Het heeft een tijd geduurd maar de nieuwe phonotrap is eindelijk af.
De opzet is gebaseerd op een passieve RIAA (d.m.v. spoelen) ingeklemd tussen 2 triodes. De eerste triode is een 6C45; de tweede triode is een ECC2000. De spoelen komen van Silvercore; fraai spul.
De behuizing is een left-over van een EL82 monobak. De ene monobak is wakker geworden als een SPUD 6C45 PP versterker en ik had dus nog het andere chassis staan waar ik de voeding echt zeer gelukt/geslaagd van vond. En die is nu omgezet naar deze RIAA met een seperate voeding waarvan de DC-lijnen netjes door een der holle pijpen binnenkomt; zie foto's.
De originele opzet van Silvercore is met een pentode als eerste trap. Dat maakt het geheel veeeeeeel makkelijker in te stellen maar ik heb liever een echte triode. Dat is dus uiteindelijk gelukt.
Het gebeuren staat nu lekker naast de overmaatste draaitafel en maakt lekker muziek.
En nog maar heel even want niets mis met deze draaitafel maar er komt iets anders. Bijna zonde maar deze draaitafel gaat in de verkoop (incl 18" arm) om ruimte te maken voor een ECHT grote draaitafel waar deze 50 cm schijf eenvoudig bij verbleekt.
Wordt een eigen topic........
Met muzikale groet,
Reinout
RIAA-XLC
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: RIAA-XLC
Waanzinnige setup. Wauw
In zou ook wel erg geïnteresseerd zijn in een schema.
Heb je een MC element en gebruik je een step-up of versterken de buizen het gehele signaal?
In zou ook wel erg geïnteresseerd zijn in een schema.
Heb je een MC element en gebruik je een step-up of versterken de buizen het gehele signaal?
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: RIAA-XLC
Goedemiddag zelfbouwforum,
schema volgt als ik een mooi iets ervan getekend heb. Ik doe alles nog lekker ouderwets met potlood en liniaal. Sorry maar ik snap geen bal van computertekeningen; alleen maar vreselijk frustrerend om een uur te werken en spontaan ergens alles kwijt te zijn.....in ieder geval niet meer voor mij vindbaar want de computer/programma heeft weer slim meegedacht en mijn werk onvindbaar gemaakt.
Nadeel van ouderwets werken is dat het tijd kost om het netjes te doen; en dat heb ik nu even niet. Volgt dus.
Ik draai met een Van Den Hul Colibri; fijn MC-element. Op de phonotrap zitten MC-trafo's om die eerste factor 10 al te krijgen.
Eigenlijk heb ik een Colibri XCP (koperspoeltjes) een een XGP (goudspoeltjes); beiden heerlijk. Fotootjes gevoegd. Wel gruwelijk open elementen en geen stylusguard dus je hebt een vaste hand nodig bij het inbouwen.
Een van deze Colibri's denk ik te houden bij de nieuwe draaitafel. De andere gaat in de verkoop met de 18" arm en 50 cm plateau.
Normaal ? Ach.....sommigen gaan helemaal los met hun auto. En dat is bij mij echt niet meer dan een vervoermiddel van A naar B.
Met muzikale groet,
Reinout
schema volgt als ik een mooi iets ervan getekend heb. Ik doe alles nog lekker ouderwets met potlood en liniaal. Sorry maar ik snap geen bal van computertekeningen; alleen maar vreselijk frustrerend om een uur te werken en spontaan ergens alles kwijt te zijn.....in ieder geval niet meer voor mij vindbaar want de computer/programma heeft weer slim meegedacht en mijn werk onvindbaar gemaakt.
Nadeel van ouderwets werken is dat het tijd kost om het netjes te doen; en dat heb ik nu even niet. Volgt dus.
Ik draai met een Van Den Hul Colibri; fijn MC-element. Op de phonotrap zitten MC-trafo's om die eerste factor 10 al te krijgen.
Eigenlijk heb ik een Colibri XCP (koperspoeltjes) een een XGP (goudspoeltjes); beiden heerlijk. Fotootjes gevoegd. Wel gruwelijk open elementen en geen stylusguard dus je hebt een vaste hand nodig bij het inbouwen.
Een van deze Colibri's denk ik te houden bij de nieuwe draaitafel. De andere gaat in de verkoop met de 18" arm en 50 cm plateau.
Normaal ? Ach.....sommigen gaan helemaal los met hun auto. En dat is bij mij echt niet meer dan een vervoermiddel van A naar B.
Met muzikale groet,
Reinout
