Hoeveel watt versterker voor subwoofer ??

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
p_vervoort
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 13:39

Hoeveel watt versterker voor subwoofer ??

Bericht door p_vervoort »

Ik heb weer nieuwe bouwplannen nadat mijn Vifa Basis 2.0 verkocht is.
Nu wil ik een Subwoofer met Hypex versterker en twee kleine satalieten.
Heb al wat rondgekeken op het forum en denk dat ik min een 12 inch speaker nodig heb met een Hypex versterker.
Ruimte is ca. 65 m2
Hoeveel watt zou de Hypex versterker dan ongeveer moeten zijn, wil een diepe bas ??
Ik zie dat er nogal wat modellen zijn van 80 tot maar liefst 1000 watt ....!!!

PV :sure:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Hoeveel watt versterker voor subwoofer ??

Bericht door beijert »

Vermogen heb je nooit te veel toch? Ik zou het van het budget af laten hangen, nog los van de gevoeligheid van de woofer in het werkgebied.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Hoeveel watt versterker voor subwoofer ??

Bericht door Lnsadnoh »

Vergeet het mid zeker niet, die heeft ook aandacht nodig.
Goed laag zuipt vermogen.
Zo te horen ga je ook voor actief laag :goedzo: .

Wat ga je als bron voor de mid + hoog inzetten?
p_vervoort
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 13:39

Re: Hoeveel watt versterker voor subwoofer ??

Bericht door p_vervoort »

Ik heb nog steeds de Accuphase 301 die zou ik kunnen gebruiken maar wil een nieuwe versterker met afstandsbediening....!!!
Voor de Sub actief ... Hypex of zoiets in gedachten,maar weet niet hoeveel watt ik moet nemen.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Hoeveel watt versterker voor subwoofer ??

Bericht door Lnsadnoh »

Dat lijkt me netjes, mooie klassieke versterker.
Voor het laag een eindversterker?
Heeft de Accuphase 301 een pre-out?
p_vervoort
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 13:39

Re: Hoeveel watt versterker voor subwoofer ??

Bericht door p_vervoort »

Ja de versterker heeft een PRE OUT left/right en daarlangs zit een MAIN IN left right !!
Waarvoor deze zijn weet ik niet, nog nooit gebruikt.

PV :think:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Hoeveel watt versterker voor subwoofer ??

Bericht door Lnsadnoh »

Op de Pre-outs kun je dus aan beide kanten, zowel links en rechts, een Hypex oid aansluiten.
Dan heb je ook nog eens stereo laag, doe ik nu ook.
Bij jou dus ook mogelijkheden zat.
p_vervoort
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 13:39

Re: Hoeveel watt versterker voor subwoofer ??

Bericht door p_vervoort »

Ok Marcus dank voor de goede tip !!! :relax:
WElke Hypex versterkers heb jij, en bevalt het geluid goed !!

PV :dank:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Hoeveel watt versterker voor subwoofer ??

Bericht door Lnsadnoh »

2x DS4.0, dus 1 per sub (L+R).
Niet meer tekoop maar zijn modernere opvolgers volgens mij.
Speelt heerlijk.

Succes!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Hoeveel watt versterker voor subwoofer ??

Bericht door Marp »

p_vervoort schreef:
Voor de Sub actief ... Hypex of zoiets in gedachten,maar weet niet hoeveel watt ik moet nemen.
Dat hangt vooral af van:
  • de gebruikte woofer (formaat, rendement, frequentiekarakteristiek)
  • het gekozen type behuizing (gesloten, bassreflex, passieve radiator, open baffle, transmissielijn)
  • de gewenste afstemfrequentie en f3 (luister je naar synthbassen, pijporgels en wellicht soms een film, dan komt het begrip "diep" niet overeen met wat anders als diep wordt ervaren)
  • het formaat van de behuizing (zo groot als nodig, of kleiner met toepassing van correctie daarvoor)
  • de hardheid/openheid van de luisterruimte en de afmeting daarvan (65m² is alvast niet weinig om te vullen, en meer dan 1 woofer is aanbevelenswaardig)
  • het soort muziek en hoe hard jij vindt dat het moet kunnen spelen
Waar een woofer met een hoog rendement in een grote kast voldoende kan presteren met 60 Watt, kan 500 Watt voor een ander systeem minder toereikend zijn.

Mogelijk heb je al een woofer en behuizing in gedachte die aansluit bij je wensen, al had je dan waarschijnlijk meer informatie verstrekt. Zoniet, dan denk ik dat je beter de werkvolgorde omdraait, en eerst voor jezelf probeert duidelijk te krijgen wat voor subwoofersysteem er gaat komen. Daar kan dan een bijpassende versterker bij worden gekozen.

Tenzij je simpelweg kiest voor een zo groot mogelijke versterker, zodat je bij elke uitkomst over voldoende overhead beschikt.

Hoe wil je overigens gaan filteren? Passief, of actief? In dat laatste geval kan het handiger zijn om een versterker kiezen die is voorzien van DSP. En laat je de satellieten fullrange meespelen, of wil je ze niet liever wat ontlasten in het laagste bereik? Met name bij kleine satellieten in een ruimte van 65m² kan dat de vervorming aanzienlijk verminderen.
p_vervoort
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 13:39

Re: Hoeveel watt versterker voor subwoofer ??

Bericht door p_vervoort »

Dank voor info ... ik zal eens rondkijken op het forum en wat googelen ... denk aan 12 inch sub met peerless + Hypex .. of 2 subs ... Tip van Marcus !!

Peter
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Hoeveel watt versterker voor subwoofer ??

Bericht door Rizzo »

Je zit makkelijk op 400 watt per sub. Bij het ontwerpen van mijn cornerwoofers bleek uit de simulatie dat 180watt meer dan voldoende zou moeten zijn. Werkt op zich prima (UcD 180), maar de 400 watt klinkt echt beter. In het laag heb je niet snel te veel.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Hoeveel watt versterker voor subwoofer ??

Bericht door Lnsadnoh »

p_vervoort schreef:
Dank voor info ... ik zal eens rondkijken op het forum en wat googelen ... denk aan 12 inch sub met peerless + Hypex .. of 2 subs ... Tip van Marcus !!

Peter
Een zeer nette combi Peter!
Succes verzekerd. :goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”