Anne
Extreem gewichtige klasse A
Moderator: Beheerdersteam
Re: Extreem gewichtige klasse A
Waarom niet gewoon ff meten
Anne
Anne
- Bijlagen
-
- M.jpg (37.02 KiB) 363 keer bekeken
Re: Extreem gewichtige klasse A
Dat is wel de manier. Alleen wel een levensgevaarlijk voorbeeldAh!buis schreef:Waarom niet gewoon ff meten![]()
Anne
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 11 feb 2018, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Extreem gewichtige klasse A
Ja, wie z'n gat verbrandtPjotr schreef:Dat is wel de manier. Alleen wel een levensgevaarlijk voorbeeld.Ah!buis schreef:Waarom niet gewoon ff meten![]()
Anne
Met stekker en alleen kijken als ie erin zit, aankomen niet
Geldt trouwens ook voor die diodes !
Anne
Re: Extreem gewichtige klasse A
Lijkt me verstandiger om een condensator die geschikt is voor netspanning te gebruiken ?
Re: Extreem gewichtige klasse A
Hoi Ray. Voor als de weerstand stuk gaat? Je hebt door de C al ca. een factor 30 verzwakking. Zou trouwens wel de C wat groter nemen, 1 uF of zo. Met een DVM gaat het alleen met de meter op expliciet DC en sommige auto-ranging meters kunnen van de resterende 50 Hz de hik krijgen dan. Gaat i.d.d. het beste met zo'n afgebeelde oude wappermeter.
Re: Extreem gewichtige klasse A
SSassen schreef:Op advies van je behandelend arts toch?Shadow schreef:Ja idd, die gebruik ik ook
3 maal daags inbrengen
Re: Extreem gewichtige klasse A
Ja, dat was met opzetPjotr schreef:Gaat i.d.d. het beste met zo'n afgebeelde oude wappermeter.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Extreem gewichtige klasse A
Hallo Forum Leden,
Naar aanleiding van de DC blokker, herinnerde ik me ineens dat er een versterker was met ook een soort zelfde schema, weet iemand wat dit doet in de 220 volt leiding, hieronder het schema.
Schema Accuphase P260.
Groet,
Pim
Naar aanleiding van de DC blokker, herinnerde ik me ineens dat er een versterker was met ook een soort zelfde schema, weet iemand wat dit doet in de 220 volt leiding, hieronder het schema.
Schema Accuphase P260.
Groet,
Pim
Re: Extreem gewichtige klasse A
Is idd hetzelfde, diodebrug plus aan min en de twee ~ in serie met 't net. Ze hebben er geen condensators over gezet, zal niet nodig zijn.Weerstand zal de overgang bij de nul wat geleidelijker maken.Houdt ong 1,5V= tegen.PimDriessen schreef:Hallo Forum Leden,
Naar aanleiding van de DC blokker, herinnerde ik me ineens dat er een versterker was met ook een soort zelfde schema, weet iemand wat dit doet in de 220 volt leiding, hieronder het schema.
Groet,
Pim
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Extreem gewichtige klasse A
Hoi Anne,
Dit heeft dus geen invloed op de laadstroom van de trafo, dat verhaal werd er altijd bij verteld dat het de inschakelstroom zou beperken?.
Groet,
Pim
Dit heeft dus geen invloed op de laadstroom van de trafo, dat verhaal werd er altijd bij verteld dat het de inschakelstroom zou beperken?.
Groet,
Pim
Re: Extreem gewichtige klasse A
Nee hoor, houdt enkel wat =spanning tegen.Die brug moet wel tegen de inschakel stroomstoot kunnen.Die is voor de diodes wel zwaarder dan met de elco's erbij.PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Dit heeft dus geen invloed op de laadstroom van de trafo, dat verhaal werd er altijd bij verteld dat het de inschakelstroom zou beperken?.
Groet,
Pim
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Extreem gewichtige klasse A
Hoi Anne,
Moet dat meer dan 25 A zijn voor de gehele brugcel?.
Groet,
Pim
Moet dat meer dan 25 A zijn voor de gehele brugcel?.
Groet,
Pim
Re: Extreem gewichtige klasse A
Lijkt me een veilige waarde.Wat spanning betreft, bijna nix, een 50V brug is meer dan genoeg.PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Moet dat meer dan 25 A zijn voor de gehele brugcel?.
Groet,
Pim
Anne
Re: Extreem gewichtige klasse A
Misschien even dit artikel lezen (Sander postte de link al eerder) http://sound.whsites.net/articles/xfmr-dc.htm
Daar kun je ook lezen dat alleen een brugcel niet gaat werken. De DC wordt geblokt door de elco’s en niet door de diode’s.
Zelf ga ik dit schema uit de link proberen. Onderdelen zijn onderweg. Een brugcel van 35A is een veilige optie.
Co
Daar kun je ook lezen dat alleen een brugcel niet gaat werken. De DC wordt geblokt door de elco’s en niet door de diode’s.
Zelf ga ik dit schema uit de link proberen. Onderdelen zijn onderweg. Een brugcel van 35A is een veilige optie.
Co
Re: Extreem gewichtige klasse A
Ach wat, die elco's voorkomen (kleine) sprongen rond de nuldoorgang, geeft een nettere sinus, de gelijkspanning blijft over de diodes.Vandaar de weerstand bij Accuphase, krijg je nooit een volledige onderbreking, hoewel een condensator is wel mooier (en dikker, en duurder)
Een grotere gelijkspanning dan 1,5volt komt er gewoon door, C of geen C.
Anne
Een grotere gelijkspanning dan 1,5volt komt er gewoon door, C of geen C.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Extreem gewichtige klasse A
Hoi Anne,
Om het te meten met 1 meg weerstand en 0,1 uF, wat moet het minimale vermogen van de weerstand zijn, is 1 watt voldoende?.
Groet,
Pim
Om het te meten met 1 meg weerstand en 0,1 uF, wat moet het minimale vermogen van de weerstand zijn, is 1 watt voldoende?.
Groet,
Pim
Re: Extreem gewichtige klasse A
2250 uf heeft een eff impedantie van ca 1,5 ohm. Bij een beetje stroom, en zeker die pieken van de klasse-A bak, doen die elco's vrij weinig. Meeste stroom loopt nu nog door de dioden. Niks DC die weg gewerkt wordt. Maar wie weet is er een onvermoed placebo effect.......
De spanning is om te snijden
De spanning is om te snijden
Re: Extreem gewichtige klasse A
Nou dan hoop ik maar dat die 1,5 VDC niet gehaald wordt. We zullen het zien, ik hou jullie op de hoogte.
Co, werkt onder laagspanning.
Co, werkt onder laagspanning.
Re: Extreem gewichtige klasse A
1W is wel groot genoeg, niet om 't vermogen (is 2x nix) maar er komt ruim 300V over.Dus VOORZICHTIG !PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Om het te meten met 1 meg weerstand en 0,1 uF, wat moet het minimale vermogen van de weerstand zijn, is 1 watt voldoende?.
Groet,
Pim
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Extreem gewichtige klasse A
Hoi Anne,
Ik doe uiterst voorzichtig, een 220 volt stekker met daaraan 2 draden en daar weerstand en condensator aan, geïsoleerd met krimpkous, dat lijkt me veilig genoeg, en het kan meerdere keren gebruikt worden, ik neem aan dat het niet in een geaard stopcontact gemeten hoeft te worden?.
Groet,
Pim
Ik doe uiterst voorzichtig, een 220 volt stekker met daaraan 2 draden en daar weerstand en condensator aan, geïsoleerd met krimpkous, dat lijkt me veilig genoeg, en het kan meerdere keren gebruikt worden, ik neem aan dat het niet in een geaard stopcontact gemeten hoeft te worden?.
Groet,
Pim
Re: Extreem gewichtige klasse A
Dat gaat meestal met thyristors, komt hier niet in aanmerking !Pjotr schreef:2250 uf heeft een eff impedantie van ca 1,5 ohm. Bij een beetje stroom, en zeker die pieken van de klasse-A bak, doen die elco's vrij weinig. Meeste stroom loopt nu nog door de dioden. Niks DC die weg gewerkt wordt. Maar wie weet is er een onvermoed placebo effect.......
De spanning is om te snijden
Als de sinus bovenop een gelijkspanning zit moet de sinus in tegengestelde richting eerst gelijk (en tegengesteld) aan de gelijkspanning worden voordat er weer geleiding is.Krijg je dat de dode tijd bij de nuldoorgang (spanning onder diodespanning) verschuift om beide sinushelften gelijk te krijgen.
Anne
@Pim, het gaat om de spanning tussen de twee netdraden, aardkontakt heeft daar niks mee.
Re: Extreem gewichtige klasse A
Niet als je er een diode clamp over gaat hangen Anne. Dan moet je met de rimpelspanning + DC onder die clampspanning van 1,2V blijven.Ah!buis schreef:Dat gaat meestal met thyristors, komt hier niet in aanmerking !Pjotr schreef:2250 uf heeft een eff impedantie van ca 1,5 ohm. Bij een beetje stroom, en zeker die pieken van de klasse-A bak, doen die elco's vrij weinig. Meeste stroom loopt nu nog door de dioden. Niks DC die weg gewerkt wordt. Maar wie weet is er een onvermoed placebo effect.......
De spanning is om te snijden
Als de sinus bovenop een gelijkspanning zit moet de sinus in tegengestelde richting eerst gelijk (en tegengesteld) aan de gelijkspanning worden voordat er weer geleiding is.Krijg je dat de dode tijd bij de nuldoorgang (spanning onder diodespanning) verschuift om beide sinushelften gelijk te krijgen.
Anne
@Pim, het gaat om de spanning tussen de twee netdraden, aardkontakt heeft daar niks mee.
Re: Extreem gewichtige klasse A
Moest 't maar 's uittekenen, kijken waar de schoen wringt.Maar nu is het wat laatPjotr schreef:Niet als je er een diode clamp over gaat hangen Anne. Dan moet je met de rimpelspanning + DC onder die clampspanning van 1,2V blijven.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Extreem gewichtige klasse A
Hoi Anne/Pjotr,
De condensator moet dat echt groter zijn dan de 0,1 uF Pjotr noemde 1 uF.
0,1 uF Wima 630 volt wissel spanning heb ik liggen.
Wat is wijsheid?.
Groet,
Pim
De condensator moet dat echt groter zijn dan de 0,1 uF Pjotr noemde 1 uF.
0,1 uF Wima 630 volt wissel spanning heb ik liggen.
Wat is wijsheid?.
Groet,
Pim
Re: Extreem gewichtige klasse A
Uit de link:PimDriessen schreef:Hoi Anne/Pjotr,
De condensator moet dat echt groter zijn dan de 0,1 uF Pjotr noemde 1 uF.
0,1 uF Wima 630 volt wissel spanning heb ik liggen.
Wat is wijsheid?.
Groet,
Pim
Coyou need a 100k resistor and a 10uF non-polarised capacitor, wired in series. Connect this circuit across the mains (power off!), and connect a DC voltmeter across the capacitor.
