markbakk schreef:Nog even een nuancering hierop hoor (sorry...). De werkelijke geluidssterkte ofwel Lp (geluiddruk) verdubbelt elke 6dB (in Pascal). En dat gaat gepaard met vier keer zoveel vermogen P. In perceptieonderzoek is men jarenlang ervan uitgegaan dat de ervaren geluidssterkte verdubbelt wanneer je 10dB harder speelt (en dat vraagt inderdaad om tien keer zoveel vermogen). Dit is echter zeer subjectief en verschilt ook van proefpersoon tot proefpersoon. In de geluidstechniek kun je je beter aan de gemeten geluiddruk houden.pappaleo schreef:Overigens is er (bij gelijke impedantie) voor een verdubbeling van de geluidssterkte een vertienvoudiging van het vermogen nodig. Die schaal is logarithmisch.
3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Zie net dat er achterop de Sony luidsprekeraansluitingen staat:
6-16 Ohm
3x RS225 4 ohm in serie is 12 Ohm en 6x RS100 in 8 Ohm in serie/parallel is ook 12 Ohm.
6-16 Ohm
3x RS225 4 ohm in serie is 12 Ohm en 6x RS100 in 8 Ohm in serie/parallel is ook 12 Ohm.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Na filtering kun je zomaar lager (of hoger) uitkomen.
Ik maak met 1 8ohm woofer regelmatig een 4 ohm systeem. Het slingert dan op, hoef ik niet te corrigeren. Koos ik een 4 ohm woofer dan moest ik wel corrigeren, onder 2,7ohm is niet heel slim meer.
Ik maak met 1 8ohm woofer regelmatig een 4 ohm systeem. Het slingert dan op, hoef ik niet te corrigeren. Koos ik een 4 ohm woofer dan moest ik wel corrigeren, onder 2,7ohm is niet heel slim meer.
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Misschien kun je met het simmulatie programma van Visaton, Boxsim e.e.a. beter berekenen en simmuleren. Problemen ontstaan als je van niet Visaton drivers niet alle gegevens hebt.
Voor nop te downloaden op de Visaton website.
Voor nop te downloaden op de Visaton website.
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Drie woefs van 4Ω en elk een 12Ω /10W parallel.Dan alle drie in serie, 3x 3Ω =9Ω (net geen 8Ω )
Verlies je een kwart van het geleverde vermogen in de weerstanden.
Anne
Verlies je een kwart van het geleverde vermogen in de weerstanden.
Anne
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Wel zonde van dat onnodig weggestookte vermogen. De RS225/4 gaat trouwens zelf ook al richting 3.2 Ohm binnen een deel van het weer te geven frequentiegebied.
Het beoogde luidsprekerproject, waarop de vraag betrekking had, is overigens (voorlopig) van de baan:
viewtopic.php?f=3&t=26238&p=1876583#p1876583
Het beoogde luidsprekerproject, waarop de vraag betrekking had, is overigens (voorlopig) van de baan:
viewtopic.php?f=3&t=26238&p=1876583#p1876583
