Aluminiumtape als shielding behuizing?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Aluminiumtape als shielding behuizing?
Goedenavond,
Denken jullie dat je door een laag aluminiumtape op de binnenzijde van een stevige kunststof opbergdoos een effectieve shielding kan maken? Low budget casing ideetje.
Denken jullie dat je door een laag aluminiumtape op de binnenzijde van een stevige kunststof opbergdoos een effectieve shielding kan maken? Low budget casing ideetje.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?
Hoi Dynamike,
Kijk eens bij Holland Shielding Systems BV ik heb met een product zeer goede resultaten gehaald, dat was met afscherming voor kabels.
Groet,
Pim
Kijk eens bij Holland Shielding Systems BV ik heb met een product zeer goede resultaten gehaald, dat was met afscherming voor kabels.
Groet,
Pim
Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?
Dat is dan beslist niet Low Budget meer... Punt is dat je de verschillende stroken tape ook goed geleidend aan elkaar moet maken. Anders werkt het maar matig.
Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?
Thanks. Via die Holland Shielding kom ik op het spoor van kopertape ipv aluminium tape. Idd duur, ook de 3M versie. Ik zie wel goedkope Aliexpressjes, maar daar staat weinig info bij.
Als de lijmlaag maar geleidend is, dan is de stroken verbinden geen probleem lijkt me. Dat is iig wel zo bij Holland Shielding en 3M. De vraag is of dat bij de goedkopere ook is...
Als de lijmlaag maar geleidend is, dan is de stroken verbinden geen probleem lijkt me. Dat is iig wel zo bij Holland Shielding en 3M. De vraag is of dat bij de goedkopere ook is...
Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?
Voor het afschermen van de electronica van mijn basgitaar gebruik ik wel eens goedkope alu tape (veel goedkoper dan kopertape). Deze stukken verbind ik dan op de naden met kopertape met geleidende lijm (gekocht bij Thomann, maar bij iedere shop met gitaaronderdelen te koop).
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?
Met een busje spuitlijm en een rol aluminiumfolie krijg je tape van 30 cm breed, dus weinig verbindingsovergangen.
Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?
Trouwens, er is ook aluminium folie voor op de barbecue. deze is veel dikker en steviger dan de reguliere voor in de keuken.
Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?
Thanks guys. Inmiddels gevonden dat er op AliExpress genoeg rolletjes zelfklevende aluminium en kopertape met geleidende lijm staan voor een paar euro en free shipping. Dat ga ik wel proberen.
Enige vraag is nog, hoe dik moet het zijn voor een beetje effect?
Bij Holland Shielding hebben ze 35, 120 en 180 micron. Lijkt dat die laatste 2 voor een toepassing als de mijne/onze aangeraden worden. De meeste tape op AliExpress is 50, 60 of 100 (als het erbij staat).
Enige vraag is nog, hoe dik moet het zijn voor een beetje effect?
Bij Holland Shielding hebben ze 35, 120 en 180 micron. Lijkt dat die laatste 2 voor een toepassing als de mijne/onze aangeraden worden. De meeste tape op AliExpress is 50, 60 of 100 (als het erbij staat).
Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?
Aan de andere kant, voor 5 a 10 Euro heb je al een degelijk spuitgiet aluminium kastje :
https://www.eoo-bv.nl/500-zware-alu-behuizing
Wat is eigenlijk het doel van je kastje ?
https://www.eoo-bv.nl/500-zware-alu-behuizing
Wat is eigenlijk het doel van je kastje ?
Re: Aluminiumtape als shielding behuizing?
Het hangt ervan af wat je precies wilt afschermen. Voor laagfrequent elektrische velden maakt het weinig uit, zolang het maar goed geleidt. Voor laagfrequent magneetvelden maakt het ook weinig uit, want die krijg je toch niet afgeschermd (tenzij je een dikke mumetalen afscherming gebruikt). Voor hoogfrequent elektromagnetische velden moet de afscherming veel dikker zijn dan de indringdiepte / skindikte. Hoe je de indringdiepte uitrekent staat op https://nl.wikipedia.org/wiki/Skineffect of als je het heel precies wilt weten op https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect Ze hebben er ook een grafiekje van: https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effe ... Zureks.pngdynamike schreef:Enige vraag is nog, hoe dik moet het zijn voor een beetje effect?
Bij Holland Shielding hebben ze 35, 120 en 180 micron. Lijkt dat die laatste 2 voor een toepassing als de mijne/onze aangeraden worden. De meeste tape op AliExpress is 50, 60 of 100 (als het erbij staat).
