ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door lazy_mosquito »

Henkjan schreef:
maar klopt het schema met wat t filter in werkelijkheid is?

verder achtergrond over het ontwerp is ook welkom. Heb je het zelf ontwikkeld? Is het ergens van nagebouwd?
De tekening is een weergave van wat ik gevonden heb in de luidspreker. Let wel ik heb de symbolen voor de capacitoren en elco's zelf moeten zoeken dus het zou kunnen dat daar niet het volledig juiste symbool staat (kijk zeker ook naar de tekst, ik heb er telkens in de mate van het mogelijke de gegevens telkens bijgezet.)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door Olaf Analogue »

Er ligt zelfs een grasspriet bij ! :shock:
Bijlagen
Grasspriet
Grasspriet
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door lazy_mosquito »

Olaf Markus schreef:
Er ligt zelfs een grasspriet bij ! :shock:
Dat is van een plant naast mijn boxen die bij het zien van de kwaliteit direct alle levenslust verloren is :)
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door toetertje »

Toch zitten er best mooie onderdeeltjes tussen.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door pvanlingen »

Moet die 0,85 mH spoel in serie met de woofers niet 8,5 mH zijn?
Het lijkt me wat weinig zelfinductie om de laagafval van een open baffle te compenseren.

Paul.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door Henkjan »

8.2mH dan waarschijnlijk...
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door lazy_mosquito »

pvanlingen schreef:
Moet die 0,85 mH spoel in serie met de woofers niet 8,5 mH zijn?
Het lijkt me wat weinig zelfinductie om de laagafval van een open baffle te compenseren.

Paul.
fotoke van de spoel
Bijlagen
spoel.jpg
Laatst gewijzigd door lazy_mosquito op wo 24 jan 2018, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door Henkjan »

8.2mH idd. wel een nette spoel, aan de onderdelen ligt t niet.

maar als het schema idd is wat er gebouwd is, dan ziet dat er wel anders uit dan wat je zou verwachten, om het beleefd uit te drukken. heb je iets van achtergrond van dit project. wat voor overwegingen heeft de bouwer gehad? zie bv hoe dat groepje van 3 condensatoren in t hoogfilter zit, dat is bijzonder zeg maar...

PS: kan je ajb je foto's uploaden naar t forum? anders zitten we over korte of langere tijd zonder als die host weer eens wat verandert. hebben we al veel te vaak last van gehad.
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door lazy_mosquito »

hoe kan ik de foto's uploaden naar het forum zelf, ik zie enkel de mogelijkheid om een link te leggen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door Henkjan »

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 53&t=11189

de screenshots zijn wat ouder, dus wat je in beeld krijgt is wat veranderd, maar het principe is gelijk. wel opletten dat de bestanden minder dan 1MB groot zijn
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door lazy_mosquito »

@ Henkjan: mercikes, heb alle foto's aangepast
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door lazy_mosquito »

Henkjan schreef:
8.2mH idd. wel een nette spoel, aan de onderdelen ligt t niet.

maar als het schema idd is wat er gebouwd is, dan ziet dat er wel anders uit dan wat je zou verwachten, om het beleefd uit te drukken. heb je iets van achtergrond van dit project. wat voor overwegingen heeft de bouwer gehad? zie bv hoe dat groepje van 3 condensatoren in t hoogfilter zit, dat is bijzonder zeg maar...
Het schema ziet er inderdaad beter uit dan de realiteit, maar het schema is voor zover ik kan zien wat er in de luidsprekers zit. Let wel ik ben niet echt onderlegd in elektronica dus voor mij is elk component ook uitzoeken wat het juist is. Check vooral de tekst bij elk component en als je een vraag hebt bij een bepaald component gewoon vragen, desnoods plaats ik de foto om uitsluitsel te geven.

Ik weet niet welke overwegingen de "architect" had. Hij heeft deze luidsprekers voor mijn moeder gemaakt, er een heel mooie uitleg bij gegeven, en hij leek onderlegd in wat hij deed. Weet enkel dat hij een overtuigd open baffle evangelist was en dat het niet zijn eerste set luidsprekers was dat hij gemaakt heeft. Echter de oplevering bleef maar duren, bleek dat hij met een burnout zat, en ik vrees dat hij uiteindelijk alles er maar van ver heeft ingesmeten om er vanaf te zijn.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door Jan Geert »

:shock: :shock: :shock:

Goede luchtspoelen, en allemaal dure caps: clarity, Audyn plus, Jantzen superior Z, en dan zo iets brouwen. heel apart.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door Henkjan »

heb je een kans om naar de luisterdag in Hengelo te komen? neem ze dan mee, dan kunnen we vast meer zeggen, mss zelfs wat meten etc.

Jan Geert schreef:
:shock: :shock: :shock:

Goede luchtspoelen, en allemaal dure caps: clarity, Audyn plus, Jantzen superior Z, en dan zo iets brouwen. heel apart.
verbaasde me ook al. het lijkt er op dat hij z'n onderdelen doos heeft omgekeerd en gebruikt heeft wat hij nog had liggen.. zie bv de spoelen in serie en de caps parallel

lazy_mosquito schreef:
@ Henkjan: mercikes, heb alle foto's aangepast
:goedzo:
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door lazy_mosquito »

Is het eigenlijk mogelijk om met de componenten die er nu in zitten en treffelijke crossover samen te stellen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door Henkjan »

zou misschien wel kunnen, zijn veel gangbare waarden. maar zeker weten kan je t niet uiteraard.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door Henkjan »

ik denk als ik zo eens naar alles kijk dat je filter aan elkaar gebakken is zonder dat t schema er ook maar bij geweest is, er lijken gewoon een paar dingen fout te zitten. als ik er van uit ga dat er ooit wel een goed ontwerp geweest is, maar dat er fouten zijn gemaakt bij de bouw van t filter, dan zou het hoog filter er wel eens zo uit horen te zien:
die C1 is dat clubje van 3 samen
die C1 is dat clubje van 3 samen
laag lijkt OK, mid volgt nog
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door Henkjan »

het mid filter zou nog wel eens zo bedoeld kunnen zijn:
C1 is die kudde van 4; L2 de luchtspoel; C2 dat paartje
C1 is die kudde van 4; L2 de luchtspoel; C2 dat paartje

het is maar een gok, zijn er betere ideeën dan horen we die graag. maar zo zien de filters er tenminste uit zoals je zou verwachten. om die mid goed te filteren horen er nog wel 1 (of 2) extra correcties in om de resonanties weg te filteren bij 3.8 en 7kHz (zie de metingen met bijbehorend advies in de link die je gaf)
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door lazy_mosquito »

@Henkjan: Al heel hartelijk bedankt om die filters eens te bekijken en aar een mogelijke oplossing te zoeken.
Ik vrees dat ik niet in Hengelo kan geraken de 3de februari. Zit reeds met andere verplichtingen.

Henkjan schreef:
(zie de metingen met bijbehorend advies in de link die je gaf)
Hier kan ik je even niet volgen vrees ik. :?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door Henkjan »

lazy_mosquito schreef:
Henkjan schreef:
(zie de metingen met bijbehorend advies in de link die je gaf)
Hier kan ik je even niet volgen vrees ik. :?
in die link die je in de 1e post gaf (naar die Duitse site) staan metingen van die mid. daar zie je al in, en het wordt ook in de text besproken, dat deze een paar stevige resonanties laat zien bij 3.8kHz en 7kHz. Als je daar in t filter geen rekening mee houdt, dan zal die niet optimaal klinken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door pappaleo »

Dat komt niet helemaal overee met mijn ervaringen met de CP168.

De piek op 3,5 kHz was niet het noemen waard en op 7 kHz echt uitgesproken. Die moet zeker onderdrukt worden. Ik heb effectief een bottomless notch toegepast.
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door lazy_mosquito »

@Henkjan: Ik veronderstel dat ik de schema's die je uitgetekend hebt gewoon kan gebruiken als leidraad om mijn crossovers te hersolderen als startpunt? Dan kan ik ze eens testen/meten om te zien wat er nog kan gebeuren om ze te verbeteren.

Nog een extra vraagje: Aangezien mijn elektronica kennis beperkt is tot het solderen of vervangen van componenten en een beetje arduino. Voor zover ik begrepen heb kan ik de bipolaire caps solderen zonder rekening te houden met de polariteit, maar zijn er andere waar de polariteit juist wel van belang is. Hoe kan ik zien bij welke caps de polariteit wel van belang is?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door Henkjan »

lazy_mosquito schreef:
@Henkjan: Ik veronderstel dat ik de schema's die je uitgetekend hebt gewoon kan gebruiken als leidraad om mijn crossovers te hersolderen als startpunt? Dan kan ik ze eens testen/meten om te zien wat er nog kan gebeuren om ze te verbeteren.
zekers, dat was ook de reden dat ik t ff had uitgetekend
lazy_mosquito schreef:
Nog een extra vraagje: Aangezien mijn elektronica kennis beperkt is tot het solderen of vervangen van componenten en een beetje arduino. Voor zover ik begrepen heb kan ik de bipolaire caps solderen zonder rekening te houden met de polariteit, maar zijn er andere waar de polariteit juist wel van belang is. Hoe kan ik zien bij welke caps de polariteit wel van belang is?
klopt, vandaar de naar BIpolair. gewone elko's waar polariteit wel van belang is hebben een + en - bij de aansluitingen staan
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door lazy_mosquito »

ok , mercikes, ik doe deze weekend al eens een poging
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door lazy_mosquito »

Henkjan schreef:
het mid filter zou nog wel eens zo bedoeld kunnen zijn:
luiemug mid .jpg
Bedankt Henkjan,
Eerste poging: heb wel het oude printplaatje hergebruikt, had niet direct iets anders in huis.
Alles veel ruimer geplaats zodat de spoelen niet te veel interfereren met elkaar. Is voornamelijk bedoeld om te zien of de crossover goed werkt, afhankelijk van de uiteindelijke behuizing kan er nog aangepast worden.

Voor
voor.jpg
Na
na.jpg

(luchtspoel onderaan zit vast, ook al lijkt het zo niet op de foto)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”