Kan ie wel gelijk zijn versterker aan een scheidingstrafo hangen. Kan ie die scoop laten zitten. Sorry, Leeuwarden misschien kun je nog iets met die scoop met je OB's straks?ds23man schreef:Wel even je scoop aan een scheidingstrafo hangen uiteraard.![]()
![]()
Extreem gewichtige klasse A
Moderator: Beheerdersteam
Re: Extreem gewichtige klasse A
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Extreem gewichtige klasse A
Nog even bij de lader van de keukenmachine meter op een gevoeliger bereik.
Als ik de meetstekker van de meetbrugje lostrek staat de meter direct op 0,000 volt.
Groet,
Pim
Als ik de meetstekker van de meetbrugje lostrek staat de meter direct op 0,000 volt.
Groet,
Pim
Re: Extreem gewichtige klasse A
't Ja, als je niet wil weten wat de meter aangeeft bij 1,5V= op 't netPimDriessen schreef:Hoi Anne,
Zullen we dat overlaten aan Mythbusters![]()
Groet,
Pim
De test kan ook met een scheidingstrafo, wel zo veilig.
Anne
Re: Extreem gewichtige klasse A
Mwah dat hippie gedoe, als clock is toch fancier:Leeuwarden schreef:Nah, gebruik hem wel als lavalamp...
Maareh veder toch duidelijk, Pim meet geen DC. Maar die heeft ook geen brommende trafo's. Nu Co nog en dan weten we beter wat we tegen Co moeten aan forummen
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Extreem gewichtige klasse A
Wel daar kan ik kort over zijn. DC-blokker volgens het schema gemaakt. Resultaat: geen verschil. Pjotr heeft waarschijnlijk gelijk. Eén van de trafo’s bromt ook duidelijk harder dan de andere.Nu Co nog en dan weten we beter wat we tegen Co moeten aan forummen![]()
Co
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Extreem gewichtige klasse A
Hoi Co,
Heb jij de trafo`s weleens gemeten aan de 220 volt met een paar weerstanden secundair om de stroom te meten die wordt getrokken in de versterker.
Dan kan je in ieder geval bepalen of de trafo`s dan ook brommen.
Groet,
Pim
Heb jij de trafo`s weleens gemeten aan de 220 volt met een paar weerstanden secundair om de stroom te meten die wordt getrokken in de versterker.
Dan kan je in ieder geval bepalen of de trafo`s dan ook brommen.
Groet,
Pim
Re: Extreem gewichtige klasse A
Heeft het zin om hierover je beklag te doen bij de fabrikant/importeur ?cve schreef:Pjotr heeft waarschijnlijk gelijk. Eén van de trafo’s bromt ook duidelijk harder dan de andere.
Eigenlijk zou je dan voor de zekerheid het eerst met een andere trafo moeten proberen.
Re: Extreem gewichtige klasse A
Wat een gedoe, kun je daar niet even een simulatie van draaien ?PimDriessen schreef:Heb jij de trafo`s weleens gemeten aan de 220 volt met een paar weerstanden secundair om de stroom te meten die wordt getrokken in de versterker.
Dan kan je in ieder geval bepalen of de trafo`s dan ook brommen.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Extreem gewichtige klasse A
Hoi Co,SSassen schreef:Heb je wat dikke (10W) oid. laagohmige weerstanden liggen? Denk aan 10R ofzo? Sluit die eens aan ipv. de eindtrap, dan zouden de trafo's ook moeten brommen. Immers uit R=V/I volgt voor 10=pakweg 25/10=2.5A, vrijwel gelijk aan de ruststroom van de versterker. Dus per voedingsrail één 10R weerstand gebruiken.cve schreef:De fases van de trafo wikkelingen heb ik vooraf en achteraf gecheckt, die zijn correct. Het brommen treedt alleen op als de versterkermodule is aangesloten. Alleen de gelijkrichters en de voeding geven geen brom.
De L1/R6 zitten correct zoals je in je update liet weten!
Co
Zie dat Sander deze suggestie al eerder heeft voorgesteld, heb je dat toen nog geprobeerd ?.
Groet,
Pim
Re: Extreem gewichtige klasse A
Zoiets ?ray5150 schreef:Wat een gedoe, kun je daar niet even een simulatie van draaien ?
Re: Extreem gewichtige klasse A
PimDriessen schreef:Hoi Co,SSassen schreef:Heb je wat dikke (10W) oid. laagohmige weerstanden liggen? Denk aan 10R ofzo? Sluit die eens aan ipv. de eindtrap, dan zouden de trafo's ook moeten brommen. Immers uit R=V/I volgt voor 10=pakweg 25/10=2.5A, vrijwel gelijk aan de ruststroom van de versterker. Dus per voedingsrail één 10R weerstand gebruiken.cve schreef:De fases van de trafo wikkelingen heb ik vooraf en achteraf gecheckt, die zijn correct. Het brommen treedt alleen op als de versterkermodule is aangesloten. Alleen de gelijkrichters en de voeding geven geen brom.
De L1/R6 zitten correct zoals je in je update liet weten!
Co
Zie dat Sander deze suggestie al eerder heeft voorgesteld, heb je dat toen nog geprobeerd ?.
Groet,
Pim
Nee, nog niet gedaan. In het weekend maar eens doen. De weerstanden heb ik al wel liggen.
Co, bromt nog wat na.....
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Extreem gewichtige klasse A
Hoi Co,cve schreef:Soms kun je zo aan je zelf twijfelen.Sluit je de trafo's aan, prik erop, en dan meet je 56 Volt ipv. de te verwachten 26 Volt. Dan kijk je dus raar op, zelfs ik.
![]()
Blijkt de fabrikant de stickers op de verkeerde trafo's te hebben geplakt. Je moet ook echt alles controleren. Waar 40 op staat is 18 en vice versa. Gelukkig geen kwalijke gevolgen.
Controle
Heb je toen alleen de trafo`s aangesloten, of heb je de voeding er aangehangen ?
Groet,
Pim
Re: Extreem gewichtige klasse A
De voeding er meteen op aangesloten. Ik meet echter geen verschillen tussen de beide. Althans toen niet.
Co
Co
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Extreem gewichtige klasse A
Hoi Co,
Maar dat betekent dat er een verhoogde spanning op je voeding heeft gestaan, wat is de trafo spanning die op dat moment aan de voeding heeft gehangen ?.
Groet,
Pim
Maar dat betekent dat er een verhoogde spanning op je voeding heeft gestaan, wat is de trafo spanning die op dat moment aan de voeding heeft gehangen ?.
Groet,
Pim
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Extreem gewichtige klasse A
Volgens mij ging het over het omwisselen van stickers secundaire wikkelingen.....
Re: Extreem gewichtige klasse A
De trafo die er eerst aan heeft gehangen was 40 V ipv de beoogde 18 V.PimDriessen schreef:Hoi Co,
Maar dat betekent dat er een verhoogde spanning op je voeding heeft gestaan, wat is de trafo spanning die op dat moment aan de voeding heeft gehangen ?.
Groet,
Pim
Was toch wel iets meer dan het omwisselen van een sticker, althans het effect zeer zeker.ds23man schreef:Volgens mij ging het over het omwisselen van stickers secundaire wikkelingen.....
Co
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Extreem gewichtige klasse A
Hoi Co,
Wat ik niet begrijp is die hoge 40 volt spanning, die zou toch maar 25 volt moeten zijn?.
Welke spanning gebruik je voor de eindtorren en welke voor de voortrap ?.
Wat ook opvalt is de stroom die op de trafo's staat, voor de voortrap heb je hoogstens 50 mA nodig, dus waarom een trafo die ampère's kan leveren?.
Groet,
Pim
Wat ik niet begrijp is die hoge 40 volt spanning, die zou toch maar 25 volt moeten zijn?.
Welke spanning gebruik je voor de eindtorren en welke voor de voortrap ?.
Wat ook opvalt is de stroom die op de trafo's staat, voor de voortrap heb je hoogstens 50 mA nodig, dus waarom een trafo die ampère's kan leveren?.
Groet,
Pim
Re: Extreem gewichtige klasse A
De trafo is ook geen 40 Volt. Ik had alleen meerdere trafo’s gekocht en deze waren van een verkeerd label voorzien. De juiste trafo’s voor de eindtrap leveren nu met de voeding precies 25 VDC.PimDriessen schreef:Hoi Co,
Wat ik niet begrijp is die hoge 40 volt spanning, die zou toch maar 25 volt moeten zijn?.
Welke spanning gebruik je voor de eindtorren en welke voor de voortrap ?.
Wat ook opvalt is de stroom die op de trafo's staat, voor de voortrap heb je hoogstens 50 mA nodig, dus waarom een trafo die ampère's kan leveren?.
Groet,
Pim
Voor de voortrap gebruik ik de opgegeven 25 Volt, 30VA.
Met weerstanden op de voedingsrails ipv. de eindtrap geeft nog steeds een brommende trafo en rokende weerstanden. Kortom weinig opgeschoten.
Co
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Extreem gewichtige klasse A
Hoi Co,
Dat is vervelend dat ze nog steeds brommen ook met weerstanden er aan, welke waarde had je genomen?.
Het lijkt me dat ze bij Canterbury toch wel een verklaring moeten geven voor deze blunder.
Groet,
Pim
Dat is vervelend dat ze nog steeds brommen ook met weerstanden er aan, welke waarde had je genomen?.
Het lijkt me dat ze bij Canterbury toch wel een verklaring moeten geven voor deze blunder.
Groet,
Pim
Re: Extreem gewichtige klasse A
De weerstanden zijn 10R en 10Watt. Zoals Sander voorstelde dus.
De trafo’s heb ik al meer dan 5 jaar in huis. Dat heb je met langlopende projecten. Bij de leverancier zal ik niet veel gehoor vinden. Waarschijnlijk is een nieuwe trafo de enige optie. Of een geschakelde voeding proberen? Scheelt een hoop aan gewicht.
Co, bromt ondertussen zelf ook.
De trafo’s heb ik al meer dan 5 jaar in huis. Dat heb je met langlopende projecten. Bij de leverancier zal ik niet veel gehoor vinden. Waarschijnlijk is een nieuwe trafo de enige optie. Of een geschakelde voeding proberen? Scheelt een hoop aan gewicht.
Co, bromt ondertussen zelf ook.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Extreem gewichtige klasse A
Ho Co,
25 volt trafo spanning 35 volt gelijkspanning 10 Ohm 3,5 A 122 watt dat wil wel gaan roken.
Amplimo trafo`s zijn betrouwbaar en ook niet zo ongelooflijk duur.
Zelf zou ik geen geschakelde voeding in mijn klasse A versterker willen hebben.
Groet,
Pim
25 volt trafo spanning 35 volt gelijkspanning 10 Ohm 3,5 A 122 watt dat wil wel gaan roken.
Amplimo trafo`s zijn betrouwbaar en ook niet zo ongelooflijk duur.
Zelf zou ik geen geschakelde voeding in mijn klasse A versterker willen hebben.
Groet,
Pim
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Extreem gewichtige klasse A
Ja leuk een SMPS! Maarruh... kan dat wel met een klasse A versterker?
(Zelf trouwens een erg goede ervaring met klasse AB en SMPS...)
(Zelf trouwens een erg goede ervaring met klasse AB en SMPS...)
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Extreem gewichtige klasse A
Talema ringkern trafo’s bij RS zijn prima, ingegoten en brommen niet.
