Hallo, ik ben nieuw op dit forum en een relatieve leek.
Mijn vraag betreft het volgende:
Ruim 25 jaar geleden bouwde ik zelf (meen naar aanleiding van een Duits artikel) twee kleine basreflex kasten (9,25 liter), met een Focal 5N 402 DB (dubbele bobine) , waarvan één alleen laag en de andere laag en midden aangestuurd krijgt. Als tweeter zit er de Focal T120FC (gevoeligheid 95 dB) in. Ik meen dat het oorspronkelijk ontwerp en dus ook filterontwerp van de Focal T120 (gevoeligheid 92 dB) uitging. Deze luidsprekers lagen al een jaar of 10 ongebruikt en nu ben ik ze aan het opknappen. De Focal worden bij Audiolab van nieuwe foam ophanging, nieuwe dubbele spreekstoelen en rubberen ophangranden voorzien.
Ik was natuurlijk mijn bouwtekeningen en filterschema na 25 jaar kwijt en heb de filtercomponenten eruitgehaald en een schema getekend.
Mijn belangrijkste vraag is: Dient het filter aangepast te worden voor de hogere gevoeligheid van de T120 FC t.o.v. de T120 en zo ja, hoe doe ik dat.
Moet ik dit schema zien als een filter van de tweede orde? Ik wil de condensatoren en weerstanden vernieuwen; welke kwaliteit en merk past het best bij deze speakercomponenten?
De gevoeligheid van de Focal 5N402 DB is 88,3 dB.
Graag hoor ik jullie mening en advies. Met vriendelijke groet, Hein Kraanen
Adviesvraag filter Focal eigenbouw
Moderator: Beheerdersteam
Re: Adviesvraag filter Focal eigenbouw
Dag Hein, welkom hier!
Je schrijft het zelf al, dus laten we beginnen met vast te stellen dat je vrij oude luidsprekerunits hebt. Ik denk dat de 402DB al langer dan 25 jaar uit productie is (in '88 of '89 kwamen de 411 en 412 uit). De ouderdom leidt mogelijk tot een andere weergave dan toen ze nieuw waren.
De vraag wordt dan meer: wat is je doel? Een redelijk getrouwe weergave met een dito rechte karakteristiek of wil je je liever houden aan het klassieke ontwerp? In het laatste geval: de FC-versie heeft inderdaad een hoger rendement. Je kunt zonder veel problemen R3 verhogen tot 3,3 of 3,9Ω.
In het eerste geval: je zult het filter opnieuw moeten (laten) ontwikkelen. Dat is meer iets voor de hobbyist met meetapparatuur en de kennis om deze te gebruiken. Die lopen hier wel rond overigens.
Je schrijft het zelf al, dus laten we beginnen met vast te stellen dat je vrij oude luidsprekerunits hebt. Ik denk dat de 402DB al langer dan 25 jaar uit productie is (in '88 of '89 kwamen de 411 en 412 uit). De ouderdom leidt mogelijk tot een andere weergave dan toen ze nieuw waren.
De vraag wordt dan meer: wat is je doel? Een redelijk getrouwe weergave met een dito rechte karakteristiek of wil je je liever houden aan het klassieke ontwerp? In het laatste geval: de FC-versie heeft inderdaad een hoger rendement. Je kunt zonder veel problemen R3 verhogen tot 3,3 of 3,9Ω.
In het eerste geval: je zult het filter opnieuw moeten (laten) ontwikkelen. Dat is meer iets voor de hobbyist met meetapparatuur en de kennis om deze te gebruiken. Die lopen hier wel rond overigens.
Re: Adviesvraag filter Focal eigenbouw
Dag Mark,
Dank voor je reactie! Ik heb de documentatie ondertussen weten te vinden en het betreft een ontwerp van Focal zelf? Kit 030, met tóch de T120FC van 95dB er origineel in. Ik was wsh in de war, doordat ik ook een bouwtekening (zelfde kast, iets andere filter bezetting met de T120) van een Duitse ontwerper? M. Zoller had. Alle 4 de drivers zijn bij Audiolab gereviseerd; Filter heb ik conform schema gehouden; nieuwe Audyn MKP QS/Plus condensatoren en metaalfilm weerstanden. Kastje (lxbxh is 27x17,6x34) gedempt met 2mm loodbitumen en 2,8 cm Pritex.
Ik was weer heel aangenaam verrast over de bijzondere detaillering. Zal wel subjectief zijn, maar ze klinken echt een stuk beter dan 25 jaar geleden..
Nogmaals dank voor je adviezen.
Volgende project wordt het opknappen van mijn Kef Calinda's; die zijn nog ruim 10 jaar ouder. Denk aan nieuwe kast, condensatoren, ophanging conus indien nodig.
Groet, Hein
Dank voor je reactie! Ik heb de documentatie ondertussen weten te vinden en het betreft een ontwerp van Focal zelf? Kit 030, met tóch de T120FC van 95dB er origineel in. Ik was wsh in de war, doordat ik ook een bouwtekening (zelfde kast, iets andere filter bezetting met de T120) van een Duitse ontwerper? M. Zoller had. Alle 4 de drivers zijn bij Audiolab gereviseerd; Filter heb ik conform schema gehouden; nieuwe Audyn MKP QS/Plus condensatoren en metaalfilm weerstanden. Kastje (lxbxh is 27x17,6x34) gedempt met 2mm loodbitumen en 2,8 cm Pritex.
Ik was weer heel aangenaam verrast over de bijzondere detaillering. Zal wel subjectief zijn, maar ze klinken echt een stuk beter dan 25 jaar geleden..
Nogmaals dank voor je adviezen.
Volgende project wordt het opknappen van mijn Kef Calinda's; die zijn nog ruim 10 jaar ouder. Denk aan nieuwe kast, condensatoren, ophanging conus indien nodig.
Groet, Hein
