Nu ben ik toevallig bezig met verhuizen en de aankleding van de nieuwe woonkamer staat nog niet vast. Uiteraard staat er meubilair maar het plafond is hard en de vloer is van mooi parket wat ik liever niet met een kleed wil afdekken. Meer vitrage is wel een optie, maar helpt dat inderdaad spectaculair tegen staande golven? Wie heeft hier ervaringen mee?jeroen_d schreef:Heb ik ook niet in de huiskamer, daar heb je die ook niet nodig als je maar wel een paar gordijnen hebt hangen. Meubels, vloerkleed etc helpen ook. Vitrage doet wonderen.
Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Moderator: Beheerdersteam
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Akoestiek, doet vitrage wonderen?
In een topic elders op dit forum werd gesproken over bass-traps, waarbij o.a. dit was te lezen:
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Vitrage helpt om de galmtijd richting de 450ms te brengen zoals Linkwitz aanbeveelt. Ik kom wel eens in huiskamers waar het 800ms of meer is en dat is met geen enkele luidspreker prettig. Is ook niet fijn met bezoek, wordt een enorme kakofonie. Dus zorg dat je altijd wat aan je akoestiek doet.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Tegen staande golven in het laag doet vitrage weinig, daarvoor zit het te dicht op de muur.
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Wij hebben vrij met opzet behoorlijke dikke vitrage, ook tegen de inkijk. Maar ook een glaswand van vloer tot plafond en over de volle breedte van de kamer. Het doet wel iets aan de raamreflectie maar veel te weinig. Met de bassen doet het niets. Om het goed te doen zijn toch ook stevige velours gordijnen nodig.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Nou, dat laatste dacht ik dus ook altijd, vandaar mijn verbazing over de werking van vitrage in het citaat.
Voor de schuifpui hier zit 's avonds een velours gordijn maar overdag niets, dus vroeg ik me af of ik daar uitsluitend voor de akoestiek toch maar wat neer zou hangen.
Voor de schuifpui hier zit 's avonds een velours gordijn maar overdag niets, dus vroeg ik me af of ik daar uitsluitend voor de akoestiek toch maar wat neer zou hangen.
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Zware veloursgordijnen kunnen inderdaad ook een mooie verbetering geven. Maar zoals je zegt, heb je daar overdag niet veel aan.
Je zou ook eens kunnen kijken naar akoestische plafondpanelen. Heb hier eens hele mooie resultaten mee gehoord, waar een aantal panelen de akoestiek aanzienlijk verbeterden. Naast muzikale verbetering werd de ruimte een stuk prettiger als leefruimte. Daarbij hoeft dit zeker geen afbraak te doen aan het uiterlijk van de ruimte.
Je zou ook eens kunnen kijken naar akoestische plafondpanelen. Heb hier eens hele mooie resultaten mee gehoord, waar een aantal panelen de akoestiek aanzienlijk verbeterden. Naast muzikale verbetering werd de ruimte een stuk prettiger als leefruimte. Daarbij hoeft dit zeker geen afbraak te doen aan het uiterlijk van de ruimte.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Akoestische plafondpanelen zijn ongetwijfeld een uitstekende oplossing, er hangt echter wel een navenant prijskaartje aan als ze ook enigszins mooi en bij het interieur passend moeten zijn. Vandaar dat het voordelige vitrage-idee de aandacht trok, dat heb ik nog liggen uit de vorige woning.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Zo heel duur zijn ze niet, zeker als je een standaard maat kiest. Kijk maar eens bij easy akoestiek in De Meern
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
De persoon (van ander forum overigens) die ik destijds mee heb geholpen met zijn akoestiek heeft uiteindelijk panelen besteld bij allkoestiek. Prijs (voor 3 panelen) viel mij absoluut niet tegen. Resultaat wat er uiteindelijk mee is behaald al helemaal niet.
Keuze toen ging overigens tussen investering in akoestiek of een betere voeding voor zijn versterker (Naim). Verschil tussen voedingen was minimaal, dit in tegenstelling tot resultaat door aanpassingen in akoestiek
.
Keuze toen ging overigens tussen investering in akoestiek of een betere voeding voor zijn versterker (Naim). Verschil tussen voedingen was minimaal, dit in tegenstelling tot resultaat door aanpassingen in akoestiek
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Bedankt voor de tips, ik zal eens bij beide firma's op de site kijken. Overigens komen er al wel wat dempingspanelen die ik van iemand ga overnemen, die zijn echter bestemd voor minder zichtbare plaatsen.
Het belang van een goede akoestiek mag inderdaad niet onderschat worden, op de bijeenkomst in Hengelo werd dat bijvoorbeeld ook weer eens duidelijk tijdens de demo van Jerry waar de laagweergave serieuze problemen opleverde.
Het belang van een goede akoestiek mag inderdaad niet onderschat worden, op de bijeenkomst in Hengelo werd dat bijvoorbeeld ook weer eens duidelijk tijdens de demo van Jerry waar de laagweergave serieuze problemen opleverde.
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Laatste kan ik zeker onderschrijven. In onze vorige woning hadden we een "harde" ruimte en niet symmetrische opstelling van de speakers. Hierin heel lang (10 jaar) aan het experimenteren geweest om e.e.a. naar een beter niveau te krijgen. Met diverse akoestische aanpassingen wel verbeteringen kunnen doorvoeren, echter bleef het behelpen.VintageHarry schreef:Het belang van een goede akoestiek mag inderdaad niet onderschat worden, op de bijeenkomst in Hengelo werd dat bijvoorbeeld ook weer eens duidelijk tijdens de demo van Jerry waar de laagweergave serieuze problemen opleverde.
In de nieuwe woning is de nieuwe luisterruimte / woonkamer vanaf begin opgebouwd zodat een symmetrische opstelling kan worden bereikt en de speakers plus luisterplek voldoende ruimte hebben rondom. Tevens via gordijnen en akoestisch plafond voldoende demping voorzien.
Op basis van de eerste opstelling klonk dezelfde set in de nieuwe woning al zoveel beter als in de oude. Na optimalisatie ging het al snel veel verder als wat ooit in de oude ruimte mogelijk zou zijn geweest.
Moraal van het verhaal: liever een middelmatige set in een goede ruimte, dan een goede set in een middelmatige ruimte.
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Vitrage doet natuurlijk wel iets, en meer/velours doet meer, maar het zijn als het ware a-specifieke benaderingen waarbij je niet zonder kennis van de situatie kunt zeggen of het specifiek helpt met probleemgebied, of genoeg doet. Als ik lees wat er uiteindelijk nodig is aan speciaal gemaakte dempingspanelen van steenwol, dan is dat altijd minder dan ik had verwacht. Vierkante meters vitrage of gordijn had niet hetzelfde gedaan.
Mijn grote verbazing was een groot dressoir van losse kasten die op verschillende dieptes en hoogtes tegen de achterwand kwamen. Verder een harde kast, maar de meeste galm in de kamer was weg. Er bleef een nare nazinger over ergens in het middengebied, uiteindelijk bleek beperken van verticale afstraling daarvoor de oplossing (laminaat zonder kleedje en betonplafond). Ik merk het nu niet of ik gordijnen open of dicht heb. Ik merk wel verschil als ik nog een kussen achter mijn hoofd op de bank zet, de achterwand zou nog gedempt kunnen worden, maar het is lang niet genoeg om voor in actie te komen.
Ik zou de topics over experimenten met die dempingspanelen eens nalezen en met hetzelfde oog naar je luisterruimte kijken. Misschien is er veel minder nodig dan je denkt.
Mijn grote verbazing was een groot dressoir van losse kasten die op verschillende dieptes en hoogtes tegen de achterwand kwamen. Verder een harde kast, maar de meeste galm in de kamer was weg. Er bleef een nare nazinger over ergens in het middengebied, uiteindelijk bleek beperken van verticale afstraling daarvoor de oplossing (laminaat zonder kleedje en betonplafond). Ik merk het nu niet of ik gordijnen open of dicht heb. Ik merk wel verschil als ik nog een kussen achter mijn hoofd op de bank zet, de achterwand zou nog gedempt kunnen worden, maar het is lang niet genoeg om voor in actie te komen.
Ik zou de topics over experimenten met die dempingspanelen eens nalezen en met hetzelfde oog naar je luisterruimte kijken. Misschien is er veel minder nodig dan je denkt.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Het kan ook minder ingrijpend. Plaats een boekenkast achter de luisterpositie, zet de boeken allemaal ongelijk neer en je hebt een pracht van een demper die nog intellectualiteit uitstraalt ook.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Dat zijn interessante oplossingen, zowel de losse kasten als de boekenkast! Recht achter mijn luisterpositie zit echter een groot raam (schuifpui) en om daar nou een kast voor te zetten...
. Wanneer de velours gordijnen dichtzitten helpt dat wel wat maar dan is het meteen ook erg donker, weinig ramen verder. Dus ik moet toch wat anders bedenken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Hebben hier glas over de lengte van de woonkamer, galmerdegalm. Vitrage doet niet zoveel, dikke veloursgordijnen deste meer.
Vorig jaar op de XFi hebben we nog een lezing bijgewoond over akoestiek, daar werd ook de boekenkast truuk aangeraden.
Vorig jaar op de XFi hebben we nog een lezing bijgewoond over akoestiek, daar werd ook de boekenkast truuk aangeraden.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Je woonkamer omdraaien en dan alsnog die boekenkast bouwen? Dan heb je meer uitzicht ook... Glas direct achter je is tamelijk rampzalig voor je geluid.VintageHarry schreef:Dat zijn interessante oplossingen, zowel de losse kasten als de boekenkast! Recht achter mijn luisterpositie zit echter een groot raam (schuifpui) en om daar nou een kast voor te zetten.... Wanneer de velours gordijnen dichtzitten helpt dat wel wat maar dan is het meteen ook erg donker, weinig ramen verder. Dus ik moet toch wat anders bedenken.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Helpt niet, aan de tegenovergestelde zijde zit ook een raam.... En overdwars is de kamer te smal. Overigens zit het glas niet pal achter me, daar zit nog zo'n twee meter tussen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Wat verplaatsbare panelen die je alleen neerzet bij echt luisteren, en op kan bergen de rest van de tijd, is dat geen optie?
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Dat is vooral een hoop gedoe.Henkjan schreef:Wat verplaatsbare panelen die je alleen neerzet bij echt luisteren, en op kan bergen de rest van de tijd, is dat geen optie?
Hier levert de kamerindeling ook een drama met de akoestiek om dat echt goed te krijgen. Daar heb ik mij maar bij neergelegd. Scheelt een hoop zorgen, tijd en geld. De muziek is er uiteindelijk niet minder om.
Een flinke en welgevulde boekenkast achter de luisterplaats als diffuser scheelt al heel veel. Dat hoeft niet zoveel te kosten, ik heb gewoon 6 van die goedkope Gamma dingen van 15 euries aan elkaar en tegen de muur geschroefd. Je moet er wel voldoende vulling voor hebben, dat wel
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Een verplaatsbaar dempingspaneel direct achter de luisterstoel is wel iets wat al bij me opgekomen was. Maar eerst wil ik toch proberen of het op andere wijze lukt, waarbij de woonkamer er als een woonkamer blijft uitzien
Perfectie is zeker niet het streven maar enige verbetering zou wel fijn zijn.
In hoeverre extra demping op de vloer, het plafond of de wanden voldoende compensatie vormt voor het glas weet ik niet, in akoestiek heb ik me nog niet serieus hoeven verdiepen. Mijn vorige woonkamer was aanmerkelijk kleiner, daar stond het zo vol dat je vanzelf dat "boekenkast-effect" kreeg.....
In hoeverre extra demping op de vloer, het plafond of de wanden voldoende compensatie vormt voor het glas weet ik niet, in akoestiek heb ik me nog niet serieus hoeven verdiepen. Mijn vorige woonkamer was aanmerkelijk kleiner, daar stond het zo vol dat je vanzelf dat "boekenkast-effect" kreeg.....
-
arendjan1978
- Ook commercieel actief
- Berichten: 2
- Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 16:34
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Mocht je weinig willen uitgeven aan akoestische panelen, dan kun je ze altijd zelf bouwen.
Hier een handige DIY pagina met stap voor stap uitgelegd hoe het moet. Geschikt voor zowel aan de muur als het plafond. En je hoeft er niet eens heel handig voor te zijn
https://akoestiekopwerk.nl/akoestisch-p ... elf-maken/
Hier een handige DIY pagina met stap voor stap uitgelegd hoe het moet. Geschikt voor zowel aan de muur als het plafond. En je hoeft er niet eens heel handig voor te zijn
https://akoestiekopwerk.nl/akoestisch-p ... elf-maken/
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Akoestiek, doet vitrage wonderen?
Hee, dat is een leuke tip, bedankt! Het bouwen van zo'n paneel is niet zo moeilijk maar deze firma levert ook "akoestisch fotodoek" en dat kende ik nog niet. Zoiets maakt het in een huiskamer beter bruikbaar.
