Hypex Fusion 3 weg ontwerp

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Dr barry

Hypex Fusion 3 weg ontwerp

Bericht door Dr barry »

Beste forum leden,

Ik ben bezig met een ontwerpje voor een 3 weg speaker met de Scan Speak 26W/4558T00 als woofer.
Het gaat een gesloten kast worden met actieve filtering met de nieuwe Hypex Fusion plate amp.
Midden unit is trouwens de Scan Speak 18W8531G.
De scheidingsfrequentie komt dus ergens te liggen tussen 100 en 200 Hz.
Nu heb een hulp programmaatje gebruikt om het optimale volume uit te rekenen voor de woofer.
Bij een optimale Qtc van 0,707 zou ik uitkomen op een inhoud van 22,59 liter. Ik heb ook ergens een advies van ca 45 liter gelezen voor deze speaker.

Dat lijkt mij zo klein voor deze toch flinke woofer!
Wat zouden jullie doen?

Sealed Box:
Vas = 94.9 lts
fs = 21 Hz
Qts = 0.31
Qtc = 0.707
Dimensions
Vb = 0.8 ft3 = 22.59 lts
f3 = 47.9 Hz
fb = 47.89 Hz
markbakk

Re: Hypex Fusion 3 weg ontwerp

Bericht door markbakk »

Als je toch voor actief gaat en de elektrische belastbaarheid is redelijk OK zoals hier is een kleine kast prima, je kunt de basweergave toch met een Linkwitz Transform of andere vorm van shelving aanpassen aan je doel. Het kan ook nog wel kleiner dan 23 liter, maar eigenlijk geldt: hoe kleiner, hoe lager de maximale output bij een gegeven elektrische belastbaarheid. Al zal de mechanische belastbaarheid ook maatgevend worden.

Het optimum berekenen is een deel van het ontwerpproces. Met simulatiesoftware als WinISD kom je heel ver, de maximum geluiddruk bij een gegeven kast geeft je het belangrijkste ontwerp criterium. Die Q is niet echt van belang als je toch actief filtert.
Dr barry

Bericht door Dr barry »

Die Q is niet echt van belang als je toch actief filtert?

Dat zou betekenen dat het niet zoveel uitmaakt hoe groot die gesloten kast wordt
Ik kan mij dat zo moeilijk voorstellen. Ik heb aardig wat speakers gebouwd (passief), en een te grote kast viel soms wel tegen qua lage tonen.
Een soort Infinite baffle dus.
De tegendruk die een gesloten kast kan bieden aan de speaker geeft toch een bepaald karakter aan de lage tonen, een betere impuls misschien.
Maar een te kleine kast lijkt mij ook niet alles. Er zal toch een bepaald optimum zijn?

Als ik de Qts laat variëren van ca 0,5 tot 0,7 zou de kast tussen ca 23 liter en 60 liter moeten zitten.
Dit zou dus in alle gevallen een goed resultaat moeten opleveren.

Maar wat nu te kiezen? Ondanks de actieve filtering moet er qua kastvolume toch een soort optimum zijn waar de speaker zich het beste gedraagt voor diverse muziek?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Als ik de spec's van de woofer bekijk is dat een typisch ding voor een BR kast, vandaar dat je op zo'n belachelijk kleine kast uitkomt voor een Q van 0,7. Op zich is een Q van 0,7 het mooist voor gesloten kast met een LR transform.
Dr barry

Bericht door Dr barry »

Eeeeehhh wat is een LR transfer? Ik heb het gegoogeld maar kon het niet vinden hahaha.
Deze speaker komt ook uit een subwoofer met besreflexpijp, door mij zelf gebouwd naar ontwerp van Troels Gravesen met Hypex 400 plate.

Heeft fenomenale bas met basreflex, maar in een drieweg speaker zou ik graag voor een gesloten kast kiezen. Beter impulsgeluid en mooiere afval ivm de kamerakoestiek. Komt toch nabij een hoek in de kamer te staan.

Ik zou ook nog deze speaker kunnen verkopen en 2 andere 10 inch scan speak speakers kopen met lichtere papieren conus. Mar die zijn niet goedkoop....
dre

Bericht door dre »

En welke tweeter mogen wij daar bij verwachten? :sure:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Dr barry schreef:
Eeeeehhh wat is een LR transfer?
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9
FrancoB

Bericht door FrancoB »

Kijk ook eens naar de Fusion van Troels Gravesen. Gebruikt de 18M8631T00. Is misschien een betere optie?
Dr barry

Bericht door Dr barry »

Probleem is dat ik de speakers al heb. Ze komen uit een Zaph audio ZRT. De tweeter is de scan speak 6600 AirCirc tweeter. Het zijn prima speakers en de actieve filtering van de Fusion Plate amps zou deze speakers makkelijk moeten kunnen laten samensmelten. Als ik er maar in slaag om de software goed te gebruiken en metingen te verrichten.
Ik gebruikte de speakers als tweeweg systeem met subwoofer, maar ik heb nu de ruimte voor een flink 3 weg systeem. Subwoofers zijn toch niet optimaal voor muziek vind ik. Ik prefereer toch liever grotere vloerstaanden luidsprekers, maar daar moet je wel ruimte voor hebben, en geen kleine kinderen en een kat ;-)
FrancoB

Bericht door FrancoB »

Ah, natuurlijk. Vond je de ZRT een geslaagd ontwerp?
Dr barry

Bericht door Dr barry »

Ik heb jaren naar de ZRT geluisterd, als gesloten twee weg systeem. Hebben wel redelijk vermogen nodig, maar er zit een lekkere sound in. Ik zou het willen omschrijven als neutrale klank, beetje laid back, levendig hoog. Ik hield er wel van.
Voor films had ik er dus een subwoofer bij (Hypex 400 Plate amp + scan speak subwoofer) bij maar voor muziek vond ik dat onprettig.
Omdat ik straks ruimte heb voor vloerstanders en ik weer terug ben bij stereo ipv surround, wil ik dus een flink 3 weg systeem bouwen. Ik heb thans ook geen versterker meer dus ik moet helemaal opnieuw beginnen, dus waarom geen actieve speakers bouwen met mijn bestaande speakers. Dan ben ik zo'n 1.000 euro kwijt totaal. Een geheel nieuw set kopen gaat gauw richting 7 tot 10.000 euro.
markbakk

Bericht door markbakk »

Niet om het een of ander hoor, maar had je niet beter de 2,5-weg variant van de ZRT kunnen bouwen? Twee 18W's hebben in de meeste huiskamers voldoende potentie voor een goede laagweergave en je hebt meteen iets dat klopt.

Voor serieuze laagweergave ben je m.i. verder juist aangewezen op (aparte) subs.
Dr barry

Bericht door Dr barry »

Ik wil juist graag een 3 weg speaker. En omdat ik nu geen versterker heb zou ik ook voor een actieve luidspreker willen gaan. Subwoofer liever niet, want dat geeft toch een iets onrustiger geluid. Ik weet dat sommigen daar anders over denken, maar ik heb nog nooit een echt goed stereo geluid gehoord met een subwoofer. En waarom zou ik klooien met een subwoofer? Ik heb nu een grote woonkamer waar ik grote speakers kwijt kan posting.php?f=3&mode=reply&t=26246&sid= ... f9860b400a
markbakk

Bericht door markbakk »

Goede laagweergave in een huiskamer realiseer je volgens (redelijk moderne en wetenschappelijk onderbouwde) opvattingen met meerdere subwoofers die je strategisch opstelt in je ruimte. Daarmee ga je het ontstaan van staande golven effectief tegen. Die staande golven zijn voor 80 of misschien wel 90 procent verantwoordelijk voor slechte laagweergave.

Lees eens de whitepaper in deze post. Ik wil niet beweren dat je met twee klassieke luidsprekers per definitie een slechte laagweergave krijgt, maar als je echt goed, evenwichtig laag wilt, moet je eraan geloven.
Dr barry

Bericht door Dr barry »

Een aantal subwoofers zal best een goede bas weergave hebben, maar ik kies toch voor een gewone ouderwetse 3 weg luidspreker. Maar dan actief, dus toch een moderne uitvoering met Ncore versterkers en actieve filtering. Ik ben ook van mening dat een middentoner erbij gebaat is om geen grote conus uitslagen te moeten weergeven. De mooiste middentonen die ik ooit heb gehoord kwamen ook uit dedicated middentoners. Of uit een tweeweg systeem waar alleen middentonen door werden afgespeeld met een demo. Hoe dan ook, ik ga toch door met dit speakerproject en wacht naarstig op de eerste testen en ervaringen met de nieuwe hypex fusion Plate amplifiers. Spannend! Nog 1 maandje geduld......
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”