Lijn trafo
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Lijn trafo
Hallo Forum leden,
Ben al heel lang in het bezit van twee lijntrafo`s TLL1/37 waar buiten een aantal nummers en cijfers niets op staat, kwam wel een artikel tegen waar deze trafo in genoemd werd. En hier een stukje tekst van het betreffende artikel.
De functies zijn ingebouwd in gestandaardiseerde modules op basis van 19-inch reksystemen die worden gebruikt op de fysica-afdeling van de Universiteit Utrecht. Jo herinnert zich het uitgebreide gebruik van speciaal gebouwde audio transformatoren (Hercules Radio TLL1 / 37) om de onderlinge verbinding van alle afzonderlijke studio's mogelijk te maken via kabels over lange afstanden. Het onderling verbonden Tuchel patchpaneel was te vinden in de keuken. Het voedingssysteem is ontworpen voor +/- 24 V (uiteindelijk +/- 30 V) vanwege de op transistor gebaseerde functies van functiemodules en vanwege de toepassing van versterkereenheden door Alisson.
Heeft iemand een idee over de aansluitingen, heb natuurlijk zelf wel wat metingen gedaan via toongenerator en scoop maar het wordt niet helemaal duidelijk.
Groet,
Pim
Ben al heel lang in het bezit van twee lijntrafo`s TLL1/37 waar buiten een aantal nummers en cijfers niets op staat, kwam wel een artikel tegen waar deze trafo in genoemd werd. En hier een stukje tekst van het betreffende artikel.
De functies zijn ingebouwd in gestandaardiseerde modules op basis van 19-inch reksystemen die worden gebruikt op de fysica-afdeling van de Universiteit Utrecht. Jo herinnert zich het uitgebreide gebruik van speciaal gebouwde audio transformatoren (Hercules Radio TLL1 / 37) om de onderlinge verbinding van alle afzonderlijke studio's mogelijk te maken via kabels over lange afstanden. Het onderling verbonden Tuchel patchpaneel was te vinden in de keuken. Het voedingssysteem is ontworpen voor +/- 24 V (uiteindelijk +/- 30 V) vanwege de op transistor gebaseerde functies van functiemodules en vanwege de toepassing van versterkereenheden door Alisson.
Heeft iemand een idee over de aansluitingen, heb natuurlijk zelf wel wat metingen gedaan via toongenerator en scoop maar het wordt niet helemaal duidelijk.
Groet,
Pim
Re: Lijn trafo
Dag Pim, wat is nu eigenlijk je vraag?
Lijntrafo's gebruik je bij mijn weten alleen voor galvanische scheiding van audiocircuits. Maar dat weet je ongetwijfeld. Zo gauw je een versterkingsfactor toepast, noem je ze step-uptrafo. Er zijn vast en zeker lijntrafo's gebouwd die één ingang en meerdere uitgangen hebben. Die van jou lijkt me ook van dat type.
Lijntrafo's gebruik je bij mijn weten alleen voor galvanische scheiding van audiocircuits. Maar dat weet je ongetwijfeld. Zo gauw je een versterkingsfactor toepast, noem je ze step-uptrafo. Er zijn vast en zeker lijntrafo's gebouwd die één ingang en meerdere uitgangen hebben. Die van jou lijkt me ook van dat type.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Lijn trafo
Hoi Markbakk,
De vraag was, weet iemand wat de aanduidingen op de trafo zijn.
Er staat P1-P2-P3-P4-S-S1-S2-M-H.
M: massa?.
S: signaal?
P; power?
Groet,
Pim
De vraag was, weet iemand wat de aanduidingen op de trafo zijn.
Er staat P1-P2-P3-P4-S-S1-S2-M-H.
M: massa?.
S: signaal?
P; power?
Groet,
Pim
Re: Lijn trafo
Zou zeggen S1-M(idden)-S2 voor secundair
en de Px tappen op de primaire met S of H een uiteinde (misschien S voor scherm)
Met een ohmmeter kijken wat aaneen zit en weerstandwaarden opgeven, geeft meer kijk op het ding.
Anne
en de Px tappen op de primaire met S of H een uiteinde (misschien S voor scherm)
Met een ohmmeter kijken wat aaneen zit en weerstandwaarden opgeven, geeft meer kijk op het ding.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Lijn trafo
Hoi Anne,
Ga ik even opschrijven wat ik meet, zie nog geen toepassing heb er twee.
Groet,
Pim
Ga ik even opschrijven wat ik meet, zie nog geen toepassing heb er twee.
Groet,
Pim
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Lijn trafo
De trafo op het plaatje lijkt sterk op de Lijntransformator die bij de NOS werd gebruikt, en die ook TLL1 heette.
Vermoedelijk is er een symmetrische primaire wikkeling P1-P2-H-P3-P4 met H (of M) als middenaftakking. Dan een symmetrische secundaire wikkeling S1-M ( of H) -S2
Of M aan de primaire of de secundaire is verbonden, blijkt met de ohmmeter.
De aansluiting S is een statisch scherm tussen primaire en secundaire. Met een toongenerator en een AC voltmeter kun je de wikkelverhoudingen bepalen uit de verschillende spanningen. Doe dat bij zeg 1V en 500Hz.
succes
Tom
Vermoedelijk is er een symmetrische primaire wikkeling P1-P2-H-P3-P4 met H (of M) als middenaftakking. Dan een symmetrische secundaire wikkeling S1-M ( of H) -S2
Of M aan de primaire of de secundaire is verbonden, blijkt met de ohmmeter.
De aansluiting S is een statisch scherm tussen primaire en secundaire. Met een toongenerator en een AC voltmeter kun je de wikkelverhoudingen bepalen uit de verschillende spanningen. Doe dat bij zeg 1V en 500Hz.
succes
Tom
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Lijn trafo
Hoi Tom,
Ik was er al een tijdje niet meer mee bezig, zal binnenkort die meting gaan doen.
Groet,
Pim
Ik was er al een tijdje niet meer mee bezig, zal binnenkort die meting gaan doen.
Groet,
Pim
