Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
en bevalt de umik-1 nog steeds?
Ik ben zelf net begonnen met deze mooie hobby, en ben nu op een punt dat ik ook een meetmicrofoon moet gaan aanschaffen, en prijs technisch is deze microfoon zeer gunstig. Wat zijn je ervaringen van de afgelopen 1,5 jaar?
Alvast bedankt,
Coen
Ik ben zelf net begonnen met deze mooie hobby, en ben nu op een punt dat ik ook een meetmicrofoon moet gaan aanschaffen, en prijs technisch is deze microfoon zeer gunstig. Wat zijn je ervaringen van de afgelopen 1,5 jaar?
Alvast bedankt,
Coen
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Ik zou zelf eerder kiezen voor dual channel meten. Dan heb je ook de tijdsinformatie in je meting zitten. Dat lukt niet met een USB microfoon. Er is een hele complete meetset bij rumoh te verkrijgen, dat is een goede optie voor als je bijv metingen wil doen voor een filter ontwerpen. Dat kan anders ook wel met een workaround maar dual channel is wel flexibeler.
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Inmiddels heeft Roomeqwizard de optie om met een acoustic timing reference te meten. Aan de sweep gaat dan een andere sweep vooraf, op een ander kanaal. Die fungeert als referentie. In principe lost dit dus het probleem met de tijdsinformatie op. Ik heb het geprobeerd en het lijkt stabiel/degelijk.
Ik zag ook dat je de sweeps kunt exporteren en naar je receiver of mediaspeler kunt streamen. In plaats van dat je REW zelf de sweep laat doen, geef je dan opdracht te wachten op een sweep. Dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd, maar het scheelt weer een lange HDMI kabel door de kamer.
Verder heb ik sinds mijn aankoop met flinke tussenpozen dezelfde luidsprekers gemeten. Zeker close range en precies uitgelijnd zijn de metingen altijd goed reproduceerbaar gebleken. Metingen op de luisterplek zijn erg kwetsbaar, zeker als bijvoorbeeld de poetsvrouw een subwoofer heeft verschoven enz.
Ik ben tevreden met de UMIK-1
Ik zag ook dat je de sweeps kunt exporteren en naar je receiver of mediaspeler kunt streamen. In plaats van dat je REW zelf de sweep laat doen, geef je dan opdracht te wachten op een sweep. Dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd, maar het scheelt weer een lange HDMI kabel door de kamer.
Verder heb ik sinds mijn aankoop met flinke tussenpozen dezelfde luidsprekers gemeten. Zeker close range en precies uitgelijnd zijn de metingen altijd goed reproduceerbaar gebleken. Metingen op de luisterplek zijn erg kwetsbaar, zeker als bijvoorbeeld de poetsvrouw een subwoofer heeft verschoven enz.
Ik ben tevreden met de UMIK-1
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Heeft niets met negatief te maken maar met het feit dat een USB microfoon ondoordacht is. De problemen moeten dan weer met een software truuk opgelost worden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
het concept heeft beperkingen, daar hebben we t al over gehad toch?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 25&t=18465
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 25&t=18465
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Ik weet niet of het ondoordacht is. Wie een USB microfoon koopt, gaat niet voor een losse microfoon, externe geluidskaart en kabelsalade. Is een afweging, praktisch en financieel. En of het werkt door de hardware of een combinatie van hardware en software maakt denk ik niet zo uit.ds23man schreef:Heeft niets met negatief te maken maar met het feit dat een USB microfoon ondoordacht is. De problemen moeten dan weer met een software truuk opgelost worden.
Vergeet ook niet dat sommige mensen op ander niveau/andere resolutie hobbyen dan jij. Je maakt mooie dingen, ik vooral leuke. We hebben allebei plezier.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Dat is niet ondoordacht!ds23man schreef:Heeft niets met negatief te maken maar met het feit dat een USB microfoon ondoordacht is. De problemen moeten dan weer met een software truuk opgelost worden.
Dat is simpelweg een andere manier van aanpakken.
Zoals Ivo al zegt heeft deze microfoon weer bepaalde andere voordelen.
Zou het design geoptimaliseerd worden?
Jazeker! En technische gezien is dat ook niet moeilijk.
Maarja, dan wordt de winstmarge beduidend slecht op deze microfoon.
Aan de andere kant, ik betwijfel het of dat microfoon capsuletje een flinke voltage boost krijgt (10V is genoeg).
Anders beperk je de output flink.
Een andere goedkopere oplossing zou zelfs kunnen zijn om gewoon een aluminium buisje te kopen en een microfoontje en die op de ingang van je geluidskaart aan te sluiten. (in die UMIK zit namelijk ook geen denderende ADC)
Kun je zelfs dual metingen doen!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Dat ding is ooit bedacht om een totale responsie te meten en dan werkt het probleemloos.
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Gewoon uit interesse, kan je nu met de Umik-1 een passief filter ontwerpen? Ik meet eigenlijk nooit meer binnen voor passief filterwerk omdat het gewoon te onpraktisch is met mijn kleine woning, er komt onder de ~300hz geen bruikbare meeting uit.
Ik wil graag buiten meten, kan in de tuin bij vrienden of het park hier dichtbij, heerlijk rustig daar. Maar met mijn laptop, kabelboom, hele mikmak wel een gedoe.
Ik heb al een afgeregeld tripath versterkertje op batterijen, laptop en umik-1 mee en gaan is het idee. Is dit tegenwoordig een reële optie?
Ik wil graag buiten meten, kan in de tuin bij vrienden of het park hier dichtbij, heerlijk rustig daar. Maar met mijn laptop, kabelboom, hele mikmak wel een gedoe.
Ik heb al een afgeregeld tripath versterkertje op batterijen, laptop en umik-1 mee en gaan is het idee. Is dit tegenwoordig een reële optie?
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Nou dan moet er maar zo'n ding komen, voor het filteren van mijn Vintage inzending. Werk er gestaag aan verder en hoop hem, al dan niet zonder afwerking, klaar te hebben voor de luisterdag. Misschien kan iemand hem wel mee nemen ofzo, wie weet!
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Als je op een appartement woont moet je eens proberen te meten uit het raam. Vanaf 3 hoog kun je dan tot 20Hz meten bij een hoogte van 9meter. Pas wel op voor het nivo van het achtergrondgeluid als verkeer en dergelijke.
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Klopt. Ik heb dat wel gedaan toen ik nog in de binnenstad van Amsterdam woonde. "s-Zomers op een windstille 's-zondagmorgen, om een uurtje of 6 - 7. Dan is het lekker stil. Met sinus tonen wordt het ruzie met de buren (alhoewel A'dammers zijn erg vergevingsgezindJohn P schreef:Als je op een appartement woont moet je eens proberen te meten uit het raam. Vanaf 3 hoog kun je dan tot 20Hz meten bij een hoogte van 9meter. Pas wel op voor het nivo van het achtergrondgeluid als verkeer en dergelijke.
- lazy_mosquito
- Berichten: 36
- Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Weer een jaartje verder met dit draadje
Ik weet ondertussen dat er heel wat audio Diehards iets tegen de UMIK-1 hebben als ik al de andere draadjes hier lees.
Maar ondertussen zijn we al 4 jaar verder en zie ik dat de UMIK nog altijd zeer vlotjes verkoopt en op heel wat audiosites wordt aangeraden.
Dus mijn vraag; is het anno 2018 al mogelijk om voor een beginneling luidsprekers uit te meten om zodoende goede x-overs te ontwerpen aan de hand van de meetgegevens van de UMIK-1.
En ja ik weet dat er geen loopback kan gecreerd worden. Maar ondertussen meen ik verstaan te hebben dat daar ook een softwareoplossing voor gevonden is. Hoe goed werkt die in de praktijk?
Ik heb wel een M-audio Fast Track Ultra met 48V fantoom voeding, maar ik geraak momenteel nergens aan een gecalibreerde "normale" meetmicrofoon. Cross-spectrum kan niet leveren, en als ik dan toch tegen de honderd moet uitgeven voor een meetmicrofoon wil ik er wel graag een calibratie file bij.
Ik weet ondertussen dat er heel wat audio Diehards iets tegen de UMIK-1 hebben als ik al de andere draadjes hier lees.
Maar ondertussen zijn we al 4 jaar verder en zie ik dat de UMIK nog altijd zeer vlotjes verkoopt en op heel wat audiosites wordt aangeraden.
Dus mijn vraag; is het anno 2018 al mogelijk om voor een beginneling luidsprekers uit te meten om zodoende goede x-overs te ontwerpen aan de hand van de meetgegevens van de UMIK-1.
En ja ik weet dat er geen loopback kan gecreerd worden. Maar ondertussen meen ik verstaan te hebben dat daar ook een softwareoplossing voor gevonden is. Hoe goed werkt die in de praktijk?
Ik heb wel een M-audio Fast Track Ultra met 48V fantoom voeding, maar ik geraak momenteel nergens aan een gecalibreerde "normale" meetmicrofoon. Cross-spectrum kan niet leveren, en als ik dan toch tegen de honderd moet uitgeven voor een meetmicrofoon wil ik er wel graag een calibratie file bij.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
je moet met Arta op deze manier gaan meten:
dit is het antwoord dat ik kreeg van de maker van Arta. Ook werd er tijdens de workshop op de luisterdag in Hengelo van de UMIK-1 gebruik gemaakt, misschien dat die Jeroen daar wat meer over kan vertellen?When you use USB mic, then you must use generator signal from other soundcard which always has some difference in sampling frequency.
That is why, you can’t use in ARTA methods that estimate impulse response by cross-correlation with periodic noise and MLS signals, but you may use swept sine IR measurements as it is treated as aperiodic signal.
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Dat is i.d.d. het juiste antwoord. En anders meten met niet-periodieke witte/roze ruis. Moet je wel heel veel metingen middelen en je kunt dan geen gate instellen. Dus je meet de ruimte mee.
- lazy_mosquito
- Berichten: 36
- Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Iemand enig idee hoe ik Jeroen kan contacteren?Henkjan schreef:Ook werd er tijdens de workshop op de luisterdag in Hengelo van de UMIK-1 gebruik gemaakt, misschien dat die Jeroen daar wat meer over kan vertellen?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Jeroen ken ik van vroeger en zo bij mij op de luisterdag gekomen. Hij is niet aktief op dit forum, maar kan je wel met hem in contact brengen. Nu geef ik nooit zomaar iemand's mail adres, als je mij een mail adres stuurt (pb) vraag ik 'm wel of hij contact met jou wil opnemen.
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Volgens mij gebruikte Jeroen het gratis "REW" als meetsoftware. Maar dat kan hij beter zelf uitleggen.
https://www.roomeqwizard.com/
https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... arted.html
https://www.roomeqwizard.com/
https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... arted.html
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Het is ook een beetje van wat de boer niet kent, vreet 'ie niet. Ik heb uiteindelijk nergens gelezen dat de akoestische timing van REW intrinsiek slecht zou zijn, hij is alleen anders dan wat gebruikelijk is.lazy_mosquito schreef:Dus mijn vraag; is het anno 2018 al mogelijk om voor een beginneling luidsprekers uit te meten om zodoende goede x-overs te ontwerpen aan de hand van de meetgegevens van de UMIK-1.
En ja ik weet dat er geen loopback kan gecreerd worden. Maar ondertussen meen ik verstaan te hebben dat daar ook een softwareoplossing voor gevonden is. Hoe goed werkt die in de praktijk?
Ik meet voor mijn gevoel goed en betrouwbaar met de UMIK-1, resultaten vergelijkbaar met metingen van bijv. K&T en Hobbyhifi, tussen sessies ook vergelijkbaar. Ik ben verder geen guru, dus ik ga niet verklaren dat het alles precies perfect doet of niet. Je zit wel vast aan de samplerate van de microfoon en dat beperkt je in bepaalde zaken. (Ging dat niet met name om zeer lage frequenties?)
Misschien leuk om dat vergelijk een keer te organiseren op een luisterdag. Meting met gangbaar materiaal en methode (gewone micfrofoon en Arta) en met UMIK-1 en REW.
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Overigens, je kunt het meetsignaal vanuit REW exporteren als geluidsbestand. Je kunt het dan met een mediaspeler afspelen/streamen of op cd zetten. Ik stream het op mijn surround receiver (alle geluidseffecten uit, standje pure direct). REW kun je zeg maar laten luisteren naar het meetsignaal, dus dan druk ik gewoon op play en komt het goed. Er komt bijna geen kwetsbare stap aan te pas, je maakt niet snel een verkeerde aansluiting, niet snel last van een zwakke schakel. Ik was met de UMIK-1 snel aan het meten, geen eindeloos gedoe om het werkend te krijgen. Volgens mij deze USB meetmicrofoon wellicht niet ultiem, maar gewoon goed genoeg als je gewoon wil meten.
- lazy_mosquito
- Berichten: 36
- Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Als ik de UMIK-1 kan gebruiken om een redelijke meting te doen die mij toelaat om mijn luidsprkers uit te meten en mijn crossovers te checken en eventueel aan te passen ben ik al lang blij. Ik ben mij bewust dat altijd alles beter kan, maar daar staat bij audio ook altijd zeer snel een serieus prijskaartje tegenover. En momenteel is mijn kennis en mijn budget te beperkt om mij dat te veroorloven.
Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?
Even een blonde vraag .... wat doe je dan met het bestandIvo schreef:Overigens, je kunt het meetsignaal vanuit REW exporteren als geluidsbestand. Je kunt het dan met een mediaspeler afspelen/streamen of op cd zetten. Ik stream het op mijn surround receiver (alle geluidseffecten uit, standje pure direct). REW kun je zeg maar laten luisteren naar het meetsignaal, dus dan druk ik gewoon op play en komt het goed.
