GZ34

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Splinter226

GZ34

Bericht door Splinter226 »

Zat naar aanleiding van een lila pulserende en dus stervende EZ81 gelijkrichter te kijken naar de EZ81 en ik zag dat het een vervanger kon zijn van de GZ34, die voorheen gebruikt werd. Dit naar aanleiding van mijn plan om een chassis te bewerken voor plaatsing van TRA400 van Jan Wuesten, terwijl dus eigenlijk TRA300 met EZ81 afdoende is om de te hoge stroomvraag voor de originele trafo op te lossen, zonder zaag en hakwerk in het chassis van de LA224 ? Dan zou namelijk de TRA 300 volstaan. Een kosten besparing en werkbesparing, en een goedkopere buis. En een trafo voor leuke bouwprojecten die minder eisen stellen ;-)

Gaarne uw advies.

Ik weet, datasheets leren lezen is een voorwaarde. Feedback ook.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: GZ34

Bericht door Barry2001 »

De EZ81 is stervende en die wil je hergebruiken, en je wil een kleinere trafo gebruiken dan wat je eerder van plan was? De originele is defekt, of waarom wil je die vervangen?
Snap het verhaal en de vraag niet helemaal, kun je het wat verduidelijken?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Splinter226 schreef:
Zat naar aanleiding van een lila pulserende en dus stervende EZ81 gelijkrichter te kijken naar de EZ81 en ik zag dat het een vervanger kon zijn van de GZ34, die voorheen gebruikt werd.
Omgekeerd, de GZ34 kan de EZ81 vervangen (op de gloei na).
Dit naar aanleiding van mijn plan om een chassis te bewerken voor plaatsing van TRA400 van Jan Wuesten, terwijl dus eigenlijk TRA300 met EZ81 afdoende is om de te hoge stroomvraag voor de originele trafo op te lossen,
Trafo's zorgen niet voor stroomvraag, dat doet de belasting.De trafo moet 't kunnen leveren zonder te heet te worden.
in het chassis van de LA224 ? Dan zou namelijk de TRA 300 volstaan.
Hangt er vanaf hoeveel dat ding verbruikt.
Een kosten besparing en werkbesparing, en een goedkopere buis. En een trafo voor leuke bouwprojecten die minder eisen stellen ;-)
Ik dacht dat de GZ34 duurder was.
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

De GZ34 is van JJ 3€ duurder en ipv 6,3V 5 Volt
Splinter226

Dus geen 4a 5 volt aansluiting nodig. Zoals bij de TRA 400 Maar gewoon een 6.3 V aansluiting als de EZ81, en dan kan je ook de rest ruimschoots bedruipen.
Splinter226

trouwens Carbon based life forms via spotify. :rock: :-# :-s :-$
Splinter226

De trafo van de bocama/lafayette is te klein voor de gevraagde stromen. sommigen zijn er uitgefikt. Ik verzin dat niet. Ga maar kijken op de diverse fora. Aangedragen oplossingen zijn een 12 volt trafo in tegenfase voor de HS, maar waar te plaatsen? Een enorme weerstand in serie. Type die je aan een uitgang kan hangen om een speaker te simuleren in een testopstelling. Maar dat werkt ook niet 100%. Al die oplossingen zijn dus 1) niet elegant en 2) niet optimaal. De oplossing ligt dus in de vervanging van de voedingstrafo. En aangezien de trafo's van Jan Wuesten goed beschikbaar zijn...

Dus door het overlijden van een EZ81 en het nazoeken van de gegevens zag ik;

"The EZ81 was introduced by Mullard as a high current B9A rectifier, the low power rectifier offered by Mullard was the 90 mA EZ80. Prior to the EZ81 Mullard designs used the GZ34."

Nu op http://www.r-type.org/exhib/aai0030.htm. Zag een mooiere link eerder. But there it is.

Ik heb ooit een geblakerd chassis met nog goede ugts gekocht en heb dus het levende bewijs in handen. Natuurlijk kan je die oude versterkers slopen om de trafo's in een bouwproject te gebruiken, maar ik heb dus als eerste vingeroefening een complete Lafayette LA 224B gereviseerd. Chassis en trafo's opnieuw in de lak gezet, nieuwe buisvoetjes van keramiek geplaatst en alles uitgevoerd in 2 watt metaalfilm hahaha. Zelfde maat R die erin zat. Die staat echter op de plank omdat ik 1) niet wil dat ie uitfikt, 2) elke kathode een eigen weerstand wil geven, 3) de voeding wil vernieuwen. Maar de TRA400 is veul hoger. Dus dat vraagt een mechanische aanpassing met ietwat geweld ;-) Als dus de TRA 300 met EZ81 de taak kan overnemen, zou dat een drop-in zijn, die zowel goedkoper is (eurootje of 10) maar dus dan ook geen geweld behoeft aan t chassis. Behalve het veranderen van een buisvoet.

Voorts heb ik nog zo'n chassis zonder trafo's maar met de verder complete schakeling. Dus ik wil ooit nog eens een a-b test doen met kool en metaalfilm. Aldus.

Ik heb dat chassis met trafo's gekocht omdat ik de gereviseerde LA224B aansloot op de "dim-bulb-tester"' en er gebeurde niets. Paniek. Ik heb iets gemold. Bleek later dat de LA224B niet tot leven komt met een lamp tussen de prik. Er was dus helemaal niks mis. Aangesloten op het stopcontact werkte de versterker gewoon. Dat zijn de handicaps als je er eigenlijk de ballen verstand van hebt... :rofl:

Kan trouwens geen Russische equivalent van de EZ81 vinden. Klopt dat?

Is mijn vraag zo duidelijk?
Helaas niet meer goed te zien door pogingen het chassis te reinigen... maar dit is dut dat chassis. Ugts zijn echter nog goed.
Helaas niet meer goed te zien door pogingen het chassis te reinigen... maar dit is dut dat chassis. Ugts zijn echter nog goed.
Pica van de gereviseerde LA224B
Pica van de gereviseerde LA224B
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

TRA300 is goed genoeg voor twee EL84 PP
Omdat je al 's een EZ81 hebt opgeblazen, zet maar minstens 47Ω in serie met elke anode.Blijkt dat nieuwe trafo's wel 's een kleinere eigen weerstand hebben.
Anne
Splinter226

Ja, sorry, was al naar circuits online gegaan en TRA300 is magertjes voor de LA224B met 172 VA Dus dan zou ik werk doen voor niks. Heb de TRA400 al liggen, maar dacht stiekum om die wellicht voor een mooi zelfbouwproject te kunnen gebruiken.

Maakt niet uit, ik krijg er een andere trafo voor terug. Heb twee chassis' om eens te kijken of ik de TRA400 kan laten "zinken" zodat 'ie onder de kap past.

Dacht ff dat ik de mosterd had, maar dan had iemand anders dat allang ontdekt ;-)
Laatst gewijzigd door Splinter226 op wo 21 mar 2018, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Splinter226

de ez81 heb ik opgeblazen met de verkeerde aansluiting van de trafo.
Althans, daar ga ik van uit.

Het circuit van de LA214 A is zoals het was, heb daar enkel componenten vernieuwd. dus verwacht niet dat er fouten in het circuit zitten. Ik heb het nagelopen adh van het schema. Bij de KT-7 idem, moet nog de potmeters veranderen en dus ook de elkootjes ietwat aanpassen.

Die twee heb ik gebruikt bij de foute aansluiting.

Vonden ze blijkbaar toch niet zo leuk.

De 47 ohm in serie zag ik inderdaad bij een mullard beschrijving van de ez81.
Is dat de stopweerstand voor de ez81? wordt eigenlijk ook nooit toegepast he. Heb ze niet op voorraad. Iets voor bij de volgende bestelling;-)

Oh, wacht, neen ik heb twee 47 ohm metaaloxide die de gloei aan aarde legden uit de LA214 gehaald en verwisseld voor twee 100 ohm, in de zoektocht naar de brom. Zal ik later eens ff toepassen.
Plaats reactie