De trafo van de bocama/lafayette is te klein voor de gevraagde stromen. sommigen zijn er uitgefikt. Ik verzin dat niet. Ga maar kijken op de diverse fora. Aangedragen oplossingen zijn een 12 volt trafo in tegenfase voor de HS, maar waar te plaatsen? Een enorme weerstand in serie. Type die je aan een uitgang kan hangen om een speaker te simuleren in een testopstelling. Maar dat werkt ook niet 100%. Al die oplossingen zijn dus 1) niet elegant en 2) niet optimaal. De oplossing ligt dus in de vervanging van de voedingstrafo. En aangezien de trafo's van Jan Wuesten goed beschikbaar zijn...
Dus door het overlijden van een EZ81 en het nazoeken van de gegevens zag ik;
"The EZ81 was introduced by Mullard as a high current B9A rectifier, the low power rectifier offered by Mullard was the 90 mA EZ80. Prior to the EZ81 Mullard designs used the GZ34."
Nu op
http://www.r-type.org/exhib/aai0030.htm. Zag een mooiere link eerder. But there it is.
Ik heb ooit een geblakerd chassis met nog goede ugts gekocht en heb dus het levende bewijs in handen. Natuurlijk kan je die oude versterkers slopen om de trafo's in een bouwproject te gebruiken, maar ik heb dus als eerste vingeroefening een complete Lafayette LA 224B gereviseerd. Chassis en trafo's opnieuw in de lak gezet, nieuwe buisvoetjes van keramiek geplaatst en alles uitgevoerd in 2 watt metaalfilm hahaha. Zelfde maat R die erin zat. Die staat echter op de plank omdat ik 1) niet wil dat ie uitfikt, 2) elke kathode een eigen weerstand wil geven, 3) de voeding wil vernieuwen. Maar de TRA400 is veul hoger. Dus dat vraagt een mechanische aanpassing met ietwat geweld

Als dus de TRA 300 met EZ81 de taak kan overnemen, zou dat een drop-in zijn, die zowel goedkoper is (eurootje of 10) maar dus dan ook geen geweld behoeft aan t chassis. Behalve het veranderen van een buisvoet.
Voorts heb ik nog zo'n chassis zonder trafo's maar met de verder complete schakeling. Dus ik wil ooit nog eens een a-b test doen met kool en metaalfilm. Aldus.
Ik heb dat chassis met trafo's gekocht omdat ik de gereviseerde LA224B aansloot op de "dim-bulb-tester"' en er gebeurde niets. Paniek. Ik heb iets gemold. Bleek later dat de LA224B niet tot leven komt met een lamp tussen de prik. Er was dus helemaal niks mis. Aangesloten op het stopcontact werkte de versterker gewoon. Dat zijn de handicaps als je er eigenlijk de ballen verstand van hebt...
Kan trouwens geen Russische equivalent van de EZ81 vinden. Klopt dat?
Is mijn vraag zo duidelijk?

- Helaas niet meer goed te zien door pogingen het chassis te reinigen... maar dit is dut dat chassis. Ugts zijn echter nog goed.

- Pica van de gereviseerde LA224B