van een oude Siemens-datasheet voor de BUZ10. Verder weet ik nog dat de terugwerkingscapaciteit Crss vrij veel invloed op de lusbandbreedte en daardoor op de stabiliteit had.
Helaas blijkt die capaciteit nogal te variëren afhankelijk van het merk BUZ10:
Siemens BUZ10 volgens SIPMOS Datenbuch 1984/85: typ. 200 pF, max. 300 pF bij VGS = 0 V, VDS = 25 V.
SGS-Thomson BUZ10 volgens Power MOS devices databook, 1st edition, juni 1988: typ. 180 pF bij VGS = 0 V, VDS = 25 V
ST BUZ10 volgens een datasheet van alldatasheet.com, februari 2000: typ. 40 pF bij VGS = 0 V, VDS = 25 V
Uiteraard ben ik niet op het randje van instabiliteit gaan zitten, dus die oude SGS-Thomson-waarde is geen probleem, maar ik heb echt geen idee of de versterker wel werkt met die nieuwere ST BUZ10's die opeens vijf keer minder terugwerkingscapaciteit hebben. Ik weet trouwens ook niet precies wat er in mijn exemplaar zit, ik heb toen gewoon de BUZ10's gekocht die bij de lokale elektronicawinkel in het vakje lagen en ik heb nu nog geen gelegenheid gehad om mijn versterker open te schroeven en te kijken of er een logo van een fabrikant op de eindtorren staat.
Dit betekent ook dat mijn eerdere opmerking dat hij het met een BUZ11A zou moeten werken wat voorbarig was, althans met een ST BUZ11A volgens de datasheet uit juli 1999 (Crss = 50 pF typ.). Een ON semiconductor BUZ11-NR4941 komt beter in de buurt met 250 pF typ., 400 pF max. (datasheet van september 2013) en is ook beter verkrijgbaar. In principe valt een te kleine Crss natuurlijk altijd op te lossen door zelf een extra condensator aan te brengen tussen drain en gate.