Op zoek naar meer laag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
frijsdijk

Op zoek naar meer laag

Bericht door frijsdijk »

Hoi allemaal,

Even voorstellen, ik ben Frederique, en hoewel de naam bij de meeste bekendstaat als een vrouwennaam, ben ik man, 47, getrouwd en heb ik 2 kinderen. Ik werk in de ICT (Internet hosting wereld) als sr. UNIX/Linux systeembeheerder.

Zelfbouw heeft me altijd enorm gefascineerd, maar helaas is het er nooit van gekomen. Ik kom nu ook niet hier omdat het nu eindelijk zo ver is, althans, ik wil wel wat zelf gaan bouwen, maar ik hoop dat dit betrekkelijk simpel kan blijven. Als ik zo de diverse subfora hier bekijk gaan sommigen behoorlijk ver zeg. Wel enorm gaaf om te zien. Maar dit is denk ik voor mij niet weggelegd.

Wat ik wil doen is met een paar speakers die ik heb liggen, een zo simpel mogelijke kast maken om meer laag te krijgen in de kamer waar ik apparatuur heb staan voor een van mijn hobbies: mixen van muziek (veelal deep house). Ik heb op dit moment voor het geluid een stel Monitor Audio RX2's staan, die aangestuurd worden door een Yamaha A-S500. Niet hele dure apparatuur, maar ik ben er erg tevreden mee.

In de woonkamer heb ik altijd Tannoy P40's gehad (aangestuurd door een Marantz SR6004), ook altijd met bewondering naar geluisterd. Een van mijn kids heeft daar ooit bij beide speakers de tweeters stuk gekregen, en na lang zoeken/wachten heb ik eindelijk een stel 2e hands Tannoy P10's gevonden (zelfde serie, zelfde drivers/tweeters, alleen in een heel klein kastje voor op de boekenplank) op marktplaats met nog onbeschadigde tweeters erin. Deze heb ik onlangs over gezet naar mijn P40's zodat die weer tiptop zijn.

Van die P10's hou ik dus 2 drivers over waarmee ik iets leuks kan doen. Althans, dat hoop ik. Mijn idee was om daar een subwoofer kast van te maken.

Probleem is natuurlijk dat dit speakers zijn van Tannoy zelf, waarvan niets bekend is denk ik (ik kan althans niets vinden). Ik heb ze uit de kastjes gehaald, maar er zit alleen een sticker op van Tannoy met een datum en een nummer, dus ik gok dat het kansloos is om hier complete datasheets voor te vinden.

Ik heb wel redelijk wat ruimte om een vrij grote kast te maken waarin ik die 2 drivers kan zetten. 2 Opties zijn er (buiten maten):

380x1100x740mm (BxHxD)
of
1800x1100x200mm (BxHxD)

Ik denk dat die 2e optie afvalt, omdat dat te ondiep is met zijn 200mm, gezien de hoogte en de breedte. Verder realiseer ik me wel dat ik met deze grote oppervlaktes iets zal moeten doen aan versteviging van de (grote) zijpanelen om te voorkomen dat die zelf als een speaker gaan mee trillen (stijfheid van het geheel).

Lang verhaal kort, mijn vraag is: wat zijn mijn kansen als ik met deze 2 drivers in een betrekkelijk grote (in eerste instantie gesloten) kast bouw, dat netjes isoleer van binnen, dat daar nog een beetje goed geluid uit gaat komen? Volgens mij zijn mijn kansen nog het beste met een gesloten kast, als ik het goed heb, juist omdat ik niets weet van de speakers die ik heb.

De focus ligt uiteraard op het (sub) laag. Dus ik zal uiteraard moeten gaan filteren, en verder was ik van plan de 2 speakers gewoon als links+rechts vanuit de versterker aan te sturen.
Bijlagen
2018-02-03-202702-free-s.jpg
2018-02-03-202729-free-s.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Re: Op zoek naar meer laag

Bericht door wouter »

Hoi en welkom!

Die kleine drivers als subwoofers inzetten lijkt me niet heel geschikt. In een transmissielijn of tappered horn zul je wel wat kunnen uithalen, maar zonder T/S parameters is het niet bepaald optimaak om aan zo'n avontuur te beginnen.
Omdat je ook nog moet filteren en versterken zou ik eerder kijken op marktplaats naar een Jamo S260 ofzo. Dat doet alles gegarandeerd beter voor minder geld.
Of kijk naar een budget sub ontwerp, zoals de porto sub.
pompebled

Bericht door pompebled »

Hallo Frederique,

Welkom op dit forum!

Een subwoofer maken met luidsprekers waar geen TS parameters van bekend zijn loopt meestal uit op het BNVW (betere natte vinger werk), meestal niet met het gewenste resultaat.
Als je de speakers laat meten heb je een betere kans van slagen.

Volgens de specs van Tannoy loopt de P10 door tot 48Hz, vermoedelijk -3dB, maar dat staat er niet bij.
Nu kun je met 165 mm speakers geen afgronddiep sublaag genereren, ook de P40 met hun 20 cm woofers aan de zijkant komen 'maar' tot 38Hz, niet echt vreselijk laag...

Ook een kast van 300L bruto zal daar niet veel aan kunnen veranderen.

Groeten, Jan.
frijsdijk

Bericht door frijsdijk »

Duidelijk, dank voor de reacties. Ik ga verder studeren :-)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Ha die Frederique, welkom hier.

idd, 16cm drivers en sublaag gaat meestal niet samen. maar voor niet al te grote bedragen zijn wel wat grotere woofers te vinden die graag een grote gast wensen
FritsK

Bericht door FritsK »

Hier kan je je hier geen buil aan vallen, zeker als de kast groot mag zijn:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=25957
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Idd. Ik lees daar 100 liter, kan mss nog een haar groter ook wel. En dan kom je echt lekker diep met voldoende oppervlak
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Hallo Frederique welkom hier.

Als je diep laag wilt bij je huidige set dan zou ik voor (een) actief aangestuurde sub(s) gaan.
Heerlijk op je eigen smaak inregelen dan.
Als je budget niet al te hoog is zou ik ook MP eens goed in de gaten houden en/of een zoekertje plaatsen voor een nette subwoofer / plate-amp.

Met een mono sub kom je ook al een heel eind.
Zou dan wel minimaal 12 inch inzetten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”