Aluminiumtape als shielding behuizing?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Aluminiumtape als shielding behuizing?

Bericht door dynamike »

Goedenavond,

Denken jullie dat je door een laag aluminiumtape op de binnenzijde van een stevige kunststof opbergdoos een effectieve shielding kan maken? Low budget casing ideetje.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?

Bericht door PimDriessen »

Hoi Dynamike,
Kijk eens bij Holland Shielding Systems BV ik heb met een product zeer goede resultaten gehaald, dat was met afscherming voor kabels.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?

Bericht door Pjotr »

Dat is dan beslist niet Low Budget meer... Punt is dat je de verschillende stroken tape ook goed geleidend aan elkaar moet maken. Anders werkt het maar matig.
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?

Bericht door dynamike »

Thanks. Via die Holland Shielding kom ik op het spoor van kopertape ipv aluminium tape. Idd duur, ook de 3M versie. Ik zie wel goedkope Aliexpressjes, maar daar staat weinig info bij.

Als de lijmlaag maar geleidend is, dan is de stroken verbinden geen probleem lijkt me. Dat is iig wel zo bij Holland Shielding en 3M. De vraag is of dat bij de goedkopere ook is...
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?

Bericht door Rody »

Voor het afschermen van de electronica van mijn basgitaar gebruik ik wel eens goedkope alu tape (veel goedkoper dan kopertape). Deze stukken verbind ik dan op de naden met kopertape met geleidende lijm (gekocht bij Thomann, maar bij iedere shop met gitaaronderdelen te koop).
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?

Bericht door Marp »

Met een busje spuitlijm en een rol aluminiumfolie krijg je tape van 30 cm breed, dus weinig verbindingsovergangen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?

Bericht door ray5150 »

Trouwens, er is ook aluminium folie voor op de barbecue. deze is veel dikker en steviger dan de reguliere voor in de keuken.
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?

Bericht door dynamike »

Thanks guys. Inmiddels gevonden dat er op AliExpress genoeg rolletjes zelfklevende aluminium en kopertape met geleidende lijm staan voor een paar euro en free shipping. Dat ga ik wel proberen.

Enige vraag is nog, hoe dik moet het zijn voor een beetje effect?

Bij Holland Shielding hebben ze 35, 120 en 180 micron. Lijkt dat die laatste 2 voor een toepassing als de mijne/onze aangeraden worden. De meeste tape op AliExpress is 50, 60 of 100 (als het erbij staat).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?

Bericht door ray5150 »

Aan de andere kant, voor 5 a 10 Euro heb je al een degelijk spuitgiet aluminium kastje :
https://www.eoo-bv.nl/500-zware-alu-behuizing

Wat is eigenlijk het doel van je kastje ?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?

Bericht door MarcelvdG »

dynamike schreef:
Enige vraag is nog, hoe dik moet het zijn voor een beetje effect?

Bij Holland Shielding hebben ze 35, 120 en 180 micron. Lijkt dat die laatste 2 voor een toepassing als de mijne/onze aangeraden worden. De meeste tape op AliExpress is 50, 60 of 100 (als het erbij staat).
Het hangt ervan af wat je precies wilt afschermen. Voor laagfrequent elektrische velden maakt het weinig uit, zolang het maar goed geleidt. Voor laagfrequent magneetvelden maakt het ook weinig uit, want die krijg je toch niet afgeschermd (tenzij je een dikke mumetalen afscherming gebruikt). Voor hoogfrequent elektromagnetische velden moet de afscherming veel dikker zijn dan de indringdiepte / skindikte. Hoe je de indringdiepte uitrekent staat op https://nl.wikipedia.org/wiki/Skineffect of als je het heel precies wilt weten op https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect Ze hebben er ook een grafiekje van: https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effe ... Zureks.png
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”