Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door matjans »

Versterker:

gainclone kan prima, maar levert ook wel wat gelazer op met radio als je geen volledig geisoleerd kastje neemt en een goeie print (ja, ervaring). Met voeding erbij telt het wel op. De TA2024 (beroemd van de kratradio's) met een pot ervoor in een alu hammond kastje voldoet verbazingwekkend lekker. Ziet er ook nog cute uit :)
IMG_20150929_200941.jpg
hier voor een tientje of als je meer geduld hebt bijvoorbeeld hier op ebay voor nog geen 5 ekkies. inclusief verzending :)

hammond kastje bij RS, Conrad oid voor ~15-20 eu en een alps mini pot voor een paar euri kom je een end mee. Voor minder dan 50e ben je klaar.

Papaleo's Inimini of mimo, ook minder dan 250 (al helemaal met de dayton klein die ik heb gebruikt) en een iets simpeler filter ? (misschien niet helemaal eerlijk, ik had alles al liggen behalve het filter).
IMG_20150908_190957.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door markbakk »

Zou een 4780 bouwen. Ga je jaren mee doen, die IC's zijn zo goed, beter is stukken duurder. Je kastje is sowieso de bottleneck qua kosten (zo lang je de ringkern van MP haalt).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door ray5150 »

markbakk schreef:
Zou een 4780 bouwen. Ga je jaren mee doen, die IC's zijn zo goed, beter is stukken duurder. Je kastje is sowieso de bottleneck qua kosten (zo lang je de ringkern van MP haalt).
+1

Voor een goedkope kast kun je ook bij de kringloop terecht, of hiero : http://eltim.eu/index.php?item=&action= ... 32&lang=NL
De Baco heeft ook nog wel eens partijen ringkernen voor leuke prijzen :
http://www.baco-army-goods.nl/component ... toren.html
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Gideon1990 »

Veel dank voor de suggesties voor de behuizingen, allerlei leuke en voordelige kastjes, zeker als je ziet hoe mooi ze zijn.

De speakers in het plaatje van Matjans had ik al gezien en ze zijn waanzinnig mooi, maar om nou direct voor een gebogen behuizing te gaan... misschien toch wat hoog gegrepen.

Heeft iemand trouwens ervaring met geregelde voedingen voor een gainclone, Heb namelijk nog samples liggen van de LT1083...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door ray5150 »

Dat word over het algemeen afgeraden voor eindversterkers.
Het beste werkt nog altijd een trafo+brugcel, en wat dikke elco's.
Of het moeten de schakelende voedingen zijn van een zeker bedrijf uit Groningen, die zijn specifiek bedoeld om eindversterkers van hoogwaardig sap te voorzien, maar zwaar overkill voor een chip versterker.
Ook qua prijs.
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Gideon1990 »

De LT1083 betreft een lineaire regelaar die tot 7.5 ampere kan regelen, geen maffe schakel toestanden hoor :)

http://www.linear.com/product/LT1083

Het zou met een dergelijke regelaar en twee transistors mogelijk zijn om een soort beveiliging in te bouwen die de hele voeding uitschakelt wanneer er een rail van je versterker zou wegvallen. Ik meen dat elektuur ooit een dergelijke schakeling heeft toegepast in een of andere versterker.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Chris_T »

Dat is de reden ook niet ;).
Regelaars kunnen niet genoeg piekvermogen leveren op het moment dat het nodig is.
Resultaat -> mat geluid waarbij de bas niet los wilt komen.

Een uitzondering zijn klasse A versterkers die constant stroom trekken.
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Gideon1990 »

oke :)

Agjah hoe groot is ook de kans dat je voeding enkelzijdig wegvalt :think:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Chris_T »

Vrijwel nil, zeker met zo'n simpele trafo+brugcel voeding.

Waarom zou je de versterker beveiligen tegen het wegvallen van de voeding?
Geen voeding = geen versterking.

Er bestaat wel zoiets als een DC beveiliging voor luidsprekers, maar om eerlijk te zijn is dat ook overbodig.
Of je moet een kostbaar waardevol setje hebben staan.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door matjans »

Chris_T schreef:
Regelaars kunnen niet genoeg piekvermogen leveren op het moment dat het nodig is.
7A is niet niks, dat stook je niet zomaar op. Met een beetje (snelle, iets van Panasonic FC achtige) set condensatoren vang je dat prima op, al helemaal als je geen 2-ohms speakers hebt.
Deze meneer is er erg tevreden over

't is meer de vraag wat je er mee wint t.o.v. hogere bouwkosten, hoger stroomverbruik - en dus meer warmte verstoken en misschien zelfs wel een groter kastje nodig.
Ik heb ze altijd ongereguleerd gebouwd (3875, 3886, 4780), maar je moet wel een goede voeding bouwen, de kwaliteit van de voeding heeft zeer zeker impact op geluidskwaliteit!
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Chris_T »

Tja, ik zeg ook niet dat het weinig is. Dat is ook niet het punt.
Het probleem van een regelaar is gewoon dat deze niet snel genoeg is.
Daar zal een kwaliteit low esr condensator weinig aan veranderen.

De belasting van een luidspreker is verder niet fijn voor een versterker.
Dat is geen pure weerstand, maar variërend capacitief en inductief.
Mijn ervaring is dat een versterker met een flinke ongeregelde lineaire voeding hier makkelijker mee overweg kan.
Het klinkt dan gewoon meer 'vanzelfsprekend/niet gestrest/rustig'.
De diepte in het geluidsbeeld neemt vaak ook toe.

Ik ben het verder met je eens dat een goede voeding van groot belang is voor de geluidskwaliteit :).
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Gideon1990 »

Oke met wat vertraging is het project dan toch begonnen!
De eerste kast ligt te drogen en ik wilde net aan het filter beginnen maar ik kwam erachter dat de 270 uH spoel lijkt te missen. Is die vergeten of is er een gewijzigd filter gekomen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Henkjan »

:foto:
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Gideon1990 »

eerste gaten gezaagd
eerste gaten gezaagd
pluggen zetten
pluggen zetten
en nu drogen maar!
en nu drogen maar!
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Gideon1990 »

ohja, we gaan hem lekker op spikes zetten ;)
ohja, we gaan hem lekker op spikes zetten ;)
Ik heb Rumoh maar eens even een mail gestuurd over de 270 uH spoel, maar het lijkt erop dat er iets ontbreekt want ik kom hem bij alle andere bouwverslagen gewoon tegen.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Archie »

Goed bezig! Nog ff en dan speel je de lente tegemoet -:)
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Gideon1990 »

Rudy heeft me gemaild dat de spoelen inderdaad misten, die zitten op de post :)
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Gideon1990 »

Klemmen eraf
Klemmen eraf
IMG-20180218-WA0002.jpg
Tjah en nu moeten we even geduld gaan hebben want ik ben dat ding bij een vriend van me aan het maken aangezien ik geen tuin ofzo heb waar ik veel stof kan maken (zonder dan mn vriendin me iets aandoet).

En ik bedacht me net dat we misschien niet heel goed hebben nagedacht over de boven en onderkant, lijmklemmen zijn denk ik niet lang genoeg maar dat moet op te lossen zijn met 2 draadstangen en een paar moeren
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door SARK »

Een stapel boeken + een kratje bier werkt ook prima hoor.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Walt »

De benodigde persdruk voor houtlijm is iets van 2 tot 5 kg per vierkante centimeter, dus dan wel een hele hoge stapel boeken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door pappaleo »

Of de vrachtwagen van Sander1238 :mrgreen:
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Gideon1990 »

Ja we hebben de klemmen toch wel stevig moeten aandraaien om alles sluitend te krijgen, maar we hadden ook wel erg veel pluggen erin gezet. Misschien was een plug per 10 cm ietwat overdreven :mrgreen:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door SARK »

Je kunt ook de schroefmethode gebruiken .... lijm erop, dunne schroeven gerbuiken om de boel aan te klemmen (wel voorboren!), na het drogen de schroeven eruit halen en vullen, een dun plaatje mdf als afwerking en klaar is klara. Heb je een bovenfrees?
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Gideon1990 »

Helaas niet, dus de tweeter zal opbouw moeten worden en de kantjes, tjah dat gaat flink wat schuurwerk zijn
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door SARK »

Poeh hé ... dat wordt een redelijke k*tklus om zonder frees bijvoorbeeld de voorzijde een beetje strak te krijgen (de overstaande randen). Waar woon je eigenlijk, misschien is er iemand die bij je in de buurt woont waar je een frees kan lenen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”