Licht boven de werkbank
Moderator: Beheerdersteam
Re: Licht boven de werkbank
Moeten we dan LED's en TL buizen dan voortaan ook aanspreken met "verlichtingselement"?ray5150 schreef:Past dit wel in het gender-neutrale aanspreek beleid ?
P.s. voor zover ik kan overzien zijn noch Barry, noch ik gender neutraal
Re: Licht boven de werkbank
Lumen/watt is nog steeds niet te kloppen van TL, met de huidige led armaturen niet iig.Barry2001 schreef:Dit is een nieuw te plaatsen ding, geen vervanger. Daar ga je anno 2017 toch geen old school TL balk neerhangen man.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Licht boven de werkbank
Een van.onze hofleveranciers heeft dit:
http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/60316879/
Lijkt me wel wat voor boven de werkbank?
http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/60316879/
Lijkt me wel wat voor boven de werkbank?
Re: Licht boven de werkbank
Dat soort armaturen geeft wel een heel mooi diffuus werklicht. Wel opletten dat het voldoende licht geeft. Fijn priegelwerk verlangt meer licht dan je denkt soms.
Re: Licht boven de werkbank
Jawel juist, en nou wil Henkjan dat ookAaad schreef:Heeft Ray nou nog steeds niet het licht gezien?
Aad
Re: Licht boven de werkbank
Daar koop je 8 van die lampen voor die ik heb...Henkjan schreef:Een van.onze hofleveranciers heeft dit:
http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/60316879/
Lijkt me wel wat voor boven de werkbank?
Re: Licht boven de werkbank
Dan krijg je ook een egale verlichting, met 8 stuks, tenminste als je ze wel netjes ophangt.

Re: Licht boven de werkbank
8x ophangen, 8x aansluiten, tegen dezelfde kosten? Slim bezig ... 
Re: Licht boven de werkbank
Misschien een stomme vraag, maar ik begrijp dat je ook LED TL buizen kunt plaatsen in een bestaand armatuur ?
De conventionele buizen in de nok van de schuur zijn een beetje versleten, het duurt soms wel een halve minuut voor ze gaan branden...
Zal vanavond even een foto plaatsen van de typestikker of het armatuur.
De conventionele buizen in de nok van de schuur zijn een beetje versleten, het duurt soms wel een halve minuut voor ze gaan branden...
Zal vanavond even een foto plaatsen van de typestikker of het armatuur.
Re: Licht boven de werkbank
Klopt! Zat te vinden met Google. Je hebt daar speciaal bedoelde buizen voor. Je moet alleen iets klooien met de starter. Maar als ik je een tip mag geven: Kijk ook eens naar losse LED strip. Werkt op een 12V (of 24V) Meanwell schakeldinges en is eventueel ook goed te dimmen. Is per rol een stuk goedkoper en ook zuiniger dan LED "TL".
Re: Licht boven de werkbank
De ledbuizen waar ik mee gewerkt heb vragen 230v. Alle electronica zat al in de buis.
Dus trafo en starter weg en aansluiten op 230.
Dus trafo en starter weg en aansluiten op 230.
Re: Licht boven de werkbank
Kan ook maar dat is wel een ander type. Is ook zuiniger zonder het weerstandverlies van een ballast. Maar armatuur en diffusie van de buis houden nog wel 50% licht tegen. Meeste opbrengst per watt heb je toch van losse strip zonder diffuser. Al dan niet in een alu u-profieltje geplakt.
Re: Licht boven de werkbank
Ik heb bij hornbach zo,n TL Led buis gekochtPjotr schreef:Kan ook maar dat is wel een ander type. Is ook zuiniger zonder het weerstandverlies van een ballast. Maar armatuur en diffusie van de buis houden nog wel 50% licht tegen. Meeste opbrengst per watt heb je toch van losse strip zonder diffuser. Al dan niet in een alu u-profieltje geplakt.
Start pats op het moment dat je schakelt direct niks geen geknipper Super
Maar het licht Nee niet geschikt voor boven je werktafel
Ondanks dat het helder is zie ik het niet , kweetniewaarom , gebrekkig frequentiespectrum ?.
Dus heb er maar 2 x60 watt TL old scool bij hangen , kekker warm
Re: Licht boven de werkbank
Led ‘tl buizen’ die je in een ouderwets armatuur stopt zijn geen aanrader omdat je aantal lumen/watt gigantisch achterloopt op een fatsoenlijke gewone tl buis. Een goed led armatuur hoef je geen tl bak naast te hangen hoor.
Re: Licht boven de werkbank
Er zijn prachtige ledpanelen voor een leuke prijs in de handel.
Op mijn werk hebben wij er ook een paar hangen:echt super!
Linkje komt er aan.
Op mijn werk hebben wij er ook een paar hangen:echt super!
Linkje komt er aan.
Re: Licht boven de werkbank
Beslist, maar let wel op. Dat Ikea spul is relatief dure troep.dre schreef:Er zijn prachtige ledpanelen voor een leuke prijs in de handel.
Op mijn werk hebben wij er ook een paar hangen:echt super!
Linkje komt er aan.
Re: Licht boven de werkbank
Daar heb ik er een paar van hangen.Shadow schreef:En in 6000k te krijgen
Re: Licht boven de werkbank
Bij een lage CRI heeft iedereen een lijkkleurtje. Bovendien zit in die LED verlichting bovenmatig veel blauw wat extra vermoeiend is voor de meeste mensen: https://www.led-strip.nl/producten/crir ... ed-strips/Bert61 schreef:Wat is het orobleem met cri ?FR_Aad schreef:Alleen een CRI waarde van 80
Waar staat die afkorting voor
Wil je echt prettig/aangenaam licht, neem dan een kleurtemperatuur van 3000K - 4000K met een CRI van > 90. Dan zit je aardig richting de kwaliteit van halogeen verlichting. Maar dat is wel duurder dan de bulk die goedkoop aangeboden wordt.
Re: Licht boven de werkbank
Bij een lage CRI is er een kleur (of meerdere) "minder goed vertegenwoordigd".
Vaak zit er minder rood in led licht. Dat betekend dat alles waar rood in zit onjuist wordt weergegeven.
Dat kan heel vervelend zijn. En bij sommige klussen erg lastig.
Vaak zit er minder rood in led licht. Dat betekend dat alles waar rood in zit onjuist wordt weergegeven.
Dat kan heel vervelend zijn. En bij sommige klussen erg lastig.
