Licht boven de werkbank

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door TubeHead »

Hoe bevalt de ledverlichting inmiddels Ray?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Bert61 schreef:
FR_Aad schreef:
Alleen een CRI waarde van 80 :(
Wat is het orobleem met cri ?
Waar staat die afkorting voor :?:
Bij een lage CRI heeft iedereen een lijkkleurtje. Bovendien zit in die LED verlichting bovenmatig veel blauw wat extra vermoeiend is voor de meeste mensen: https://www.led-strip.nl/producten/crir ... ed-strips/

Wil je echt prettig/aangenaam licht, neem dan een kleurtemperatuur van 3000K - 4000K met een CRI van > 90. Dan zit je aardig richting de kwaliteit van halogeen verlichting. Maar dat is wel duurder dan de bulk die goedkoop aangeboden wordt.
Ah je had het al gelezen Peter :oops:
Ik dacht ik kijk ff op wikipedie
Dus mijn vraag eigenljk direct gewist in een minuut of zo :P
Dat licht geeft mijn LED TL buis en je ziet sommige dingen niet
Vandaar dat ik er moeite me heb en een gewone 2x60 watt bij mn werktafel heb gehangen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Bert, met een lage CRI-waarde zijn de kleuren op weerstanden b.v. slecht te zien. Afhankelijk van de kleur van de ondergrond is het verschil tussen rood en bruin of blauw en groen niet of nauwelijks te zien. Grappig is dan wel dat de goedkope LED "peren" van de Aldi weer wel goed scoren.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
I.d.d. Bert, met een lage CRI-waarde zijn de kleuren op weerstanden b.v. slecht te zien. Afhankelijk van de kleur van de ondergrond is het verschil tussen rood en bruin of blauw en groen niet of nauwelijks te zien. Grappig is dan wel dat de goedkope LED "peren" van de Aldi weer wel goed scoren.
Ja ik vond het zo raar Licht zat en toch slecht zien ermee 8-[
Dus moet met zoeken, kijken naar een hoge cri waarde !
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Maar als ik je een tip mag geven: Kijk ook eens naar losse LED strip. Werkt op een 12V (of 24V) Meanwell schakeldinges en is eventueel ook goed te dimmen.
ik heb dat zo op een paar plekken thuis gedaan (in een alu U profiel gestopt), maar (duh) die hele goedkope van DX.com zijn geen aanrader, kleur is niet jofel, levensduur ook niet. heb jij tips voor kwalitatief goede strips op 12V?

en dimmen van die dingen: gewoon de spanning omlaag?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door Pjotr »

Er zit enorm kwaliteitsverschil in die strips. Hier geldt wel een beetje, alle waar naar zijn geld. Maar als je Googelt op "Ledstrip RA95" kom je wel het nodige tegen. En dat is dus niet het spul van de Ikea of bouwmarkt e.d. Ik heb zelf laatst deze onder de keukenkastjes geplakt, waren ook redelijk van prijs: http://www.topledshop.nl/LED-strip-14W/ ... meter.html 14W/m is echt behoorlijk wat licht! Geven ze een CRI voor op van >90 en ze geven erg aangenaam licht. Ze verkopen daar trouwens ook kortere lengtes. Heb er dit dimmertje/schakelaar bij http://www.topledshop.nl/Dimmers-voor-L ... touch.html Werkt op 12V en zet je tussen de 12V en de strip in. Past ook prima in een u-profieltje. Als je een 12V voeding mee bestelt, bestel er dan eentje met minstens het dubbele vermogen van wat je werkelijk nodig hebt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 28 mar 2018, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door Henkjan »

Ziet er goed uit. €10 per meter is nog wel te doen
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door sjons »

Henkjan schreef:
en dimmen van die dingen: gewoon de spanning omlaag?
Ledjes dimmen doe je met PWM, niet met spanningsverhoging/laging...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door Shadow »

Dat hangt er vanaf wat de fabrikant aan driver bedacht heeft, philips heeft ze dimbaar met een ‘trafodimmer’ gemaakt, met elektronische dimmers gaat het juist slechter...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Dat hangt er vanaf wat de fabrikant aan driver bedacht heeft, philips heeft ze dimbaar met een ‘trafodimmer’ gemaakt, met elektronische dimmers gaat het juist slechter...
We hebben het hier over 12V ledstrips. Een elektronische trafo daarvoor komt in 2 smaken. Met een AC uitgang a la een halogeen trafo. Die zijn alleen ouderwets dimbaar aan de primaire kant met een standaard dimmer. Daarnaast zijn er de elektronische trafo's mer 12V DC uitgang (of 24V). Die komen ook weer in 2 smaken: Dimbare, daar hoef je alleen een stuurspanning of potmeter op aan te sluiten, en niet dimbare. Daar moet je dan zelf een 12V dimmer achter zetten. Beide laatsten zijn PWM gedimd en dimmen i.d.d. wel fraaier/vloeiender.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door ray5150 »

TubeHead schreef:
Hoe bevalt de ledverlichting inmiddels Ray?
Ja, goed. niks mis mee. mooi helder licht waardoor ik alles scherp zie wat ik aan het doen ben.
Misschien dat ik er nog een derde armatuur bij plaats.

Een foto van de bestaande tl bak.
20180327_220544.jpg
Ik heb geen idee wat voor VSA er in zit. zie dat die LED buizen fors duurder zijn dan conventionele.
Denk dat ik gewoon een setje ouderwetse met 2 nieuwe starters erin zet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door Pjotr »

Of doen wat Joram zei: 230V buizen kopen en de VSA en starter er uit slopen. Die zijn i.d.d. wel flink duurder dan een standaard TL, je bespaart op termijn enorm. Dacht dat je met een jaar de stroomkosten er al uit hebt en de vervangingskosten zijn verder nihil. Met een ouderwetse ballast gaat een TL ook maar 5K uur mee. En oh ja: In een koud schuurtje geen last met startproblemen!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door Shadow »

Nou daar heb je een goed led armatuur voor Peter dus waarom zou ie?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Nou daar heb je een goed led armatuur voor Peter dus waarom zou ie?
Kosten, daar is Ray nog al kien op en de reflector zit al in de buis. Nou ja reflector, leds stralen van zichzelf maar 1 kant op.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door Shadow »

Het is nogal vol maar ik heb dus 8x de Philips wt120c / led40s 840 bakken hangen;
20201027_175453.jpg
De 5 in het midden en de 3 boven de werkbank zijn apart schakelbaar en bij beide deuren middels hotelschakeling te bedienen. Het werken is heerlijk zo :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door Henkjan »

bedankt voor t weer naar boven brengen van deze draad.
extra puntje voor in viewtopic.php?f=22&t=21464&start=75
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
bedankt voor t weer naar boven brengen van deze draad.
extra puntje voor in viewtopic.php?f=22&t=21464&start=75
Hier zijn ze nog iets goedkoper;

https://www.elektroschakelmateriaal.nl/ ... 1200-10821

Het is geld, maar zoveel fijner dan lopen klieren met te weinig licht.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door douwebakker »

optonica.JPG
Ik heb deze voor een paar weken terug boven mijn werktafel opgehangen. Besteld bij Reichelt. OPT LN5375
En ben er erg blij mee. Geweldig licht
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door Shadow »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door ray5150 »

ray5150 schreef:
TubeHead schreef:
Hoe bevalt de ledverlichting inmiddels Ray?
Ja, goed. niks mis mee. mooi helder licht waardoor ik alles scherp zie wat ik aan het doen ben.
Misschien dat ik er nog een derde armatuur bij plaats.

Een foto van de bestaande tl bak.

20180327_220544.jpg

Ik heb geen idee wat voor VSA er in zit. zie dat die LED buizen fors duurder zijn dan conventionele.
Denk dat ik gewoon een setje ouderwetse met 2 nieuwe starters erin zet.

Deze is inmiddels recentelijk vervangen door een led lichtbak. (dat mocht ook wel na een jaar of 18, was echt versleten.)
https://www.hornbach.nl/shop/LUMAKPRO-L ... tikel.html

Inschakelen, en direct licht, da's wat mij betreft het grootste voordeel.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door Shadow »

56W led, dat wil wel ja :rock:
Die van mij zijn 28W per stuk, da’s de helft...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
Ik zou ook eens kijken naar die keuze van Ray, dat ziet er goed uit...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door MechanicalAnimal »

Henkjan schreef:
ik overweg ook mijn Tl balken eens te vervangen voor wat beter licht op de kluszolder.

ik weet in elk geval al wel dat ik naar 4000K ga, dat is veel prettiger dan 3000 (disclaimer: IMHO).

Mijn waaklamp buiten doet 6000K en dat is echt ziekenhuiskneiterwit en onprettig voor iets anders dan de detectiefunctie van lamp.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Licht boven de werkbank

Bericht door Shadow »

MechanicalAnimal schreef:

ik overweg ook mijn Tl balken eens te vervangen voor wat beter licht op de kluszolder.

ik weet in elk geval al wel dat ik naar 4000K ga, dat is veel prettiger dan 3000 (disclaimer: IMHO).

Mijn waaklamp buiten doet 6000K en dat is echt ziekenhuiskneiterwit en onprettig voor iets anders dan de detectiefunctie van lamp.
Die link van Ray zijn echt nette prijzen voor een 4000k bak van 56W O:)
Plaats reactie