Extreem gewichtige klasse A
Moderator: Beheerdersteam
- PimDriessen
Re: Extreem gewichtige klasse A
Hoi Cve,
Dat had ik nog niet gelezen, dan wordt het dus 10 uF.
Groet,
Pim
Dat had ik nog niet gelezen, dan wordt het dus 10 uF.
Groet,
Pim
Doe voorzichtig Pim. Post het resultaat dan weten we dat het goed is afgelopen.
Co, altijd schokkend.
Co, altijd schokkend.
- PimDriessen
Hoi Co,
Alles wordt in een kunststof kastje ingebouwd niets is aanraakbaar, komt goed.
Ik laat de resultaten nog zien.
Groet,
Pim
Alles wordt in een kunststof kastje ingebouwd niets is aanraakbaar, komt goed.
Ik laat de resultaten nog zien.
Groet,
Pim
100k+1µ is dezelfde tijdkonstante als 1M+0µ1.Mijn voorbeeld ging uit van een meter met (buisvoltmeter ofzo) versterking, meestal een Ri van rond 10MΩ.De 100k+1µ kan zwaarder belast zonder dat de spanning teveel inzakt.cve schreef:Uit de link:PimDriessen schreef:Hoi Anne/Pjotr,
De condensator moet dat echt groter zijn dan de 0,1 uF Pjotr noemde 1 uF.
0,1 uF Wima 630 volt wissel spanning heb ik liggen.
Wat is wijsheid?.
Groet,PimCoyou need a 100k resistor and a 10uF non-polarised capacitor, wired in series. Connect this circuit across the mains (power off!), and connect a DC voltmeter across the capacitor.
Anne
Ondertussen tekeningetje hoe ik de werking met de diodedrempel zie.Ah!buis schreef:Moest 't maar 's uittekenen, kijken waar de schoen wringt.Maar nu is het wat laatPjotr schreef:Niet als je er een diode clamp over gaat hangen Anne. Dan moet je met de rimpelspanning + DC onder die clampspanning van 1,2V blijven.![]()
Anne
Geen sinus getekend, driehoek is wel zo makkelijk
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
Dus 100 k en 1 uF gaat dus ook, gaat dat ook met een Fluke 179 of Fluke 75 ?.
Nu heb ik liggen 2 stuks Wima MKP 10 2,2 uF 250 - staat niet bij hoeveel AC, 2 in serie geeft 1,08 uF kan dit ook met 100 k ?.
Groet,
Pim
Dus 100 k en 1 uF gaat dus ook, gaat dat ook met een Fluke 179 of Fluke 75 ?.
Nu heb ik liggen 2 stuks Wima MKP 10 2,2 uF 250 - staat niet bij hoeveel AC, 2 in serie geeft 1,08 uF kan dit ook met 100 k ?.
Groet,
Pim
Het maakt echt weinig uit wat je doet met deze waarden. Zou die 2,2uF met 100K nemen, maar 1 Meg mag ook. 100K 1/4 watt mag ook maar neem er dan 2 in serie (200K) ivm de spanning die de weerstandjes hebben mogen, meestal 200V. Of die Flukes het doen zie je vanzelf. Zou ze niet op autoranging zetten maar vast op het 20V bereik.
- PimDriessen
Hoi Anne/Pjotr,
Het kastje is gemaakt, en net even snel aan de 220 volt gehangen bij het aanschakelen via een stopcontact op mijn bureau meet ik eigenlijk alleen bij het op spanning komen een beetje DC, ook bij het afschakelen is dat aanwezig.
Maar verder is er geen DC te zien, maar moet nog even verder meten.
Hier een paar plaatjes.
Groet,
Pim
Het kastje is gemaakt, en net even snel aan de 220 volt gehangen bij het aanschakelen via een stopcontact op mijn bureau meet ik eigenlijk alleen bij het op spanning komen een beetje DC, ook bij het afschakelen is dat aanwezig.
Hier een paar plaatjes.
Groet,
Pim
Yep, Pim moet nu nog wel even een complete Extreem gewichtige klasse-A gaan bouwen om te laten weten of zijn trafo's nu ook niet brommen.pappaleo schreef:Er wordt hier wel even een mooi topic gekaapt.
- PimDriessen
Hoi Pappaleo,pappaleo schreef:Er wordt hier wel even een mooi topic gekaapt.
Er wordt hier geen topic gekaapt, er wordt hier informatie gedeeld.
Groet,
Pim
Voor dat het hier een welles nietes wordt,
Volgens mij ging het hierom dat de trafo mogelijk bromt omdat er mogelijk DC op de 230v spanning uit het net zit.
Pim laat zien hoe je dat kunt meten,dat is dus dan informatief binnen het draadje.
Zelf heb ik hetzelfde probleem ook gehad (this maar hoeveel je er aan stoort) ,het euvel werd niet minder van een DC blokker tussen net en versterker te zetten de trafo werd wel wat minder warm
Het enige wat hielp,andere trafo er tussen zetten.
Volgens mij ging het hierom dat de trafo mogelijk bromt omdat er mogelijk DC op de 230v spanning uit het net zit.
Pim laat zien hoe je dat kunt meten,dat is dus dan informatief binnen het draadje.
Zelf heb ik hetzelfde probleem ook gehad (this maar hoeveel je er aan stoort) ,het euvel werd niet minder van een DC blokker tussen net en versterker te zetten de trafo werd wel wat minder warm
Het enige wat hielp,andere trafo er tussen zetten.
cve schreef:Doe voorzichtig Pim. Post het resultaat dan weten we dat het goed is afgelopen.
Co, altijd schokkend.
Laatst gewijzigd door democles op do 15 feb 2018, 19:09, 2 keer totaal gewijzigd.
- PimDriessen
Hoi FR_Aad,
Iedereen is vrij om een mening te hebben, maar ik zie geen onderbouwing bij de opmerkingen.
Dus kom eens met een goed verhaal.
Groet,
Pim
Iedereen is vrij om een mening te hebben, maar ik zie geen onderbouwing bij de opmerkingen.
Dus kom eens met een goed verhaal.
Groet,
Pim
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
nee, dat is pas topic kapen, gewoon over de techniek hebben zeg
Yup, heeft Anne een pagina terug al laten zien. Resultaten a.u.b. DC or no DC measured?
Aan die plaatjes is niet veel te zien, wel dat je een stevige serieweerstand hebt grbruikt.PimDriessen schreef:Hoi Anne/Pjotr,
Hier een paar plaatjes.
Groet,
Pim
Bij in- en uit-schakelen is er (bijna) altijd een gelijkspanningskomponent.Kwestie van het moment tov de sinus van schakelen.
"Verder niks te zien" , geen reden tot klagen dan
Anne
- PimDriessen
Hoi Allemaal,
Hier wat metingen die zijn uitgevoerd met als eerste bij een oplader van een keukenmachine in het zelfde stopcontact.
En nog een op een andere groep in de huiskamer.
Bij het aanzetten van meetbrugje zie ik wat DC achter de komma ontstaan maar dat is binnen enkele seconden verdwenen.
Weet niet of er nog op een andere manier kan worden gemeten ?.
Groet,
Pim
Hier wat metingen die zijn uitgevoerd met als eerste bij een oplader van een keukenmachine in het zelfde stopcontact.
En nog een op een andere groep in de huiskamer.
Bij het aanzetten van meetbrugje zie ik wat DC achter de komma ontstaan maar dat is binnen enkele seconden verdwenen.
Weet niet of er nog op een andere manier kan worden gemeten ?.
Groet,
Pim
Je kunt moedwillig gelijkspanning aan het net toevoegen en zien wat dat op de meter geeft.
Zo dus, Anne
Zo dus, Anne
- PimDriessen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Wat een geklooi met multimeters, hang gewoon even een oscilloscoop aan het lichtnet ( met een HV probe) en je ziet gelijk of je Dc hebt en/of vervorming van de sinus door harmonische vervorming.
Altijd in voor vuurwerk die Gerhard. Volgens mij ligt dan gelijk je groepszekering er uit... weet je nog niks.ds23man schreef:Wat een geklooi met multimeters, hang gewoon even een oscilloscoop aan het lichtnet ( met een HV probe) en je ziet gelijk of je Dc hebt en/of vervorming van de sinus door harmonische vervorming.
- Leeuwarden