Dit is mijn eerste post op dit forum en ik hoop dat ik het op de juiste plaats heb gezet.
Ik heb momenteel een paar open baffle luidsprekers dat ik wil ombouwen naar een gesloten kast. Voornamelijk omwille van plaatsing en klank. Ook de tweeters (overgang mid-tweeter?) klinken echt niet goed.
De componenten die momenteel per luidspreker gebruikt worden zijn:
-twee 12 inch Peerles SLS-p830669 woofers link
-twee 6 inch Mission cp168 mids link
-enkele Bohlender Graebener Neo3W Planar Tweeter met verwijderde achterkant (voor betere open baffle klank?) link
De klank van de woofers en mids is zeer goed, vol en toch strak afgelijnd, zeker gezien de openbaffle op een niet perfecte plaats( 50cm van de muur) de tweeters klinken echter beneden niveau. De luidsprkeres worden aangestuurd door een Class A100-D3 van XTZ die normaalgezien een goede aanvulling is bij deze luidsprekers.
Ik heb ze vergeleken met mijn thuisopstelling, een AV/receiver (txsr608 van Onkyo) gecombineerd met 2 jbl TLX50 en mijn thuisopstelling klonk veel beter, wat normaalgezien niet zou mogen. Vooral in het hoog was er een groot verschil. Het hoog van de open baffle klonk te schril, iel en niet gedfinieerd genoeg vergeleken met de JBL's.
Vandaar mijn idee om deze luidsprekers om te bouwen naar standaard luidsprekers en de tweeter te veranderen (misschien een probleem met de crossover?) Ik dacht voor de behuizing aan de Sammy speakers
De gebruikte electronica moet ik nog uitzoeken en oplijsten, maar ik verwacht wel dat die ok zal zijn voor de gebrukte drivers, alhoewel de soldering te wensen overlaat dus die zal ik volledig opnieuw doen.
Vanaf ik al de elektronische componenten opgelijst heb zet ik deze online
Heeft er iemand enige ervaring met de Sammy luidsprekers als design of bouwmethode, of een ander luidspreker ontwerp dat gebruik maakt van dubbele woofers en mids?
Ik kan een cnc-gestuurde router gebruiken dus iets complexere zaken lukken wel
alvast mercikes
edit: link xtz gecorrigeerd
Pieter