zelf smd pcb's maken
Moderator: Beheerdersteam
Re: zelf smd pcb's maken
Is al vrij oud. Moet je ook een pick-and-place machine hebben en reflow oven. Als je al een CNC machientje hebt is zoiets voor onder de 100 euries wel zelf te bouwen. Meer dan perslucht, een pneumatisch ventiel en wat klein grut van de Chinees heb je dan niet nodig
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: zelf smd pcb's maken
Leuke suggestie, maar achterhaald. De prijs van US $ 5,- per print is zelfs duur vergeleken met huidige China prijzen. Blijft het voordeel over van de korte lead time, maar als je er geld tegenaan gooit kun je binnen 2 dagen een print thuis hebben. En geld kost deze machine ook, onderhoud, cartridges, etc.
En je kunt niet doormetaliseren, geen goede through (via)holes, etc. Daarnaast ben je beperkt met je lagen, max 2 laags.
Voor de hobby dan? Wordt een moeilijk verhaal voor US $ 3.500,-.
En je kunt niet doormetaliseren, geen goede through (via)holes, etc. Daarnaast ben je beperkt met je lagen, max 2 laags.
Voor de hobby dan? Wordt een moeilijk verhaal voor US $ 3.500,-.
Re: zelf smd pcb's maken
Ha, ha, en dan een dag insteltijd voor 1 printje. Of ga je een fabriekje beginnen? Kun je die brug van vorig jaar niet ombouwen?
Dit is meer vanuit de "Gisteren klaar" mentaliteit. Leidt meestal tot over 2 maanden resultaat
China prototyping kost je 2 a 3 dagen. T.o.v. het PCB ontwerp zelf is dat niks. Dat calculeer je in als het goed is. Op mijn werk mag ik zelf geen footprints maken i.v.b met consistentie. Dat doet een specialist op dat gebied. Een nieuwe footprint kost mij dan een aantal dagen. Moet ik ook goed plannen. Kost dus wel extra tijd maar die win je dik terug met betrouwbaarheid.
Dit is meer vanuit de "Gisteren klaar" mentaliteit. Leidt meestal tot over 2 maanden resultaat
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: zelf smd pcb's maken
Hebben we eigenlijk al ergens een "how to" smd solderen. Heb net twee pcb tjes gekocht waar een paar LT3045's op moeten worden gesoldeerd en nog wat smd C's enzo... Heb het in het verleden wel eens gedaan maar die chipjes vereisen net even wat meer aandacht dan gewone smd onderdeeltjes.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: zelf smd pcb's maken
Die LT, MSOP, 0.65mm pitch? Als je een boutje hebt met een fijne punt zo solderen. Andere beproefde methode is een reepje tin over de pootjes leggen, sluiting, en dan met soldeer litze de overbodige tin weghalen. Met beleid, zodat de tin tussen pootjes en padjes blijft zitten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: zelf smd pcb's maken
Wat een lullig groot ding! Ben nu bezig met een print waar een 36 pins BGA chipje op komt met een pitch van 0,5.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: zelf smd pcb's maken
Ja volgens mij is hem dat. Als ik me niet vergis heb ik jouw methode in het verleden ook zo toegepast...Barry2001 schreef:Die LT, MSOP, 0.65mm pitch? Als je een boutje hebt met een fijne punt zo solderen. Andere beproefde methode is een reepje tin over de pootjes leggen, sluiting, en dan met soldeer litze de overbodige tin weghalen. Met beleid, zodat de tin tussen pootjes en padjes blijft zitten.
Knipsel.JPG
Re: zelf smd pcb's maken
Zo, da's serieus klein spul. je had daar toch ook zo'n oventje voor ?ds23man schreef:Wat een lullig groot ding! Ben nu bezig met een print waar een 36 pins BGA chipje op komt met een pitch van 0,5.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: zelf smd pcb's maken
Bijbehorende eeprom is een 4 pins BGA met de afmetingen van 0,8 x 0,8mm.......................
Re: zelf smd pcb's maken
'Tis meer een kwestie van schaal Ray. Met de juiste tools is daar ook niks aan. Je moet er maar lol in hebben. SMD is leuk en geeft veel meer mogelijkheden maar er is een grens waar de lol er af gaat voor de hobby...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: zelf smd pcb's maken
BGA is 1 van de eenvoudigst plaatsbare componenten; die 'zet' zichzelf door de meerdere padjes die bijna altijd symmetrisch
zijn zichzelf goed. Natuurlijk wel een oven nodig. Moet je wel aardig verklooien wil dat fout gaan.
Het is met BGA's wel zo dat als de pitch kleiner is dan 0.65mm, en je niet rechtstreeks naar buiten kunt routen je iets met blind/buried via's moet gaan doen. Kan een obstakel voor hobbyprinten zijn.
zijn zichzelf goed. Natuurlijk wel een oven nodig. Moet je wel aardig verklooien wil dat fout gaan.
Het is met BGA's wel zo dat als de pitch kleiner is dan 0.65mm, en je niet rechtstreeks naar buiten kunt routen je iets met blind/buried via's moet gaan doen. Kan een obstakel voor hobbyprinten zijn.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: zelf smd pcb's maken
De bga waar ik mee bezig ben heeft in het midden 6 pinnen minder, daardoor kan ik net 6 0.4mm via's kwijt die ik nodig heb.
https://www.multi-circuit-boards.eu/en/index.html
https://www.multi-circuit-boards.eu/en/index.html
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: zelf smd pcb's maken
0.4mm is het padje? Mooi klein, kan ook niet iedere pcb bakker. En de rij balletjes ernaast, hoe route je die naar buiten, of zijn dat maar 2 rijen en hoeft dat niet? (typische KiCad net aanduiding trouwens
)
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: zelf smd pcb's maken
De buitenste rij gaat gewoon naar buiten. Gelukkig kan ik me redden met slecht 6 aansluitingen van de binnenste rij. Wordt een 4 laags printje trouwens van 2,5x2,5cm.
