kijk nou eens, een fabrikant die het fenomeen opwarmen onderbouwd met metingen:
http://www.audioquest.com/wp-content/up ... 317-14.pdf
opwarmen DAC
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: opwarmen DAC
Kolder, het verschil tussen 1.5 en 0.85 picoseconde (!) aan jitter ga je niet horen. Ook zet ik grote vraagtekens bij hoe zaken gemeten zijn, picosecondes meten doe je niet met reguliere meetapparatuur daar de eigen oscillator betere specs moet hebben dan degene die je wilt meten.
Re: opwarmen DAC
Apart dat ze uberhaupt een verschil meten. Ze nemen aan dat het met opwarmtijd te maken heeft, maar het zou net zo goed kunnen dat er toevallig een vrachtwagen langsdenderde toen ze de wat slechtere meetresultaten kregen. Kristallen zijn piezoelektrisch en dus gevoelig voor trillingen, al is het effect daarvan meestal te verwaarlozen zolang je ze niet in een straaljager inbouwt.
In ieder geval zien ze alleen een effect op de nabije faseruis, niet op de faseruisvloer. De faseruisvloer kan bij tijdcontinue sigma-delta DACs tamelijk kritisch zijn, maar die verandert gelukkig niet.
De nabije faseruis levert zijbanden op naast het gewenste signaal, maar die zijn dan wel 20 dB*log10(fklok/fsignaal) zachter dan op de klok. Bij 20 kHz is het dus ruim 60 dB minder dan ze op 22,nogwat MHz gemeten hebben, dus bij het slechtste meetresultaat minder dan -120 dB in 1 Hz op 1 Hz afstand van die 20 kHz.
Als iemand in staat is dat te horen, moet ik hem of haar afraden ooit naar AM-radio, grammofoonplaten of bandrecorders te luisteren. De faseruis van de lokale oscillator van een AM-radio en de snelheidsfluctuaties van platenspelers en bandrecorders leveren zeer veel sterkere zijbanden rond het signaal op dan dit.
In ieder geval zien ze alleen een effect op de nabije faseruis, niet op de faseruisvloer. De faseruisvloer kan bij tijdcontinue sigma-delta DACs tamelijk kritisch zijn, maar die verandert gelukkig niet.
De nabije faseruis levert zijbanden op naast het gewenste signaal, maar die zijn dan wel 20 dB*log10(fklok/fsignaal) zachter dan op de klok. Bij 20 kHz is het dus ruim 60 dB minder dan ze op 22,nogwat MHz gemeten hebben, dus bij het slechtste meetresultaat minder dan -120 dB in 1 Hz op 1 Hz afstand van die 20 kHz.
Als iemand in staat is dat te horen, moet ik hem of haar afraden ooit naar AM-radio, grammofoonplaten of bandrecorders te luisteren. De faseruis van de lokale oscillator van een AM-radio en de snelheidsfluctuaties van platenspelers en bandrecorders leveren zeer veel sterkere zijbanden rond het signaal op dan dit.
Re: opwarmen DAC
Wat is dat nou voor onzin. Mag iemand dat niet juist mooi vinden of zo? Dat is voor velen nou juist het zout in de pap. Zeker voor de categorie audioliefhebbers met supersensitieve oren. Nou leg je met e.o.a. fasemeetartikel als argument anderen jouw mening op. Gaat zo nooit goed komen in audioland...MarcelvdG schreef:Als iemand in staat is dat te horen, moet ik hem of haar afraden ooit naar AM-radio, grammofoonplaten of bandrecorders te luisteren. De faseruis van de lokale oscillator van een AM-radio en de snelheidsfluctuaties van platenspelers en bandrecorders leveren zeer veel sterkere zijbanden rond het signaal op dan dit.
