De tekening is een weergave van wat ik gevonden heb in de luidspreker. Let wel ik heb de symbolen voor de capacitoren en elco's zelf moeten zoeken dus het zou kunnen dat daar niet het volledig juiste symbool staat (kijk zeker ook naar de tekst, ik heb er telkens in de mate van het mogelijke de gegevens telkens bijgezet.)Henkjan schreef:maar klopt het schema met wat t filter in werkelijkheid is?
verder achtergrond over het ontwerp is ook welkom. Heb je het zelf ontwikkeld? Is het ergens van nagebouwd?
ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Moderator: Beheerdersteam
- lazy_mosquito
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Er ligt zelfs een grasspriet bij ! 
- lazy_mosquito
Dat is van een plant naast mijn boxen die bij het zien van de kwaliteit direct alle levenslust verloren isOlaf Markus schreef:Er ligt zelfs een grasspriet bij !
Toch zitten er best mooie onderdeeltjes tussen.
- pvanlingen
Moet die 0,85 mH spoel in serie met de woofers niet 8,5 mH zijn?
Het lijkt me wat weinig zelfinductie om de laagafval van een open baffle te compenseren.
Paul.
Het lijkt me wat weinig zelfinductie om de laagafval van een open baffle te compenseren.
Paul.
- lazy_mosquito
fotoke van de spoelpvanlingen schreef:Moet die 0,85 mH spoel in serie met de woofers niet 8,5 mH zijn?
Paul.
Laatst gewijzigd door lazy_mosquito op wo 24 jan 2018, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
8.2mH idd. wel een nette spoel, aan de onderdelen ligt t niet.
maar als het schema idd is wat er gebouwd is, dan ziet dat er wel anders uit dan wat je zou verwachten, om het beleefd uit te drukken. heb je iets van achtergrond van dit project. wat voor overwegingen heeft de bouwer gehad? zie bv hoe dat groepje van 3 condensatoren in t hoogfilter zit, dat is bijzonder zeg maar...
PS: kan je ajb je foto's uploaden naar t forum? anders zitten we over korte of langere tijd zonder als die host weer eens wat verandert. hebben we al veel te vaak last van gehad.
maar als het schema idd is wat er gebouwd is, dan ziet dat er wel anders uit dan wat je zou verwachten, om het beleefd uit te drukken. heb je iets van achtergrond van dit project. wat voor overwegingen heeft de bouwer gehad? zie bv hoe dat groepje van 3 condensatoren in t hoogfilter zit, dat is bijzonder zeg maar...
PS: kan je ajb je foto's uploaden naar t forum? anders zitten we over korte of langere tijd zonder als die host weer eens wat verandert. hebben we al veel te vaak last van gehad.
- lazy_mosquito
hoe kan ik de foto's uploaden naar het forum zelf, ik zie enkel de mogelijkheid om een link te leggen?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 53&t=11189
de screenshots zijn wat ouder, dus wat je in beeld krijgt is wat veranderd, maar het principe is gelijk. wel opletten dat de bestanden minder dan 1MB groot zijn
de screenshots zijn wat ouder, dus wat je in beeld krijgt is wat veranderd, maar het principe is gelijk. wel opletten dat de bestanden minder dan 1MB groot zijn
- lazy_mosquito
@ Henkjan: mercikes, heb alle foto's aangepast
- lazy_mosquito
Het schema ziet er inderdaad beter uit dan de realiteit, maar het schema is voor zover ik kan zien wat er in de luidsprekers zit. Let wel ik ben niet echt onderlegd in elektronica dus voor mij is elk component ook uitzoeken wat het juist is. Check vooral de tekst bij elk component en als je een vraag hebt bij een bepaald component gewoon vragen, desnoods plaats ik de foto om uitsluitsel te geven.Henkjan schreef:8.2mH idd. wel een nette spoel, aan de onderdelen ligt t niet.
Ik weet niet welke overwegingen de "architect" had. Hij heeft deze luidsprekers voor mijn moeder gemaakt, er een heel mooie uitleg bij gegeven, en hij leek onderlegd in wat hij deed. Weet enkel dat hij een overtuigd open baffle evangelist was en dat het niet zijn eerste set luidsprekers was dat hij gemaakt heeft. Echter de oplevering bleef maar duren, bleek dat hij met een burnout zat, en ik vrees dat hij uiteindelijk alles er maar van ver heeft ingesmeten om er vanaf te zijn.
Goede luchtspoelen, en allemaal dure caps: clarity, Audyn plus, Jantzen superior Z, en dan zo iets brouwen. heel apart.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
heb je een kans om naar de luisterdag in Hengelo te komen? neem ze dan mee, dan kunnen we vast meer zeggen, mss zelfs wat meten etc.

verbaasde me ook al. het lijkt er op dat hij z'n onderdelen doos heeft omgekeerd en gebruikt heeft wat hij nog had liggen.. zie bv de spoelen in serie en de caps parallelJan Geert schreef:![]()
![]()
![]()
Goede luchtspoelen, en allemaal dure caps: clarity, Audyn plus, Jantzen superior Z, en dan zo iets brouwen. heel apart.
lazy_mosquito schreef:@ Henkjan: mercikes, heb alle foto's aangepast
- lazy_mosquito
Is het eigenlijk mogelijk om met de componenten die er nu in zitten en treffelijke crossover samen te stellen?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
zou misschien wel kunnen, zijn veel gangbare waarden. maar zeker weten kan je t niet uiteraard.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik denk als ik zo eens naar alles kijk dat je filter aan elkaar gebakken is zonder dat t schema er ook maar bij geweest is, er lijken gewoon een paar dingen fout te zitten. als ik er van uit ga dat er ooit wel een goed ontwerp geweest is, maar dat er fouten zijn gemaakt bij de bouw van t filter, dan zou het hoog filter er wel eens zo uit horen te zien:
laag lijkt OK, mid volgt nog
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
het mid filter zou nog wel eens zo bedoeld kunnen zijn:
het is maar een gok, zijn er betere ideeën dan horen we die graag. maar zo zien de filters er tenminste uit zoals je zou verwachten. om die mid goed te filteren horen er nog wel 1 (of 2) extra correcties in om de resonanties weg te filteren bij 3.8 en 7kHz (zie de metingen met bijbehorend advies in de link die je gaf)
het is maar een gok, zijn er betere ideeën dan horen we die graag. maar zo zien de filters er tenminste uit zoals je zou verwachten. om die mid goed te filteren horen er nog wel 1 (of 2) extra correcties in om de resonanties weg te filteren bij 3.8 en 7kHz (zie de metingen met bijbehorend advies in de link die je gaf)
- lazy_mosquito
@Henkjan: Al heel hartelijk bedankt om die filters eens te bekijken en aar een mogelijke oplossing te zoeken.
Ik vrees dat ik niet in Hengelo kan geraken de 3de februari. Zit reeds met andere verplichtingen.

Ik vrees dat ik niet in Hengelo kan geraken de 3de februari. Zit reeds met andere verplichtingen.
Hier kan ik je even niet volgen vrees ik.Henkjan schreef:(zie de metingen met bijbehorend advies in de link die je gaf)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
in die link die je in de 1e post gaf (naar die Duitse site) staan metingen van die mid. daar zie je al in, en het wordt ook in de text besproken, dat deze een paar stevige resonanties laat zien bij 3.8kHz en 7kHz. Als je daar in t filter geen rekening mee houdt, dan zal die niet optimaal klinken.lazy_mosquito schreef:Hier kan ik je even niet volgen vrees ik.Henkjan schreef:(zie de metingen met bijbehorend advies in de link die je gaf)![]()
- pappaleo
- Contacteer:
Dat komt niet helemaal overee met mijn ervaringen met de CP168.
De piek op 3,5 kHz was niet het noemen waard en op 7 kHz echt uitgesproken. Die moet zeker onderdrukt worden. Ik heb effectief een bottomless notch toegepast.
De piek op 3,5 kHz was niet het noemen waard en op 7 kHz echt uitgesproken. Die moet zeker onderdrukt worden. Ik heb effectief een bottomless notch toegepast.
- lazy_mosquito
@Henkjan: Ik veronderstel dat ik de schema's die je uitgetekend hebt gewoon kan gebruiken als leidraad om mijn crossovers te hersolderen als startpunt? Dan kan ik ze eens testen/meten om te zien wat er nog kan gebeuren om ze te verbeteren.
Nog een extra vraagje: Aangezien mijn elektronica kennis beperkt is tot het solderen of vervangen van componenten en een beetje arduino. Voor zover ik begrepen heb kan ik de bipolaire caps solderen zonder rekening te houden met de polariteit, maar zijn er andere waar de polariteit juist wel van belang is. Hoe kan ik zien bij welke caps de polariteit wel van belang is?
Nog een extra vraagje: Aangezien mijn elektronica kennis beperkt is tot het solderen of vervangen van componenten en een beetje arduino. Voor zover ik begrepen heb kan ik de bipolaire caps solderen zonder rekening te houden met de polariteit, maar zijn er andere waar de polariteit juist wel van belang is. Hoe kan ik zien bij welke caps de polariteit wel van belang is?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
zekers, dat was ook de reden dat ik t ff had uitgetekendlazy_mosquito schreef:@Henkjan: Ik veronderstel dat ik de schema's die je uitgetekend hebt gewoon kan gebruiken als leidraad om mijn crossovers te hersolderen als startpunt? Dan kan ik ze eens testen/meten om te zien wat er nog kan gebeuren om ze te verbeteren.
klopt, vandaar de naar BIpolair. gewone elko's waar polariteit wel van belang is hebben een + en - bij de aansluitingen staanlazy_mosquito schreef:Nog een extra vraagje: Aangezien mijn elektronica kennis beperkt is tot het solderen of vervangen van componenten en een beetje arduino. Voor zover ik begrepen heb kan ik de bipolaire caps solderen zonder rekening te houden met de polariteit, maar zijn er andere waar de polariteit juist wel van belang is. Hoe kan ik zien bij welke caps de polariteit wel van belang is?
- lazy_mosquito
ok , mercikes, ik doe deze weekend al eens een poging
- lazy_mosquito
Bedankt Henkjan,Henkjan schreef:het mid filter zou nog wel eens zo bedoeld kunnen zijn:
luiemug mid .jpg
Eerste poging: heb wel het oude printplaatje hergebruikt, had niet direct iets anders in huis.
Alles veel ruimer geplaats zodat de spoelen niet te veel interfereren met elkaar. Is voornamelijk bedoeld om te zien of de crossover goed werkt, afhankelijk van de uiteindelijke behuizing kan er nog aangepast worden.
Voor Na
(luchtspoel onderaan zit vast, ook al lijkt het zo niet op de foto)