Beste driver voor gesloten laag

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

DIY_Freak schreef:
JeroenKV schreef:
Ik zal er eens over nadenken. De Scanspeak 25W/8567-SE staat op dit moment nog nummer 1 (kan altijd veranderen 8) )
Die lijkt erg veel qua specs op de Seas, afgezien van een iets kleinere motor en een lager gewicht ondanks de compensatiemagneet. En hij heeft 11 liter meer nodig voor een afstemming van Q=0.707. Dat komt denk ik door het prijsverschil van 11 euro :lol:
11 liter meer? Een gedempte kast van 50 liter is genoeg. Waar gaat de Seas in? (Volgens Seas zelf 61 tot 70 liter).

Ze kosten beide nieuwe 199 euro.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

JeroenKV schreef:
DIY_Freak schreef:
JeroenKV schreef:
Ik zal er eens over nadenken. De Scanspeak 25W/8567-SE staat op dit moment nog nummer 1 (kan altijd veranderen 8) )
Die lijkt erg veel qua specs op de Seas, afgezien van een iets kleinere motor en een lager gewicht ondanks de compensatiemagneet. En hij heeft 11 liter meer nodig voor een afstemming van Q=0.707. Dat komt denk ik door het prijsverschil van 11 euro :lol:
11 liter meer? Een gedempte kast van 50 liter is genoeg. Waar gaat de Seas in? (Volgens Seas zelf 61 tot 70 liter).

Ze kosten beide nieuwe 199 euro.
Volgens de laatste prijslijst ("reduced2005") van S&C kost de Seas 188,-.

Lspcad geeft voor een geslotenkast afstemming van Q=0.707 50 liter voor de L26 en 62 liter voor de SS 25W8567-SE.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

DIY_Freak schreef:
JeroenKV schreef:
DIY_Freak schreef:
Die lijkt erg veel qua specs op de Seas, afgezien van een iets kleinere motor en een lager gewicht ondanks de compensatiemagneet. En hij heeft 11 liter meer nodig voor een afstemming van Q=0.707. Dat komt denk ik door het prijsverschil van 11 euro :lol:
11 liter meer? Een gedempte kast van 50 liter is genoeg. Waar gaat de Seas in? (Volgens Seas zelf 61 tot 70 liter).

Ze kosten beide nieuwe 199 euro.
Volgens de laatste prijslijst ("reduced2005") van S&C kost de Seas 188,-.

Lspcad geeft voor een geslotenkast afstemming van Q=0.707 50 liter voor de L26 en 62 liter voor de SS 25W8567-SE.
Mag je jouw advertentie ook wel eens aanpassen..... 8)
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

JeroenKV schreef:
Mag je jouw advertentie ook wel eens aanpassen..... 8)
Tja, het viel me ook pas gisteren op. Maar ik heb de advertentie afgelopen maandag al aangepast. 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik geloof dat Dayton subwoofers ook wel errug mooi zijn en die zijn wat hoger in te zetten dan de Peerless subwoofers vanwege de aluminium conus. Hier een plaatje van de 25 cm versie.

Afbeelding
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ik geloof dat Dayton subwoofers ook wel errug mooi zijn en die zijn wat hoger in te zetten dan de Peerless subwoofers vanwege de aluminium conus. Hier een plaatje van de 25 cm versie.
oh maar, als die meetelt dan wil ik terug de Vifa MA26WR08 promoten.
Gaat nog mooier naar boven, is prijsgunstiger en eenvoudiger lokaal te verkrijgen, en euhhh, ik wil niet chauvinist zijn, maar die komen uit ons verenigd Europa!

Afbeelding

ik draai deze Woofer momenteel op mijn proto Scan Speak mid/hoog en vind ze zeer mooi klinken. Ze bevallen me veel beter dan de XLS familie, geven een duidelijk genuanceerde bas terwijl ze toch behoorlijk diep kunnen.
In de volgende dagen maak ik een proefkast met de Scan 21W8555.00 die ik dan wil vergelijken met de Vifa. Ik vermoed dat de Vifa dieper gaat gaan en de Scan meer detail brengt.

ED
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hmm. Lijkt inderdaad een heel interessante driver te zijn. Hij is vrij nieuw, ik heb er nog niet veel van gehoord. Ik ga hem in de gaten houden, want mogelijk is hij beter dan de XXLS-10 voor mijn toekomstige dipoolbas tot 200 Hz.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
voor mijn toekomstige dipoolbas tot 200 Hz.
:D
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

asterduk schreef:
jeroen_d schreef:
Ik geloof dat Dayton subwoofers ook wel errug mooi zijn en die zijn wat hoger in te zetten dan de Peerless subwoofers vanwege de aluminium conus. Hier een plaatje van de 25 cm versie.
oh maar, als die meetelt dan wil ik terug de Vifa MA26WR08 promoten.
Gaat nog mooier naar boven, is prijsgunstiger en eenvoudiger lokaal te verkrijgen, en euhhh, ik wil niet chauvinist zijn, maar die komen uit ons verenigd Europa!

Afbeelding

ik draai deze Woofer momenteel op mijn proto Scan Speak mid/hoog en vind ze zeer mooi klinken. Ze bevallen me veel beter dan de XLS familie, geven een duidelijk genuanceerde bas terwijl ze toch behoorlijk diep kunnen.
In de volgende dagen maak ik een proefkast met de Scan 21W8555.00 die ik dan wil vergelijken met de Vifa. Ik vermoed dat de Vifa dieper gaat gaan en de Scan meer detail brengt.

ED
Ziet er goed uit!! Ik ben benieuwd naar je vergelijking met de Scanspeak 21W8555, maar moet je hem ook niet vergelijken met de Scanspeak 25W8567-SE (ook 25 cm)?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Waar vind ik meer info over deze Vifa? Google en de Tymphany website weten er niks van.. Is deze niet onlangs nog in de HH getest en had deze niet wat hoge vervorming? Of was dat de voorganger: 26 WA 550/4 (of is het gewoon deze?)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat is 'm absoluut. Als hij wat hogere vervorming had, dan valt hij voor mij dus alweer af. Wat XLS betreft, daar heb ik mensen wel vaker negatief over horen doen, maar dan hadden ze hem altijd in een passieve radiator kast gebouwd en nooit in een mooie gesloten kast met equalizing zoals ikzelf deze woofers toepas. En dan is het geen eerlijk vergelijk als je dat met zo'n vifa wel doet.

@ asterduk: wat waren bij jou de omstandigheden op basis waarvan je je negatieve oordeel over de XLS-serie velt?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

S&C heeft Scanspeaks voor mij gesimuleerd:
25W8565-00 Vb=76 liter F3=38,7 Hz
25W8567-SE Vb=40 liter F3=47,7 Hz
21W8555-00 Vb=22,3 liter F3=51 Hz
De 25W8565-00 gaat het diepste en de 25W8567 heeft een hogere
maximale geluidsdruk door zijn langere slag.

De 25W8567-SE heeft denk ik mijn voorkeur. Blijft de kast nog behapbaar!!
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

JeroenKV schreef:
S&C heeft Scanspeaks voor mij gesimuleerd:
25W8565-00 Vb=76 liter F3=38,7 Hz
25W8567-SE Vb=40 liter F3=47,7 Hz
21W8555-00 Vb=22,3 liter F3=51 Hz
De 25W8565-00 gaat het diepste en de 25W8567 heeft een hogere
maximale geluidsdruk door zijn langere slag.

De 25W8567-SE heeft denk ik mijn voorkeur. Blijft de kast nog behapbaar!!
Heeft hij ook de L26 gesimlueerd of wil je gewoon perse een SS?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

DIY_Freak schreef:
Heeft hij ook de L26 gesimlueerd of wil je gewoon perse een SS?
Was dat niet al duidelijk dan 8)
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

deepspace schreef:
DIY_Freak schreef:
Heeft hij ook de L26 gesimlueerd of wil je gewoon perse een SS?
Was dat niet al duidelijk dan 8)
Nee helemaal niet, je wilde toch advies :twisted:

Ter info, de L26 doet exact hetzelfe als de 25W8567-SE in zo'n 32 liter, dus als de grootte zo belangrijk voor je is, moet je wel de Seas nemen :lol:
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

DIY_Freak schreef:
deepspace schreef:
DIY_Freak schreef:
Heeft hij ook de L26 gesimlueerd of wil je gewoon perse een SS?
Was dat niet al duidelijk dan 8)
Nee helemaal niet, je wilde toch advies :twisted:

Ter info, de L26 doet exact hetzelfe als de 25W8567-SE in zo'n 32 liter, dus als de grootte zo belangrijk voor je is, moet je wel de Seas nemen :lol:
De klank van de Scanspeak bevalt mij erg goed (o.a. huidige speakers). Waarom dan het risico lopen met de Seas? Scanspeak maakt gewoon top units. :roll:
Iemand nog advies hoe de beste baskast te maken? Binnenkant beton, bracing etc.?

P.s. Laatst nog in K+T die verkiezing gezien mbt tot de DIY speaker merken? Scanspeak kwam er verweg het beste uit. :wink:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JeroenKV schreef:
Iemand nog advies hoe de beste baskast te maken? Binnenkant beton, bracing etc.?
Ik zou echt niet weten hoe je jou moeten advsderen.. je weet het zelf toch zo goed :oops: (no offence hoor :? )

Tja, en wat betereft vekiezingen: het is zelden dat ik de mooiste (whatever) zie winnen... Smaak is nu eenmaal persoonlijk, jij gaat voor Scanspeak, dat in in ieder geval een ding dat duidelijk is :)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroenKV schreef:
Ziet er goed uit!! Ik ben benieuwd naar je vergelijking met de Scanspeak 21W8555, maar moet je hem ook niet vergelijken met de Scanspeak 25W8567-SE (ook 25 cm)?
Zo zou je kunnen denken maar dan is het concept uit balans. Bekijk het zo, in de passieve 3 weg configuratie steek ik twee 21 cm units en in de aktieve versie twee 25 cm units. De aktieve gaat nml 15 tot 20 Hz lager waardoor de units aanzienlijk zwaarder belast worden, vandaar mijn keuze om in de aktieve versie meer membraan te voorzien.
deepspace schreef:
Waar vind ik meer info over deze Vifa? Google en de Tymphany website weten er niks van.. Is deze niet onlangs nog in de HH getest en had deze niet wat hoge vervorming? Of was dat de voorganger: 26 WA 550/4 (of is het gewoon deze?)
De 26WA550/4 van bij ASE (de duitse importeur) heeft andere parameters dan de MA26WR09 die ik heb en die je ook op de Madisound website vindt. Ik zal de T/S parameters nog op mijn Clio systeem meten maar zit voorlopig in tijdnood wegens konstante trips naar het buiteland.
jeroen_d schreef:
Als hij wat hogere vervorming had, dan valt hij voor mij dus alweer af. Wat XLS betreft, daar heb ik mensen wel vaker negatief over horen doen, maar dan hadden ze hem altijd in een passieve radiator kast gebouwd en nooit in een mooie gesloten kast met equalizing zoals ikzelf deze woofers toepas. En dan is het geen eerlijk vergelijk als je dat met zo'n vifa wel doet.
@ asterduk: wat waren bij jou de omstandigheden op basis waarvan je je negatieve oordeel over de XLS-serie velt?
- De vervorming heb ik laatst nog gemeten en die is helemaal niet slecht. Ik kan ze echter niet als data doorgeven omdat mijn oud Clio 3.x systeem dat niet toelaat. Kent toevallig niemand een manier om de ClioWin code te kraken? dan krijgen jullie mooie grafieken in return.
- XLS: ik ben al tientallen jaren bezig met bas, het geluidspectrum daarboven is mij eerder vreemd. Maw, ik concentreer mij bijna altijd uitsluitend op de bas en dat doe ik kritisch. De XLS is goed, zeer goed zelfs, ... als subwoofer. Hij staat in onze woonruimte met passief membraan en ik heb hem lange tijd gehad in een IB met basboost. In het laag / midden mist hij net die nuances die een niet-subwoofer wel heeft. Mijn recente ervaring met de Vifa MA26WR09 is positief in die zin dat ik hier nuances duidelijker meen waar te nemen terwijl het ook een subwoofer is. En dan heb ik die Vifa nog niet eens in een behoorlijk goede kast zitten, hopelijk gaat hij komend weekend in een representatieve behuizing. De vergelijking met de Scan 21W8555/00 zal klaarheid brengen.
jeroenKV schreef:
De klank van de Scanspeak bevalt mij erg goed (o.a. huidige speakers). Waarom dan het risico lopen met de Seas? Scanspeak maakt gewoon top units.
Als je er de centen voor wil uitgeven, waar wacht je dan nog op. Met een Scan Speak doe je niets fout als hij in je concept past.

ED
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Als vervorming echt zo goed is van die Vifa.. waarom niet! Hij gaat in ieder geval nu op mijn lijstje erbij. XXLS is leuk, maar eens een keer wat anders is ook leuk, zeker als het lekker hoog mee kan. Zeker voor dat geld! Samen kopen jeroen ;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Niet voordat ik hem naast de XXLS heb gehoord. Ik geloof echt dat die XXLS een stuk beter is dan de XLS als je hem wat hoger wilt crossen dan gebruikelijk. Het impedantieminimum ligt op 133 Hz in tegenstelling tot bij de XLS waar het op 115 Hz ligt. Ook loopt die impedantie vlakker en dat komt niet door de schaal DIY_Freak! Verder loopt de XXLS heel mooi vlak van 100 tot 600 Hz en dat is bij de XLS ook heel anders, die heeft een bult rond 100 Hz die overeenkomt met de minder ideale impedantiekarakteristiek. En die 30 euro prijsverschil daar maal ik niet om als het gaat om 160 tov 130 euro van de Vifa.

Vergelijk ook de Le en de Rdc eens:
XLS-10: Rdc is 3.4 ohm en Le is 4.3 mH
XXLS-10: Rdc is 5.8 ohm en Le is 2.8 mH.
Die relatief lage inductie tov de gelijkstroomweerstand betekent over het algemeen dat er meer aan is gedaan om de vervorming van de motor te reduceren, zou dus betekenen dat de niet-lineaire vervorming van de XXLS-10 nóg lager is dan die van de XLS-10.
Ook de mms is veel lager, maar 79.9 gr tov 135.4 gr en de Qms is veel hoger, 9.03 tov 2.63. De XXLS lijkt dus ook veel minder mechanische demping te hebben en zou dus wel eens de extra nuance kunnen geven die asterduc ook bij de Vifa heeft gehoord.

BTW asterduc, wat is IB?
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 16 sep 2005, 0:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Bij Madi kost de Vifa maar $118 ~ 95 euro (natuurlijk excl verzenden), en dat is toch wel een aardig verschil. Maar idd, eerst zien, dan geloven :) Ik moet wel zeggen dat de looks mij erg bevallen. Bijkomend nadeel is dat ie maar 4 Ohm is, in serie moet de amp dan harder werken, maar dat moet ie van mij wel kunnen, die trekt namelijk liever stroom dan spanning :P
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, en de XXLS-10 slechts 132 dollar, dat is 106 euro en 11 euro prijsverschil. Duh. Zo'n klein verschil is voor mij geen selectiecriterium :twisted:

Is die 26WA550/4 niet gewoon de Hifi versie van die andere die op Madisound als autoluidspreker vermeld staat?
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 16 sep 2005, 0:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

132 euro? Dan heb je vast een of ander adresje :? Het goedkoopste wat ik in nederland gezien heb ik 164 euro. Als jij een beter adres weet, hoor ik dat graag (eventueel per email of PB als het anders niet kan)!
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
Ook loopt die impedantie vlakker en dat komt niet door de schaal DIY_Freak!
Ik had het over de freq curve. De iets kleinere schaal van de XXLS doet 'm in vergelijking met de XLS net iets vlakker lijken dan 'ie is. De impedantieplot daarenteen is bij de XXLS werkelijk helemaal platgedrukt. Hoe kun je nou stellen dat de imp vlakker is als je naar de grafieken van Peerless kijkt? Sterker nog, de eerste bobbel oogt op beide grafieken bijna even hoog terwijl de schaal fors verschilt...

Ik wil er verder geen punt van maken, de XXLS ziet er inderdaad beter uit, maar je moet toegeven dat de schaalkeuze daaraan bijdraagt zo op het eerste oog.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Wanneer gaat JeroenKV nu het verlossende woord geven? We kunnen blijven l*llen als brugman, maar...

;)
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op vr 16 sep 2005, 0:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie