Veelal uit Oost Europa . Daar wordt melding gemaakt van bijv een L3.
Nu heb ik zelf een lafayette T 15 En ja, die kan je vertellen dat een buis dood is.
En toont immer een "emissie van 60 a 70 % Waarbij de meter "good"aangeeft in het groene bereik.
Maar als tie dood is in de versterker weet je t ook. nl geen geluid.
Maar op gitaarfora lees ik toch her en der dat de beleving achteruit gaat, dat het levenloos gaat klinken en voor el34 zelfs dat het volume vanzelf gaat veranderen als kenmerken van slijtage. Want dat willen we natuurlijk weten. Kan deze buis bog of is het eentje voor.. ehr de kliko.
Laatst per ongeluk een el84 in de socket voor een ez81 gestoken. Ik ging de B+ meten. De meter loopt langzaam op, en dan ineens niks. millivolts bereik. Ik zet de versterker uit. Voor de zekerheid de buizen getest. Nu was ik er onderhand achter wat ik had gedaan. Versterker stond half van me gekeerd , verticaal, en ik was er blijkbaar niet helemaal bij, bij t inprikken....
Maar buiten dat de el84 was overleden was er gelukkig niets gebeurd. (Zo leer je weer eens wat)
Vraag is eigenlijk welke meters geven betrouwbare resultaten ? Afgezien van onbetrouwbare verkopers.
Ik heb het idee dat ik eigenlijk best wel een zootje versleten buizen heb liggen via de goedkoop = rommel theorie.
En als noob een makkelijke vraag ; kan je geen buizentestertje bouwen, zeg voor een type buis?
Met een Aperemetertje erin ? Vaak liggen buizen al lang op de plank voordat je ze gebruikt en laten testen is vaak een kwart van de prijs
Daarentegen is de aanschaf van een echte tester voor een halve noob natuurlijk ook echt niet te verantwoorden.
En daaruit volgende vragen ; Wat zijn betrouwbare adverteerders bijv op MP? voor niet nieuw maar wel goed.
Buizenverkopers op t forum?
