Helemaal duidelijk.jeroen_d schreef:Op zich niet, maar let wel op: de baffle voor de middentoner en tweeter is op basis van 18mm en dat moet echt zo blijven!Zweitse schreef:Nee, ik heb nog MDF platen liggen van 30mm die ik wil gebruiken, twee op elkaar maakt dan 60mm, maar dat zou geen probleem moeten zijn?
DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Met de eerste luistertesten en tuningsessies achter de rug lijkt het de kant op te gaan dat de C1 met schotten niet zozeer een hoger rendement krijgt maar daarentegen een krachtiger laag, vooral rond 40-50Hz. Ik heb inmiddels nieuwe filteronderdelen besteld om het tunen af te kunnen maken, die zullen binnen 1-2 weken binnen zijn.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Is dat naar jouw mening een verbetering? Of gewoon anders?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Waarom zou je een krachtiger laag teniet willen doen met een ander filter Jeroen? Uit diverse onderzoeken van Floyd Toole blijkt dat we als luisteraar een krachtig basfundament prefereren.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Het kan natuurlijk wel de balans een beetje verstoren.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
1,5dB extra oplopend tot 2dB extra van 200-400Hz is waardeloos om aan te horen. Dat is niet krachtiger, dat is gewoon uit balans.
Wat ik nu met een ander filter bereik is JUIST een krachtiger laag. Het heeft meer fundament en punch. Echter, het rendement van het systeem in het midhoog gaat niet omhoog.
Wat ik nu met een ander filter bereik is JUIST een krachtiger laag. Het heeft meer fundament en punch. Echter, het rendement van het systeem in het midhoog gaat niet omhoog.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Naar mijn mening een verbetering. Ik kan natuurlijk ook domweg het rendement verhogen maar vanwege de andere woofer karakteristiek met schotten ga je nooit exact het oorspronkelijke C1 geluid krijgen. Vandaar dat ik optimaliseer naar een nieuw geluid, dat al met al een verbetering moet worden van het oude geluid. Speciaal voor ZBA!Leeuwarden schreef:Is dat naar jouw mening een verbetering? Of gewoon anders?
We zullen het horen in Hengelo en dan verneem ik graag de feedback.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ben heel benieuwd! Zal het thuis nog eens in de groep gooien om toch aanwezig te kunnen zijn in Hengelo...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Misschien een idee Jeroen om wat mogelijkheden aan te geven? Zodat er bv een schakelmogelijkheid is voor een extra punch in het laag.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik denk dat het vergelijk tussen de commerciele C1 en de ZBA C1 met schotten afdoende is om een voorkeur te kunnen bepalen. Schakelen tussen verschillende rendementen is niet mogelijk zonder ook de mid en hoog sectie om te schakelen. Dat betekent dan schakelen tussen filters. Ik hoop op waardering dat ik al zover ben gegaan om een nieuw filter voor de versie met schotten te ontwerpen en te tunen en dat het daar dan even bij mag blijven.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Zeker, was ook zo maar een idee zonder echt te weten wat dit inhoudt, kon zijn dat het een eenvoudige omschakeling is.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
zo is dat Jeroen, je geeft ze een finger en ze pakken een armjeroen_d schreef:Ik hoop op waardering dat ik al zover ben gegaan om een nieuw filter voor de versie met schotten te ontwerpen en te tunen en dat het daar dan even bij mag blijven.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ach, zo is het ook niet bedoelt, dat weet Jeroen ook wel
Wat misschien nog wel even een ding is (maar dat kan misschien beter in het andere topic), is een lijstje maken met wat die dag te horen is, zodat alles voorbij komt. De ZBA CA amp voor de C1, de uitvoeringen, etc. Zal dit nog aanroeren in het andere topic.
Wat misschien nog wel even een ding is (maar dat kan misschien beter in het andere topic), is een lijstje maken met wat die dag te horen is, zodat alles voorbij komt. De ZBA CA amp voor de C1, de uitvoeringen, etc. Zal dit nog aanroeren in het andere topic.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Jeroen! Uitgefilterd? Ben razend benieuwd!
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Lijkt het wel op ja. De versie met schotten klinkt ongeveer hetzelfde maar is wat steviger in het laag.
Anders dan ik had verwacht dus, maar wel mooi dat dit eruit komt.
Anders dan ik had verwacht dus, maar wel mooi dat dit eruit komt.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Lijkt mij een goed resultaat dan. Mooi op tijd voor Hengelo ook! 
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Mooi project, zit te twijfelen... vooral ook (zoals meerderen hier) vanwege de plaatsing. Kan iemand mij advies geven?
Ik heb geen hele grote kamer, met een schuine erker van 1 m diep en en 3.00 - 1.80m breed. Mijn huidige monitor luidsprekers staan ongeveer aan de voorkant van die erker, ca 2.20m uit elkaar en dat is wel ongeveer de aangewezen plek. Ze zouden nog iets meer naar buiten mogen, maar dan staan ze dichter bij de schuine wanden/ramen van de erker.
Nu vraag ik mij af: zijn die schuine wanden er (vrij kort) achter een probleem voor zo’n dipool luidspreker?
Ik heb geen hele grote kamer, met een schuine erker van 1 m diep en en 3.00 - 1.80m breed. Mijn huidige monitor luidsprekers staan ongeveer aan de voorkant van die erker, ca 2.20m uit elkaar en dat is wel ongeveer de aangewezen plek. Ze zouden nog iets meer naar buiten mogen, maar dan staan ze dichter bij de schuine wanden/ramen van de erker.
Nu vraag ik mij af: zijn die schuine wanden er (vrij kort) achter een probleem voor zo’n dipool luidspreker?
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Als je er nog een basstrap kwijt kan helemaal niet zelfs 
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik wil het feestje niet verpesten, maar aan het einde van de dag ging Jeroen de basstraps (die bestonden uit rollen steenwol) opruimen en met iedere rol die hij uit de hoeken van de luisteruimte haalde ging het laag verder om zeep. Het is wel zaak als je een 'harde' ruimte hebt om te voorzien in dempers oid.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Bijna...SSassen schreef:Is het al 10 Februari?![]()
![]()
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Zullen we gewoon na 10 februari allemaal tegelijk een bouwtopic openen? Dan kunnen we bij elkaar afkijken 
