Goedendag,
Ik ben redelijk nieuw hier, eerst vooral veel volgen en lezen. Maar met een verbeterde versterker (van pushpull naar nog schonere single ended 2x7 watt buizenversterker met ELL80 buis.
Recent ook mijn Lenco L78 omgebouwd tot een super verbetering (zie lencoheaven voor de ptp6).
Mij vorige zelfbouwboxen Focal 3 weg waren te ongevoelig voor de huidige versterker en dus heb ik een andere set gekocht MP.
ik ben in nu het bezit van een setje Philips AD 12202/m8. Ik heb ze nu in een bassreflex van circa 110 hoog, 40 breed en 37 diep. Niet de meest optimale maat (kom bij lange na niet op de 260.)
Ik ben me aan het orienteren op een betere behuizing (of anders toch naar een andere box, maar dat is nu nog niet de vraag.
Ik heb de andere draadjes al gevolg maar kwam ook in een zelfbouwhandleiding uit 1970 de B3 basreflex kast tegen. Heeft iemand daar ervaring mee?
https://www.eliveld.nl/themes/luidsprek ... w.1970.pdf
Nadeel daarvan is dat ze eigenlijk net te breed zijn voor mijn huiskamer. Max breedte is eigenlijk 52cm.
Kan je zo'n ontwerp wat straffeloos versmallen? OF is het wellicht mogelijk mijn bestsaande kast om te bouwen tot een ML TQWT variant?
Vriendelijke groet,
Sipke
ervaring philips basreflex akoestische box B3?
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: ervaring philips basreflex akoestische box B3?
Je zou ook een open baffle kunnen overwegen. Ik heb er een gemaakt met 2 stuks AD12100M8s per kant. Best wel compact (voor een 12" dan) en prima geluid en zat rendement voor een bescheiden SE zoals we gehoord hebben op de luisterdag in Hengelo. Zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 77&t=23659 voor t bouwtopic.
Re: ervaring philips basreflex akoestische box B3?
Een luidspreker in een basreflexkast heeft twee pieken in zijn impedantieverloop. Ik denk niet dat dat lekker samenwerkt met de hoge uitgangsimpedantie van een buizenversterker. Je krijgt dan namelijk ook twee pieken in de amplituderespons.
Re: ervaring philips basreflex akoestische box B3?
Dat draadje is inderdaad interessant, was ook te laat om op je oob advertentie in te gaan. Maar zou je dit ook met slechts 2 drivers aanraden?Henkjan schreef:Je zou ook een open baffle kunnen overwegen. Ik heb er een gemaakt met 2 stuks AD12100M8s per kant. Best wel compact (voor een 12" dan) en prima geluid en zat rendement voor een bescheiden SE zoals we gehoord hebben op de luisterdag in Hengelo. Zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 77&t=23659 voor t bouwtopic.
Ik heb ook niet al te veel ruimte om ze in de ruimte naar voren te plaatsen of is 40-50 cm voldoende?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: ervaring philips basreflex akoestische box B3?
1 moet ook kunnen, snel genoeg getest anders. Wel wat minder rendement mogelijk
Ik heb de OOOBs nog staan overigens, als je wil komen luisteren kan dat. Neem je versterker mee
Ik heb de OOOBs nog staan overigens, als je wil komen luisteren kan dat. Neem je versterker mee
Re: ervaring philips basreflex akoestische box B3?
Hallo Henkjan, ik ga 6 april mijn boxen laten meten, dsan weet ik waar ik sta en kijken we op basis van de bevindingen verder.
Re: ervaring philips basreflex akoestische box B3?
Boxen gemeten. Humblehomemadehifi was zo vriendelijk. Zat een rare piek onderin. Die hebben we vrijwel weg gekregen, baspijp tot 0 centimeter gereduceerd (ten minste alleen de rand van de kast 18 mm, pijp die erin zat eruit gehaald en onderin gevuld met sonofil. Uitstekend gehopen en duidelijke verbetering is hoorbaar.
Ook nog geluisterd naar de Twenty Five, wat een mooie speaker, weet aleen niet of mijn versterker met die 4 ohm lekker weg komt....
Ook nog geluisterd naar de Twenty Five, wat een mooie speaker, weet aleen niet of mijn versterker met die 4 ohm lekker weg komt....
