NixieNixieNixie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Warm he? Nixie Thermo
IN8-2 printen binnen gekregen, en er 1-tje opgebouwd (voedingsprintje is dezelfde als in vorig type). IN8-2 nixie's lijken veel op de eerder getoonde IN-14 buisjes, ze zijn een tikkie kleiner, en hebben een iets verfijndere cijferweergave. Aansluitingen zijn natuurlijk anders, kathodestroom is wel gelijk, ook 2.5mA, ook ontsteek- en brandspanning zijn gelijk.
Meest opvallende verschil is natuurlijk de '5', die niet als omgekeerde '2' wordt weergegeven zoals bij een IN-14 nixie. Het 'C' teken komt waar van een IN19-B.
Uiteraard is de software/controller ook gelijk gebleven.
Meest opvallende verschil is natuurlijk de '5', die niet als omgekeerde '2' wordt weergegeven zoals bij een IN-14 nixie. Het 'C' teken komt waar van een IN19-B.
Uiteraard is de software/controller ook gelijk gebleven.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Warm he? Nixie Thermo
Was een opmerking over teruglopend gezichtvermogen die ik bij nader inzien niet passend vond. Vandaar.
Re: Warm he? Nixie Thermo
Met een oog zie ik nog een punt onder (niet naastds23man schreef:Geeft niet, maar ik mis de punt!
Anne
Re: Warm he? Nixie Thermo
Ik mis het punt. Maar we kunnen er natuurlijk altijd wel eentje van maken. Te beginnen met een komma achter het 2e cijfer. De Britten en Amerikanen nemen daar dan weer een "dot" voor maar zeker geen "point".ds23man schreef:Geeft niet, maar ik mis de punt!
Re: Warm he? Nixie Thermo
Komt er nog printjes beschikbaar Barry in je [webshop]Barry2001 schreef:IN8-2 printen binnen gekregen, en er 1-tje opgebouwd (voedingsprintje is dezelfde als in vorig type). IN8-2 nixie's lijken veel op de eerder getoonde IN-14 buisjes, ze zijn een tikkie kleiner, en hebben een iets verfijndere cijferweergave. Aansluitingen zijn natuurlijk anders, kathodestroom is wel gelijk, ook 2.5mA, ook ontsteek- en brandspanning zijn gelijk.
Meest opvallende verschil is natuurlijk de '5', die niet als omgekeerde '2' wordt weergegeven zoals bij een IN-14 nixie. Het 'C' teken komt waar van een IN19-B.
Uiteraard is de software/controller ook gelijk gebleven.
NT 019.jpg
NT 018.jpg
Vind het wel een leuk ding om n elkaar te knutselen
Alvast bedankt voor je antwoord
Berrrrrt
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Warm he? Nixie Thermo
Ha Bert, aan de printjes op zich zonder geprogrammeerde PIC heb je niet zoveel, die moet er bij. De nixies zijn in kleine aantallen vrij duur, maar heb er wel aardig wat liggen.
Kom je al in de buurt van een kitje..... nog ff over nadenken.
Kom je al in de buurt van een kitje..... nog ff over nadenken.
Re: Warm he? Nixie Thermo
SuperBarry2001 schreef:Ha Bert, aan de printjes op zich zonder geprogrammeerde PIC heb je niet zoveel, die moet er bij. De nixies zijn in kleine aantallen vrij duur, maar heb er wel aardig wat liggen.
Kom je al in de buurt van een kitje..... nog ff over nadenken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Warm he? Nixie Thermo
Ok, zou dan een kitje worden. 2 pcb's met alle componenten erbij, zitten wel meer componenten op die niet zo makkelijk te krijgen zijn, zoals die 16mm hoge header. Bouwbeschrijvinkje, kost wat tijd. Geeft niet, maar zijn er meer mensen die interesse hebben 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Warm he? Nixie Thermo
Mooi linkje hoor
Maar die CD66 lijkt qua aansluiting (ook spanning kathode stroom) verdomd veel op een IN8-2 . Vergelijk het zelf maar eens..
Kun je ze van het printje af krijgen daar? Of zijn ze er al af?
Maar die CD66 lijkt qua aansluiting (ook spanning kathode stroom) verdomd veel op een IN8-2 . Vergelijk het zelf maar eens..
Kun je ze van het printje af krijgen daar? Of zijn ze er al af?
Re: Warm he? Nixie Thermo
Ga de Data naast elkaar leggen Ze zitten met ca1 cm draad nog op de print BarryBarry2001 schreef:Mooi linkje hoor![]()
Maar die CD66 lijkt qua aansluiting (ook spanning kathode stroom) verdomd veel op een IN8-2 . Vergelijk het zelf maar eens..
Kun je ze van het printje af krijgen daar? Of zijn ze er al af?
Hoezo ? Enig idee
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Warm he? Nixie Thermo
Wat bedoel je, hoe je ze eraf krijgt? Ik zou met litze eerst zoveel mogelijk tin weghalen, en dan hete lucht erop. Trek je ze er zo uit.
Ze kunnen best veel hebben, zowel elektrisch als mechanisch.
Ze kunnen best veel hebben, zowel elektrisch als mechanisch.
Re: Warm he? Nixie Thermo
1-12 zelfdeBarry2001 schreef:Mooi linkje hoor![]()
Maar die CD66 lijkt qua aansluiting (ook spanning kathode stroom) verdomd veel op een IN8-2 . Vergelijk het zelf maar eens..
Kun je ze van het printje af krijgen daar? Of zijn ze er al af?
Alleen de digit hoogte van de CD66 is 3 mm lager
Maar de digitale punt op 12 is er niet bij de 1-N-8-2
Mien Rrussian is not verrry good
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Warm he? Nixie Thermo
Punt zou je inderdaad even moet omrouten, droadie eraan oid. En verder in rotatie is het 'm net niet, maar het zou kunnen als je wilt. Andere digit hoogte is geen punt uiteraard, ontsteek- en brandspanning is gelijk, net als de nominale kathode stroom.
Ander punt is, zeker bij ex meetapparaten, je weet niet hoe lang ze al hebben gebrand. Als ik nixies koop let ik erop dat ze NOS zijn, en dan gaan ze errug lang mee.
Ander punt is, zeker bij ex meetapparaten, je weet niet hoe lang ze al hebben gebrand. Als ik nixies koop let ik erop dat ze NOS zijn, en dan gaan ze errug lang mee.
Re: Warm he? Nixie Thermo
Volgens mij slijten ze niet of nauwelijks .
Verder ben ik 64 en
Als ze het nu nog 10 jaar doen Barry ben ik blij
Daarna zit ik waarschijnlijk te kwijlen aan een tafeltje achter de geraniums in een verpleeg centrum
En heeft Mn familie alles bij het grofvuil gezet
Of krijg ik een Pil of poedertje om er een eind aan te maken
Dat is immers goedkoper.
Ik heb er 6 en getest Alle segmenten zijn nog goed
verder een afwijkende Barry die heeft alleen een + en -
Fotograferen rechtstreeks gaat niet merkte ik.
De Camera is denk overbelicht Maar met een rood plastic plaatje er voor gaat het wel
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Warm he? Nixie Thermo
Wel een aardig feit. Heb een nixie klokje in de woonkamer staan (waar niet zo langzamerhand
) die ik al ruim voor dat ik hier kwam wonen heb gebouwd, ik woon in dit huis sinds 2004. Heeft altijd aan gestaan al die tijd, denk dat het klokje nu zo'n 18 jaar oud is. Kan er een jaartje naast zitten
Dit zijn IN-14's, je kunt goed zien dat de intensiteit minder is, maar ze zijn nog lang niet 'op'. Kan voor de gein wel eens proberen dit in een picje vast te leggen, met de 'nieuwe' IN-14's ernaast, wordt morgen.
Maw, in dat kader zouden jou nixie's nog best bruikbaar kunnen zijn
Dit zijn IN-14's, je kunt goed zien dat de intensiteit minder is, maar ze zijn nog lang niet 'op'. Kan voor de gein wel eens proberen dit in een picje vast te leggen, met de 'nieuwe' IN-14's ernaast, wordt morgen.
Maw, in dat kader zouden jou nixie's nog best bruikbaar kunnen zijn
Re: Warm he? Nixie Thermo
Ohja intensiteit misschien is de serie weerstand niet meer de juiste waarde
Er waren Metaalfilm die zeer sterk verliepen lichtblauw met ringetjes natuurlijk voor de waarde
En die oude koolweerstanden idem Altijd meer Nooit minder .
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Warm he? Nixie Thermo
In ieder geval is me nu wel duidelijk waarom je een nixie als avatar hebt gekozen, Barry
Het zijn ook leuke dingen zo.
Re: Warm he? Nixie Thermo
Net zo leuk als je Avatar of hoe heet hetds23man schreef:
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Hier maar even verder, om het forum verder niet vol te baggeren met deze non audio bezigheden. Titel topic ook aangepast.
Inmiddels raak ik verder in de ucontroller materie, ook dank zij de mogelijkheden die Arduino biedt, heb er wel aardigheid in gekregen eigenlijk. In eerdere klokprojectjes heb ik eigenlijk nooit gemultiplexed, vraag zo'n klokje wel om natuurlijk. Na de Woordklok hier wat verder in zitten knoeien, en eigenlijk een idee gekregen voor een nixie klokje met een minimum aan onderdelen, zoveel mogelijk software based. Ik moet me dwingen hier netjes in te werken (mijn achtergrond is hardware), zodat ik later ook terug kan vinden wat ik nou eigenlijk gedaan heb, alles netjes van commentaar voorzien. Ook dit gaat me steeds beter af
Heb eerst maar weer een ontwikkelkitje gemaakt, spijkerplankje.
De nixies (IN-16) zitten op een experimenteerbord met banen, zodat de kathodes parallel staan. Deze 0 tot 9 = 10 kathodes komen uit een BCD - Decimaal omzetter K155ID1 zoals je die in vrijwel elk nixie klokje ziet. Samen met de 6 anodes vormt dit een matrix, aangestuurd door een ATmega328 processor op een Arduino Nano. RTC's zijn tegenwoordig erg nauwkeurig en kosten geen drol, dit dus weer gebruikt als basis.
Klokje op zich werkt nu. Er moet nog een (betere) menustructuur in komen in een 1 knops bediening, en een LDR die de intensiteit aanpast aan het omgevingslicht. Heb RGB led's gekocht voor verlichting onder de buisjes, zodat je straks in het menu kleur en ook intensiteit kunt kiezen, komen ook op het spijkerplankje om hier wat mee te kunnen experimenteren. Wordt vervolgd
Inmiddels raak ik verder in de ucontroller materie, ook dank zij de mogelijkheden die Arduino biedt, heb er wel aardigheid in gekregen eigenlijk. In eerdere klokprojectjes heb ik eigenlijk nooit gemultiplexed, vraag zo'n klokje wel om natuurlijk. Na de Woordklok hier wat verder in zitten knoeien, en eigenlijk een idee gekregen voor een nixie klokje met een minimum aan onderdelen, zoveel mogelijk software based. Ik moet me dwingen hier netjes in te werken (mijn achtergrond is hardware), zodat ik later ook terug kan vinden wat ik nou eigenlijk gedaan heb, alles netjes van commentaar voorzien. Ook dit gaat me steeds beter af
Heb eerst maar weer een ontwikkelkitje gemaakt, spijkerplankje.
De nixies (IN-16) zitten op een experimenteerbord met banen, zodat de kathodes parallel staan. Deze 0 tot 9 = 10 kathodes komen uit een BCD - Decimaal omzetter K155ID1 zoals je die in vrijwel elk nixie klokje ziet. Samen met de 6 anodes vormt dit een matrix, aangestuurd door een ATmega328 processor op een Arduino Nano. RTC's zijn tegenwoordig erg nauwkeurig en kosten geen drol, dit dus weer gebruikt als basis.
Klokje op zich werkt nu. Er moet nog een (betere) menustructuur in komen in een 1 knops bediening, en een LDR die de intensiteit aanpast aan het omgevingslicht. Heb RGB led's gekocht voor verlichting onder de buisjes, zodat je straks in het menu kleur en ook intensiteit kunt kiezen, komen ook op het spijkerplankje om hier wat mee te kunnen experimenteren. Wordt vervolgd
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Eigen 170V voeding, alleen 12V in, wordt een adapter straks. Rgb led's onder de nixies die in intensiteit en kleur te regelen zijn, en intensiteit van de nixies passen zich nu aan aan het omgevingslicht (LDR). Probeerseltje gedaan met IN-3 dot nixies, om de uren/min/sec te scheiden, maar pakt minder mooi uit dan ik dacht. Gaan verdwijnen.
Werkt verder naar behoren, eerst maar eens een schema maken uit de losse aantekeningen, en dan een printje tekenen. Software begint erop te lijken, moet er hier en daar nog wel wat aan schaven, menu kan nog beter.
Werkt verder naar behoren, eerst maar eens een schema maken uit de losse aantekeningen, en dan een printje tekenen. Software begint erop te lijken, moet er hier en daar nog wel wat aan schaven, menu kan nog beter.
